KRAKOWSKI HOLDING KOMUNALNY S.A. KRAKOWSKA EKOSPALARNIA Raport o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Gospodarka odpadami.
Advertisements

Pracownia Inżynierska Analiz Wykonalności
w ramach Osi I – Innowacyjna i konkurencyjna gospodarka
Przegląd wytycznych i zalecanych rozwiązań wykorzystania oceny ryzyka w ustawodawstwie Unii Europejskiej i Stanów Zjednoczonych Na podstawie informacji.
OOŚ dla spalarni w Bydgoszczy - studium przypadku
SYSTEMU GOSPODARKI ODPADAMI
USTAWA z dnia 4 marca 2010 r. o zmianie ustawy – Prawo wodne 1)
Ochrona środowiska naturalnego
Plan Gospodarki Odpadami Województwa Małopolskiego 2010 Wojciech Kozak Członek Zarządu Województwa Małopolskiego Kraków 24 lutego 2009 r. Departament Środowiska.
PROGNOZA ODDZIAŁYWANIA NA ŚRODOWISKO PROJEKTU STRATEGII ROZWOJU WOJEWÓDZTWA KUJAWSKO- POMORSKIEGO NA LATA
Dyrektor Departamentu Gospodarki Odpadami Ministerstwo Środowiska
funduszy europejskich
Prawodawstwo w zakresie gospodarki odpadami
Procedura oceny oddziaływania na środowisko przedsięwzięć, dla których sporządzenie raportu o oddziaływaniu na środowisko jest obligatoryjne (tzw. grupa.
Aleksander Gabryś, Manager, Ernst&Young Warszawa, 3 czerwca 2013 roku
DECYZJA O WARUNKACH ZABUDOWY tzw. „Wuzetka”
Instytut Zaopatrzenia w Wodę i Ochrony Środowiska
Stan Wdrożenia Wojewódzkiego Planu Gospodarki Odpadami na Dolnym Śląsku
Nowy system gospodarowania odpadami komunalnymi w Gminie Bytom
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI Załączniki do wniosku E l e m e n t y w y b r a n e Departament.
Rozwiązywanie zagadnień związanych z gospodarką odpadami na poziomie gminy czy też w skali powiatu wymaga stworzenia kompleksowego i długofalowego planu.
Gospodarka odpadami w Polsce stan przed przyjęciem KPGO Dr hab. inż. Janusz Mikuła.
Postępowanie dowodowe w polskim postępowaniu administracyjnym w procedurze wydania decyzji środowiskowej prof. dr hab. Jerzy Stelmasiak Sędzia NSA mgr.
MPO KRAKÓW ISO 9001 Problematyka efektywnej gospodarki odpadami - Nowoczesne rozwiązania w branży usług komunalnych Kraków, kwiecień 2007.
By nie utonąć w śmieciach...
SAMODZIELNY ZAKŁAD OCHRONY I KSZTAŁTOWANIA ŚRODOWISKA
Biogazownie rolnicze – ważny element zrównoważonej produkcji rolniczej
Procedury oceny oddziaływania na środowisko
Zmiana procedur postępowania w zakresie ocen oddziaływania na środowisko Jerzy Wertz Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Krakowie.
Finansowanie inwestycji sektora gospodarki odpadami w nowej perspektywie Paweł Orłowski Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury i.
Gospodarka odpadami komunalnymi w Mieście Żywcu
Rozwój infrastruktury a ochrona środowiska Warszawa, 16 września 2008 r. Aspekty prawne systemu ocen oddziaływania na środowisko Aneta Pacek-Łopalewska.
LOKALIZACJA I BUDOWA LĄDOWYCH FERM WIATROWYCH Materiał na konferencję,,Chronić Chronione” TORUŃ 12 sierpnia 2014 r. Departament Infrastruktury NAJWYŻSZA.
Główne założenia nowego „Systemu gospodarowania odpadami komunalnymi” Warszawa, 4 września 2008 r. Konferencja „Przygotowanie i ocena projektów finansowanych.
Projekt: „Zakład zagospodarowania odpadów w Kozodrzy”
STAN PRAC NAD AKTAMI WYKONAWCZYMI DO NOWELIZACJI USTAWY O UTRZYMANIU CZYSTOŚCI I PORZĄDKU W GMINACH Bernard Błaszczyk Podsekretarz Stanu Częstochowa, 1.
Propozycje kryteriów wyboru finansowanych operacji dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na.
Reglamentacja procesu budowy
Kompleksowa Gospodarka Odpadami - Przykład m.st. Warszawy Program ochrony środowiska dla m.st. Warszawy na lata z perspektywą do 2023 r. Urząd.
Gdańsk, 12 lutego 2015 roku Kierunki zmian w wojewódzkim planie gospodarki odpadami.
Zagospodarowanie odpadów
ROZPRAWA ADMINISTRACYJNA OTWARTA DLA SPOŁECZEŃSTWA Nowe Miasteczko, r.
SYSTEM GOSPODARKI ODPADAMI W KRAKOWIE Krakowski Holding Komunalny SA.
 Ustawa obowiązuje od dnia 1 stycznia 2012 r.  Do r. gmina ma czas na wprowadzenie nowego systemu gospodarki odpadami komunalnymi (tj. przejęcie.
Ocena oddziaływania na środowisko dla projektów współfinansowanych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Warmia i Mazury na lata Urząd.
Krajowa Agencja Poszanowania Energii S.A.. Plan Gospodarki Niskoemisyjnej dla miasta: SPOTKANIE Z MIESZKAŃCAMI Miejski Ośrodek Kultury w Józefowie ul.
01 Departament Zarządzania Funduszami i Projektami Unijnymi Formy udziału Podkomitetu w procedurze SOOŚ (procedura modelu partycypacyjnego) Pełnomocnik.
Kryteria wyboru projektów Działanie 5.1 Gospodarka odpadowa osi priorytetowej Środowisko przyrodnicze i racjonalne wykorzystanie zasobów Regionalnego Programu.
Ocena oddziaływania na środowisko jako warunek uzyskania funduszy unijnych w ramach I i II osi priorytetowej Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Zmiany w przepisach o ocenach oddziaływania na środowisko Monika Stańczak Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego Departament Wdrażania Regionalnego.
Departament Rozwoju Regionalnego, Wydział Zarządzania RPO, Biuro Ewaluacji RPO Zmiany w RPO WK-P na lata Zmiany w RPO WK-P na lata
Dokumenty potrzebne do złożenia wniosku o dofinansowanie projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata
Plan gospodarki niskoemisyjnej dla miasta Katowice
Program ochrony powietrza dla województwa małopolskiego Piotr Łyczko Kierownik Zespołu Ochrony Powietrza Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego.
ROCZNA ANALIZA SYSTEMU GOSPODARKI ODPADAMI KOMUNALNYMI NA TERENIE GMINY BESTWINA za 2015 rok.
Departament Rozwoju Regionalnego XLVI Posiedzenie Komitetu Monitorującego RPO WK-P na lata Pełnomocnik Zarządu ds. Zrównoważonego Rozwoju Edward.
Podkomitet Monitorujący ds. równoważnego rozwoju Maria Manelska Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego Departament Wdrażania Regionalnego.
ZAMYKANIE SKŁADOWISK ODPADÓW NIESPEŁNIAJĄCYCH WYMAGAŃ.
Kryteria wyboru projektów w ramach poddziałania Efektywność energetyczna - wsparcie dotacyjne Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego.
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Plan Gospodarki Odpadami dla Województwa Pomorskiego 2022 – cele i wyzwania w zakresie selektywnego zbierania odpadów. Realizacja „Planu inwestycyjnego”
Zmiany w dokumentowaniu oddziaływania projektów na środowisko w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata 2014 – 2020.
TRANSPORTOWY DOZÓR TECHNICZNY
Informacje w zakresie możliwości pozyskania dofinansowania ze środków RPO WP Działanie 11.2 Gospodarka Odpadami Gdańsk, 14 listopada 2016.
Kryteria wyboru projektów 10. 3
Ocena Oddziaływania na Środowisko
Kryteria wyboru projektów w ramach działania Gospodarka Odpadowa
Zasady ogólne ochrony środowiska w Polsce
Zagrożenia dla możliwości termicznego przekształcania zmieszanych odpadów komunalnych XX Zebranie Zespołu UMP ds. odpadów komunalnych, 5 lutego 2019r.
Drugostronne zasilanie energetyczne GPZ Góra Linia 110kV Rawicz - Góra
Zapis prezentacji:

KRAKOWSKI HOLDING KOMUNALNY S.A. KRAKOWSKA EKOSPALARNIA Raport o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko

KRAKOWSKA EKOSPALARNIA Procedura wydawania decyzji o uwarunkowaniach środowiskowych

KRAKOWSKA EKOSPALARNIA Postępowanie w sprawie oceny oddziaływania na środowisko

KRAKOWSKA EKOSPALARNIA Wymaganym elementem postępowania w sprawie oceny oddziaływania na środowisko jest przygotowanie raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko (ROŚ). Obowiązek przygotowania i przedłożenia raportu spoczywa na inwestorze. W przypadku Zakładu Termicznego Przetwarzania Odpadów w Krakowie jest to Krakowski Holding Komunalny S.A. (KHK S.A.) KHK S.A. składa raport do Wydziału Kształtowania Środowiska Urzędu Miasta Krakowa, który bada merytoryczną zawartość dokumentu i prowadzi postępowanie. Raport a postępowanie środowiskowe

KRAKOWSKA EKOSPALARNIA Prawo zakłada udział społeczeństwa w postępowaniu środowiskowym. Raport o oddziaływaniu ZTPO w Krakowie na środowisko został udostępniony 6 listopada 2009 r. w siedzibie Wydziału Kształtowania Środowiska Urzędu Miasta Krakowa na os. Zgody 2. Społeczeństwo ma 21 dni na zapoznanie się z raportem oraz złożenie do niego uwag lub wniosków. Można to zrobić pisemnie, drogą elektroniczną lub ustnie. Udział społeczeństwa

KRAKOWSKA EKOSPALARNIA „Stroną postępowania jest każdy, czyjego interesu prawnego lub obowiązku dotyczy postępowanie albo kto żąda czynności organu ze względu na swój interes prawny lub obowiązek” (art. 28 Kpa ). W szczególności stroną postępowania jest podmiot, który posiada tytuł własności do działki, na której będzie realizowane przedsięwzięcie i do działek znajdujących się na obszarze, na który będzie oddziaływać przedsięwzięcie. Obszar ten zgodnie z ustawą musi być wyznaczony w raporcie. Ustawa UUOŚ zachowuje prawa organizacji ekologicznych do uczestniczenia w postępowaniu na prawach strony. Kto jest stroną w postępowaniu środowiskowym?

KRAKOWSKA EKOSPALARNIA Postępowanie środowiskowe w sprawie krakowskiej ekospalarni wymaga uzgodnienia Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska (RDOŚ) w Krakowie oraz opinii Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego (PPIS) w Krakowie. Organy te dokonują czynności w terminie 30 dni od dnia otrzymania dokumentów. Mogą przeprowadzić postępowania wyjaśniające przed wydaniem postanowienia i opinii. Wymagane uzgodnienia i opinie

KRAKOWSKA EKOSPALARNIA Prezydent Miasta Krakowa wydaje decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach po: uzyskaniu uzgodnienia z RDOŚ oraz opinii PPIS, rozpatrzeniu całego zgromadzonego materiału dowodowego w przedmiotowej sprawie. W uzasadnieniu decyzji powinny być ujęte wszystkie uwagi i wnioski stron postępowania oraz społeczeństwa, które zostały przez Prezydenta uwzględnione i te, których Prezydent nie uwzględnił z podaniem przyczyny braku ich rozpatrzenia. Wydanie decyzji środowiskowej

KRAKOWSKA EKOSPALARNIA Raport o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko dla ZTPO w Krakowie

KRAKOWSKA EKOSPALARNIA Najważniejsze części raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko dla ZTPO w Krakowie poświęcone są: opisowi przedsięwzięcia, analizie wariantów technologicznych, analizie wariantów lokalizacyjnych, przewidywanemu oddziaływaniu na środowisko. Zawartość raportu

KRAKOWSKA EKOSPALARNIA W tej części raportu zawarto informacje na temat: zgodności z prawem polskim i Unii Europejskiej, zgodności z dokumentami strategicznymi województwa małopolskiego i Miasta Krakowa, analizy lokalizacji pod kątem istniejącej i planowanej infrastruktury techniczno-inżynieryjnej, skali i rodzaju przewidywanych oddziaływań, charakterystyki proponowanych technologii. Opis przedsięwzięcia

KRAKOWSKA EKOSPALARNIA W raporcie dokonano porównania dwóch metod przekształcania odpadów na poziomie całego systemu gospodarki odpadami Miasta Krakowa: mechaniczno-biologicznej, termicznej. Powyższe warianty poddano analizie m.in. ze względu na: oddziaływanie na środowisko, szacunkowe koszty, przewidywany efekt ekologiczny. Analiza wariantów technologicznych

KRAKOWSKA EKOSPALARNIA Na podstawie przeprowadzonej analizy oraz biorąc pod uwagę: prognozowane ilości odpadów, ich skład morfologiczny, wymogi prawne i tendencje przewidujące zakaz składowania odpadów nieprzetworzonych lub o określonej wartości opałowej, brak miejsc pod lokalizację nowych składowisk odpadów, brak stałych rynków zbytu dla odpadów przetworzonych na drodze biologicznej wskazano za najbardziej racjonalny dla Miasta Krakowa wybór opcji zakładającej rozwój selektywnego zbierania odpadów z wiodącą technologią termicznego przekształcania pozostałych odpadów zmieszanych z odzyskiem energii.

KRAKOWSKA EKOSPALARNIA Dokument przedstawia cztery warianty lokalizacji dla inwestycji: przy elektrociepłowni Kraków S.A. w Łęgu, przy Krakowskich Zakładach Garbarskich na Rybitwach, przy ul. J. Giedroycia w Nowej Hucie, na terenie huty ArcelorMittal przy ulicy Dymarek w Nowej Hucie. Wszystkie warianty zostały poddane analizie SWOT (silne i słabe strony oraz szanse i zagrożenia) oraz analizie wielokryterialnej. Analiza wskazała lokalizację przy ul. J. Giedroycia jako najkorzystniejszą dla przedmiotowej inwestycji. Analiza wariantów lokalizacyjnych

KRAKOWSKA EKOSPALARNIA Lokalizacja: ul. Giedroycia, Nowa Huta

KRAKOWSKA EKOSPALARNIA Raport w bardzo szczegółowy sposób przedstawia jak planowana inwestycja będzie oddziaływać na poszczególne elementy środowiska: jakość powietrza, jakość wód (powierzchniowych i podziemnych), krajobraz, powierzchnię ziemi i glebę, klimat akustyczny, ludzi, zwierzęta, rośliny, obszary chronione (w tym Natura 2000). Ekospalarnia a środowisko

KRAKOWSKA EKOSPALARNIA Oddziaływanie na środowisko zostało przeanalizowane zarówno w fazie realizacji jak i eksploatacji oraz likwidacji inwestycji. Dla każdego z elementów środowiska opracowano działania, które zapobiegają, ograniczają bądź kompensują negatywne oddziaływania na środowisko. Raport opisuje również przewidywane skutki dla środowiska w przypadku, gdy ekospalarnia nie zostanie wybudowana. Ekospalarnia a środowisko

KRAKOWSKA EKOSPALARNIA Porównuje zastosowaną technologię z najlepszymi dostępnymi technikami (BAT). Analizuje możliwie konflikty społeczne związane z powstaniem inwestycji. Pokazuje jak monitorowane będzie oddziaływanie ekospalarni na środowisko. Zawiera streszczenie w języku niespecjalistycznym, które umożliwia łatwe przyswojenie zawartości raportu. O czym jeszcze mówi raport?

KRAKOWSKA EKOSPALARNIA Raport wskazuje realizację Zakładu Termicznego Przekształcania Odpadów jako optymalne rozwiązanie dla systemu gospodarki odpadami w Krakowie ponieważ: spełnia wymagania BAT (najlepszych dostępnych technik) i gwarantuje zachowanie najwyższych standardów ochrony środowiska, jest zweryfikowana i sprawdzona pod względem technicznym i ekonomicznym w setkach instalacji w aglomeracjach europejskich, zapewnia maksymalne wykorzystanie energii zawartej w odpadach do produkcji energii cieplnej i elektrycznej. Wnioski z raportu

KRAKOWSKA EKOSPALARNIA Eksploatacja ZTPO z zastosowaniem metody termicznego przekształcania odpadów: zapewnia redukcję masy wprowadzanych odpadów >90%, umożliwia spełnienie warunków dyrektywy 1999/31/WE dotyczącej ograniczania składowania odpadów ulegających biodegradacji, umożliwia spełnienie warunków dyrektywy 94/62/WE i jej nowelizacji, dotyczącej odpadów opakowaniowych i określającej poziom 60 % odzysku, pozwala na produkcję energii z odpadów, uznanych dyrektywą przyjętą przez Parlament Europejski 17 czerwca 2008 r. za potencjalne surowce energetyczne, których spalanie jest jednym ze wspieranych przez UE sposobów wykorzystania odpadów, pozwala na produkcję energii w kogeneracji spełniając warunki dyrektywy 2004/8/WE, zmniejszenie emisji CO2, zapewnia ponowne wykorzystanie odpadów poprocesowych tj. żużli jako materiału w drogownictwie oraz odzysk metali żelaznych i nieżelaznych, daje kompleksowe rozwiązanie dla unieszkodliwiania odpadów komunalnych różnego typu. Wnioski z raportu

KRAKOWSKA EKOSPALARNIA Badania opinii

KRAKOWSKA EKOSPALARNIA W maju i czerwcu 2008 r. przeprowadzono badania opinii mieszkańców Krakowa, dotyczące problemów gospodarki odpadami. Ankietowani wyrażali swoje poglądy także na temat ZTPO. Pytano ich o akceptację dla budowy zakładu na terenie Krakowa oraz własnej dzielnicy. Ponowne badania przeprowadzono w czerwcu 2009 roku na próbie losowy wyłonionych gospodarstw domowych. Ankietowani wyrażali swoje poglądy w kwestii akceptacji budowy spalarni odpadów, w tym akceptacji dla tej inwestycji na terenie własnej dzielnicy. Ocenili także lokalizację przy ul. J. Giedroycia oraz odpowiedzieli na pytanie czy spalarnia odpadów poprawi stan środowiska. Badania opinii

KRAKOWSKA EKOSPALARNIA Respondentom zadano pytanie: „W Krakowie produkuje się coraz większą ilość odpadów komunalnych. Obecnie składowane są one na wysypisku Barycz, jednak jego pojemność wystarczy Krakowowi do ok roku. Jak Pani/Pan sądzi, czy w tej sytuacji uzasadniona jest budowa w Krakowie spalarni odpadów spełniającej najwyższe standardy ochrony środowiska?” Uwzględniając odpowiedzi respondentów, którzy wyrazili swoją opinię w tej sprawie, czyli takich którzy na pytanie odpowiedzieli „Tak” lub „Nie” (n=1.294) otrzymano następujące wyniki: Badania opinii

KRAKOWSKA EKOSPALARNIA Akceptacja dla budowy spalarni w Krakowie „Usługi komunalne w opiniach i budżetach mieszkańców Krakowa- sierpień Raport z badań społecznych wykonany przez Market Side na zlecenie KHK S.A.”

KRAKOWSKA EKOSPALARNIA Akceptacja dla budowy spalarni w Krakowie na terenie własnej dzielnicy* „Usługi komunalne w opiniach i budżetach mieszkańców Krakowa- sierpień Raport z badań społecznych wykonany przez Market Side na zlecenie KHK S.A.” *Powyższe wyniki opracowano uwzględniając odpowiedzi osób, które potrafiły wyrazić swoją opinię

KRAKOWSKA EKOSPALARNIA Zgoda z opinią, że budowa Zakładu Termicznego Przekształcania Odpadów poprawi stan środowiska* „Usługi komunalne w opiniach i budżetach mieszkańców Krakowa- sierpień Raport z badań społecznych wykonany przez Market Side na zlecenie KHK S.A.” *ut supra

KRAKOWSKA EKOSPALARNIA Akceptacja dla budowy ekologicznej spalarni odpadów * „Usługi komunalne w opiniach i budżetach mieszkańców Krakowa- sierpień Raport z badań społecznych wykonany przez Market Side na zlecenie KHK S.A.” *ut supra

KRAKOWSKA EKOSPALARNIA Dziękujemy za uwagę! Budowa zakładu termicznego przekształcania odpadów została zgłoszona do współfinansowania przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko Krakowski Holding Komunalny S.A. w Krakowie Kraków, ul. Jana Brożka 3 Tel.: , fax: