E-handel a handel stacjonarny - konkurencyjność czy komplementarność? dr Radosław Mącik Wydział Ekonomiczny UMCS, Katedra Marketingu www.umcs.lublin.pl.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Trendy w turystyce mgr inż Włodzimierz Nowotarski
Advertisements

Mikroekonomia pozytywna
CENY W MARKETINGU CENA jest głównym elementem marketingu mix. Jest także ona swoistym narzędziem gry ekonomicznej. Dla sprzedającego- cena jest elementem.
O metodach ustalania ceny za usługę WLR
Literatura Tyszka T., Falkowski A. Psychologia zachowań konsumenckich. GWP Gdańsk 2001 Falkowski A. Praktyczna psychologia poznawcza, marketing i reklama.
Decyzje cenowe przedsiębiorstwa turystycznego
SYSTEM ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ
Polski e-commerce w dobie kryzysu okiem Skąpiec.pl Z tarczą czy na tarczy?
Liceum Ogólnokształcące im. Adama Mickiewicza w Górze
Marketing – zagadnienie podstawowe wykład nr 1
Teoria handlu międzynarodowego Heckschera - Ohlina
DYSTRYBUCJA Przygotowali: .....
1 Investing in the New Europe Rozwój eCommerce w sektorze finansowym z perspektywy inwestora kapitałowego Krzysztof Kulig Partner Innova Capital Warszawa.
Zastosowania Internetu
P O P Y T , P O D A Ż.
Katedra Marketingu Usług
Katedra Marketingu Usług
RYNEK W UJĘCIU MARKETINGOWYM
ZWYCZAJE ZAKUPOWE POLAKÓW
2 ZACHOWANIA ZAKUPOWE POLAKÓW W 2007 ROKU 3 UOGÓLNIENIE WYNIKÓW 61% respondentów deklaruje, że w ich gospodarstwie domowym to Panie domu są odpowiedzialne.
ZWYCZAJE ZAKUPOWE POLAKÓW W 2005
Rynki konkurencji niedoskonałej
Teoria wyboru konsumenta
MARKETING W HANDLU Zajęcia nr 6 Tematyka:
Zarządzanie projektami
Marketing Analiza rynku Budowa wizerunku.
ZESPÓŁ CECH UMOŻLIWIAJĄCY OSIĄGANIE ZYSKU Nie ryzykujesz zgubieniem pieniędzy Będziesz miał czas przemyśleć zakup Nie będziesz kupował pod wpływem.
ANALIZA KLUCZOWYCH SEKTORÓW WOJEWÓDZTWA PODLASKIEGO
CECHY DOBREGO SPRZEDAWCY
Sztuka sprzedawania.
Różnicowanie cen na rynku hotelarskim
Wyniki badania - Infolinia jako kanał komunikacji z klientem -
Jak zwiększyć sprzedaż w hipermarketach?
BADANIE RYNKOWE I MARKETINGOWE
„Student jako konsument na rynku multimediów”
PROBLEMY DECYZYJNE KRÓTKOOKRESOWE WYBÓR OPTYMALNEJ STRUKTURY PRODUKCJI
Zaufany partner na rynku e-commerce
Decyzje cenowe przedsiębiorstwa turystycznego
INFORMACJA MARKETINGOWA
„Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich: Europa inwestująca w obszary wiejskie.” Projekt opracowany przez Ministerstwo Rolnictwa.
Jak bezpiecznie kupować przez Internet.
I - 1 „Zmieniamy Polski Przemysł” RYNEK DYSTRYBUCJI STALI Katowice, 21listopada 2005 r.
Czym jest Wybór Konsumenta? Badanie konsumenckie, którego celem jest wyłonienie najlepszych marek dostępnych na rynku polskim. Wybór Konsumenta Jest.
Strategie promocji.
Definicja konkurencji, jej formy i narzędzia.
Zakupy przez Internet – PRAWA Konsumenta
PRODUKT.
ZASADY USTALANIA CEN.
Ekonomika małych i średnich przedsiębiorstw
Polacy w internecie 2011 dr Dominik Batorski Uniwersytet Warszawski R ADA M ONITORINGU S POŁECZNEGO D IAGNOZA S POŁECZNA 2011.
Sprzedaż lokalnych produktów trystycznych WARSZAWA_27_10_2015.
OBSŁUGA KLIENTA WYKŁAD POMIAR JAKOŚCI OBSŁUGI KLIENTA.
Paweł Szajwaj i Bartek Mazurek.  Allegro jest serwisem aukcyjnym.  Allegro daje możliwość kupna wielu ciekawych produktów w bardzo atrakcyjnych cenach.
Segmentacja rynku Dr hab. Grażyna Śmigielska. Segmentacja rynku podział rynku na grupy konsumentów (segmenty), które jeżeli chodzi o stosunek do danego.
Franczyza jako strategia rozwoju dla handlu małopowierzchniowego dr hab. prof. ZPSB Aleksandra Grzesiuk Zachodniopomorska Szkoła Biznesu w Szczecinie.
Decyzje dotyczące cen na rynku UE A.M. Zarzycka. Czynniki wpływające na kształtowanie cen na eurorynku - adaptacja zróżnicowana struktura konkurencji.
Handel w gospodarce Polski – dynamika zmian i nowe wyzwania dr, prof. Urszula Kłosiewicz-Górecka Instytut Badań Rynku, Konsumpcji i Koniunktur Kongres.
STANOWISKO CP TELECOM (OPERATORA CARREFOUR MOVA) W DEBACIE UKE DOTYCZĄCEJ ASYMETRII MTR Warszawa 23 czerwca 2009.
Tendencje rozwojowe w dystrybucji
1 dr Izabela Sowa ekonomista, Akademia Ekonomiczna w Katowicach maj 2006 Racjonalność decyzji młodzieży – próba oceny.
WYKONALI: TOKARSKI RAFAŁ, ZAWIŚLIŃSKI MARCIN, TRZCIŃSKI ROBERT, MELION KRZYSZTOF, POŁEĆ ŁUKASZ, SZYMCZAK KONRAD. IMPORT ŻARÓWEK I RECYKLING Politechnika.
C ZY SEKRETARKA MOŻE BYĆ ZAWODEM TRUDNYM ? F UNKCJONALNE ZNACZENIE OSOBOWOŚCI NA PRZYKŁADZIE URZĘDNIKÓW SĄDOWYCH : DONIESIENIA WSTĘPNE dr Katarzyna Orlak.
Ewa Dziedzic Katedra Turystyki SGH Potrzeby i luki informacyjne u podmiotów zarządzających turystyką.
Segmentacja rynku.
Tendencje rozwojowe w dystrybucji
Raport z badania ilościowego przygotowany na zlecenie:
Wady i zalety pracy w chmurze
E-turystyka w sektorze publicznym
Ustalenie polityki cenowej - przykład
Publiczne prawo konkurencji
Zapis prezentacji:

E-handel a handel stacjonarny - konkurencyjność czy komplementarność? dr Radosław Mącik Wydział Ekonomiczny UMCS, Katedra Marketingu

Wprowadzenie  Technologie informacyjne i komunikacyjne są moderatorem wielu zmian w gospodarce, wpływają również na zachowania konsumentów zmieniając ich procesy decyzyjne oraz sposoby zaspokojenia potrzeb  Badania z 2012 r. zostały sfinansowane ze środków Narodowego Centrum Nauki (grant habilitacyjny), a z 2008 r. z grantu Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego. 11 marca 2013dr Radosław Mącik, E-handel a handel stacjonarny - konkurencyjność czy komplementarność? 2

Model wpływu ICT na gospodarkę (Kauffman i Walden, 2001) 11 marca 2013dr Radosław Mącik, E-handel a handel stacjonarny - konkurencyjność czy komplementarność? 3 Koncepcja postrzegania ICT jako tzw. technologii ogólnego zastosowania (GPT)

Główne tezy wystąpienia (1)  Wśród konsumentów powszechne są zachowania wielokanałowe – w tym samym procesie zakupowym korzysta się z kanału fizycznego i wirtualnego (jednocześnie lub na przemian)  W fazach poszukiwania informacji i oceny alternatyw w procesie zakupowym kanały fizyczny i wirtualny są dla konsumenta komplementarne  Ponieważ sprzedaż może nastąpić tylko w jednym kanale, sprzedawcy fizyczni zmuszeni są konkurować ze sprzedawcami wirtualnymi – czyli kanał fizyczny w sensie sprzedaży jest substytucyjny względem wirtualnego 11 marca 2013dr Radosław Mącik, E-handel a handel stacjonarny - konkurencyjność czy komplementarność? 4

Główne tezy wystąpienia (2)  Kanał wirtualny dostarcza większości konsumentów informacji (konfrontowanej z opiniami znajomych i rodziny), a kanał fizyczny intensywniej wykorzystywany jest na etapie oceny alternatyw (udostępnia sensoryczny kontakt z produktem)  Konsumenci poszukują korzystnych cenowo ofert, które znajdują w kanale wirtualnym  Wybór kanału wirtualnego jest dla wielu konsumentów koniecznością – ze względu na ceny i słabą dostępność mniej standardowych towarów w kanale fizycznym  Kanał wirtualny nie jest postrzegany jako wygodny, nawet często kupujący przez internet woleliby kupić w sklepie  Konsumenci staja się bardziej świadomi, bardziej „smart” 11 marca 2013dr Radosław Mącik, E-handel a handel stacjonarny - konkurencyjność czy komplementarność? 5

Postrzeganie różnych formatów sprzedaży detalicznej przez konsumentó w 11 marca 2013dr Radosław Mącik, E-handel a handel stacjonarny - konkurencyjność czy komplementarność? 6

Kanały i formaty sprzedaży detalicznej  Analizowano 2 kanały sprzedaży: –Fizyczny (obejmuje wszelkie formy sprzedaży fizycznej poza sprzedażą osobistą) –Wirtualny (obejmuje sprzedaż poprzez Internet niezależnie od sposobu dostępu do niego: przez komputer, smartfona/tel. kom., tablet, telewizor itd.)  Uwzględniono: –Kanał fizyczny: 10 formatów sprzedaży, w tym 9 sklepowych + targowisko –Kanał wirtualny: 2008 – 2 formaty, 2012 – 5 formatów  Próby: obie po 1100 osób, kwotowe, ogólnopolskie, CAWI 11 marca 2013dr Radosław Mącik, E-handel a handel stacjonarny - konkurencyjność czy komplementarność? 7

Zidentyfikowane wymiary na mapach percepcji  Poziom osobistych interakcji ze sprzedawcą –Wysoki – interpretowany jako przewaga interakcji F2F –Niski – brak interakcji F2F, interakcje za pośrednictwem ICT  Postrzegany koszt konsumenta, jako całościowa wypadkowa: –postrzeganego poziomu cen w danym formacie handlu (związanego z zakresem obsługi i usług dodatkowych) –dodatkowych kosztów pieniężnych: koszty dostawy, płatny parking itd, –wysiłku fizycznego związanego z kupowaniem (dojazd, noszenie zakupów), –wysiłku emocjonalnego (w tym postrzeganego ryzyka różnego rodzaju), –czasu przeznaczanego na zakupy i jego postrzeganej wartości 11 marca 2013dr Radosław Mącik, E-handel a handel stacjonarny - konkurencyjność czy komplementarność? 8

Mapa percepcji z 2008 r. (skalowanie wielowymiar. ALSCAL) 11 marca 2013dr Radosław Mącik, E-handel a handel stacjonarny - konkurencyjność czy komplementarność? 9

Mapa percepcji z 2012 r. (skalowanie wielowymiar. ALSCAL) 11 marca 2013dr Radosław Mącik, E-handel a handel stacjonarny - konkurencyjność czy komplementarność? 10

Mapa percepcji z D (skalowanie wielowymiar. ALSCAL) 11 marca 2013dr Radosław Mącik, E-handel a handel stacjonarny - konkurencyjność czy komplementarność? 11 Stress= 0,069 R 2 = 0,965

Wnioski (1)  Formaty internetowe tworzą grupę po stronie kontaktów zdepersonalizowanych (brak interakcji F2F). Sklepy internetowe i aukcje postrzegane są jako miejsca o wysokim całościowym koszcie dla konsumenta – czas i koszt dostawy, ew. zwroty i naprawy są postrzegane jako czynniki niezadowolenia. Dla „nowych” formatów internetowych – wyraźnie niższe ceny = „dobry interes”, co równoważy tę opinię.  W porównaniu do 2008 r. największa zmiana w postrzeganiu dotyczy dyskontów – dołączyły one w świadomości nabywców do miejsc „bliskich” i często odwiedzanych. Dotychczas wyraźnie odrębne sklepy sąsiedzkie wraz z rozwojem sieci dyskontów zlokalizowanych w pobliżu miejsc zamieszkania, dostały bezpośrednią konkurencję, nawet w mniejszych miejscowościach  Kolejną dostrzegalną zmianą jest dyferencjacja sklepów specjalistycznych od wyspecjalizowanych marketów (tzw. category killers) 11 marca 2013dr Radosław Mącik, E-handel a handel stacjonarny - konkurencyjność czy komplementarność? 12

Częstotliwość zakupów a emocje (2012) 11 marca 2013dr Radosław Mącik, E-handel a handel stacjonarny - konkurencyjność czy komplementarność? 13 Silna zależność regresyjna: kupujemy raczej tam gdzie lubimy. Bardziej lubimy niż często kupujemy: skl. specjalistyczne i skl. internetowe. Nie lubimy ale kupujemy: skl. 24h

Symulowany proces decyzyjny (ujęcie jakościowe) 11 marca 2013dr Radosław Mącik, E-handel a handel stacjonarny - konkurencyjność czy komplementarność? 14

Odtworzenie procesu decyzyjnego – technika 11 marca 2013dr Radosław Mącik, E-handel a handel stacjonarny - konkurencyjność czy komplementarność? 15 Obrazki Karta odpowiedzi Klej

Graf procesów decyzyjnych – os lat (FGI) 11 marca 2013dr Radosław Mącik, E-handel a handel stacjonarny - konkurencyjność czy komplementarność? 16

Graf procesów decyzyjnych – os lat (FGI) 11 marca 2013dr Radosław Mącik, E-handel a handel stacjonarny - konkurencyjność czy komplementarność? 17

Graf procesów decyzyjnych – os lat (FGI) 11 marca 2013dr Radosław Mącik, E-handel a handel stacjonarny - konkurencyjność czy komplementarność? 18

Graf procesów decyzyjnych – os. 50+ lat (FGI) 11 marca 2013dr Radosław Mącik, E-handel a handel stacjonarny - konkurencyjność czy komplementarność? 19

Wnioski (2)  Wielokanałowy proces zakupowy produktów trwałego użytku jest normą, a nie wyjątkiem.  Tylko osoby niekorzystające z internetu nie posługują się nim w swoich procesach zakupowych (co oczywiste)  Młodsi konsumenci koncentrują się na wyborze alternatywy, a starsi – na poszukiwaniu informacji  Widoczny jest efekt ROPO  Zakup przez internet to często konieczność, a nie chęć  Obserwowalne są zachowania „smart” – nie tylko korzystanie z wielu źródeł informacji i konfrontowanie ich ze sobą, ale też decyzja o wyborze kanału zakupu podejmowana „na bieżąco” pod wpływem zastanej sytuacji 11 marca 2013dr Radosław Mącik, E-handel a handel stacjonarny - konkurencyjność czy komplementarność? 20

Wybór kanału – poszukiwanie informacji i zakup (ujęcie modelowe) 11 marca 2013dr Radosław Mącik, E-handel a handel stacjonarny - konkurencyjność czy komplementarność? 21

Przyjęte podejście badawcze  Prezentowane wyniki pochodzą z 2 prób celowych z badań o charakterze wstępnym, o liczebności odpowiednio: 204 i 92 osoby w wieku lat.  Przyjęto że: –postrzegane zalety kanału wirtualnego (VC_ADV) definiować będą: wygoda korzystania (VC_CONV), oszczędność (VC_SAV) oraz satysfakcja pozakupowa (VC_PPS), pomijając przyjemność korzystania (VC_ENJ) –odpowiednie zalety kanału fizycznego (PC_ADV) opisyuj: wygoda (PC_CONV), przyjemność korzystania (PC_ENJ) i satysfakcja pozakupowa (PC_PPS) – pominięto oszczędność (PC_SAV) –Ryzyka korzystania z kanałów – odpowiednio: VC_RISK i PC_RISK, obejmowały ryzyko związane z produktem (PC_PE i VC_PE) oraz ryzyko finansowe i kradzieży tożsamości (PC_FI i VC_FI). 11 marca 2013dr Radosław Mącik, E-handel a handel stacjonarny - konkurencyjność czy komplementarność? 22

Model wyboru kanału i powiązań miedzy- kanałowych 11 marca 2013dr Radosław Mącik, E-handel a handel stacjonarny - konkurencyjność czy komplementarność? 23

Powiązania międzykanałowe  Zalety każdego z kanałów sprzyjają jego wykorzystaniu: dostrzegane ryzyko związane z kanałem fizycznym nie ogranicza jego wykorzystania, co oznacza że jest ono akceptowane przez konsumentów.  Wysoka ocena zalet kanału wirtualnego sprzyja ograniczaniu korzystania z kanału fizycznego, przy czym zależność pomiędzy postrzeganiem zalet kanału fizycznego a kupowaniem w kanale wirtualnym nie występuje.  Dodatkowo wysokie postrzegane ryzyko kupowania w kanale fizycznym wpływa na wzrost częstości zakupów w kanale wirtualnym, ale wysokie ryzyko związane z kanałem wirtualnym ogranicza chęć kupowania w obu kanałach.  Co zrozumiałe w przypadku obu kanałów istnieje negatywna zależność pomiędzy postrzeganiem ich zalet i wad (ryzyk). 11 marca 2013dr Radosław Mącik, E-handel a handel stacjonarny - konkurencyjność czy komplementarność? 24

Style podejmowania decyzji zakupowych  Cechy konsumenta opisano w 10 wymiarach, tj: –konsument perfekcjonistyczny (PERF), wrażliwy na wysoką jakość, –konsument wrażliwy na markę (BC), cena i marka gwarantują jakość, –konsument wrażliwy na nowości i modę (NFC), ceniący aktualne trendy, –konsument hedonistyczny/rekreacyjny (RSC), zakupy = rozrywka/zabawa –konsument wrażliwy na cenę (PVC), ważna „wartość za pieniądze” –konsument impulsywny (IMP), nie planuje zakupów, nie wie ile wydaje, –konsument zmęczony natłokiem informacji (CO), ma problemy decyzyjne –konsument rutynowy, lojalny markom (HBL), posiada silne nawyki –konsument kompulsywny (COMP), skłonny do uzależnienia od zakupów, –konsument ekologiczny (ECO), dbający o swoje zdrowie i środowisko.  4 orientacje drugiego rzędu: tj. hedonistyczną (HEDONIC) - style: RSC, NFC, IMP, COMP, związaną z marką (BRAND – style BC i HBL); utylitarna (UTIL – style PERF i ECO); i „ostrożną” (style PVC i CO) – usunięta z modeli 11 marca 2013dr Radosław Mącik, E-handel a handel stacjonarny - konkurencyjność czy komplementarność? 25

Cechy konsumenta a wybór kanału wirtualnego 11 marca 2013dr Radosław Mącik, E-handel a handel stacjonarny - konkurencyjność czy komplementarność? 26

Cechy konsumenta a wybór kanału fizycznego 11 marca 2013dr Radosław Mącik, E-handel a handel stacjonarny - konkurencyjność czy komplementarność? 27

Wnioski – wpływ cech konsumenta  Nasilone style zgrupowane w wymiarze hedonistycznym (HEDONIC) wpływają na postrzeganie kanału wirtualnego jako mniej atrakcyjnego, chociaż wpływają na wzrost zainteresowania kupowaniem w tym kanale – dla osób o takim układzie cech kupowanie w kanale wirtualnym jest mniej atrakcyjne niż w fizycznym (brak fizycznego kontaktu z otoczeniem handlowym), ale ponieważ osoby takie lubią kupować, więc korzystają z okazji, również w kanale wirtualnym.  Silniejsza orientacja związana z marką (BRAND) sprzyja postrzeganiu kanału wirtualnego jako dogodnego (zapewne dla powtarzalnych zakupów), ale jednocześnie zniechęca do faktycznego korzystania z kanału wirtualnego.  Także orientacja utylitarna (UTIL) sprzyja dostrzeganiu zalet kanału wirtualnego, nie wpływając bezpośrednio na faktyczne w nim kupowanie.  Żadna ze wspomnianych trzech orientacji nie wiąże się bezpośrednio w z odczuwaniem ryzyka w kanale wirtualnym, którego odczuwany poziom jest odwrotnie proporcjonalny do postrzegania zalet kanału wirtualnego.  Spośród wyspecyfikowanych czynników na korzystanie z kanału fizycznego wpływają pozytywnie orientacja hedonistyczna (HEDONIC) i utylitarna (UTIL), a także – negatywnie –postrzegane zalety kanału wirtualnego 11 marca 2013dr Radosław Mącik, E-handel a handel stacjonarny - konkurencyjność czy komplementarność? 28

Model z oddzielenie m poszukiwani a informacji od zakupu 11 marca 2013dr Radosław Mącik, E-handel a handel stacjonarny - konkurencyjność czy komplementarność? 29 CHI_SQ/DF =1,202  GFI =0,916  AGFI =0,858  RMSEA =0,047  PCLOSE =0,514 

Efekty dezagregacji (1)  Przyjemność korzystania z kanału wirtualnego wpływa silniej na jego wykorzystanie do pozyskiwania w nim informacji, a słabiej na jego użycie w celu zakupów.  Chęć oszczędzenia pieniędzy i/lub czasu przez konsumenta zniechęca go do kupowania w kanale fizycznym, ale nie jest czynnikiem sprzyjającym bezpośrednio zakupom w kanale wirtualnym.  Istnieje wpływ doświadczenia korzystania z kanału wirtualnego na jego faktyczne wykorzystanie do zakupów, jednak postrzegane ryzyko tego kanału nie wpływa w tym modelu w sposób istotny na jego wykorzystanie w tym celu.  Widoczna jest zależność między dostrzeganiem ryzyka kanału fizycznego a dokonywaniem zakupów w kanale wirtualnym. 11 marca 2013dr Radosław Mącik, E-handel a handel stacjonarny - konkurencyjność czy komplementarność? 30

Efekty dezagregacji (2)  Cechy kanału fizycznego: poszukiwanie w nim oszczędności oraz przyjemność korzystania, sprzyjają poszukiwaniu w nim informacji.  Nie ma istotnej zależności pomiędzy przyjemnością korzystania z kanału fizycznego a jego faktycznym wykorzystaniem (w badanej grupie osób młodych, prawdopodobna jest potrzeba interakcji z kanałem fizycznym na poziomie oglądania, doświadczania produktów, ale nie na etapie finalizacji transakcji).  Satysfakcja po zakupie w kanale fizycznym jest negatywnie związana z poszukiwaniem informacji w kanale wirtualnym – badani, odczuwając dyssatysfakcję z zakupów w kanale fizycznym odczuwają potrzebę pozyskania dodatkowych informacji poprzez kanał wirtualny.  Efekt przywiązania do kanału jest widoczny wyłącznie w kanale wirtualnym i jest słaby. Dominującym zachowaniem jest wielokanałowość procesów decyzyjnych badanych. 11 marca 2013dr Radosław Mącik, E-handel a handel stacjonarny - konkurencyjność czy komplementarność? 31

Podsumowanie  Wielokanałowość procesów decyzyjnych sugeruje wielokanałowość detalisty, jako sposób radzenia sobie z substytucyjnością obu kanałów przy finalizacji zakupu  Gdyby nabywcy mogli kupować w kanale fizycznym po cenach internetowych rzadziej kupowaliby przez Internet (odczuwają ryzyko, ale preferują niższe ceny)  Konflikty pomiędzy sprzedawcami fizycznymi i wirtualnymi (różnice kosztów, świadomość zachowań typu „scanning”, „showrooming”) są niekorzystne dla konsumentów, którzy oba kanały postrzegają jako komplementarne w fazach poszukiwania informacji i oceny alternatyw  W skrajnym przypadku, dla branż AGD/RTV, meble i częściowo odzież/obuwie, prawdopodobne jest oddzielenie ekspozycji produktów od ich sprzedaży – „czyste’ showroomy, albo spadek znaczenia sprzedawców typu multibrand, na korzyść sklepów wyłącznie jednej marki 11 marca 2013dr Radosław Mącik, E-handel a handel stacjonarny - konkurencyjność czy komplementarność? 32

Dziękuję za uwagę Kontakt:  wizytówka QR 