PRACA KOREKCYJNO – EDUKACYJNA Z OSOBAMI STOSUJĄCYMI PRZEMOC REFLEKSJE, UWAGI Z PRAKTYKI JERZY SZCZEPANIEC TARNOWSKI OŚRODEK INTERWENCJI KRYZYSOWEJ I WSPARCIA.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Czym jest Porozumienie „Niebieska Linia”?
Advertisements

Cele szkolenia zapoznanie nauczycieli z rodzajami interwencji wobec sprawców aktów agresji i przemocy przedstawienie możliwości prawnych postępowania w.
Monitoring „Miejskiego Programu Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie”
Warmińsko-Mazurski Urząd Wojewódzki w Olsztynie
Wydział Edukacji i Spraw Społecznych
Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych m.st. Warszawy
Badanie efektywności pomocy dla grup szczególnego ryzyka
Niebieska Procedura dla Lecznictwa Odwykowego
Przyjęty przez Radę Ministrów 13 stycznia 2004 r.
LOKALNA KOALICJA ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW PRZEMOCY W RODZINIE
USTAWA Z DNIA 29 lipca 2005r. O PRZECIWDZIAŁANIU PRZEMOCY W RODZINIE Cele uregulowań prawnych: rozwój profilaktyki jako formy działań zapobiegających.
Rola i obowiązki Przedstawiciela Gminnej komisji rozwiązywania problemów alkoholowych w procedurze „Niebieskie Karty” Dorota Jaszczak-Kuźmińska Państwowa.
DZIAŁANIA WOJEWODY MAŁOPOLSKIEGO W ZAKRESIE PRZECIWDZIAŁANIA PRZEMOCY W RODZINIE JERZY SZCZEPANIEC Wydział Polityki Społecznej.
Podstawy Pomocy Psychologicznej
Europejska Karta Równości Kobiet i Mężczyzn w Życiu Lokalnym ( Przemoc) Opracowana i zalecana przez Radę Gmin i Regionów Europy.
Praca ze sprawcami przemocy domowej na podstawie doświadczeń białostockiego Ośrodka Interwencji Kryzysowej Katarzyna Makocka-Wojsiat.
PRACA SOCJALNA.
ROZPORZĄDZENIE RADY MINISTRÓW
„ MÓJ WYBÓR – MOJE ŻYCIE ”
Podstawy prawne funkcjonowania poradni
Alina Karczewska WRZOS
Zespół Interdyscyplinarny do spraw Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie w Bartoszycach Bartoszyce, r.
UCHWAŁĄ NR 162/2006 RADY MINISTRÓW Z DNIA 25 WRZEŚNIA 2006 r.
Model realizacji usług o określonym standardzie w miastach na prawach powiatu Zespół ekspercki ds. modelu realizacji usług w mieście na prawach powiatu.
SZKOŁA w systemie przeciwdziałania przemocy ???
Stowarzyszenie Pomocy Dzieciom „Bratek” w Barlinku ( Barlinek, ul
Centrum Edukacji Nauczycieli w Suwałkach ul. M. Reja 67 B.
LOKALNY SYSTEM PRZECIWDZIAŁANIA PRZEMOCY W RODZINIE W TYCHACH
Przemoc w rodzinie Bieżące refleksje wynikające z praktyki
RODZICE kierowani przez SĄD najlepiej rokujące formy pomocy psychologicznej.
KODEKS SZKOŁY BEZ PRZEMOCY
Projekt współfinansowany przez Ministerstwo Spraw Wewnętrznych w ramach rządowego programu ograniczania przestępczości i aspołecznych zachowań Razem bezpieczniej.
IV Suwalska Kampania Białej Wstążki 25 XI – 10 XII 2013r. Patronat Kampanii Prezydent Miasta Suwałk Starosta Suwalski Koordynacja Kampanii Komenda Miejska.
PRZEMOCY MÓWIMY NIE! KOALICJA NA RZECZ OSÓB ZNAJDUJĄCYCH SIĘ
Kodeks „SZKOŁY BEZ PRZEMOCY”. Sporządziła: Krystyna Wesołowska
w praktyce pedagogicznej
Zbudujmy system przeciwdziałania przemocy w rodzinie Lublin, 25 listopada 2009 r.
POMOC RODZINIE PROGRAM EDUKACYJNY NIE TYLKO DLA RODZICÓW. AUTOR: MGR JOLANTA KURYŚ – SKRZYPCZAK 1.
Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Gietrzwałdzie
Opolski Urząd Wojewódzki Wydział Polityki Społecznej i Zdrowia WYNIKI I WNIOSKI Z KONTROLI podmiotów, realizujących zadania określone ustawą o przeciwdziałaniu.
SAMORZĄD WOJEWÓDZTWA, A PROBLEM PRZEMOCY W RODZINIE
Podstawy prawne organizacji interwencji kryzysowej
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA -PORADNIE PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNE- Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2014/ ewaluacji problemowych 1.06.
Ustawa o zapobieganiu narkomanii z dnia 29 lipca 2005 roku.
ZADANIA SZKOŁY W WALCE Z DOPALACZAMI Agnieszka Siczek – doradca metodyczny Radomski Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli ul. J. Słowackiego 17 ul. J. Słowackiego.
OGÓLNOPOLSKA KONFERENCJA „10 LAT USTAWY O PRZECIWDZIAŁANIU PRZEMOCY W RODZINIE – HISTORIA, DOŚWIADCZENIA, WYZWANIA” Jachranka, 14 – 15 grudnia.
Programy psychologiczno - terapeutyczne jako nowa perspektywa pracy z osobą stosującą przemoc Poznań 20 listopada 2015r.
Analiza skuteczności lokalnego systemu przeciwdziałania przemocy w rodzinie z perspektywy pomocy społecznej Barbara Kowalczyk Katarzyna Rys Na podstawie.
O Ś RODEK INTERWENCJI Kryzysowej Ul. Mickiewicza 31 Sucha beskidzka.
Zespół Interdyscyplinarny ds. Rozwiązywania Problemów Przemocy w Rodzinie oraz Ochrony Ofiar Przemocy w Rodzinie ul. Skłodowskiej – Curie
Opolski Urząd Wojewódzki Wydział Polityki Społecznej i Zdrowia SPRAWOZDANIE z realizacji Krajowego Programu Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie za I-XII.
Realizacja programu zajęć korekcyjno-edukacyjnych dla sprawców przemocy domowej uwikłanych w problem alkoholowy na terenie Dzielnicy Bielany m.st. Warszawy.
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
Wykaz Krajowych i Narodowych Programów Profilaktyki – zawierających zadania resortu edukacji.
Przemoc w rodzinie Oddziaływania korekcyjno-edukacyjne. Podstawy prawne oraz praktyki orzekania i kierowania osób stosujących przemoc w rodzinie Szanse.
Ogólnopolska Konferencja Specjalistycznych Ośrodków Wsparcia dla Ofiar Przemocy w Rodzinie Warszawa, 27 maj 2009 r. Profilaktyka, edukacja, pomoc oraz.
Jerzy Mellibruda POLSKA PRZEMOC DOMOWA Problemy i wyzwania OGÓLNOPOLSKA KONFERENCJA SPECJALISTYCZNYCH OŚRODKÓW WSPARCIA DLA OFIAR PRZEMOCY W RODZINIE.
Centrum Wsparcia Dziecka i Rodziny w Zakopanem ul. Tetmajera 31, Zakopane tel./fax. (018)
Dobry Rodzic – Dobry Start. Dlaczego warto podejmować działania profilaktyczne skierowane do rodziców małych dzieci?
Podstawowe informacje o projekcie Nazwa projektu: „Europejskie kompetencje i jakość kształcenia osób dorosłych w dobie globalizacji” Okres realizacji:
Minimalny standard usług i katalog stawek 9.2 B
Bezpieczeństwo drogowe dla dzieci i młodzieży
Zbudujmy system przeciwdziałania przemocy w rodzinie
SYSTEM PRZECIWDZIAŁANIA PRZEMOCY W RODZINIE, w tym przemocy WOBEC DZIECI Ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie (Dz.
Rozwiązywania Problemów Alkoholowych
Zespół Stowarzyszenia NL
SYSTEM PRZECIWDZIAŁANIA PRZEMOCY W RODZINIE, w tym przemocy WOBEC DZIECI Ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie (Dz.
Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie
I FUNDACJA KONSTRUKTYWNEGO ROZWOJU
Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie
Zapis prezentacji:

PRACA KOREKCYJNO – EDUKACYJNA Z OSOBAMI STOSUJĄCYMI PRZEMOC REFLEKSJE, UWAGI Z PRAKTYKI JERZY SZCZEPANIEC TARNOWSKI OŚRODEK INTERWENCJI KRYZYSOWEJ I WSPARCIA OFIAR PRZEMOCY

PODSTAWA PRAWNA DO REALIZCJI PROGRAMÓW KOREKCYJNO – EDUKACYJNYCH DLA OSÓB STOSUJĄCYCH PRZEMOC USTAWA O PRZECIWDZIAŁANIU PRZEMOCY W RODZINIE …(art..6 ust.4) : Do zadań z zakresu administracji rządowej realizowanych przez powiat należy w szczególności :  1) tworzenie i prowadzenie specjalistycznych ośrodków wsparcia dla ofiar przemocy w rodzinie  2) opracowywanie i realizacja programów korekcyjno-edukacyjnych dla osób stosujących przemoc w rodzinie Art..15 ustawy daje delegację do ustawy Kodeks karny – art..67 §3: „Umarzając warunkowo postępowanie karne, sąd zobowiązuje sprawcę do naprawienia szkody w całości lub części, a może nałożyć obowiązki wymienione w art.. 72 (…) (art..72 § 1 pkt 6: „ poddania się leczeniu, w szczególności odwykowemu lub rehabilitacyjnemu, albo oddziaływaniom terapeutycznym lub uczestnictwu w programach korekcyjno-edukacyjnych ”)

Podłoże merytoryczne programów Program z Duluth ( Marek Prajsner i Fundacja Batory) - uświadomienie czym jest przemoc w relacjach rodzinnych i poza nimi - pomoc w uświadomieniu zachowań przemocowych - pomoc w nabyciu nowych umiejętności rozwiązywania konfliktów Elementy Terapii Skoncentrowanej na Rozwiązania - poszukiwanie i odwoływanie się do zasobów klienta oraz korzyści płynących ze zmiany - komplementowanie konstruktywnego radzenia sobie z emocjami w sytuacjach konfliktowych – alternatywą do uruchomienia procesu ponoszenia konsekwencji Trening Zastępowania Agresji (ART) - trening umiejętności prospołecznych - trening kontroli złości - trening wnioskowania moralnego (dylematy)

Najważniejsze cele pracy K-E Wzięcie odpowiedzialności za swoje zachowanie Wypracowanie konstruktywnego scenariusza radzenia sobie w sytuacjach konfliktowych Nauka empatii – odczuć osób doświadczających przemocy Nauka radzenia sobie z uczuciem złości – bez zachowań agresywnych i przemocowych

Faktyczne rozwiązania organizacyjne Opracowanie programów : Miejsca realizacji : - PCPR-y - Zakłady karne - OIK - Ośr.Lecz.Uzależn. - SOWdOP - OIK - Ośr.Lecz.Uzależn. - Szkoły (TZA) - Org. pozarządowe - org. pozarządowe

Etapy realizacji programu Opracowanie programu – wskazane, aby był oparty i włączony w system lokalnych zasobów : -kadrowych (specjalistyczne przygotowanie) - instytucjonalnych (jaki klient gdzie realizuje program) - świadomościowych (dot. postaw wobec zjawiska sprawstwa przemocy – innych niż „odwetowe”) Wdrożenie realizacji - rekrutacja - etap edukacyjny - etap korekcji - elementy terapeutyczne - monitoring i ewaluacja

Problemy organizacyjne. Program powinien być realizowany rytmicznie, w jasno określonych warunkach organizacyjnych (terminy, miejsce, czas). Dotyczy to zarówno rekrutowanych uczestników w instytucjach (zakłady karne, ośrodek leczenia uzależnień) jak i osób korzystających lub ewentualnych korzystających z form ambulatoryjnych. Coroczna niejasność wysokości środków na finansowanie programu – nie pozwala na dokonywanie planowania działań i podejmowania niektórych działań, np. o szerszym charakterze edukacji społecznej, konferencji dla profesjonalistów itp. Brak lub mała liczba skierowań z prokuratury, sądu, innych instytucji Potrzeba określenia standardów pracy, sposobów sprawozdawczości, wymiany doświadczeń, konferencji dobrych praktyk itp

Dobre strony realizacji programów K-E Fakt, że są – odbywa się praca świadomościowa w szerszym społecznym i instytucjonalnym znaczeniu Wiele już osób stosujących przemoc dokonało zmian w swoim funkcjonowaniu Wiele osób z ich otoczenia żyje w nadziei na lepsze życie Powstała znaczna grupa profesjonalistów mających pierwsze doświadczenia w pracy z osobami stosującymi przemoc i stanowiących wielki potencjał dający możliwości wypracowania kolejnych modyfikacji, autorskich rozwiązań pracy edukacyjnej i korekcyjnej z osobami stosującymi przemoc Programy k-e stanowią podstawę do pracy profilaktycznej z młodzieżą w obszarze przeciwdziałania stosowania agresji i przemocy