INFRASTRUKTURY INFORMACJI PRZESTRZENNEJ ORAZ ICH RELACJE WZGLĘDEM DZIEDZICTWA KULTUROWEGO Jerzy Gaździcki Kraków, 17 maja 2007 r.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
STOWARZYSZENIE – LGD „BĄDŹMY RAZEM”
Advertisements

JASTRZĘBIA GÓRA 2010 Przekształcenia do postaci mapy zasadniczej do postaci cyfrowej i utworzenia baz danych Karol Kaim.
STRUKTURALNE KATASTRÓW GRUNTOWYCH
INFRASTRUKTURA KRYTYCZNA
Katedra Prawa Międzynarodowego Publicznego UG
Zmiana ustawy Prawo geodezyjne i kartograficzne a mapa zasadnicza - Miasto Gliwice Ustroń października 2010.
Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego w Warszawie
Zadania służby geodezyjnej i kartograficznej
Opracowanie zasad tworzenia programów ochrony przed hałasem mieszkańców terenów przygranicznych związanych z funkcjonowaniem dużych przejść granicznych.
PRZYGOTOWANIA DO REACH W POLSCE PIOTR ZABADAŁA MINISTERSTWO GOSPODARKI
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych
Oddziaływanie współczesnych przemian kulturowo-cywilizacyjnych na rozwój zasobów ludzkich w kontekście tworzenia społeczeństwa informacyjnego i gospodarki.
Koncepcja Geoprzestrzennego Systemu Informacji o Terenie Górniczym
Normy praktyki zawodowej
Działalność jednostek samorządu terytorialnego w telekomunikacji – wymagania Megaustawy Piotr Combik.
Zasady ochrony zabytków w Polsce
PRZEPISY PRAWA BUDOWLANEGO
Polskie i europejskie aspekty infrastruktury informacji przestrzennej
Zarządzanie rozwojem kompetencji zawodowych kadry bibliotek
Baza Danych Georeferencyjnych a tematy INSPIRE
Dyrektywa INSPIRE i metadane
Krajowa Izba Gospodarcza Elektroniki i Telekomunikacji Stosowanie w praktyce art. 139 PT Materiał do dyskusji Warszawa, dnia 13 marca.
Wewnętrzny system zapewniania jakości PJWSTK - główne założenia i kierunki działań w ramach projektu „Kaizen - japońska jakość w PJWSTK” Projekt współfinansowany.
STRATEGIA DIGITALIZACJI MINISTERSTWA KULTURY I DZIEDZICTWA NARODOWEGO
PLANOWANIE OPERACYJNE W STANIE STAŁEJ GOTOWOŚCI OBRONNEJ PAŃSTWA
SAMODZIELNY ZAKŁAD OCHRONY I KSZTAŁTOWANIA ŚRODOWISKA
Służba Ochrony Zabytków
Zastosowanie normatywnego systemu do zarządzania informacją i dokumentacją górniczą ArchiDeMeS DMG Krzysztof Anders, Jerzy Nowicki, Marian Poniewiera.
Termin zakończenia – III kwartał 2014 r. Projekty współfinansowane z Lubuskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata
AKTUALNA PROBLEMATYKA GIS W POLSCE JERZY GAŹDZICKI POLSKIE TOWARZYSTWO INFORMACJI PRZESTRZENNEJ.
Plany ochrony parków krajobrazowych i ich rola w ochronie krajobrazu i przyrody. Konferencja „Chronić chronione” r. Dr inż. Marian Tomoń.
Zarządzanie Energią i Teleinformatyka ZET 2013 Nałęczów lutego 2013 r.
KONTROLA ZARZĄDCZA - 1 Kontrolę zarządczą stanowi ogół
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Współpraca PROW
Projekt „Elektroniczna Platforma Pracy Śląskiej Administracji Zespolonej”
Centralny Elektroniczny Katalog Administracji dr Marcin Kraska Konferencja „e-Usługi. Fikcja czy rzeczywistość?” Poznań, 30 września 2014 r.
UNIWERSYTET WROCŁAWSKI INSTYTUT HISTORYCZNY SPECJALNOŚĆ ZAWODOWA NA STUDIACH HISTORYCZNYCH SPECJALNOŚĆ ZAWODOWA NA STUDIACH HISTORYCZNYCH DOKUMENTALISTYKA.
Systemy informatyczne wprowadzenie
Prawne regulacje dotyczące zabytkowych cmentarzy
„Zwolnienie zabytków z opodatkowania podatkami gminnymi – zagadnienia praktyczne” LIV spotkanie naukowe SPF Aureus Opole, 23 stycznia 2014 r. mgr Anita.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich
Podwodne dziedzictwo kultury to: ogół obiektów będących wytworami człowieka, o szczególnym znaczeniu dla dziedzictwa kultury, które znajdują się dziś.
Współczesne problemy ochrony dziedzictwa kulturowego w planowaniu przestrzennym dr Monika Drela.
Prawo własności przemysłowej? Prawo mienia przemysłowego? Prawo dóbr przemysłowych? Dz.U USTAWA z dnia 30 czerwca 2000 r. Prawo własności przemysłowej.
Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich, styczeń 2014 r.
ROZBIÓRKA FAKULTATYWNA
OCENA INSTYTUCJONALNA W ŚWIETLE AKTUALNYCH KRYTERIÓW OCENY JAKOŚCI Stanisław Kondracki Ekspert Polskiej Komisji akredytacyjnej Uniwersytet Przyrodniczo-Humanistyczny.
SYSTEM ZARZĄDZANIA KRYZYSOWEGO Starostwo Powiatowe w Wągrowcu
Pilotażowy Program Leader+ w Polsce.  Narodowy Plan Rozwoju  Sektorowy Program Operacyjny „Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz.
Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych nr 13 im. Sybiraków, Łódź ul. Skrzydlata 15, tel.: (042)
Specjalność: „Zarządzanie w Administracji Publicznej” studia I stopnia kierunek: „Zarządzanie”
PROBLEMATYKA INFRASTRUKTUR INFORMACJI PRZESTRZENNEJ W POLSCE JERZY GAŹDZICKI POLSKIE TOWARZYSTWO INFORMACJI PRZESTRZENNEJ.
1 Historia GIS  Systemy typu „desktop”  Systemy typu „klient - serwer” serwer bazy danych.
Warszawa, Forum konserwatorskie Białystok 2011.
SPOTKANIE KONSULTACYJNE NA TEMAT ZAGADNIENIA GEODEZYJNE W STRATEGII ROZWOJU WOJEDZTWA MAZOWIECKIEGO PROPOZYCJA TEMATYKI MAZOWIECKICH PRZEDSIĘWZIĘĆ.
„Wdrażanie elektronicznych usług dla ludności woj. podlaskiego – część II, administracja samorządowa” BIAŁYSTOK, 10 sierpnia 2010.
Gdańsk, 27 czerwca 2016 r. Centralna koordynacja interwencji EFSI w sektorze zdrowia na lata Regionalny Program Operacyjny dla Województwa Pomorskiego.
Trakt wielu kultur pomnik historii
Zasady zgłaszania innowacji pedagogicznej w kontekście
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich
Ewidencja gruntów i budynków
NAZWA NOMINOWANEGO DO NAGRODY MIEJSCA
Ewidencja Zabytków Ewidencja w Polsce Krajowa Ewidencja Zabytków
TRANSPORTOWY DOZÓR TECHNICZNY
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Specjalność: „Zarządzanie w Administracji Publicznej”
Plan transportowy Źródła prawa: - Utz - ustawa z dnia 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym - Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z.
XIV Ogólnopolskie Sympozjum – Krakowskie Spotkania z INSPIRE
Zapis prezentacji:

INFRASTRUKTURY INFORMACJI PRZESTRZENNEJ ORAZ ICH RELACJE WZGLĘDEM DZIEDZICTWA KULTUROWEGO Jerzy Gaździcki Kraków, 17 maja 2007 r.

Cel referatu: rozwój współpracy organów i środowisk odpowiedzialnych za dziedzictwo kulturowe z organami i środowiskami odpowiedzialnymi za informację przestrzenną w państwie

Treść Wstęp Infrastruktury informacji przestrzennej Informacja o dziedzictwie kulturowym System informacji o dziedzictwie kulturowym Informacja o dziedzictwie kulturowym w INSPIRE i PIIP Wnioski

Wstęp Geoprzestrzeń (4 wymiary) Zjawiska (obiekty, zdarzenia, procesy) Geoinformacja (informacja przestrzenna) Geodane (dane przestrzenne) Dane georeferencyjne i dane tematyczne Dane przestrzenne – wszelkie dane odnoszące się bezpośrednio lub pośrednio do określonego położenia lub obszaru geograficznego

Infrastruktury informacji przestrzennej (1) Infrastruktura IP (SDI) jest zespołem środków prawnych, organizacyjnych, ekonomicznych i technicznych, które: a) zapewniają powszechny dostęp do danych i usług geoinformacyjnych dotyczących określonego obszaru, b) przyczyniają się do efektywnego stosowania geoinformacji dla zrównoważonego rozwoju tego obszaru, c) umożliwiają racjonalne gospodarowanie zasobami geoinformacyjnymi.

Infrastruktury informacji przestrzennej (2) Istota – współdziałanie (interoperacyjność): organizacyjne, obejmujące partnerów współtworzących infrastrukturę, a więc wszystkie te urzędy, instytucje, firmy i organizacje, które są zainteresowane korzystaniem z danych przestrzennych i związanych z nimi usług, techniczne, dotyczące nowoczesnych technologii i standardów informacyjnych i telekomunikacyjnych umożliwiających interoperacyjność, semantyczne, prowadzące do ujednolicenia terminów i pojęć stosowanych w zakresie geoinformacji w rożnych dziedzinach wiedzy, środowiskach i zastosowaniach.

Infrastruktury informacji przestrzennej (3) Niezbędne działania w Polsce pod względem: prawnym – konieczność pilnej transpozycji dyrektywy INSPIRE do prawa polskiego, określenie polskiej infrastruktury IP, organizacyjnym – utworzenie organu koordynującego, zapewnienie funkcjonowania sieci organów współpracujących z ich jednostkami wykonawczymi, ekonomicznym – racjonalne korzystanie ze środków wspólnotowych, weryfikacja efektywności projektów, technicznym – standaryzacja, projektowanie rozwiązań wynikających z przyjętych przepisów prawa, ocena zbiorów danych i tworzenie metadanych, utworzenie geoportalu, techniczne zapewnienie dostępności geodanych oraz usług geoinformacyjnych.

Informacja o dziedzictwie kulturowym (1) Jest to informacja o zabytkach nieruchomych i ruchomych, które łącznie z towarzyszącymi im wartościami pozamaterialnymi uznawane są za godne ochrony i opieki ze względu na posiadaną wartość historyczną, artystyczną lub naukową. Rozpatrywane dalej zabytki nieruchome stanowią w szczególności (Ustawa, 2003): krajobrazy kulturowe, układy urbanistyczne, ruralistyczne i zespoły budowlane, dzieła architektury i budownictwa, dzieła budownictwa obronnego, obiekty techniki, a zwłaszcza kopalnie, huty, elektrownie i inne zakłady przemysłowe, cmentarze, parki, ogrody i inne formy zaprojektowanej zieleni, miejsca upamiętniające wydarzenia historyczne bądź działalność wybitnych osobistości lub instytucji.

Informacja o dziedzictwie kulturowym (2) Do zabytków nieruchomych zaliczyć należy również zabytki archeologiczne, które w ustawie traktowane są oddzielnie. Zalicza się do nich: pozostałości terenowe pradziejowego i historycznego osadnictwa, cmentarzyska, kurhany, relikty działalności gospodarczej, religijnej i artystycznej.

Informacja o dziedzictwie kulturowym (3) Dane wymagane w księgach rejestru zabytków (Rozporządzenie, 2004): numer rejestru, wpisanie zabytku do rejestru: kto i kiedy, przedmiot ochrony: rodzaj zabytku, określenie otoczenia lub nazwa, zakres ochrony: treść rozstrzygnięcia zawartego w decyzji o wpisie, miejsce położenia lub przechowywania zabytku: dane adresowe, numer księgi wieczystej: tylko dla zabytków nieruchomych i archeologicznych, właściciel zabytku: dane o właścicielu, posiadacz zabytku: dane o posiadaczu, skreślenie zabytku z rejestru: kto i kiedy.

Informacja o dziedzictwie kulturowym (4) Uzupełnieniem ksiąg rejestru zabytków są karty ewidencyjne i karty adresowe zabytków. Pierwsze z nich zawierają opis cech i wartości kulturowych zabytku oraz jego dokumentację kartograficzną, pomiarową i fotograficzną Zabytki archeologiczne dokumentowane są w ramach przedsięwzięcia zwanego Archeologicznym Zdjęciem Polski. Jest ono prowadzone od roku 1978 i doprowadziło już do zarejestrowania niemal pół miliona stanowisk archeologicznych. Stosowane są mapy w skalach 1: i 1: oraz specjalne karty ewidencyjne

Informacja o dziedzictwie kulturowym (5) Dane o zabytkach nieruchomych można podzielić na: dane georeferencyjne, przedstawiające zabytek jako obiekt przestrzenny, a więc dane określające jego położenie, wielkość, kształt, otoczenie i relacje w stosunku do innych obiektów przestrzennych; są to dane adresowe, geodezyjne, katastralne i topograficzne, z uwzględnieniem map, planów, fotografii oraz opracowań fotogrametrycznych i teledetekcyjnych wykonanych przy użyciu różnych technologii; dane tematyczne, korzystające z odniesienia przestrzennego stwarzanego przez dane georeferencyjne i opisujące zabytek jako przedmiot ochrony i opieki nad nim; w szczególności są to dane o cechach zabytku i jego walorach kulturowych. Jest to podział właściwy dla GIS oraz IIP (SDI).

System informacji o dziedzictwie kulturowym (1) - przykład Słowenii PODSYSTEM ADMINISTRACJI Planowanie działań Finansowanie działań Procedury ochrony prawnej Zezwolenia na prace PODSYSTEM REJESTRACJI Centralny rejestr zabytków PODSYSTEM DOKUMENTACJI Źródła bibliograficzne, zasoby zdjęć i map, archiwum Dokumentacja prawna Inwentaryzacja SYSTEM INFORMACJI GEOGRAFICZNEJ DZIEDZICTWA KULTUROWEGO Zasoby własne (dane o zabytkach) Zasoby zewnętrzne (kataster, topografia, planowanie przestrzenne)

System informacji o dziedzictwie kulturowym (2) – miejsce w IIP ŚRODKI WSPÓŁDZIAŁANIA organizacyjne techniczne semantyczne SYSTEMGEOREFERENCYJNY ASYSTEMGEOREFERENCYJNY BSYSTEM TEMATYCZNY A’SYSTEMGEOREFERENCYJNY NSYSTEM INFORMACJIDZIEDZICTWAKULTUROWEGOSYSTEM TEMATYCZNY N’

System informacji o dziedzictwie kulturowym (3) – korzystne efekty IIP Ułatwienie dostępu do aktualnej informacji zawartej w systemach georeferencyjnych, np. w systemie katastralnym, a także w wybranych systemach tematycznych, np. w zakresie planowania i zagospodarowania przestrzennego Rozszerzenie wielotematycznych analiz i studiów w zakresie dziedzictwa kulturowego Sprawniejsze wykonywanie dokumentacji zabytków Bezpośrednie zasilanie INSPIRE wymaganymi danymi o zabytkach nieruchomych

Informacja o dziedzictwie kulturowym w INSPIRE i PIIP INSPIRE: zakres ograniczony do tematu 9 Obszary chronione, tj. obszary wyznaczone lub zarządzane w ramach prawodowstwa międzynarodowego, wspólnotowego lub państw członkowskich, w celu osiągnięcia szczególnych celów ochrony. PIIP: zakres może być rozszerzony względem INSPIRE, zależąc od woli zainteresowanych stron. Jest obecnie właściwy czas na wyrażanie opinii co do zakresu informacji w INSPIRE i w PIIP.

Wnioski (1) Informacja o zabytkach nieruchomych jest rodzajem szeroko pojętej informacji przestrzennej W systemie informacji o dziedzictwie kulturowym niezbędne jest stosowanie technologii geoprzestrzennych (GIS) Uwzględnienie dziedzictwa kulturowego w INSPIRE oraz w Polskiej Infrastrukturze Informacji Przestrzennej jest w pełni uzasadnione i wszechstronnie korzystne Należy dokonać transpozycji dyrektywy INSPIRE do prawa polskiego z należytym uwzględnieniem tematyki dziedzictwa narodowego

Wnioski (2) Bazy danych KOBIDZ należy rozwijać jako komponenty systemu informacji o dziedzictwie kulturowym wchodzącego w skład Polskiej Infrastruktury Informacji Przestrzennej Wykonanie wymienionych wyżej zadań wymaga współdziałania organów odpowiedzialnych za dziedzictwo kulturowe z organami odpowiedzialnymi za informację przestrzenną w państwie Zachodzi potrzeba prowadzenia badań dotyczących informacji o zabytkach nieruchomych jako informacji przestrzennej, z uwzględnieniem w tych badaniach osiągnięć informatyki, telekomunikacji i geomatyki

Prezentacja będzie dostępna w witrynie Polskiego Towarzystwa Informacji Przestrzennej: