Lidia Karczmarz.  Systemowe myślenie w kontekście szkoły  Cechy bezpiecznego systemu  Wprowadzanie zmian  Program „Tamujemy przemoc”

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
BEZPIECZNA i PRZYJAZNA SZKOŁA
Advertisements

Samorząd uczniowski a podstawa programowa
Opracowa n i e : Marta Plewa Dawid Głowacki. Prowadzący spotkanie udzielają lub w razie potrzeby odbierają głos osobie przemawiającej. Dyskusja trwać
Efektywność kształcenia Jak ją poprawiać?. Kształcenie – to całość doświadczeń składających się na proces zdobywania przez jednostkę umiejętności, wiedzy.
Lucyna Maculewicz - Dyrektor Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej Nr 3
Dr Grażyna Poraj Instytut Psychologii Uniwersytet Łódzki
DZIAŁANIA WOJEWODY MAŁOPOLSKIEGO W ZAKRESIE PRZECIWDZIAŁANIA PRZEMOCY W RODZINIE JERZY SZCZEPANIEC Wydział Polityki Społecznej.
Rola poradni w rozpoznawaniu potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych dzieci oraz udzielaniu wsparcia merytorycznego dyrektorom w zakresie.
Kształtowanie motywacji pracowników
Jestem aktywny i aktywizuję innych
Wnioski grupy V Jak systemowo w skali szkoły zapewnić wsparcie dla ucznia, który tego potrzebuje?
RAZEM DLA BEZPIECZEŃSTWA
realizacja VIII punktu
Badanie przeprowadzone W październiku 2012
ZMIENIAMY OŚWIATĘ fundusze europejskie na edukację Warszawa, 14 listopada 2012 r.
„Oczekiwania rodziców wobec szkoły”
Centrum Edukacji Nauczycieli w Suwałkach ul. M. Reja 67 B.
PROJEKT EDUKACYJNY W GIMNAZJUM NR 16 informacje. Co to jest projekt edukacyjny? PROJEKT EDUKACYJNY JEST ZESPOŁOWYM, PLANOWYM DZIAŁANIEM UCZNIÓW, MAJĄCYM.
KODEKS SZKOŁY BEZ PRZEMOCY
Nie pytaj co inni mogą zrobić dla Ciebie, pomyśl co Ty możesz zrobić dla innych – o samorządności w naszej szkole.
Praca z dzieckiem agresywnym
PEDAGOGIZACJA RODZICÓW
Dla uczniów bardzo ważna jest otwarta komunikacja z wychowawcami, nauczycielami i dyrektorami. Stworzenie atmosfery sprzyjającej otwartej komunikacji może.
Wyniki ankiety przeprowadzonej wśród nauczycieli i dyrekcji (razem 16 ankiet)
Nadzór pedagogiczny a nowy system doskonalenia nauczycieli
Kodeks „SZKOŁY BEZ PRZEMOCY”. Sporządziła: Krystyna Wesołowska
Zadania projektu Wdrożenie dwóch form działań Roczny plan Sieć współpracy wspomagania szkoły i samokształcenia.
STRATEGIE OCENIANIA KSZTAŁTUJACEGO
Automotywacja czyli jak sprawić aby mi się chciało chcieć
ILE ZDROWIA, A ILE SPORTU W SZKOLNYM WF?
Szkoła Współpracy.
Dla Zasadniczej Szkoły Wielozawodowej w Obornikach Śląskich
w praktyce pedagogicznej
BEZPIECZNA SZKOŁA Profilaktyka jako element przeciwdziałania negatywnym zjawiskom wśród dzieci i młodzieży.
DEBATA Współpraca w naszej szkole. GIMNAZJUM IM. JANA PAWŁA II W CHOCENIU.
Nowa jakość doskonalenia – wsparcie rozwoju szkół w powiecie mieleckim POWIAT MIELECKI / CENTRUM KSZTAŁCENIA PRAKTYCZNEGO I DOSKONALENIA NAUCZYCIELI Wspomaganie.
Szkoła demokracji – szkoła samorządności Program rozwoju kompetencji społecznych i obywatelskich rad pedagogicznych Spotkanie V Podsumowanie i zakończenie.
Przesłanie SZKOŁY BEZ PRZEMOCY na rok 2010/11
O czym musimy pamiętać ? Listopad 2014r.
OCENIANIE KSZTAŁTUJĄCE OK
Metoda studium przypadku jako element XI Konkursu Wiedzy Ekonomicznej
Porozmawiajmy o silnych i słabych, czyli: * w sieci pozytywnych powiązań i * w sieci negatywnych powiązań Jak wiedza i doświadczenie pozwalają zrozumieć.
Jeleniogórski System Wspierania Placówek Oświatowych
SZKOLNY PROGRAM PROFILAKTYKI 2014 – 2017 SZKOŁA PODSTAWOWA NR 6 im
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
INSPIRACJĄ DO PODEJMOWANYCH DZIAŁAŃ
Samouczenie się (self-directed learning) w edukacji demokratycznej
RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ ROK SZKOLNY 2014/2015.
„Jeden gram praktyki jest lepszy niż tona teorii” Swami Shivananda Kompetencje dyrektora poradni niezbędne w procesie wspomagania rozwoju szkół – dobra.
Zarządzanie partnerstwem z wykorzystaniem zasad dotyczących współpracy w zespołach wirtualnych/ rozproszonych. Włodawski Obszar Funkcjonalny Gmina Miejska.
Analiza skuteczności lokalnego systemu przeciwdziałania przemocy w rodzinie z perspektywy pomocy społecznej Barbara Kowalczyk Katarzyna Rys Na podstawie.
Tutoring w szkole, czyli pomysł na małą wielką zmianę
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA SZKOŁY PODSTAWOWE ( ) przeprowadzono 205 ewaluacji, w tym: 25 ewaluacji całościowych 180 ewaluacji problemowych Podsumowanie.
Czy uczniowie czują się w szkole bezpieczni?
1 Szkoła Promuj ą ca Zdrowie. 2 Czynniki wpływające na zdrowie.
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
ZINTEGROWANA POLITYKA BEPIECZEŃSTWA „Szkoła promująca bezpieczeństwo” Wyniki ankiet przeprowadzonych wśród uczniów, rodziców i nauczycieli Zespołu Szkół.
Ewaluacja pracy szkoły – drogą do wszechstronnego rozwoju uczniów.
Ewaluacja w pracy nauczyciela
Na podstawie Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych,
Skuteczne grono pedagogiczne: kiedy mamy szanse wygrywać z przemocą? Tomasz Wojciechowski.
7 Nawyków – mapa wdrożenia
Grupa Liderów Klubu Samopomocy
Szkoła Podstawowa w Annopolu Starym 9 listopada 2016 roku
RAZEM DLA BEZPIECZEŃSTWA
Szkoła z mocą zmieniania świata!
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Diagnoza w Falochronie -i co z niej wynika?
II KONFERENCJA RAD RODZICÓW RODZICE W SZKOLE
Zapis prezentacji:

Lidia Karczmarz

 Systemowe myślenie w kontekście szkoły  Cechy bezpiecznego systemu  Wprowadzanie zmian  Program „Tamujemy przemoc”

uczniowie nauczyciele rodzice

Niske poczucie sprawstwa nauczyciela Nieprzestrzeganie norm klasowych Negatywni liderzy w klasie

Nieprzestrzeganie norm Bezradność nauczyciela

 Synergia (wspóldziałanie)  Prymat całości nad częściami  Powiązania  Ekwifinalność i ekwipotencjalność

System jako całość nie jest sumą części. Jest nową jakością dzięki powiązaniom  Dodatnia Przeciętni uczniowie – dobry wynik  Neutralna Dobrzy uczniowie – dobry wynik  Ujemna Dobrzy uczniowie – przeciętny wynik

 Agresja w klasie nie wynika tylko z sytuacji rodzinnej każdego ucznia

 System jako całość silniej wpływa na swoje elementy (podsystemy) niż odwrotnie  „Nawet grzeczne dzieci będą się włączać w przemoc, jeśli takie zasady będą obowiązywać w danej klasie

 W systemach nie ma zdarzeń i procesów izolowanych. Oddziaływanie na wybrany podsystem może spowodować odpowiedź w innym podsystemie.

 Wychodząc z różnych źródeł można dojść do tych samych rezultatów Do poczucia bezpieczeństwa w szkole można dojść różnymi drogami.

 To samo zachowanie może mieć wiele różnych skutków Konflikt w gronie może powodować różne reakcje nauczycieli.

 System zbudowany jest z nawzajem na siebie oddziaływujących podsystemów. Dana jednostka może być częścią wielu podsystemów. Jednostki w podsystemie muszą łączyć relacje.  Podsystemy: uczniowie, rodzice, nauczyciele, wychowawcy, nauczyciele w-f

 Każde zachowanie ma funkcje w systemie: zbliża i oddala osoby, pozwala zaspakajać potrzeby członków, budować granice etc. Zachowania naruszające bezpieczeństwo również: Trudny uczeń w klasie:  pozwala na niekonfrontowanie się pozostałych uczniów;  wychowawca dostaje wsparcie od innych nauczycieli;  skłoceni rodzice się jednoczą

Na zewnątrz systemu i pomiędzy systemami występują granice – normy, przestrzeń komunikacyjna itp., które pozwalają stwierdzić, kto jest lub nie częścią systemu, podsystemu:  Granice zbyt luźne  Granice zbyt sztywne  Granice adekwatne

 Nauczyciel opowiada uczniom o prywatnym życiu kolegów  Obcy ludzie mogą swobodnie i bez kontroli chodzić po szkole  Nauczyciele wciągani w kłótnie z rodzicami Zbyt luźne granice sprawiają, że dany system nie daje poczucia bezpieczeństwa.

 Zgłaszanie przemocy nauczycielowi postrzegane jako konfidenctwo  Nauczyciele „z wieloletnim stażem” i „młodzi” jako dwa silne obozy  Bardzo trudno wejść do szkoły Zbyt sztywne granice utrudniają przepływ komunikacji.

System, w którym pomimo zagrożeń, wewnętrznych ale i zewnętrznych udaje się zachować parametry dające poczucie bezpieczeńśtwa innym

 Stabilna kluczowa relacja  Granice systemu wyraźne lecz przepuszczalne  Władza w systemie u osób odpowiedzialnych za bezpieczeństwo  Osoby odpowiedzialne za bezpieczeństwo posiadają kompetencje  Tworzone są sojusze a nie koalicje

 Relacja osób na stałe budujących system Grono pedagogiczne  Podtrzymaniu stabilności kluczowej relacji podporządkowane są zachowania wszystkich elementów systemu. Podtrzymanie zarówno pozytywnej jak i konfliktowej relacji.

 Uczniowie nie boją się mówić o swoich problemach  Rodzice wiedza kiedy i w jakis posób mogą skontaktować się z nauczycielami  Do szkoły mogą wejść wszyscy, ale są pytani w jakim celu?

 Nauczyciele podejmują najwazniejsze decyzje, ale uczniowie mają głos w sprawach, które ich dotyczą; nauczyciele opiekują się uczniami, podejmują decyzje kierując się ich dobrem, czasem w brew ich oczekiwaniom

 Nauczyciele potrafią ocenić poziom zagrożenia przemocą; znają mechanizmy; potrafią podejmować interwencje i działania profilaktyczne; rozmawiać o przemocy, wspólpracować i budowac relacje

 „na rzecz” a nie „przeciwko”czy „w obronie” Nauczyciele na rzecz jakiegos ucznia, a nie w obronie przed nim, czy przeciwko jego rodzicom.

 Posiada stabilną kluczową relacje, opartą o współpracę i budującą sojusze na rzecz wychowania uczniów.  Grono pedagogiczne posiada kompetencje do zapewnienia bezpieczeństwa, bierze za to odpowiedzialność i nie boi się prosić o pomoc osoby z zewnątrz.  Granice są stabilne ale przepuszczalne

 Oddziaływania w różnych miejscach  siła sprzyjająca zmianom vs siła dążaca do utrzymania „statusu quo”  Wewnętrzni sojusznicy  Gotowość do zmiany

„TAMUJEMY PRZEMOC” - PROGRAM PILOTAŻOWY

 Fundacja Falochron, Krakowski Ośrodek Terapii, Gmina Miejska Kraków  Szkoły podstawowe  Czas trwania:  I etap – Szkolenie liderów zmiany  II etap – Oddziaływania w szkołach

I etap: Szkolenie liderów zmiany ( )  93 nauczycieli z 27 szkół, 7 grup po 80 godz  Miejsce: Fundacja Falochron  Konsultacje

 93 uczestników (3 os./szkoła) z różnymi oczekiwaniami, motywacją i doświadczeniem  10 trenerów  80godz/Pięć 16 godz. szkoleń  Temat: systemowe myslenie/procedury postępowania w przypadku przemocy w szkole; nwiązywanie kontaktu indywidualnego z osobą w kryzysie/praca z klasą/wpr.zmian  Wiele dyskusji, doświadczeń, emocji, obaw i planów...

 Ogólne zadowolenie 4,7 (skala 1-5)  Mocne strony projektu: wiedza i umiejętności; wymiana doświadczeń/wsparcie; motywacja/możliwość własnego rozwoju  Propozycje zmian: szkolenie dla całego grona; częstsze zjazdy/kontynuacja projektu;

 15 zgłoszonych szkół  5 szkół: kompleksowe działania  10 szkół: wpsarcie 12 godz. działań, udział w gr. e-learningowej i Szkole dla rodziców

Kryteria wyboru:  Motywacja przeszkolonych osób w I etapie do bycia liderem zmiany w swojej szkole;  Poparcie i zaangażowanie dyrektora  Motywacja grona do udziału w dodatkowych zajęciach  Otwartość przedstawicieli szkoły w mówieniu o problemach  Gotowość szkoły do brania odpowiedzialności za podejmowane działania  Zróżnicowanie szkół pod wzgl. wielkość, położenie geograficzne, złożoności zgłaszanych problemów

 Szkolenia/gr. robocze dla grona pedagogicznego  Warsztaty dla uczniów  Kwestionariusz Bezpieczeństwa/Mapping  Szkoła dla rodziców  Konsultacje Od 110 do 220 godz dla szkoły  12 trenerów; 5 opiekunów szkół; 5 zespołów

 Wzrost kompetencji  Budowanie stabilnej kluczowej relacji  Pozbawienie funkcjonalności zachowań agresywnych  Budowanie stabilnych, ale otwartych granic  Osiągnięcie stabilnej samoregulacji systemu

 Ewaluacja  Analiza  Wnioski  Plany...