Temat: Symfonika – czyli utwory orkiestrowe W klasycyzmie powstał gatunek symfonii, którego najwybitniejszym twórcą był L. van Beethoven. W następnej epoce - …………………….. – utwory orkiestrowe rozwijały się zyskując nowe formy i znaczenia. Rozbudowywano też skład orkiestry.
Temat: Muzyka narodowa (str. 55). Szkoły narodowe w romantyzmie to grupy kompozytorów z różnych narodów. Każda taka grupa starała się tworzyć muzykę charakterystyczną dla swojego kraju. Aby tworzyć muzykę narodową najczęściej wykorzystywano formę opery. Jak myślisz – dlaczego? Str. : Stanisław Moniuszko Mazur z opery „Halka”
W Polsce szkołę narodową reprezentuje Stanisław Moniuszko. Najsłynniejsze jego dzieła to opery „Straszny dwór” i „Halka”. Cechy narodowe w operach Moniuszki to: -Wykorzystanie polskich tańców (np. mazur) -Wykorzystanie polskich melodii ludowych -Śpiewa się po polsku -Akcja dzieje się na terenie Polski, dotyczy polskiej historii, pokazuje polskie obyczaje -Śpiewacy i tancerze ubrani są w polskie stroje narodowe (kontusze)
Wełtawa to rzeka płynąca przez całe Czechy. Muzyka ilustruje regiony, przez które przepływa: pola, miasta, wsie. Kompozytor w ten sposób stworzył „muzyczny pejzaż” swojej ojczyzny. Jakich instrumentów użył Smetana aby ukazać źródła rzeki? Poemat symfoniczny - to utwór orkiestrowy o swobodnej budowie. Ma tytuł nawiązujący do treści literackich, często ma też program czyli wyjaśnienie o czym opowiada muzyka. W baśniach Łysa Góra była miejscem spotkania czarownic. Jakich instrumentów użył Musorgski aby ukazać: -Świst przelatujących na miotłach czarownic -Diabelski taniec
Str. 71 Balet romantyczny Piotr Czajkowski – taniec łabędziątek z „Jeziora Łabędziego” Przeczytaj i dokończ w zeszycie opis utworu. Naszkicuj w zeszycie obrazki i znajdź dla nich nazwy: Paczka klasyczna „tutu” Pointy [płenty] Paczka romantyczna Dwa najlepsze polskie zespoły baletowe to: Polski Balet Narodowy – Warszawa, Teatr Wielki oraz Polski Teatr Tańca - Poznań
1e Zad. 2