PRZYKŁADY WEBQUESTÓW DLA KLAS I – III SZKOŁY PODSTAWOWEJ „Cztery pory roku” Projekt „Razem i osobno” Stowarzyszenie Nauczycieli Edukacji Początkowej Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
WEBQUEST DLA KLASY I: POWITANIE WIOSNY
SPIS TREŚCI: POLECENIA WPROWADZENIE ZADANIA PLASTYCY BOTANICY KUCHARZE ETNOGRAFOWIE DIETETYCY MATEMATYCY SKORZYSTAJ OCENA PRACY GRUPY ZAKOŃCZENIE
POLECENIA podzielcie się na grupy: plastyków, botaników, kucharzy, etnografów, dietetyków, matematyków; każda grupa otrzyma do wykonania konkretne zadanie lub zadania; każdy uczeń w grupie będzie odpowiedzialny za określone zadanie lub jego część; czas wykonania pracy określi nauczyciel; w czasie swoich poszukiwań potrzebnych materiałów korzystać możecie z zaproponowanych źródeł; na koniec przedstawcie i zaprezentujcie wyniki swojej pracy; dokonajcie oceny wyników pracy pozostałych grup według określonych kryteriów.
WIOSNA kalendarzowa wiosna rozpoczyna się 21 marca; wiosną dni stają się coraz dłuższe; temperatury powietrza są dodatnie, choć czasami mamy przymrozki; często padają deszcze, potrzebne budzącej się przyrodzie; budzą się niedźwiedzie, borsuki i jeże, przylatują jaskółki, bociany, skowronki i zakładają gniazda, zrzuca „zimowe okrycie” Twój pies i kot; kwitną kwiaty, zapylają je owady; rozpoczynają się prace polowe w polach i ogrodach; coraz częściej i chętniej przebywamy na świeżym powietrzu – pamiętajmy o odpowiednim ubiorze.
Piosenki majowe – Maria Konopnicka „Przyszła do nas wiosna Przyszła do nas hoża Nasiała nam kwiecia Między trawy, zboża”. Przygotujcie się na powitanie wiosny. Pomogą Wam w tym przygotowane zadania.
ZADANIA PLASTYCY Narysujcie Panią Wiosnę i inne Pory Roku. Na rysunkach umieśćcie charakterystyczne elementy danej pory roku. Rysunki możecie wykonać różnymi technikami. Na zakończenie przygotujcie galerię prac plastycznych. Możecie skorzystać z: Obrazy-cztery pory roku
ZADANIA BOTANICY Możecie skorzystać z: Zakładamy hodowlę rzeżuchy Przygotujcie uprawę rzeżuchy. Zilustrujcie jej rozwój.
ZADANIA KUCHARZE Możecie skorzystać z: książek kucharskich, poradników kulinarnych Znajdźcie przepisy na potrawy z rzeżuchy. Przygotujcie wybrane i poczęstujcie nimi koleżanki i kolegów z klasy.
ZADANIA ETNOGRAFOWIE Zbierzcie informacje na temat wiosennych zwyczajów w Waszej okolicy. Zilustrujcie je. Wykonajcie Marzannę. Zorganizujcie jej topienie. Zróbcie zdjęcia. Umieśćcie zebrane materiały na gazetce klasowej poświęconej Wiośnie. Możecie skorzystać z: Polskie obrzędy i zwyczaje ludowe
ZADANIA DIETETYCY Możecie skorzystać z: Rzeżucha-źródło witamin Dlaczego warto jeść rzeżuchę? Zbierzcie informacje, dlaczego warto jeść rzeżuchę. Przedstawcie je na forum klasy w formie pogadanki.
ZADANIA MATEMATYCY Zorganizujcie wiosenny konkurs matematyczny w dodawaniu, odejmowaniu. Możecie skorzystać z: M. Lorek, L. Wollman. Nasz elementarz. Klasa1, cześć 3, str. 72
SKORZYSTAJ Strony internetowe, na które warto zajrzeć: Polskie obrzędy i zwyczaje ludowePolskie obrzędy i zwyczaje ludowe Rzeżucha-źródło witaminRzeżucha-źródło witamin Dlaczego warto jeść rzeżuchę?Dlaczego warto jeść rzeżuchę? Zakładamy hodowlę rzeżuchyZakładamy hodowlę rzeżuchy Obrazy-cztery pory rokuObrazy-cztery pory roku Książki, do których warto zajrzeć: książki kucharskie, poradniki kulinarne M. Lorek, L. Wollman. Nasz elementarz. Klasa1, cześć 3, str. 72
OCENA PRACY GRUPY 1pkt2 pkt3 pkt4 pkt Opracowanie zadaniaNie zebraliście podstawowych informacji, pobieżnie opracowaliście temat zadania W Waszej pracy pojawiły się drobne błędy, ale zadanie wykonaliście dobrze Zadanie wykonaliście bezbłędnie, zebraliście potrzebne do wykonania zadania informacje Zebraliście znacznie więcej informacji na temat zadania, niż było to wymagane, rozszerzyliście zadanie Prezentacja i estetyka wykonania Nieciekawie i niestarannie wykonaliście swoje prace Ciekawie, ale mało starannie wykonaliście swoje prace Starannie, estetycznie i ciekawie wykonaliście swoje prace Zastosowaliście różne i oryginalne techniki wykonania swoich prac Zaangażowanie i współpraca w grupie Każdy w grupie pracował osobno, nie pracowaliście razem, kłóciliście się Nie wszyscy w grupie przykładali się do wykonania zadania, były między Wami drobne nieporozumienia Dobrze zorganizowaliście pracę w grupie Wszyscy członkowie grupy chętnie i ochoczo pracowali nad wykonaniem zadania Przedstawienie wyników pracy Nie zaciekawiliście słuchających, nie przygotowaliście się do przedstawienia swojej pracy Zaciekawiliście słuchających, ale nie wszyscy przedstawiający byli przygotowani do przedstawienia wyników Przygotowaliście się do prezentacji i zainteresowaliście nią słuchaczy Byliście bardzo dobrze przygotowani i Wasza prezentacja zainteresowała innych Ocena końcowa: 12 pkt – wspaniale,11-9 pkt – bardzo dobrze 8-6 pkt – dobrze, 5-0 pkt – możecie lepiej
ZAKOŃCZENIE Poznaliście ludowe zwyczaje związane z powitaniem wiosny. Potraficie się zdrowo odżywiać. Umiecie też podzielić się swoją wiedzę z innymi poprzez wypowiedzi ustne, prace plastyczne i pisemne. Potraficie posługiwać się komputerem i korzystać z Internetu w celu zdobycia określonych informacji. Świetnie się spisaliście!