Web Quest dla uczniów klasy drugiej gimnazjum przygotowała: Marlena Partyka – Koperek
SPIS TREŚCI WSTĘP ZADANIA PROCES ŹRÓDŁA EWALUACJA KONKLUZJA
WSTĘP Afryka to drugi co do wielkości kontynent świata, kolebka ludzkości, a jednocześnie świat pełen tajemnic, dzikiej przyrody i niezbadanych miejsc. Na pewno każdy z Was marzy, by zostać odkrywcą. Spis treści
PROCES I ZADANIA Podzielcie się na pięć grup: Przyrodnicy Odkrywcy Nilu Badacze przeszłości Poszukiwacze śniegu Etnografowie Spis treści dalej
ZADANIE DLA PRZYRODNIKÓW Waszym zadaniem będzie zebranie informacji na temat zwierząt żyjących w różnych strefach roślinnych Afryki (sawanna, pustynia, las równikowy). Do każdej z nich dopasuj pięć gatunków charakterystycznych zwierząt. Zamieść ich zdjęcia i krótki opis. Spis treści dalej
ZADANIE DLA BADACZY PRZESZŁOŚCI Odnajdźcie ślady przeszłości na mapie politycznej Afryki. Wybierzcie pięć istniejących obecnie państw i na ich przykładzie ukażcie ślady ich kolonialnej przeszłości. Wśród tych śladów zwróćcie uwagę na: nazwę państwa, flagę, stolicę, język urzędowy, religie. Znajdźcie informacje, czyją kolonią było i jak długo. Zebrane informacje przedstawcie w postaci artykułu prasowego. Spis treści dalej
ZADANIE DLA ODKRYWCÓW NILU Wyobraźcie sobie, że płyniecie największą rzeką Afryki – od źródeł do Morza Śródziemnego. W czasie podróży zbadajcie bieg rzeki: Zaznaczcie na swojej mapie konturowej: źródło, ujście, katarakty, zbiornik Nasera Wyjaśnijcie podkreślone pojęcia Wymieńcie państwa przez które przepływa Nil Znajdźcie inne używane nazwy tej rzeki Spis treści dalej
ZADANIE DLA POSZUKIWACZY ŚNIEGU Dla nas Europejczyków góry kojarzą się ze śniegiem. Jednak Wy będąc wytrawnymi podróżnikami przed wyjazdem do Afryki sprawdzicie zapewne jaki jest tam klimat. Znajdźcie ważne informacje na temat temperatury i opadów w strefie klimatu: zwrotnikowego, równikowego, śródziemnomorskiego. Sporządźcie wykres klimatyczny dla każdego z nich. Spis treści dalej
ZADANIA DLA ETNOGRAFÓW Postanowiłeś znaleźć swojego pierwszego afrykańskiego przyjaciela. Aby go znaleźć wybierz pięć ludów zamieszkujących Czarny Ląd. Na podstawie wyszukanych informacji przygotuj jego wizytówkę, która pokaże jak wygląda ( zdjęcie, rysunek), w jakim języku będzie mówi, czym się zajmuje i gdzie mieszka. Spis treści dalej
ŹRÓDŁA Podczas pracy możesz skorzystać z następujących źródeł: Podręcznik dla klasy drugiej gimnazjum Nowa Era „Geografia regionalna świata” Atlas geograficzny dla gimnazjum geographic.pl/national3/index.jsp?place=Menu01&news _cat_id=-1&layout=0http:// geographic.pl/national3/index.jsp?place=Menu01&news _cat_id=-1&layout=0 Spis treści
EWALUACJA Wykonane zadania zostaną ocenione zespołowo, każda grupa oceniana będzie na podstawie opracowanych kryteriów z którymi musicie zapoznać się przed przystąpieniem do pracy, tak aby zwrócić uwagę na jakość wyszukiwanych informacji, zawartość merytoryczną, szatę graficzną, przejrzystość, pisownię, wkład pracy poszczególnych członków grupy a przede wszystkim na oryginalność projektowanego folderu wirtualnego. Kryteria oceny przedstawione są w skali punktowej w następujący sposób: Spis treści dalej
EWALUACJA GROMADZENIE DANYCH Zebrane informacje są różnorodne i znacznie wykraczają poza założone cele, temat wyczerpująco opracowany, zawiera liczne własne uwagi i wnioski Zebrano wystarczającą ilość materiałów, który został uporządkowany w logiczną całość, temat zrealizowany dobrze, zawiera szczegółowe informacje i własne opracowania Zebrano podstawowe informacje, temat zrealizowano poprawnie, lecz brakuje szczegółów, niewielki wkład własny Zebrane wiadomości są niekompletne nie zostały uporządkowane w logiczną całość, źle dobrane informacje, błędy merytoryczne, brak własnych opracowań Gromadzenie danych, ich uporządkowa nie oraz zawartość merytoryczna Wykraczające 4 pkty Dopełniające 3 pkty Rozszerzające 2 pkty Podstawowe 1 pkt. Wymagania Spis treści
EWALUACJA JAKOŚĆ Bardzo dobrze przygotowana praca, przejrzysta, czytelna, właściwy dobór treści i formy, dużo elementów graficznych, informacje przedstawione w interesujący sposób, wyjątkowa inwencja twórcza uczniów Zadanie wykonane poprawnie pod względem graficznym i kompozycyjnym prawidłowy dobór treści. Wykonanie zadania dość przejrzyste i czytelne, nieodpowiedni dobór kolorów, zdjęć, uboga ilość grafiki, poprawna kompozycja opracowania Opracowane zadanie jest nieestetyczne, niewiele lub brak elementów graficznych, Przedstawiona praca nie spełnia wymogów. Jakość wykonania zadania (czytelność, przejrzystość, szata graficzna, jakość elementów graficznych, ogólne wrażenie estetyczne, oryginalność Spis treści dalej
EWALUACJA WSPÓŁPRACA Doskonała współpraca całej grupy, zadania są realizowane dokładnie i terminowo Dobra współpraca w grupie, większość uczniów uczestniczy wspólnie w realizacji wszystkich zadań, które są wykonywane dokładnie, lecz nieterminowo Mała kolektywność, przeważa praca indywidualna, kolejne kroki zadania wykonywane są częściowo i nieterminowo Całkowity brak współpracy w grupie, duża indywidualność, zadania nie są wykonywane dokładnie i terminowo Umiejętność współpracy w grupie Spis treści dalej
KONKLUZJA Brawo! Macie szansę wykazać się hartem prawdziwego podróżnika. Poznacie bliżej wielki kontynent afrykański. Jeśli traficie tam kiedyś w przyszłości nie będzie Wam obca przyroda, dzikie zwierzęta, przeszłość i kultura Afryki, a wspomnienia nie wyblakną tak szybko. Może właśnie tam spotka Was przyjaźń lub miłość… KONTAKT: Spis treści