Opr. Jakub Mro ż ek SFERY INGERENCJI ADMINISTRACJI.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
AGENCJA BEZPIECZEŃSTWA NARODOWEGO
Advertisements

Przepisy przej ś ciowe Problemy praktyczne Warsztaty legislacyjne Jachranka, czerwiec 2013 r. Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej.
Jak można nauczyć korzystania z prawdopodobieństwa.
Jeden organizm gospodarczy w polskim i europejskim prawie konkurencji
Przedmiot prawa cywilnego Kryteria wyodrębniania stosunków cywilnoprawnych Pojęcie prawa cywilnego sensu largo Kodyfikacja prawa cywilnego.
ADMINISTRACJA Mgr Piotr Schmidt Prawo administracyjne 2013/2014.
Sfery ingerencji administracji
System obronny i siły zbrojne Rzeczypospolitej Polskiej
Tworzenie prawa.
Dr Małgorzata Ganczar Publiczne prawo konkurencji.
WIERZYTELNOŚCI UPADŁOŚCIOWE (POWSTAŁE PRZED OGŁOSZENIEM UPADŁOŚCI DŁUŻNIKA)‏ WIERZYTELNOŚCI UPADŁOŚCIOWE (POWSTAŁE PRZED OGŁOSZENIEM UPADŁOŚCI DŁUŻNIKA)‏
Zasada i organizacja statystyki publicznej „Cz ł owiek – najlepsza inwestycja”
Anonimizacja danych adresowych pokrzywdzonego i świadka w procedurze wykroczeniowej w świetle ustawy z dnia 28 listopada 2014 r. o ochronie i pomocy dla.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego Wydział Organizacyjno-Prawny.
Pomoc publiczna i pomoc de minimis w ramach konkursu RPLU IZ /15 - Programy typu outplacement Oddział Monitoringu i Ewaluacji Departament.
OBYWATELSTWO POLSKIE I UNIJNE 1.Obywatel a państwo – zasady obywatelstwa polskiego 2.Nabycie i utrata obywatelstwa 3.Obywatelstwo Unii Europejskiej. 4.Brak.
Policja Polska. Policja to : Umundurowana (słu ż ba mundurowa) i uzbrojona formacja słu żą ca społecze ń stwu i przeznaczona do ochrony bezpiecze ń stwa.
Technik bezpieczeństwa i higieny pracy Czas trwania nauki: 1,5 roku.
Organizacja miejskiego transportu zbiorowego na przykładzie Komunikacyjnego Związku Komunalnego Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego Przewodniczący Zarządu.
ZASADY PRZYSTOSOWANIA NIERUCHOMOŚCI DLA POTRZEB ZABIEGÓW SPECJALNYCH Wydział Zarządzania Kryzysowego i Bezpieczeństwa Urzędu Miasta Poznania ul. Karola.
Czy przywileje grup zawodowych są sprawiedliwe?. Plan prezentacji 1. Podstawowe pojęcia 2. Zadanie 1 – świadczenia dodatkowe 3. Zadanie 2 – przywileje.
Helsińska Fundacja Praw Człowieka, Warszawa. Demokracja - Ograniczone rządy większości Państwo prawa – Państwo, w którym reguły gry są jasne, stabilne,
Płatniczy wielopodmiotowy i wielofunkcyjny stosunek podatkowoprawny Prof. dr hab. Henryk Dzwonkowski Kierownik Katedry Prawa Finansowego Uniwersytet Łódzki.
 Koszty uzyskania przychodów to instytucja podatków dochodowych występująca w art. 15 ust. 1. ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i art. 22 ustawy.
Wykład 2 Podstawowe pojęcia 1. Czym jest rachunkowość?  Definicja rachunkowości:  „Rachunkowość jest uniwersalnym i elastycznym systemem informacyjno.
Metodologia opracowywania powiatowej mapy zagrożeń oraz powiatowego programu poprawy bezpieczeństwa – warsztaty Wrocław, 28 października 2010 r. Projekt.
Nauczyciel funkcjonariuszem publicznym Opracował Sierż. Jacek Palarz Komisariat Policji w Rydułtowach.
Organizacja, przepisy i procedury Na przykładzie Śląskiego OW NFZ Dr n. med. Z Klosa.
Wykład 1.  w zn. wąskim – nauki prawne  w zn. szerokim – wszelkie „znawstwo prawa”, obejmujące obok prawoznawstwa w zn. wąskim także praktyczne umiejętności.
POMOC PUBLICZNA W DZIAŁANIU 6.4 PO IG Warszawa
WYKŁAD 6 Regionalizacja 1. Regionalizm a regionalizacja 2 Proces wyodrębniania regionów nazywany jest regionalizacją, w odróżnieniu od regionalizmu, który.
Procedura „NIEBIESKIE KARTY" w świetle obowiązujących przepisów prawa.
BEZPIECZNA+ Jest to Rządowy program wspomagania w latach 2015–2018 organów prowadzących szkół w zapewnieniu bezpiecznych warunków nauki, wychowania i.
ZMIANY W PROGRAMIE SZKOLENIA SŁUŻBY PRZYGOTOWAWCZEJ WYNIKAJĄCE Z WPROWADZENIA NOWELIZACJI art.98d USTAWY O POWSZECHNYM OBOWIĄZKU OBRONY RZECZYPOSPOLITEJ.
Pojęcie, zasady konstytucyjnego systemu źródeł i ich katalog.
O BOWIĄZKI PRACOWNIKA I SKUTKI PRAWNE ICH NARUSZENIA Małgorzata Grześków.
NADZÓR RYNKU RAPORT. na produkcie dla konsumenta w dowolnym państwie Unii Europejskiej - bezpieczeństwo użytkowania deklaracja, że wprowadzany do obrotu.
Przekraczanie Granic wewnętrznych
Wolność gospodarcza w orzecznictwie Trybunału Konstytucyjnego.
Pojęcie prawa własności Własność nieruchomości.  Prawa podmiotowe bezwzględne  Prawo rzeczowe nakierowane jest na przedmioty materialne jakimi są rzeczy.
Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii
Podstawy teorii przedsiębiorstwa
PRAWO ADMINISTRACYJNE rok akademicki 2016/2017 Jakub Zabłocki Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii Uniwersytet Wrocławski.
Prawo cywilne i handlowe – zajęcia nr 1
Koncepcja „generacji” praw człowieka
Ubezpieczenie wypadkowe
WŁADCZE A NIEWŁADCZE FORMY DZIAŁANIA ORGANÓW ADMNISTRACJI PUBLICZNEJ
Wygaśnięcie decyzji art. 162 § 1 kpa
Prawa człowieka i system ich ochrony Teorie praw człowieka
Przejście zakładu pracy na innego pracodawcę
Norma prawna.
MIENIE PUBLICZNE SĄ TO RZECZY, DOBRA (ŚRODKI FINANSOWE) PRZYSŁUGUJĄCE SKARBOWI PAŃSTWA LUB INNYM PAŃSTWOWYM OSOBOM PRAWNYM ORAZ MIENIE PRZYNALEŻNE PODMIOTOM.
Czynności prawne Mgr Aleksandra Spisz Instytut Prawa Cywilnego Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii Uniwersytetu Wrocławskiego.
Stosowanie prawa.
Karnoprawna ochrona tajemnicy zawodowej dotyczącej działalności funduszy emerytalnych II Międzynarodowa Konferencja Naukowa pt. ZABEZPIECZENIE EMERYTALNE.
Pojęcie protokołu dyplomatycznego
Ogólne wiadomości o prawie cywilnym
Cechy charakterystyczne stosunków administracyjnoprawnych
Podstawy teorii przedsiębiorstwa
Podstawy prawa cywilnego
Publiczne prawo gospodarcze
SWOBODA UMÓW.
PORZĄDKOWE AKTY PRAWA MIEJSCOWEGO
Publiczne prawo gospodarcze
Zmiany w podejściu do prawnej kontroli metrologicznej
Wstęp do prawoznawstwa ćwiczenia 3
Prawo administracyjne
Tworzenie prawa.
ADMINISTRACJA PUBLICZNA
Zapis prezentacji:

opr. Jakub Mro ż ek SFERY INGERENCJI ADMINISTRACJI

POLICJA ADMINISTRACYJNA REGLAMENTACJA Ś WIADCZENIA MATERIALNE NIEMATERIALNE

POLICJA ADMINISTRACYJNA cz. I Jest to (bodaj) najbardziej typowa forma ingerencji administracji (ergo) regulacji stosunków prawnych przez normy administracyjnoprawne W znaczeniu funkcjonalnym policja administracyjna in genere obejmuje działania polegaj ą ce na ochronie bezpiecze ń stwa (szczególnie ż ycia oraz zdrowia) oraz porz ą dku publicznego (szczególnie mienia). Z tego równie ż powodu (w znaczeniu funkcjonalnym) policj ę administracyjna to działania zmierzaj ą ce do ochrony okre ś lonych dóbr oraz stanów. W powy ż szym znaczeniu mo ż liwe jest wyodr ę bnienie celu policji administracyjnej, którym jest zagwarantowanie nienaruszalno ś ci dotychczasowego stanu porz ą dku, mienia i innych poddanych administracyjnoprawnej ochronie dóbr osobistych. W znaczeniu podmiotowym za policj ę administracyjn ą nale ż y rozumie ć szereg instytucji (pa ń stwowych, rz ą dowych, rzadziej samorz ą dowych), które powołane s ą do nadzoru i kontroli przestrzegania okre ś lonych regulacji administracyjnoprawnych (korzystaj ą cych z uprawnie ń władczych w przypadku ich nieprzestrzegania wyra ż aj ą cych si ę w prawie do nakłania okre ś lonych sankcji administracyjnoprawnych, a w skrajnych wypadkach uprawnienia do wszcz ę cia post ę powania karnoprawnego). Tym samym policj ą administracyjn ą b ę d ą STRA Ż E oraz INSPEKCJE bez wzgl ę du na ww. ich typizacj ę administracyjnoprawn ą

POLICJA ADMINISTRACYJNA cz. II Wyznaczenie jasnych granic podmiotowego znaczenia terminu „policji administracyjnej” jest – z uwagi na specyfik ę działa ń – wysoce kłopotliwe. Wynika to z faktu funkcjonowania podmiotów, które utraciły „czysto” publiczno-prawny charakter. Mowa tutaj o Wewn ę trznej Słu ż bie Ochrony (daw. Stra ż y Przemysłowej), która obecnie jest „zawieszona” pomi ę dzy typow ą policj ą administracyjn ą (w podmiotowym znaczeniu), a agencj ą ochrony mienia sensu stricto (a wi ę c typowym podmiotem prawa prywatnego). Podobne w ą tpliwo ś ci nastr ę cza kwalifikacja Stra ż y Ochrony Kolei, która obecnie: 1) równie ż utraciła swój publicznoprawny charakter (jej utworzenie jest fakultatywne); 2) Zachowała uprawnienia typowej policji (m.in. ma prawo do zatrzymania, legitymowania osób podejrzanych itp.) 3) Współdziała z Policj ą, Ż W etc w realizacji jej podstawowych celów; 4) Praca w niej jest zbli ż ona do pracy w słu ż bach mundurowych; (legitymacje słu ż bowe, stopnie słu ż bowe „mundury”, samochody słu ż bowe jad ą ce na sygnale korzystaj ą z uprzywilejowania etc.) 5) Jej pracownicy nie s ą funkcjonariuszami w rozumieniu przepisów emerytalnych; 6) de iure jej pracownicy s ą quasi pracownikami ochrony mienia podmiotu prawa handlowego – spółki akcyjnej PKP PLK – polskiego zarz ą dcy infrastruktury kolejowej

POLICJA ADMINISTRACYJNA cz. III Bior ą c pod uwag ę powy ż sze – funkcjonalne znaczenie – terminu policji administracyjnej istnieje trudny do jednoznacznej charakteryzacji stosunek policji administracyjnej do reglamentacji (która nale ż y do odr ę bnej sfery ingerencji administracji). Cz ęść autorów zalicza policj ę administracyjn ą do reglamentacji (lub te ż jako jej wyodr ę bnion ą cz ęść ), gdy ż zarówno w policji adm. jak i reglamentacji mamy do czynienia z ograniczeniami formułowanymi w interesie publicznym oraz z tym samym katalogiem form władczych. Wynika to z faktu, ż e zarówno policja administracyjna (w znaczeniu funkcjonalnym) jak i reglamentacja ma charakter działa ń kreatywnych w zakresie celowego kształtowania działalno ś ci gospodarczej. Zasadnicz ą ró ż nic ą pomi ę dzy reglamentacj ą a policj ą administracyjn ą (w funkcjonalnym znaczeniu) jest fakt, ż e w reglamentacji uznaniem obj ę ta jest tre ść decyzji, w policji za ś interpretacja prawnego warunku rozstrzygni ę cia np. poj ę cia porz ą dku publicznego

REGLAMENTACJA cz. I Reglamentacja oznacza ró ż norodn ą sfer ę działalno ś ci administracji, której istot ą jest ograniczenie w dziedzinie wytwarzania składników procesu wytwarzania, ś wiadczenia usług i obrotu towarowego, swobody działalno ś ci podmiotów gospodaruj ą cych w imi ę szeroko poj ę tego interesu społeczno-ekonomicznego A. Chełmo ń ski, T. Kocowski (in:) J. Bo ć, Prawo Adm.

REGLAMENTACJA cz. II Powy ż sza definicja wskazuje na gospodarczy charakter tej ż e sfery ingerencji administracji Mo ż na kolokwialnie stwierdzi ć, ż e reglamentacja jest to narzucanie (w gospodarce) woli pa ń stwa na podstawie szczegółowych norm administracyjnoprawnych Zwykle reglamentacj ą s ą działania wtórne wzgl ę dem okre ś lonych warto ś ci np. swobody działalno ś ci gospodarczej. S ą to zatem działania nast ę pcze b ę d ą ce w opozycji do głównej normy, ergo działania stanowi ą ce swoisty „wyj ą tek od reguły”. Wida ć to szczególnie na powy ż szym przykładzie, gdzie (co do zasady) istnieje wolno ść prowadzenia działalno ś ci gospodarczej (norma pierwotna), za ś pa ń stwo (wtórnie) w drodze działa ń reglamentacyjnych stwarza regulacje prawne b ę d ą ce w opozycji do powy ż szej zasady – b ę d ą ce wyj ą tkami od tej generalnej warto ś ci. Przykładem reglamentacji jest np. koncesja na prowadzenie okre ś lonej działalno ś ci gospodarczej (np. handel broni ą, sprzeda ż alkoholi, daw. skup złomu itp.)

ŚWIADCZENIA MATERIALNE S ą to działania polegaj ą ce na zapewnieniu okre ś lonych ś wiadcze ń materialnych dla adresatów okre ś lonych norm prawno administracyjnych Typowym przykładem s ą wypłaty z tytułu ubezpiecze ń społecznych, otrzymanie pomocy społecznej, stypendium naukowego, przydział mieszkania komunalnego itp. Sfera tych ż e działa ń jest szczególnie newralgiczna, podatna na wyst ą pienie wszelkiego rodzaju braków (finansowe, materiałowe itp.)

ŚWIADCZENIA NIEMATERIALNE S ą to działania polegaj ą ce na regulacji niematerialnych warunków ż ycia w społecze ń stwie, które s ą jednak poddane regulacji administracyjnoprawnej Realizacja tych ż e działa ń mo ż e przybiera ć form ę decyzji administracyjnej (b ą d ź innego rozstrzygni ę cia np. wezwanie do wojska) lub wynika ć wprost z przepisów prawa (np. obowi ą zek szkolny) Realizacja tej ż e sfery ingerencji administracji wkracza miejscami w sfer ę policji administracyjnej

Ceterum censeo Carthaginem delendam esse