Klauzule społeczne w zamówieniach publicznych – czym są i jak spopularyzować ich stosowanie? Konferencja „System wsparcia ekonomii społecznej w województwie.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Współpraca międzysektorowa na rzecz csr na Śląsku Rola instytucji publicznych w upowszechnianiu CSR w regionie. Katowice, 27 czerwca 2012.
Advertisements

POSTĘPOWANIE KONTROLNE
Od ogłoszenia do zamówienia
Projektowanie umowy Waloryzacja wynagrodzenia po zawarciu umowy
Zlecenie i wybór wykonawcy
ekspert Instytutu Spraw Publicznych
SYTUACJA NA RYNKU PRACY W POLSCE
Kontrola projektu Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Inicjatywy lokalne w ramach Priorytetów VI, VII i IX Mrągowo, Szkolenie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego27 lutego 2008 r. 1 Obowiązki Beneficjenta wobec IZ RPO WD wynikające z zawartej umowy o dofinansowanie projektu.
PODSTAWOWE POJĘCIA PRAWA ZAMÓWIEŃ PUBLICZNYCH
WSTĘP Zintegrowany system wsparcia ekonomii społecznej (projekt systemowy, Priorytet I, Działanie 1.2 PO KL) - Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich (lider)
KORZYŚCI PŁYNĄCE Z ZATRUDNIANIA OSÓB POWYŻEJ 50 ROKU ŻYCIA Radziejów, 15 listopada 2010 roku.
Kujawsko-Pomorski Program na Rzecz Ekonomii Społecznej na lata Zadanie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu.
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
Klauzule społeczne w zamówieniach publicznych. Radziejów, 15 listopada 2010 roku.
Szkolenie Podstawy prawne, organizowanie oraz finasowanie PES
Szkolenie Wojewoda Świętokrzyski PROJEKT WSPÓŁFINANSOWANY PRZEZ SZWAJCARIĘ W RAMACH SZWAJCARSKIEGO PROGRAMU WSPÓŁPRACY.
Podstawowe akty prawne dotyczące zadań realizowanych dla cudzoziemców
Regionalna Platforma Współpracy - Pilotaż
Program na rzecz poprawy warunków życia społecznego i zawodowego osób niepełnosprawnych w województwie podlaskim na lata Prezentacja założeń,
Wojewódzki Urząd Pracy w Szczecinie Założenia do Planów Działania Priorytetu VII PO KL na 2013 rok.
Wybór przedstawicieli organizacji pozarządowych do Komitetu Monitorującego Regionalny Program Operacyjny dla Województwa Pomorskiego na lata
Klauzule społeczne w zamówieniach publicznych Przysiek, 23 września 2011r.
w zamówieniach publicznych
Wydarzenie organizowane w ramach projektu współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Realizatorami projektu.
ROPS Poznań Porozumienie dotyczące współpracy – minimalny zakres umowy PODNOSZENIE KWALIFIKACJI KADR POMOCY I INTEGRACJI SPOŁECZNEJ W WIELKOPOLSCE wiedza.
 Przedmiotem zamówienia jest wykonanie usług ochroniarskich i usług portierskich na terenie domów pomocy społecznej, wchodzących.
Zamówienia Publiczne w kontekście realizowania projektów EFS Departament Wdrażania EFS Ministerstwo Gospodarki i Pracy.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata Zamówienia publiczne Szczecin 2009.
Planowana koncepcja współpracy PPL z Województwem Lubuskim w ramach kontynuacji funkcjonowania Portu Lotniczego Zielona Góra-Babimost Zielona Góra,
Współpraca PUP z OPS Program Aktywizacja i Integracja (PAI)
Finansowanie podmiotów reintegracyjnych w perspektywie finansowej Katowice r. Śląski Kongres Centrów i Klubów Integracji Społecznej.
Tan prac nad Szczegółowym Opisem Osi Priorytetowych RPO WP Stan prac nad Szczegółowym Opisem Osi Priorytetowych RPO WP Adam Hamryszczak.
Kierunki rozwoju ekonomii społecznej w świetle nowej perspektywy finansowej UE.
USTAWA z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2007 r. Nr 223, poz ze zmianami)
 Klauzula społeczna to instrument polityki społecznej, który pozwala instytucjom zamawiającym określić wymagania o charakterze społecznym lub środowiskowym.
Propozycje kryteriów wyboru operacji finansowych dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata Gdańsk, 10 marca 2016 r. Założenia konkursu dla działania 4.1 Infrastruktura ponadgimnazjalnych.
Działaniu 321 "Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej" w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskch na lata , w zakresie budowy.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata Gdańsk, 1 kwietnia 2016 r. Założenia konkursu dla Działania 4.2 Infrastruktura.
Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Toruniu.
Propozycje kryteriów wyboru operacji finansowych dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata.
Departament Rozwoju Regionalnego Uwagi Komisji Europejskiej oraz autopoprawki IZ Poddziałanie Wsparcie outplacementowe Schemat: Łagodzenie negatywnych.
Wsparcie lokalnego rynku pracy przy wykorzystaniu narzędzi Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja przygotowana przez Powiatowy Urząd Pracy w Chojnicach.
LOCAL JOB CREATION: POLSKA Kluczowe wnioski i zalecenia wynikające z projektu OECD LEED Local Job Creation Project 12 lipca, 2016.
ZAMÓWIENIA O WARTOŚCI od 50 TYS. ZŁ do 30 TYS. EURO
Spotkanie informacyjne dla Beneficjentów realizujących projekty pozakonkursowe w ramach Poddziałania Programy aktywnej integracji osób i grup zagrożonych.
Zatrudnianie nauczycieli
XIV Samorządowe Forum Kapitału i Finansów Katowice 2016
ZAŁOŻENIA I PERSPEKTYWY WSPÓŁPRACY WOJEWODY ŚLĄSKIEGO Z PODMIOTAMI NIEPUBLICZNYMI W ZAKRESIE POMOCY SPOŁECZNEJ SLAJD TYTUŁOWY.
Konkurs i Katowice r..
Konkurs Katowice r..
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Spotkanie informacyjne
Kryteria strategiczne w konkursie nr RPKP IZ /16
ZINTEGROWANE INWESTYCJE TERYTORIALNE AGLOMERACJI WAŁBRZYSKIEJ NAJCZĘŚCIEJ POPEŁNIANE BŁĘDY W PROCEDURZE UDZIELANIA ZAMÓWIEŃ PUBLICZNYCH Wałbrzych, 07.
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Konkurs Katowice r..
Kamieniec Ząbkowicki, 27 październik 2017 roku
Zakończenie inwestycji modernizacji energetycznej budynku Szkoły Podstawowej w Tymbarku Gmina Tymbark Zadanie modernizacji energetycznej finansowane z.
Posiedzenie Komitetu Monitorującego
Projekt współfinansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego.
Katarzyna Ołdak-Bułanowska Fojutowo, 18 stycznia 2018r.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Zapis prezentacji:

Klauzule społeczne w zamówieniach publicznych – czym są i jak spopularyzować ich stosowanie? Konferencja „System wsparcia ekonomii społecznej w województwie śląskim” Szczyrk kwietnia 2016 r. Iwona Piątkowska-Lipka

Idea klauzul społecznych Wyjątek od ogólnych zasad zamówień publicznych umożliwiający wprowadzenie dodatkowych kryteriów wyboru wykonawcy z uwagi na ważne względy społeczne.

W prawie zamówień publicznych: (ustawa z dn. 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych) zastrzeżenie postępowania o udzielenie zamówienia wyłącznie do podmiotów zatrudniających osoby niepełnosprawne (art. 22 pkt 2), uzależnienie realizacji przedmiotu zamówienia od rozwiązań prozatrudnienioowych i propracowniczych (art. 29 pkt 4): zatrudnienia osób w szczególnie trudnej sytuacji na rynku pracy np. długotrwale bezrobotnych, młodocianych, niepełnosprawnych, utworzenia funduszu szkoleniowego, w rozumieniu przepisów o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy lub zwiększenia wpłat pracodawców na rzecz funduszu * zatrudnienia na podstawie umowy o pracę osób wykonujących czynności w trakcie realizacji zamówienia, jeżeli jest to uzasadnione przedmiotem lub charakterem tych czynności. * brak zastosowania po nowelizacji ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy

a.w przypadku wymogu zatrudnieniowego: liczbę osób i okres ich wymaganego zatrudnienia, b.sposób dokumentowania zatrudnienia osób lub utworzenia albo zwiększenia funduszu szkoleniowego, c.uprawnienia zamawiającego w zakresie kontroli spełniania przez wykonawcę tych wymagań oraz sankcje z tytułu niespełnienia, d.rodzaj czynności niezbędnych do realizacji zamówienia przez osoby, których dotyczą wymagania zatrudnienia na podstawie umowy o pracę przez wykonawcę. Jeżeli zamawiający przewiduje wymagania, o których mowa w art. 29 ust. 4, Specyfikacja Istotnych Warunków Zamówienia określa również:

Planowane wzmocnienie społecznych aspektów zamówień w projekcie zmiany ustawy Prawo zamówień publicznych ●wprowadzenie obowiązku postawienia warunku zatrudnienia na podstawie umowy o pracę w przypadku zamówień na usługi i roboty budowlane, w sytuacji gdy spełnione są kryteria stosunku pracy określone w art. 22 § 1 Kodeksu pracy (projektowany art. 29 ust. 3a), ●promowanie zatrudnienia osób defaworyzowanych przez obniżenie warunku poziomu zatrudniania tych osób z 50% do 30%: zamawiający będzie mógł ustalić nie mniejszy niż 30% próg zatrudnienia takich osób przez zakłady pracy chronionej lub wykonawców albo ich jednostki (projektowany art. 22 ust. 2 i 2a), ●położenie nacisku na wybór oferty najkorzystniejszej, czyli opartej na efektywności kosztowej, jak również uwzględniającej inne aspekty niż cena lub koszt oraz wprowadzenie możliwości ograniczenia stosowania kryterium najniższej ceny.

Komu przynosi korzyści stosowanie klauzul społecznych? samorządom terytorialnym i ich jednostkom organizacyjnym, podmiotom ekonomii społecznej, podmiotom zatrudniającym osoby niepełnosprawne, osobom w trudnej sytuacji na rynku pracy, zagrożonym wykluczeniem społecznym, pracownikom, w konsekwencji społeczeństwu.

 realizują zapisy strategii polityki społecznej dotyczące przeciwdziałania bezrobociu i wykluczeniu społecznemu,  otrzymują narzędzie uzupełniające aktywizację zawodową osób zagrożonych wykluczeniem społecznym prowadzoną przez PUP-y, OPS-y oraz wspierające rozwój podmiotów ekonomii społecznej stymulują zatrudnienie osób w trudnej sytuacji na rynku pracy  zwiększają efektywność wydatkowania środków publicznych, generując tzw. społeczną wartość dodaną (zamówienia i tak muszą zostać zrealizowane, a dzięki klauzulom osiągają dodatkowe korzyści np. zatrudnienie osób bezrobotnych), Dlaczego samorządom opłaca się stosować klauzule społeczne?

 w dłuższej perspektywie generują oszczędności środków publicznych przeznaczanych na świadczenia społeczne,  promują wśród pracodawców ideę wyrównywania szans i integracji społeczno-zawodowej osób zagrożonych wykluczeniem społecznym, wskazują te grupy, które wymagają największego wsparcia,  poprawiają swój wizerunek jako propagatora społecznie odpowiedzialnych działań. Dlaczego samorządom opłaca się stosować klauzule społeczne?

Wiedza o klauzulach społecznych: Urząd Zamówień Publicznych wiedzy/zrownowazone-zamowienia- publiczne/spoleczne-zamowienia Portal ekonomiaspoleczna.pl Poradniki katowice.pl/dopobrania/es/ _klauzule.pdf 50.html

Przykłady działań na rzecz stosowania społecznie odpowiedzialnych zamówień publicznych  Zalecenia Rady Ministrów w sprawie stosowania przez administrację rządową klauzul społecznych w zamówieniach publicznych z 28 lipca 2015 r.  Wprowadzenie przez Instytucję Zarządzającą Regionalnym Programem Operacyjnym Województwa Śląskiego obowiązku stosowania klauzul społecznych podczas realizacji zamówień publicznych określonego rodzaju w zakresie wskazanym przez beneficjenta we wniosku o dofinansowanie np. konkurs Rozwój usług społecznych, projekt pozakonkursowy Rozwój ekonomii społecznej w regionie

Konkurs „Klauzule społeczne na start”  ogłoszony przez Zarząd Województwa Śląskiego 24 czerwca 2015 r.  koordynowany przez Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej Województwa Śląskiego,  cele:  wybór podmiotów, które w najwyższym stopniu stosują klauzule społeczne w prowadzonych postępowaniach o udzielenie zamówienia publicznego,  promowanie stosowania społecznie odpowiedzialnych zamówień publicznych w województwie śląskim.

Kto mógł być uczestnikiem konkursu? Wszyscy zamawiający z terenu województwa śląskiego, co oznacza osobę fizyczną, osobę prawną albo jednostkę organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej obowiązaną do stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych. Konkurs obejmował wszczęte postępowania i zawarte umowy w okresie od 1 stycznia 2014 roku do dnia 31 października 2015 roku.

Kryteria oceny zgłoszeń: 1. Umowy zawarte z podmiotami ekonomii społecznej (w stosunku do wszystkich zawartych umów na zamówienia poniżej progu wymagającego stosowania ustawy Pzp). 2. Postępowania, w których zastosowano klauzule społeczne (w stosunku do wszystkich wszczętych postępowań o udzielenie zamówienia publicznego w oparciu o przepisy ustawy Pzp). 3. Postępowania zawierające mechanizmy kontrolne stosowania klauzul społecznych na etapie realizacji umowy (w stosunku do wszczętych postępowań o udzielenie zamówienia publicznego, w których zastosowano klauzule społeczne ).

I miejsce Gmina Miasto Częstochowa 364,16 pkt. II miejsce Urząd Miasta Gliwice 313,47 pkt. Laureaci konkursu „Klauzule społeczne na start”

Gmina Miasto Częstochowa 109 zawartych umów z podmiotami ekonomii społecznej 145 postępowań, w których zastosowano klauzule społeczne 142 postępowania, w których zastosowano mechanizmy kontrolne Główne obszary zamówień: szkolenia pracowników, czyszczenie przewodów kominowych, transport osób z niepełnosprawnością, utrzymanie zieleni miejskiej, utrzymanie czystości, remonty, budowa obiektów sportowych, przebudowa elementów infrastruktury

Urząd Miasta Gliwice 64 zawarte umowy z podmiotami ekonomii społecznej 4 postępowania, w których zastosowano klauzule społeczne 4 postępowania, w których zastosowano mechanizmy kontrolne Główne obszary zamówień: organizacja imprez kulturalnych, promocyjnych i sportowych, budowa, modernizacja obiektów sportowych i oświatowych, obsługa szaletów miejskich

Dziękuję za uwagę es.rops-katowice.pl Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej Województwa Śląskiego ul. Modelarska 10, Katowice tel