Autobusy miejskie, a zanieczyszczenie powietrza Kajetan Rożej 1cG.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Zanieczyszczenia powietrza.
Advertisements

Zanieczyszczenie środowiska, a zdrowie człowieka
Dieta energetyczna - dlaczego?
Ograniczenia dla przemysłu energetycznego
Kwaśne deszcze Agata Musiał Klasa II B.
Opracowane przez: mgr Dorotę Knap
Przygotował Wiktor Staszewski
TEMAT: PODSTAWOWE ŹRÓDŁA I SKUTKI ZANIECZYSZCZEŃ ATMOSFERY
Wykonały: Sandra Bołądź Dominika Trusewicz
KWAŚNE DESZCZE.
Zanieczyszczenia środowiska naturalnego
Anna Gadomska Szkoła Podstawowa Nr 79 Łódź
Środowiskowe aspekty wykorzystania paliw metanowych w transporcie
POWIETRZA ATMOSFERYCZNEGO
POLITECHNIKA CZĘSTOCHOWSKA
Negatywny wpływ smogu na zdrowie publiczne
Zanieczyszczenia powietrza – przyczyny powstawania
Czy oddychamy tym samym powietrzem co Maria Skłodowska-Curie..?
Zanieczyszczenie powietrza, gleby i wody
Wpływ papierosów na układ oddechowy człowieka
ZIEMIA Przyczyny Zanieczyszczenia powietrza.
Zanieczyszczenia powietrza i sposoby ich zwalczania
BIOPALIWA.
Jak oddychamy?.
Karolina Kopczyńska i Ola Lichocka
Źródła i rodzaje zanieczyszczeń powietrza
W jaki sposób i dlaczego należy chroni powietrze?
Smog.
Szkoła Podstawowa w Ludzisku
Pracę wykonała: Karolina Greniuk.
ZANIECZYSZCZENIE ŚRODOWISKA
PLAN GOSPODARKI NISKOEMISYJNEJ
Palenie a zdrowie.
Pojazdy elektryczne przyjazne środowisku. Powietrze niezbędne jest:  Do prawidłowego rozwoju i funkcjonowania organizmów i ich narządów wewnętrznych.
Samoloty A zanieczyszczenie powietrza.
WPŁYW CZŁOWIEKA NA KLIMAT
Zanieczyszczenie powietrza
Kwaśne deszcze Autor: Krzysztof Wójt, IId G.
Uwaga smog!!!.
Autor: Julia Smodrzak kl. 2e
Miejski Zakład Energetyki Cieplnej w Chojnicach Sp. z o.o. S. K.
Stan środowiska w 2013 r. na obszarze LGD Gościniec 4 Żywiołów Renata Bukowska Prezes LGD Gościniec 4 Żywiołów Lipiec, 2014 r.
Ekologia Prezentacja.
Rozwiązania hybrydowe w transporcie miejskim
Kwaśne opady Wybuchowi Naukowcy.
QUIZ wyniki. Grupa 1 1.Główną przyczyną złego stanu powietrza w Polsce jest: A) Przemysł B) Niska emisja C) Transport D) Sektor bytowo-komunalny.
Ekologia wokół nas..
Efekt cieplarniany.
„Czyste płuca”. Wpływ dymu tytoniowego na płuca Dym tytoniowy jest złożoną mieszaniną kilku tysięcy substancji chemicznych, które dostają się do płuc.
Panel: Transport komunalny
Zanieczyszczenia powietrza atmosferycznego a astma i alergia
Efekt cieplarniany.
Najpopularniejsze zanieczyszczenia powietrza
Powietrze Mateusz Wiśniewski.
WpłYw liczebności krów na zanieczyszczenie powietrza
Papierosy nie tylko nikotyna
SMOG Klaudia Stachniuk 1b G.
Poprawa jakości powietrza poprzez rozwój ciepła systemowego
Departament Zrównoważonego Rozwoju Biuro Ochrony Przyrody i Klimatu
Palący Temat- Niska Emisja
SMOG.
Departament Zrównoważonego Rozwoju Biuro Ochrony Przyrody i Klimatu
Projekt „Piotrkowski Alarm Smogowy - Piotr_AS w akcji – edukacja ekologiczna mieszkańców Piotrkowa Trybunalskiego i powiatu piotrkowskiego”
Projekt „Piotrkowski Alarm Smogowy - Piotr_AS w akcji – edukacja ekologiczna mieszkańców Piotrkowa Trybunalskiego i powiatu piotrkowskiego”
STAN JAKOŚCI POWIETRZA
Smog – zjawisko atmosferyczne powstałe w wyniku wymieszania się mgły z dymem i spalinami. Etymologia pojęcia „smog” wskazuje na połączenie słów smoke.
ARKADIUSZ ŚPIEWLA, 1 BT. Smog – zjawisko atmosferyczne powstałe w wyniku wymieszania się mgły z dymem i spalinami.
EKOLOGIA. CZYM JEST EKOLOGIA? – to jest nauka o strukturze i funkcjonowaniu przyrody, zajmująca się badaniem oddziaływań pomiędzy organizmami a ich środowiskiem.
Smog, efekt cieplarniany i dziura ozonowa
Wpływ zanieczyszczeń na stan zdrowia
Zapis prezentacji:

Autobusy miejskie, a zanieczyszczenie powietrza Kajetan Rożej 1cG

Wstęp Autobusy miejskie są uważane za ekologiczny środek transportu. Dzięki temu, że mogą zabierać więcej osób są alternatywą dla zatłoczonych ulic dużych miast. Czy jednak rzeczywiście są tak dobre za jakie je uważamy? Dowiemy się z tej prezentacji.

Zanieczyszczenie powietrza Zanieczyszczone powietrze staje się dużym problem nie tylko dla człowieka, ale także dla świata fauny i flory. Szczególnymi jego składnikami związanymi z transportem są sadza i dwutlenek azotu. Sadza - powstaje głównie podczas spalania oleju napędowego i stanowi jeden ze składników pyłu zawieszonego. Większe cząstki wywołują choroby układu oddechowego i powodują zaburzenia funkcji płuc, mniejsze natomiast zwiększają ryzyko raka płuca oraz prowadzą do podwyższenia ryzyka zawału serca. Tlenki Azotu - oddziałują szkodliwie na ludzi, zwierzęta, wegetację roślin i klimat, szczególnie szkodliwy - dwutlenek azotu (NO²) przenika głęboko do płuc, powodując zaburzenia ich czynności, podrażnienia błony śluzowej lub infekcję.

Jaką rolę odgrywają w tym autobusy? Badania w Dussledorfie (Niemcy) wykazały, że pomimo niewielkiego udziału w ruchu (0,4%) emitują one aż 5,7% tlenków azotu w ruchu samochodowym. W dzielnicy Berlina „Alt-Moabit“ gdzie autobusy mają 1,9% udziału w ruchu są one odpowiedzialne za emisje ponad 30% tlenków azotu. Autobusy bez filtrów cząstek stałych wydzielają ekstremalnie dużo ultradrobnych cząstek. W Warszawie stężenie sięgało od do cząsteczek/cm³. Normalne wartości to – 5.000

Jak z tym walczymy? Europejskie przepisy dotyczące emisji spalin (normy EURO) określają limity szkodliwych substancji, których muszą przestrzegać także autobusy. Najnowsza aktualnie norma emisji spalin to EURO VI. Istotną zmianą w porównaniu do normy EURO V są o 80% niższe wartości graniczne dla tlenków azotu i zaostrzenie limitów emisji cząstek stałych o 66%. Dodatkowo wprowadzono również limit dla ilości ultradrobnych cząsteczek, ponieważ są one szczególnie szkodliwe dla zdrowia.

Jak z tym walczymy? Inną istotną zmianą względem normy EURO V jest zmiana procedur badawczych. Poprzednie testy nie uwzględniały przeznaczenia pojazdów – częstych postojów i małych prędkości, przez co wyniki badań nie oddawały rzeczywistości i zaniżały emisje szkodliwych substancji.

Sposoby ograniczenia emisji Jednym ze sposobów na zmniejszenie emisji jest wymiana starego taboru na nowszy. Jest to jednak długi proces, który przynosi owoce dopiero po latach. Na szczęście są również inne możliwości jak na przykład montaż do starych autobusów nowych filtrów przechwytujących szkodliwe substancje. Warto jednak przy zakupie nowych wozów inwestować w pojazdy na gaz ziemny, hybrydowe (elektryczno-spalinowe) oraz elektryczne, które są znacznie bardziej przyjazne dla środowiska.

Ciekawostka Co ciekawe duże stężenie szkodliwych pyłów w powietrzu nie jest obce stacjom i tunelom metra. Według Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady Europejskiej dopuszczony poziom stężenia to 50 µg/m³ na dobę. W systemach metra jest on przekraczany i wynosi od 103 µg/m³ w Pradze przez 407 µg/m³ w Rzymie aż po 938 µg/m³ w Kairze. Pył ten powstaje w większości podczas szlifowania szyn.

Dziękuję za uwagę! Źródła: europe.org/fileadmin/user_upload/redaktion/downloads/Ekologicznie_czyste_autobusy _w_miejskim_publicznym_transporcie.pdf