Autyzm Jolanta Mrozińska Agnieszka Piątek. Funkcjonowanie społeczne a) wczesne oznaki:  brak zainteresowania ludźmi, dziecko woli przedmioty  brak uśmiechu.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Autyzm co powinniśmy o nim wiedzieć? mgr Ilona Kwiatkowska
Advertisements

UTRACONA SZTUKA SŁUCHANIA Autor: Richard Forster
POWIEDZ „NIE”- czyli sztuka odmawiania. Asertywność.
Anna Paszkowska-Rogacz
AGRESJA I PRZEMOC WŚRÓD DZIECI I MŁODZIEŻY
Skąd się biorą problemy dzieci w nauce?
Co każdy rodzic wiedzieć powinien?
Szkoła Podstawowa nr 4 w Andrychowie
Spektrum zaburzeń autystycznych
Nie koniec. Wzorce poznawcze jako istotne zagadnienie w procesie terapii dzieci ze spektrum autyzmu Adam Ławicki – pedagog, terapeuta.
Do wiernych i oddanych przyjaciół Zippiego w naszej szkole należą: dzieci z oddziału przedszkolnego działającego przy naszej szkole oraz uczniowie klasy.
Metodyka nauczania języka polskiego Wykład 4 Wprowadzanie i uczenie pojęć na lekcjach języka polskiego Dr Krzysztof Koc.
Skuteczny savoir – vivre w biznesie,
GOTOWOŚĆ SZKOLNA siedmiolatków
Kompetencje komunikacyjne
„...A moja szkoła jest bezpieczna”.
Czy Państwa dziecko jest gotowe do szkoły?
Czy rozwój mowy mojego dziecka przebiega prawidłowo ?
Zadawanie pytań.
Jak porozumiewać się miedzy sobą by być rozumianym?
Integracja sensoryczna
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej
Sześciolatek dzieckiem, sześciolatek uczniem
O korzeniach i skrzydłach…
UCZEŃ Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ W SZKOLE
WPŁYW KSIĄŻKI NA NAJMŁODSZYCH CZYTELNIKÓW
AUTYZM INNY NIE ZNACZY GORSZY
Sztuka prezentacji wymaga doświadczenia. Im częściej występujesz publicznie, tym lepiej radzisz sobie ze stresem. Jednak do wszystkiego trzeba dojść małymi.
Konferencja przedsezonowa sędziów LZKosz Biała Podlaska Pion Szkolenia Kolegium Sędziów LZKosz przedstawia:
UPOŚLEDZENIE UMYSŁOWE WG
Zespół Aspergera od diagnozy do dorosłości
 Osoby w mojej grupie są dla mnie bardzo ważne, poprzez rozmowę z nimi staram się ich poznać i stwierdzić ich samopoczucie aby potem móc określić.
Umiejętność obserwacji.
NIEDOKSZTAŁCENIE MOWY O TYPIE AFAZJI
Autyzm.
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA.
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Skierniewicach
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Skierniewicach
Jak rozmawiać ze swoim dorastającym dzieckiem
Uczeń ze spektrum autyzmu w przedszkolu i szkole – optymalne rozwiązania mgr Agata Pieniążek.
JAK PRACOWAĆ Z UCZNIEM Z ZESPOŁEM ASPERGERA ?
KOMUNIKACJA MIĘDZYLUDZKA
Michał Nowiński 1D METody komunikacji.
SPOSOBY KOMUNIKACJI na przestrzeni wieków
Bariery komunikacyjne
Metody komunikowania się
Małe? Duże ? Dziecko w klasie I Hanna Michalska Sokołów Podlaski,
GOTOWOŚĆ SZKOLNA SZEŚCIOLATKÓW
Metody komunikacji ludzi
Komunikacja interpersonalna to wymiana informacji między jej uczestnikami. Mogą to być słowa (komunikacja werbalna), gesty, teksty, obrazy, dźwięki czy.
Metody komunikacji.
Aleksandra Kiełbania I G
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
WYCHOWANIE PRZEZ CZYTANIE
oprac. Karolina Sobierska, Iwona Nowak
AUTOR :KAROLINA PIWCZYK MOJE UCZESTNICTWO W PROJEKCIE UNIJNYM,, ZROBIMY TO SAMI’’
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
Autyzm i zespół Aspergera
Wpływ czytania na rozwój dzieci i młodzieży
„Drogi dziecka ku samodzielności: Słowa porządkują, pozwalają zrozumieć.” „Wyspa wsparcia” z cyklu.
ROZWÓJ SPOŁECZNY I EMOCJONALNY W WIEKU PRZEDSZKOLNYM Materiały szkoleniowe dla rodziców. Opracowanie na podstawie: J. Cieszyńska, M. Korendo, (2007), Wczesna.
I CZYTELNICTWA NA ROZWÓJ
Jak rozmawiać z osobą jąkającą się
AUTYZM zespół symptomów widocznych w zachowaniu obejmujący trzy grupy psychopatologii:
PODSTAWY PRZEDSIĘBIORCZOŚCI
Rozwój emocjonalny i społeczno-moralny przedszkolaka
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Komunikacja na różnych etapach życia – prawidłowości
Zapis prezentacji:

Autyzm Jolanta Mrozińska Agnieszka Piątek

Funkcjonowanie społeczne a) wczesne oznaki:  brak zainteresowania ludźmi, dziecko woli przedmioty  brak uśmiechu społecznego /w 2-4m-cu życia pojawia się świadomie/  brak synchronii emocjonalnej /nie okazuje emocji, występuje „kamienna twarz”/ Autyzm – typowe objawy należące do triady autystycznej

 dziecko nie wyciąga rąk /pojawia się ok.6 m-ca życia  rak lęku separacyjnego/b. ważny wskaźnik więzi, dz.nie boi się zostać samo, bez mamy, 6-8 m.życia  zaburzone wskazywanie i naśladowanie b) inne ważne wskaźniki:  zaburzona zdolność tworzenia wspólnego pola uwagi /pokazanie czego chce/  niska umiejętność zabawy symbolicznej i społecznej  zaburzenie empatii Autyzm – typowe objawy należące do triady autystycznej

 słabe niewerbalne zachowanie społeczne / np. kontakt wzrokowy/  dystans fizyczny  zaburzone relacje z rówieśnikami /dzieci z autyzmem wolą wchodzić w interakcje z osobami dorosłymi niż z dziećmi/  brak motywacji do wchodzenia w reakcje społeczne  przedmiotowe traktowanie ludzi Autyzm – typowe objawy należące do triady autystycznej

Komunikacja a) Komunikacja niewerbalna  problemy z rozumieniem komunikatów/ gł. kontaktu wzrokowego i mimiki/  uboga gestykulacja  amimiczna twarz  specyficzna intonacja  krzyk i płacz jako główne narzędzie komunikacji  postawa-zbyt duże napięcie mięśniowe Autyzm – typowe objawy należące do triady autystycznej

b)Komunikacja werbalna  mutyzm /u ok.25% populacji osób z autyzmem/  mowa znaczeniowa/1 słowo-1 znaczenie-zawsze to samo/  opóźnienie rozwoju mowy: zaburzenia gaworzenia, pierwsze słowa w wieku 4-5 lat, zdania 5-6 lat  regres rozwojowy związany z mową/między 15 a 22m.ż/ Autyzm – typowe objawy należące do triady autystycznej

 jeśli występuje mowa, ma ona często specyficzne, nienaturalne brzmienie i rytm  echolalia/ powtarzanie fraz, wyrazów/  stereotypie językowe /często w określonych okolicznościach –strach,nuda/ Autyzm – typowe objawy należące do triady autystycznej

Sztywność zachowań, aktywności  zainteresowania sztywne i uporczywe  kolekcjonowanie /osoby z mniejszym potencjałem intelektualnym/ np. muszelek, biletów, niedopałków  gromadzenie wiedzy /osoby z większym potencjałem intelektualnym/ np. nt. dinozaurów, lokomotyw, owadów Autyzm – typowe objawy należące do triady autystycznej

 często przedmiotem fascynacji są urządzenia elektryczne np. pralki, wiertarki, silniki maszyn itp.  nierzadko w pewnym etapie następuje obsesyjne zainteresowanie śmiercią /np. katastrofami lotniczymi/  obecność rytuałów /ściśle określona droga do przedszkola, spaceru, przy zmianie,której dziecko intensywnie protestuje/  obecność talizmanów /np. ulubiony kocyk, kubek, które dziecko wszędzie ze sobą zabiera/ Autyzm – typowe objawy należące do triady autystycznej

 Teoria umysłu  Centralna koherencja  Koncepcja funkcji wykonawczych /zarządczych TRZY POZNAWCZE KONCEPCJE

Zdolność do rozpoznawania i interpretowania stanów umysłowych własnych i innych ludzi do przewidywania na tej podstawie ich zachowania TEORIA UMYSŁU

Dążność do łączenia informacji w znaczące całości, często kosztem szczegółów, których nie dostrzegamy, lub które zapominamy jako mało istotne dla ogólnego opisu CENTRALNA KOHERENCJA

 Upośledzenie funkcji zarządczych zakłóca wykonywanie wszelkich operacji poznawczych przebiegających w dowolnych obszarach umysłu  Mechanizmy kontroli procesów przetwarzania informacji zlokalizowane są w płatach czołowych mózgu i odpowiadają za ukierunkowane zachowania FUNKCJE ZARZĄDCZE/WYKONAWCZE

10 RZECZY, O KTÓRYCH CHCIAŁOBY CI OPOWIEDZIEĆ DZIECKO Z AUTYZMEM (na podstawie książki Ellen Notbohm)

1. PRZEDE WSZYSTKIM JESTEM DZIECKIEM. MAM AUTYZM. NIE JESTEM „AUTYSTYCZNY”.

 Osoba dorosła może siebie scharakteryzować za pomocą jednej cechy.  Ja jednak jestem dzieckiem i cały czas się rozwijam. Nikt nie może wiedzieć, na co będzie mnie stać w przyszłości.  Jeżeli będziesz mnie określał za pomocą jednej właściwości, możesz zaniżyć moje możliwości.

2. MOJA PERCEPCJA ZMYSŁOWA JEST ZABURZONA

 Zwykłe obrazy, zapachy, dźwięki, smaki, bodźce dotykowe – dla innych osób normalne i niezauważalne- wywołują u mnie, otoczenie wydaje mi się wrogie.  Może ci się wydawać, że uciekam lub stają się agresywny, ja jednak próbuję się w ten sposób bronić.

3. PAMIĘTAJ,ABY DOSTRZEGAĆ RÓŻNICĘ MIĘDZY TYM, CZEGO NIE CHCĘ, A TYM CZEGO NIE MOGĘ ( NIE POTRAFIĘ)

 To nieprawda, że nie słucham poleceń. Ja po prostu nie potrafię zrozumieć, o co ci chodzi.  Zamiast wołać, podejdź i zwróć się do mnie prostymi słowami.  Dzięki temu zrozumiem, czego ode mnie oczekujesz i co za chwilę ma się zdarzyć.

4. MYŚLĘ W SPOSÓB KONKRETNY. JĘZYK TRAKTUJĘ DOSŁOWNIE.

 Gra słów, niuanse, podwójne znaczenie, metafory oraz sarkazm są dla mnie na ogół niezrozumiałe.

5. MAM OGRANICZONY ZASÓB SŁÓW. BĄDŹ WOBEC MNIE CIERPLIWY.

 Brakuje mi słów, by opisać własne uczucia.  Mam trudności z przekazaniem swoich potrzeb.  Zwracaj uwagę na język mojego ciała oraz inne sygnały, poprzez które staram się przekazać, że coś jest nie w porządku.  Mogę też wypowiadać się jak profesor, jednak nie rozumiem używanych terminów.

6. POSŁUGIWANIE SIĘ JĘZYKIEM SPRAWIA MI TRUDNOŚĆ,DLATEGO MAM LEPSZĄ PERCEPCJĘ WZROKOWĄ.

 Pokaż mi, w jaki sposób mam wykonać zadanie, zamiast tłumaczyć to słownie.  Bądź gotów powtórzyć to wiele razy. Powtórki pomagają mi w uczeniu się nowych umiejętności.  Plan dnia pomaga mi w wykonywaniu poszczególnych czynności. Znika stres i napięcie. Mogę zrobić to, czego ode mnie oczekujesz.

7. SKUPIAJ, PROSZĘ, UWAGĘ NA TYM, CO POTRAFIĘ, A NIE NA TYM, CZEGO NIE MOGĘ.

 Nie jestem dostatecznie sprawny.  Zwróć uwagę na moje mocne strony. Z pewnością je znajdziesz.  Nie naprawiaj mnie i nie krytykuj ciągle.

8. POMAGAJ MI W NAWIĄZYWANIU KONTAKTÓW SPOŁECZNYCH.

 Może wydawać się, że nie chce bawić się z innymi dziećmi – w rzeczywistości nie wiem, w jaki sposób rozpocząć rozmowę lub podjąć zabawę.  Zachęć inne dzieci, by poprosiły mnie do zabawy, będę zachwycony.  Dobrze sobie radzę z zabawami, które mają przejrzystą strukturę – początek i koniec.

 Nie potrafię rozpoznawać wyrazu twarzy innych osób, mowy ich ciała oraz emocji.  Potrzebuję pomocy, bym nauczył się reagować w sytuacjach społecznych.

9. SZANUJ MNIE….

 Nie wybrałem sobie autyzmu.  Jeśli nie udzielisz mi pomocy, moje szanse na samodzielne dorosłe życie wzrosną.

10. CIERPLIWOŚĆ, CIERPLIWOŚĆ, CIERPLIWOŚĆ….

 Staraj się widzieć mój autyzm jako rodzaj zdolności, a nie niepełnosprawność.  Mogę się stać wspaniałym człowiekiem, jeśli znajdę w tobie oparcie.  Bądź moim przewodnikiem i przyjacielem.

DZIĘKUJEMY ZA UWAGĘ