Prawo do tworzenia i funkcjonowania organizacji pozarządowych jest przywilejem gwarantowanym przez Konstytucję. W jej preambule zawarty jest zapis: „ustanawiamy.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
W skrócie ADMINISTRACJA PUBLICZNA SEKTOR PRYWATNY
Advertisements

Zakładanie stowarzyszenia.
Wsparcie dla organizacji pozarządowych w ramach Priorytetu V Dobre rządzenie PO KL (Działanie 5.4 Rozwój potencjału trzeciego sektora) Ministerstwo Pracy.
1. Podstawy prawne: - ustawa z dnia 7 kwietnia 1989 r.  Prawo o stowarzyszeniach, (Dz.U j. t. z późn. zm.) - ustawa z dnia 25 czerwca 2010 r.
„Organizacja i niesienie pomocy socjalnej ofiarom klęski żywiołowej”
Organizacje pozarządowe
NIZIELSKI & BORYS C o n s u l t i n G
Zarządzanie finansami w NGO
Grupy producentów rolnych
Przekazywanie zadań organizacjom pozarządowym mgr Paweł Dąbrowski.
ZASADY USTROJU RZECZYPOSPOLITEJ
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Prawo organizacji pozarządowych
–KANCELARIA RADCÓW PRAWNYCH SOBCZAK - POŁCZYŃSKA ŁAGODA –1–1 człowiek – najlepsza inwestycja Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Jakie Centrum Obywatelskie w Łodzi? Forum Pełnomocników 19 czerwca 2012.
Centra Organizacji Pozarządowych
Beneficjenci Małych projektów tj. operacji, które nie odpowiadają warunkom przyznania pomocy w ramach działań Osi 3., ale przyczyniają się do osiągnięcia.
ORGANIZACJA POŻYTKU PUBLICZNEGO
Fundacja jako rodzaj organizacji
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
1 Budowanie silnej LGD Tadeusz Borek – FAPA Przemyśl października 2007.
Ostrów Wielkopolski 24 listopada 2011r.
LGD w świetle ustawy o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków EFRROW.
Razem dla Północnego Mazowsza Założenia oraz cele projektu.
ABC Ekonomii Społecznej
Dzień Samorządu Terytorialnego 2012 „Istota decentralizacji - współczesne wyzwania” Polańczyk, 30 maja 2012 Jerzy Stępień sędzia Trybunału Konstytucyjnego.
WITAMY NA DEBACIE pt. Jakie wsparcie dyrekcji szkoły, nauczycieli i innych dorosłych jest potrzebne uczniom chcącym rozwijać samorządy w swoich szkołach?
Konferencja Projektu Razem-inicjatywy w zakresie ekonomii społecznej współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego Departament Środowiska i Rozwoju Obszarów Wiejskich 1 Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego Zagadnienia.
ZAPROSZENIE do współpracy - skierowane do przedstawicieli administracji publicznej oraz organizacji pozarządowych tj. w szczególności: - pracowników samorządów.
Zamojskie Centrum Dialogu Społecznego
Regionalny Program Operacyjny
Jakie są możliwości działania/włączenia się jeśli nie mam jeszcze prawa do głosowania ?
Nie tylko wybory – jak młodzi mogą wpływać na rzeczywistość i aktywnie uczestniczyć w demokracji?
Ośrodek Pomocy Społecznej w Śremie Projekt „Kompleksowe formy reintegracji społeczno-zawodowej w środowisku lokalnym” współfinansowany przez Unię Europejską.
Prawne aspekty powstawania organizacji pozarządowych
Piotr Frączak Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego, Ogólnopolska Federacja Organizacji Pozarządowych Społeczeństwo obywatelskie a Narodowe Strategiczne.
Ilona Gosk Fundacja Inicjatyw Społeczno-Ekonomicznych Warszawa, marzec 2009 Ekonomia społeczna w Programie Operacyjnym Kapitał Ludzki 1.
PAŃSTWO-PRAWO-SPOŁECZEŃSTWO-OBYWATEL
Definicja państwa opiekuńczego (socjalnego)
Dialog Społeczny Dialog Społeczny jest najlepszą, najskuteczniejszą i najtańszą drogą rozwiązywania problemów. Warto w ten rozwój inwestować.
Prawo cywilne – część ogólna i prawo zobowiązań
Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej
USŁUGI PUBLICZNE - DEFINICJA
Spółdzielnia socjalna - nowa forma aktywizacji zawodowej bezrobotnej młodzieży.
Jak organizacja może sama „zarobić” na swoje działania – czyli o działalności odpłatnej i gospodarczej. Beata Matyjaszczyk Educare.
Dr hab. Urszula Kurczewska Szkoła Główna Handlowa Prof. dr hab. Krzysztof Jasiecki IFiS PAN Reprezentacja polskich interesów gospodarczych w Unii Europejskiej.
ZAŁOŻENIA DO ROCZNEGO PROGRAMU WSPÓŁPRACY GMINY I MIASTA CZERWIONKA- LESZCZYNY Z ORGANIZACJAMI POZARZĄDOWYMI ORAZ INNYMI PODMIOTAMI PROWADZĄCYMI DZIAŁALNOŚĆ.
„Stowarzyszenie ,czyli razem raźniej”
WARSZTATY NT. OBYWATELSKOŚCI, WOLONTARIATU I ORGANIZACJI POZARZĄDOWYCH.
Geneza społeczeństwa obywatelskiego
OBYWATEL EDI EDUKACJA, DZIAŁANIA INFORMACYJNE. LEKCJA 1 Co to są organizacje pozarządowe? Organizacje pozarządowe to wszystkie podmioty, które nie są.
Postawy altruistyczne dominują niemal we wszystkich grupach wyróżnionych ze względu na cechy społeczno- demograficzne. Z jednej strony nieco częściej wykazują.
SSA (2) PRAWO PRACY 2 Dr Jacek Borowicz.  BRAK USTAWOWEJ DEFINICJI ZPP  SPORY WOKÓŁ POJĘCIA ZPP  IPP – PIERWOTNE HISTORYCZNIE I GENETYCZNIE  ZPP –
Jak założyć organizację pozarządową? Od nitki do kłębka
NGO. NGO – Stowarzyszenie Pojęcie Stowarzyszenia 1. Stowarzyszenie jest dobrowolnym, samorządnym, trwałym zrzeszeniem o celach niezarobkowych. 2. Stowarzyszenie.
Współpraca Miasta Poznania z organizacjami pozarządowymi Oddział koordynacji współpracy z organizacjami pozarządowymi.
Organizacja Funduszy Europejskich. Komitet Koordynacyjny NSS Komitet Koordynacyjny Narodowe Strategiczne Ramy Odniesienia i Strategię Rozwoju Kraju.
Warmińsko-Mazurska Akademia Antydyskryminacyjna
ZAŁOŻENIA I PERSPEKTYWY WSPÓŁPRACY WOJEWODY ŚLĄSKIEGO Z PODMIOTAMI NIEPUBLICZNYMI W ZAKRESIE POMOCY SPOŁECZNEJ SLAJD TYTUŁOWY.
Prawo pracy Wprowadzenie
ZWIĄZKI ZAWODOWE 1.Tworzenie 2.Uprawnienia
PRAWO PRACY 2 Dr Jacek Borowicz
Podstawa prawna: Reforma systemu oświaty wprowadza istotne zmiany dotyczące organizowania wolontariatu w szkołach. Dotychczas przepisy Ustawy o systemie.
CEL Rozwijanie, propagowanie inicjatyw, postaw, działań sprzyjających rozwojowi szkolnemu i pozaszkolnemu dzieci i młodzieży Organizowanie czasu pozaszkolnego.
Konstytucyjne zasady sprawowania opieki zdrowotnej
Aneta Żurek RODN „WOM” Częstochowa
Rola oceny na lekcjach wychowania fizycznego
Chełmno, Szkolenie prowadzi: rad.pr. Monika Czarnomska
ZWIĄZKI ZAWODOWE Wolności związkowe
Zapis prezentacji:

Prawo do tworzenia i funkcjonowania organizacji pozarządowych jest przywilejem gwarantowanym przez Konstytucję. W jej preambule zawarty jest zapis: „ustanawiamy Konstytucję Rzeczypospolitej Polskiej jako prawa podstawowe dla państwa oparte na poszanowaniu wolności i sprawiedliwości, współdziałaniu władz, dialogu społecznym oraz na zasadzie pomocniczości umacniającej uprawnienia obywateli i ich wspólnot”. Artykuł 12 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z 1997 roku zapewnia wolność tworzenia i działania m.in. stowarzyszeń, ruchów obywatelskich i innych dobrowolnych zrzeszeń i fundacji. Jest to przepis, który daje wystarczające podstawy do podjęcia działań przez kluby osiedlowe, grupy wsparcia, przyparafialne zespoły charytatywne.

Organizacje pozarządowe są częścią tzw. społeczeństwa obywatelskiego, zdefiniowanego jako zbiór lub system samodzielnie zorganizowanych grup, które są niezależne od władz publicznych, firm i rodzin, potrafią toczyć debaty na temat zbiorowych działań oraz podejmować je w celu obrony lub promowania swoich interesów, nie ubiegają się o władzę polityczną i nie stosują radykalnych metod działania. W art. 2 Ustawy z dnia r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, organizacje pozarządowe zostały zdefiniowane jako „niebędące jednostkami sektora finansów publicznych (...) i niedziałające w celu osiągnięcia zysku, osoby prawne lub jednostki nieposiadające osobowości prawnej utworzone na podstawie przepisów ustaw, w tym fundacje i stowarzyszenia”.

W przeszłości organizacje pozarządowe nazywane były organizacjami: społecznymi, non-profit, charytatywnymi, dobroczynnymi, filantropijnymi. Powszechnie stosowane są także terminy: „NGOs” (od ang. nongovernmental organisations), organizacje ochotnicze (voluntary organizations), organizacje niezależne (independent organizations), „trzeci sektor”.

Cechy organizacji pozarządowych Powszechnie w metodologii międzynarodowej przyjmuje się, że organizacje wchodzące w skład trzeciego sektora powinny cechować się: – wyrazistą i trwałą strukturą; – strukturalną niezależnością od władz publicznych; – działalnością o charakterze niezarobkowym (ewentualne nadwyżki przychodów nad wydatkami muszą być przeznaczane na realizację celów statutowych organizacji); – suwerennością i samorządnością; – dobrowolnym uczestnictwem członków.

Rodzaje organizacji pozarządowych Wyróżnić można pięć głównych rodzajów organizacji pozarządowych: – organizacje świadczące pomoc wybranym grupom społecznym, – organizacje koncentrujące się na prowadzeniu badań i ochrony, głownie środowiska, – organizacje samopomocy zrzeszające np. bezrobotnych, samotnych rodziców i świadczące im pomoc, – organizacje hobbystyczne – organizacje pośredniczące, do których należą np. centra wolontariatu

Ustawa z dnia 6 kwietnia 1984 roku o fundacjach (Dz.U. Nr 46 poz. 203 z 1991 roku - tekst jednolity) Ustawa z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (Dz.U. Nr 20 poz. 104, zm. Dz.U. Nr 14 z 1990 roku, poz. 86) Ustawa z dnia 24 kwietnia 2003 roku o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. Nr 96, poz.873). Przepisy regulujące funkcjonowanie organizacji pozarządowych

Komitety społeczne (Ustawa z dn ), Związki zawodowe (Ustawa z dn z późn. zm.) Odrębne ustawy regulują działalność organizacji kościelnych. Szczególnym przypadkiem są pojedyncze organizacje powoływane oddzielnymi ustawami. Do takich organizacji należy Polski Czerwony Krzyż, Polski Komitet Pomocy Społecznej, Polski Związek Łowiecki, Związek Ochotniczej Straży Pożarnej i inne. Przepisy regulujące funkcjonowanie organizacji pozarządowych

2.Uzupełnianie działania państwa w zakresie zaspokajania istotnych potrzeb społecznych: produkcja „dóbr publicznych” dostosowanych do indywidualnych potrzeb obywateli, zmniejszenie kosztów usług społecznych, głównie dzięki pracy wolontariackiej, podniesienie jakości usług społecznych w wyniku konkurencji, tworzenie przez organizacje pozarządowe miejsc pracy. ROLA ORGANIZACJI POZARZĄDOWYCH c.d.

Struktura organizacji non-profit w Polsce w 2004 roku

Dynamika przyrostu nowo rejestrowanych fundacji i stowarzyszeń Źródło: Opracowanie własne na podstawie danych Stowarzyszenia Klon/Jawor

Najważniejsze przyczyny wyrejestrowywania organizacji pozarządowych: trudności ze zdobywaniem środków finansowych na prowadzenie działalności (27 %), wyczerpanie motywacji liderów organizacji (22 %), zrealizowanie celu, dla którego została założona organizacja (10 %). Główne czynniki hamujące dynamikę wzrostu liczby organizacji: skomplikowana i kosztowna procedura rejestracji w Krajowym Rejestrze Sądowym, wzrost wymagań stawianych organizacjom, zwłaszcza w zakresie zarządzania finansami, brak umiejętności zdobywania środków finansowych.

1.Wypełnianie pola między państwem a obywatelem i realizacja podstawowych zasad demokratycznych: artykułowanie i reprezentowanie interesów grupowych, wyrażanie potrzeb społecznych i obrona wartości, redystrybucja udziału we władzy, pełnienie roli niezależnych ekspertów, zakorzenienie, czyli ułatwianie obywatelom podniesienia własnej wartości poprzez udział w pracy na rzecz innych. ROLA ORGANIZACJI POZARZĄDOWYCH

Pola działań organizacji pozarządowych Źródło: Opracowanie własne

Wysokość rocznego budżetu organizacji pozarządowych Źródło: Opracowanie własne

Źródła przychodów organizacji pozarządowych

Źródło: E. Leś, S. Nałęcz, J.J. Wygnański, S. Toepler, L.M. Salamon: Poland: A Partial View [w:] L.M. Salamon, H.K. Anheier, R. List, S. Toepler, S.W. Sokolowski and Associates: Global Civil Society. Dimensios of the Nonprofit Sector, The John Hopkins Center for Civil Society Studies, Baltimore 1999, s Udział organizacji pozarządowych w zatrudnieniu poza rolnictwem

Źródło: E. Leś, S. Nałęcz, J.J. Wygnański, S. Toepler, L.M. Salamon: Poland: A Partial View..., op. cit., s Udział sektora non-profit w zatrudnieniu pozarolniczym

Udział wolontariuszy w pracach organizacji pozarządowych Źródło: L.M. Salamon, S.W. Sokolowski, R. Lists: Global Civil Society: An Overview, The Johns Hopkins University, Baltimore 2003, s. 19.