Etyka biznesu Wykład (15 godzin) Kierunek: Zarządzanie i marketing Prowadzący: Krzysztof Michalski PhD PRz / WZ / ZH.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Juan Pablo Concari Anzuola
Advertisements

Sprawiedliwy podział, H. Young
I. Definicja ekonomii jako nauki
Kryteria wyodrębniania kierunków/szkół w ekonomii
INSTYTUCJE GOSPODRKI RYNKOWEJ Dominika Milczarek Wykład 1 Wiedza o instytucjach w nauczaniu ekonomii.
Istota i przesłanki badań marketingowych
Wydział Nauk Ekonomicznych Studia stacjonarne II stopnia, rok akademicki 2012/2013 Wybór specjalności na kierunku Zarządzanie.
Współpraca międzysektorowa na rzecz CSR: formy, korzyści
Plan wykładów z mikroekonomii
Zatrudnienie Fair Play Promocja kultury przedsiębiorczości i etyki rynku pracy.
Turystyka jako zjawisko społeczno-gospodarcze
SYSTEMY ZARZĄDZANIA - GENEZA
Katedra Komunikacji i Zarządzania w Sporcie
Podstawy metodologiczne ekonomii
Podstawowa analiza rynku
Na podstawie J.Wilkin ,,Czym jest ekonomia polityczna dzisiaj”
Pytania problemowe do wykładów 1-7
INSTYTUCJE GOSPODARKI RYNKOWEJ Jerzy Wilkin i Dominika Milczarek
Ekonomia a Etyka Na podstawie tekstu M.Hasuman & S.McPerson.
Podstawowa analiza rynku
RACJONALNOŚĆ W EKONOMII
Ekonomia a ekonomia polityczna Jarosław Kalinowski
Antoni Omondi Postsocjalistyczna transformacja z perspektywy nowej ekonomii instytucjonalnej.
Maciej Bieńkiewicz, 15 marca 2012
Prof. dr hab.. Małgorzata – Piasecka Szkoła Główna Handlowa Warszawa
Samorząd terytorialny
Zarządzanie projektami
Ekonomika procesów logistycznych
Wprowadzenie do mikroekonomii
Geneza, przedmiot i funkcje filozofii
Wsparcie na wdrożenie CSR
CSR jako narzędzie budowania pozytywnego wizerunku przedsiębiorstwa
Meandry współczesnej gospodarki i nauki ekonomii Andrzej Stanisław Barczak 26 wrzesień 2008.
Społeczne partnerstwo na rzecz zdrowia środowiskowego
Zakres tematyczny i zasady nauczania przedmiotu WNE UW, II r.
Społeczna Odpowiedzialność Biznesu CSR- Corporate Social Responsibility
Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw
Ekonomia menedżerska Katedra Ekonomii.
POLITECHNIKA ŚLĄSKA w Gliwicach WYDZIAŁ ORGANIZACJI I ZARZĄDZANIA Katedra Stosowanych Nauk Społecznych.
przedmiot i metody analizy
Cel wykładu Podstawy zarządzania jakością (Elektronika) (prowadzący: prof.nadzw.dr hab.Zofia Zymonik) Zdobycie przez studenta podstawowych umiejętności.
INSTYTUCJE GOSPODRKI RYNKOWEJ Jerzy Wilkin Wykład 1 Wiedza o instytucjach w nauczaniu ekonomii.
ZINTEGROWANE SYSTEMY ZARZĄDZANIA
5. Pedagogika pracy w zarządzaniu
Nie jesteśmy w stanie odpowiedzieć na wszystkie wyzwania... ~ … ale jesteśmy Nie jesteśmy w stanie odpowiedzieć na wszystkie wyzwania... ~ … ale jesteśmy.
Funkcje podstawowe Produkcja Działalność przedprodukcyjna
Ekonomika małych i średnich przedsiębiorstw
Zarządzanie środowiskiem i przestrzenią KATEDRA ZARZĄDZANIA OCHRONĄ ŚRODOWISKA.
Dobro publiczne (dobro wspólne) – – ujęcie teorii klasycznej i pola nowelizacji (komunikat) dr hab. inż. Janusz Zawiła-Niedźwiecki
MARKETING MIĘDZYNARODOWY
Referaty do PFP Rodzaje przedsiębiorstw podział przeds. wg rodzaju działalności, wielkości, celu, formy prawnej, struktury organizacyjnej, relacji.
Dr Anna M. Zarzycka Zakład Strategii Konkurencji, Instytut Rynków i Konkurencji A.M. Zarzycka
Etyka biznesu. Implementacja. Instrumenty implementacyjne Projekty edukacyjne Dobrowolne zobowiązania w ramach CSR Komisje etyczne i kodeksy etyczne Audyt.
Specjalność: „Zarządzanie w Administracji Publicznej” studia I stopnia kierunek: „Zarządzanie”
Społeczna odpowiedzialność organizacji Zmiany zachodzące w otoczeniu współczesnych organizacji powodują, że ulegają zmianie społeczne oczekiwania wobec.
Wyniki badania ankietowego Marta Petelewicz Katedra Socjologii Ogólnej Projekt Zrównoważony rozwój, zrównoważone społeczeństwo – opracowanie i wdrożenie.
Podstawy zarządzania. Zagadnienia egzaminacyjne dla kierunku Logistyka
Zarządzanie przedsiębiorstwami
Przedmiot obieralny ekonomiczny
ZARZĄDZANIE MARKETINGOWE
Specjalność: „Zarządzanie w Administracji Publicznej”
NAUKI EKONOMICZNE DLA ZRÓWNOWAŻONEGO I SPOŁECZNIE INKLUZYWNEGO ROZWOJU
PROPOZYCJA PROGRAMOWA
Studia II stopnia (magisterskie) rok akademicki 2018/2019
MARKETING INTERNETOWY
Zarządzanie w biznesie i sektorze publicznym
Studia II stopnia (magisterskie) rok akademicki 2018/2019
Zarządzanie przedsiębiorstwami
Wstęp do polityki gospodarczej
Katedra Komunikacji i Zarządzania w Sporcie
Zapis prezentacji:

Etyka biznesu Wykład (15 godzin) Kierunek: Zarządzanie i marketing Prowadzący: Krzysztof Michalski PhD PRz / WZ / ZH

Plan wykładu 1) Etyka biznesu, etyka gospodarcza, etyka w zarządzaniu – rozgraniczenia, uwagi metodologiczne 2) Etyka biznesu – wewnętrzna sprzeczność? Modele dominacyjne i modele interdependencyjne 3) Krótka historia problemu 4) Etyczna legitymizacja biznesu – ekonomiczna legitymizacja etyki 5) Płaszczyzny etyki biznesu: makro-, mezo- i mikro- 6) Podstawy zrównoważonego rozwoju – etyka gospodarcza w skali makro. 7) Główne problemy etyki przedsiębiorstwa 8) Etyka menedżerska – etyka biznesu w skali mikro 9) Problemy legitymizacyjne etyki biznesu 10) Problemy operacjonalizacyjne etyki biznesu 11) Problemy implementacyjne etyki biznesu

Etyka biznesu – wewnętrzna sprzeczność? Modele dominacyjne i modele interdependencyjne 1)Prymat etyki nad ekonomią (teza o instrumentalnym charakterze ekonomii, cele definiowane „od zewnątrz”). Jeżeli dwie opcje działania są etycznie równowartościowe, to wtedy o wyborze przesądzają względy ekonomiczne 2)Prymat ekonomii nad etyką (teza o determinizmie ekonomicznym). Jeżeli dwie opcje działania są ekonomicznie równowartościowe, to wtedy o wyborze przesądzają względy etyczne 3)Koncepcje interdependencyjne: poszukiwanie trzeciej płaszczyzny, gdzie oba normatywne obszary na zasadzie równoprawności się wzajemnie limitują – trudności metodologiczne

Krótka historia problemu -Etyka i ekonomika wg Arystotelesa -Inne starożytne doktryny etyczne (eudajmonizm, hedonizm, teoria cnót – aretologia, początki etyki chrześcijańskiej). W centrum: szczęście i rola państwa -Średniowieczne doktryny etyczne (teorie prawa naturalnego i chrześcijańska aretologia) -Teoria kontraktowa (T. Hobbes) -Gilotyna Hume`a i krytyka etyki -Początki utylitaryzmu -Kant i zwrot personalistyczny -Współczesne podejścia w etyce biznesu: uniwersalizm, konsekwencjalizm kontra deontologizm, formalizm i etyki wartości etc.

Etyczna legitymizacja biznesu – ekonomiczna legitymizacja etyki Wspólne cele etyki i ekonomii – kooperacja, synergie i wartości dodane „Dylemat więźniów” – strategie egoistyczne i wymagania wspólnego dobra „Tragedia wspólnot” czyli jak w warunkach nieograniczonej konkurencji załamują się systemy produkcyjne

Etyka biznesu w skali makro- Etyka, sprawiedliwość i systemy gospodarcze Wartości etyczne i cele makroekonomiczne: stabilizacja cykli ekonomicznych, zapobieganie kryzysom, optymalizacja (re- )dystrybucji, dobrobyt, zaspokojenie popytu, zaspokojenie potrzeb, bezpieczeństwo gospodarcze, zatrudnienie i minimalizacja bezrobocia, samowystarczalność, optymalizacja wykorzystania zasobów itp.) Społeczne kształtowanie warunków ramowych biznesu Etyka i zrównoważony rozwój. Klasyczna koncepcja ZR (Brundtland- Report 1992). Integracyjna koncepcja ZR (Federacja Helmholtza 2001) Idea sprawiedliwości międzypokoleniowej i trzy filary rozwoju: kapitał ekonomiczny, kapitał przyrodniczy i kapitał ludzki

Etyka biznesu w skali mezo- Etyka przedsiębiorstwa (EP) Subdyscyplina nauk o zarządzaniu Dwa modele: 1)Top-down: EP jako instrument marketingowy (funkcja alibi, polityka wizerunkowa itd.) 2)Bottom-up: EP jako instrument społecznego, konsumenckiego nadzoru nad przedsiębiorstwami (licence-to-operate) Punkt wyjścia: spektakularne wypadki i katastrofy przemysłowe oraz codzienne wpadki firm (niebezpieczne produkty, oszustwa) jako wynik zorganizowanej nieodpowiedzialności przedsiębiorstw W centrum uwagi: korporacje jako osoby moralne i problem odpowiedzialności kolektywnej i korporacyjnej

Etyka przedsiębiorstwa EP – cd. Podejścia w EP: 1)Tradycyjne: zaprogramowanie na zysk a CSR 2)Dyskursywne: konflikty roszczeń aktorów rynkowych i interesariuszy. EP to metodologia dyskursywnego rozwiązywania konfliktów 3)Marketingowe: EP jako narzędzie zyskiwania przewagi konkurencyjnej 4)Konsumerystyczne: EP jako etyczna ocena marek, przedsiębiorstw, produktów przez konsumentów / organizacje konsumenckie. Hasło: etyczna konsumpcja

Etyka przedsiębiorstwa (EP) – cd. Podejście tradycyjne: -założenie o wewnętrznym etycznym potencjale sterującym przedsiębiorstwa -Good corporate Citizenship -CSR i wkład przedsiębiorstwa w „dobre życie” społeczeństwa i w ład społeczny (również w odniesieniu do zrównoważoności)

Etyka przedsiębiorstwa (EP) – cd. Podejście dyskursywne: -nawiązuje do teorii komunikacyjnej Habermasa / Giddensa (racjonalność ma charakter komunikacyjny, konsens jest istotą prawdy) -procesy komunikacyjne w przedsiębiorstwie i z interesariuszami zorientowane na konsens -Włączanie pracowników i interesariuszy w procesy etycznego samookreślenia i dobrowolnego zobowiązania się firm -Metody dyskursywnego porozumienia: „okrągłe stoły”, „konferencje konsensualne”, „komórki planowania”, „warsztaty przyszłości” etc.

Etyka przedsiębiorstwa (EP) – cd. Podejście konsumerystyczne – (a)test etyczny Kryteria oceny etycznej: 1)Walory społeczne – czy produkcja przebiega na sprawiedliwych społecznie warunkach (uczciwy system wynagradzania i awansowania pracowników) i czy poszanowane są interesy pracowników i innych interesariuszy 2)Walory środowiskowe – jakie działania w zakresie poszanowania środowiska są podejmowane w sektorze zarządzania produkcją i zarządzania produktem (jakość zarządzania środowiskowego) 3)Polityka informacyjna i komunikacyjna – jakość informacji o produktach i produkcji (rzetelne oznakowanie) oraz jej dostępność dla zainteresowanej publiczności (konsumentów) oraz kultura komunikacji (sposób załatwiania reklamacji i zażaleń)

Etyka biznesu w skali mikro- Etyka zawodowa, gł. etyka menedżerska i etyka konsumencka W centrum akty decyzyjne jednostek Aspekt: decyzje jako element samorozwoju i samodoskonalenia człowieka Łączy elementy psychologii i nawiązuje do klasycznej problematyki etycznej: cnoty moralne, sumienie itd. Integralnym elementem są kodeksy etyczne i kultura zrzeszeń

Problemy legitymizacyjne etyki biznesu Etyka opisowa (socjologiczna), normatywna (filozoficzna), narracyjna i proceduralna (komunikacyjna, dyskursywna) – zalety i wady Etyka normatywna: 1) Podejścia systemowe (w starym stylu) 2) Podejścia uniwersalistyczne - Uogólnialność utylitarystyczna - Uogólnialność transcendentalna - Uogólnialność pragmatystyczna - Uogólnialność koherencyjna

Problemy operacjonalizacyjne EB Przegląd dominujących koncepcji Prezentacja koncepcji koherencyjnej (osobna prezentacja)

Problemy implementacyjne EB (osobna prezentacja)