ROLA MENEDŻERA W ORGANIZACJI – UMIEJĘTNOŚCI ROLE I FUNKCJE Opracowała dr Eleonora Kuczmera-Ludwiczyńska
SYLWETKA MENEDŻERA
CECHY DZIAŁANIA ZORGANIZOWANEGO CELOWOŚĆ SPOSÓB ZORGANIZOWANIA WYODRĘBNIENIE Z OTOCZENIA PRZYWÓDZTWO
W OKRESIE STABILIZACJI OD MENEDŻERÓW ZALEŻY BARDZO WIELE W OKRESIE ZMIAN… WSZYSTKO
ORGANIZACJA TO SYNERGIA ROZUMU i EMOCJI
PARAMETRY OPISUJĄCE SYLWETKĘ MENEDŻERA OSOBOWOŚĆ WIEDZA UMIEJĘTNOŚCI WŁADZA AUTORYTET
I UMIEJĘTNOŚCI MENEDŻERA CECHY OSOBOWOŚCI I UMIEJĘTNOŚCI MENEDŻERA zdolności i postawy twórcze entuzjazm umiejętność podejmowania decyzji zrównoważenie emocjonalne energiczność a nie reaktywność odporność na naciski spełnienie formuły: wiedzieć-chcieć-móc motywacja pro-społeczna samokontrola silna motywacja osiągnięć, w tym do zajmowania stanowisk menedżerskich elastyczny styl kierowania empatia sprawność intelektualna myślenie syntetyczne
Umiejętności niezbędne do skutecznego zarządzania na różnych poziomach organizacyjnych Kierownicy pierwszego poziomu Kierownicy średniego poziomu Kierownicy najwyższego poziomu Koncepcyjne Interpersonalne Techniczne
ROLE I FUNKCJE
PRZEDSIĘBIORCZY ASPEKT ROLI MENEDŻERA relatywnie większa PRAGMATYCZNY WIZJONER POLITYK orientacja na procesy relatywnie mniejsza ADMINISTRATOR PRZEDSIĘBIORCA relatywnie mniejsza relatywnie większa orientacja na wyniki
ROLE KIEROWNIKA Formalny autorytet i pozycja Role międzyludzkie Role informacyjne Role decyzyjne przedsiębiorca przeciwdziałający zakłóceniom rozdzielający zasoby negocjator reprezentant przywódca łącznik monitor upowszechniający rzecznik
MACIERZOWE UJĘCIE ROLI KIEROWNIKA funkcje PLANO-WANIE ORGANI-ZOWANIE MOTYWO-WANIE KONTRO-LOWANIE obszar fachowa kulturo-twórcza rozwojowa
MODEL ORGANIZACYJNEJ ROLI KIEROWNIKA UKŁADY ODNIESIENIA ROLI WARUNKI I MOŻLIWOŚCI REALIZACJI WYMAGAŃ SPOSÓB WYPEŁNIANIA ROLI ORGANIZACYJNEJ OBSZARY DZIAŁANIA KIEROWNIKA TREŚĆ WYMAGAŃ - FORMA WYMAGAŃ SANKCJE
FUNKCJE KIEROWNICZE PLANOWANIE ORGANIZOWANIE MOTYWOWANIE KONTROLA
META FUNKCJA INFORMACYJNO-DECYZYJNA FUNKCJE KIEROWNICZE META FUNKCJA INFORMACYJNO-DECYZYJNA PLANOWANIE ORGANIZOWANIE MOTYWOWANIE KONTROLA
PLANOWANIE KONTROLA ORGANIZOWANIE PRZEWODZENIE
FUNKCJE KIEROWNICZE NA POSZCZEGÓLNYCH SZCZEBLACH ZARZĄDZANIA planowanie organizowanie motywowanie kontrola najwyższy średni wyższy SZCZEBLE średni niższy najniższy
ZALEŻNOŚCI POMIĘDZY FUNKCJAMI ZARZADZANIA A FUNKCJAMI RZECZOWYMI planowanie S P R Z E D A Ż Z A K U P P R O D U K C J A organizowanie Funkcje zarządzania motywowanie komunikowanie styl kierowania kontrola