WARSZAWA R. Badanie popytu na dofinansowanie budowy energooszczędnych budynków użyteczności publicznej oraz założenia techniczno-ekonomiczne programu wsparcia ich budowy
1.Wstęp Efektywność energetyczna jest obecnie kluczowym elementem zarówno strategii europejskiej („Europa 2020”), jak i strategii na poziomie krajowym, czy też w konsekwencji na poziomie Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
1.1. Wstęp c.d. Odpowiadając na wyzwania wynikające z zapisów strategicznych, odpowiednich dyrektyw, aktów i norm prawnych jak i rzeczywistych wyzwań przed, którymi stoi nasz kraj, Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej podjął się opracowania nowoczesnych instrumentów finansowych skierowanych na poprawę efektywności energetycznej gospodarki, ze szczególnym naciskiem na sektor budownictwa.
1.2. Wstęp c.d. Nasza oferta skierowana będzie do inwestorów energooszczędnego budownictwa jednorodzinnego i budynków użyteczności publicznej.
2.Badanie popytu Zanim jednak omówię założenia techniczno-ekonomiczne naszego najnowszego produktu w obszarze budownictwa energooszczędnego przytoczę kilka najistotniejszych danych z badania popytu na dofinansowanie budowy energooszczędnych budynków użyteczności publicznej wykonanego na zlecenie NF w m-cu październiku br. Otóż: W latach 2013 – 2023 połowa samorządów i 1/3 jednostek centralnych planuje inwestycje budynków użyteczności publicznej: samorządy; budynki sportowo-rekreacyjne, szkoły i przedszkola oraz budynki o charakterze socjalnym ( w tym świetlice), Instytucje centralne; siedziby własne/biura,
2.1. Badanie popytu c.d. Połowa planowanych budynków jest w fazie opracowania koncepcji (bez projektu budowlanego), ¾ inwestycji będzie realizowana w cyklu 3 letnim, Ok.80 % samorządów i 70% instytucji centralnych deklaruje skorzystanie z dofinansowania budowy, 50% samorządów i 43% instytucji centralnych będzie gotowa złożyć wniosek o dofinansowanie w 2013roku. Energooszczędność jest definiowana jako stosowanie materiałów pozwalających obniżyć zużycie energii; w tym kontekście główną oczekiwaną cechą budynku jest jego energooszczędność, główną barierą w stosowaniu energooszczędności są wyższe koszty inwestycji, czas zwrotu z inwestycji, dodatkowe formalności,
3. Oferta wsparcia Założenia techniczno-ekonomiczne programu wsparcia budowy energooszczędnych budynków użyteczności publicznej – program LEMUR ( projekt)
Alokacja środków ; 300 mln pln, Okres wdrażania; lata , Rodzaje przedsięwzięć: Projektowanie i budowa nowych budynków administracji publicznej, oświaty, opieki zdrowotnej, społecznej lub socjalnej, szkolnictwa wyższego, nauki, wychowania, turystyki i sportu Oferta wsparcia c.d.
3.2. Oferta wsparcia c.d. Beneficjenci: jednostki samorządu terytorialnego oraz ich związki, podmioty świadczące usługi publiczne w ramach realizacji zadań własnych jednostek samorządu terytorialnego nie będące przedsiębiorcami, Ochotnicza Straż Pożarna, uczelnie w rozumieniu ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym oraz instytuty badawcze,
3.3. Oferta wsparcia c.d samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej oraz podmioty lecznicze prowadzące przedsiębiorstwo w rozumieniu art. 55l Kodeksu cywilnego w zakresie udzielania świadczeń zdrowotnych, organizacje pozarządowe, kościoły i inne związki wyznaniowe wpisane do rejestru kościołów i innych związków wyznaniowych oraz kościelne osoby prawne realizujące zadania publiczne.
3.4. Oferta wsparcia c.d Intensywność dofinansowania: Dofinansowanie do 70% wydatków kwalifikowanych dotyczących wykonania projektu budowlanego w wysokości uzależnionej od redukcji zapotrzebowania budynku na energię użytkową: redukcja Eu 20% - 40% dofinansowanie 30% kosztów projektu redukcja Eu 40% - 60% dofinansowanie 50% kosztów projektu redukcja Eu powyżej 60% dofinansowanie 70% kosztów projektu
3.5. Oferta wsparcia c.d Dofinansowanie kosztów budowy w trybie refundacji poniesionych wydatków kwalifikowanych w wysokości uzależnionej od redukcji zapotrzebowania na Energię użytkową (Eu): redukcja Eu 20%- 40% dofinansowanie 300pln/ m² redukcja Eu 40% - 60% dofinansowanie 500 pln/m² redukcja Eu powyżej 60% dofinansowanie 700pln/m² Jeszcze w fazie analizy jest forma wsparcia tzn. dotacja jak wyżej czy preferencyjna pożyczka z umorzeniem w wielkości uzależnionej od uzyskanego efektu redukcji Eu.
3.6. Oferta wsparcia c.d Warunki dofinansowania Warunkiem ubiegania się beneficjenta o refundację poniesionych wydatków na wykonanie dokumentacji projektowej jest uzyskanie decyzji pozwolenia na budowę, z zastrzeżeniem rozpoczęcia budowy w okresie nie dłuższym niż 2 lata od daty uprawomocnienia się decyzji pozwolenia na budowę. Nie rozpoczęcie budowy w w/w terminie skutkuje zwrotem 100% otrzymanej dotacji.
3.7. Oferta wsparcia c.d Wydatki na wykonanie dokumentacji projektowej mogą być uznane za kwalifikowane jedynie w zakresie obejmującym koszty wykonania dokumentacji projektowej w rozumieniu przepisów §4 Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia r. w sprawie szczegółowego zakresu i formy dokumentacji projektowej, specyfikacji technicznych wykonania i odbioru robót budowlanych oraz programu funkcjonalno-użytkowego(Dz.U ),
3.8. Oferta wsparcia c.d Warunkiem uzyskania dofinansowania na wykonanie dokumentacji projektowej oraz kosztów budowy jest spełnienie przez projekt minimalnego zapotrzebowania budynku na Energię Pierwotną(do ogrzewania, wentylacji, chłodzenia, przygotowania ciepłej wody użytkowej i oświetlenia wbudowanego ( EPHC+W+L ) w ciągu roku) wyliczoną wg poniższego wzoru:
3.9. Oferta wsparcia c.d dla Grupa budynków I (budynki szkolne, sale gimnastyczne przy szkole, świetlice, przychodnie, przedszkola, budynki biurowe. budynki dydaktyczne szkolnictwa wyższego, domy kultury) ; EPHC+W+L = 65 + ΔEPC + ΔEPL; [kWh/(m2* rok)], Grupa budynków II ( szpitalne ……………….: EPHC+W+L = ΔEPC + ΔEPL; [kWh/(m2« rok)], Grupa budynków III( pozostałe) : EPHC+W+L = 105 +ΔE PC + ΔEPL; [kWh/(m2« rok)],
3.10. Oferta wsparcia c.d gdzie: ΔEPC = 25Af,C/ Af, jeżeli budynek posiada instalację chłodzenia, w przeciwnym przypadku Δ EPC = 0, Af - powierzchnia użytkowa ogrzewana budynku, Af,C - powierzchnia użytkowa chłodzona budynku; ΔEPL = 50 - dla czasu działania oświetlenia w ciągu roku do 2500 godz, lub ΔEPL = dla czasu działania oświetlenia w ciągu roku powyżej 2500 godz, jeżeli w budynku należy uwzględnić oświetlenie wbudowane, w przeciwnym przypadku ΔEPL = 0; oraz maksymalnego zapotrzebowania na Energię końcową obliczoną wg wzoru zawartego w Wytycznych.
3.11. Oferta wsparcia c.d Wysokość dofinansowania kosztów budowy w trybie refundacji poniesionych wydatków kwalifikowanych w kwocie ustalonej w tabeli 2, uzależnione jest od poziomu redukcji zapotrzebowania energetycznego na energię użytkową QH,nd wyliczoną dla danego (projektowanego) budynku w stosunku do budynku referencyjnego liczonego wg metodologii zawartej w Wytycznych.
3.12. Oferta wsparcia c.d Minimalny koszt całkowity przedsięwzięcia powyżej 2 mln pln. Dopuszcza się zmniejszenie wysokości kosztu całkowitego po złożeniu wniosku o dofinansowanie, jeżeli nastąpiło ono w wyniku przeprowadzonych procedur przetargowych
3.13. Oferta wsparcia c.d DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ Opracował; Tomasz Kuna Z-ca Dyrektora w Departamencie Efektywności Energetycznej w Budownictwie NFOŚiGW w Warszawie