WARSZAWA 22.11.2012R. Badanie popytu na dofinansowanie budowy energooszczędnych budynków użyteczności publicznej oraz założenia techniczno-ekonomiczne.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Oś 3 Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej 2 listopad 2009 r.
Advertisements

Fundusze europejskie, a rejestry publiczne Gdańsk, dn bezpieczny i skuteczny dostęp do zawartych w nich danych oraz rozwój systemów udostępniania.
„Identyfikacja możliwości wdrażania
Kryteria wyboru projektów
Charakterystyka mechanizmu
1 Bariery w wykorzystywaniu funduszy unijnych przez samorządy Jerzy Kwieciński Europejskie Centrum Przedsiębiorczości Warszawa, 7 października 2009r.
1. Obowiązki beneficjenta wynikające z zawartej umowy o dofinansowanie projektu Wrocław, lipiec 2009.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego27 lutego 2008 r. 1 Obowiązki Beneficjenta wobec IZ RPO WD wynikające z zawartej umowy o dofinansowanie projektu.
CZYSTA INWESTYCJA – ROZWÓJ I EKOLOGIA
OBSZAR OCHRONY ZDROWIA MECHANIZM FINANSOWY EUROPEJSKIEGO OBSZARU GOSPODARCZEGO NORWESKI MECHANIZM FINANSOWY Ministerstwo Zdrowia
Dr inż. Marek Mielczarek Prezes Zarządu WFOŚiGW we Wrocławiu
Środki europejskie dla UTW Dorota Górska. O czym powiem? Fundusze strukturalne UE dla Polski na lata Inne środki gdzie i jak szukać dofinansowania?
Środki Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej
Sekretariat Regionalny Krajowej Sieci Obszarów Wiejskich Województwa Warmińsko-Mazurskiego Regulamin dotyczący realizacji działań w ramach Planu Działania.
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej
W w w. n f o s i g w. g o v. p l Wspieranie rozproszonych, odnawialnych źródeł energii Część 4) Prosument – linia dofinansowania z przeznaczeniem na zakup.
25 lat w w w. n f o s i g w. g o v. p l Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej 25 lat doświadczenia w finansowaniu projektów z obszaru.
Jak spełnić wymogi certyfikatu energooszczędności
związane z budownictwem energooszczędnym
Konsultacje społeczne szczegółowego opisu osi priorytetowych PO Infrastruktura i Środowisko Warszawa,
MINISTERSTWO ROLNICTWA I ROZWOJU WSIBIURO POMOCY TECHNICZNEJ Dziękuję za uwagę Pomoc Techniczna PROW 2014 – 2020 cz. I Grupa Robocza KSOW Radziejowice,
Powiatowy Urząd Pracy w Drawsku Pomorskim Sytuacja na rynku pracy Powiatu Drawskiego 09/2008 – 09/2009 Działalność Powiatowego Urzędu Pracy w Drawsku Pomorskim.
Wskaźniki – raportowanie, monitorowanie Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Sylwia Makulec-Staszewska Departament Ochrony Klimatu Wydział.
„Budowa lub modernizacja dróg lokalnych” w ramach poddziałania „Wsparcie inwestycji związanych z tworzeniem, ulepszaniem lub rozbudową wszystkich rodzajów.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Opolskiego Etap Wdrażania Projektu.
Wsparcie finansowe inwestycji geotermalnych. Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko
Propozycje kryteriów wyboru finansowanych operacji dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na.
204/204/ /32/56 118/126/ /32/51 227/30/54 Warszawa, 11 grudnia 2015 r. Tomasz Makowski – Specjalista Bank Gospodarstwa Krajowego Instrumenty.
PI 4a - Wspieranie wytwarzania i dystrybucji energii pochodzącej ze źródeł odnawialnych Cel szczegółowy: zwiększony udział energii ze źródeł odnawialnych.
ARP – biznes, rozwój, innowacje Poznań, 26 Listopada 2015 r. ARP S.A./ARP – biznes, rozwój, innowacje.
Program Wiedza Edukacja Rozwój Wysokiej jakości usługi administracyjne
II Kongres Polski Cyfrowej, Warszawa, 3 listopada 2015 r. Możliwości finansowania projektów w zakresie rozwoju kompetencji cyfrowych w Programie Operacyjnym.
Wskaźniki – raportowanie, monitorowanie Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Departament Ochrony Klimatu Warszawa, 12 października 2015.
PROGRAM OPERACYJNY Infrastruktura i Środowisko Zielona Góra, r.
Wymagania wynikające z legislacji krajowej
Zainwestujmy razem w środowisko Kraków r. Podwyższone standardy dla budynków użyteczności publicznej Międzynarodowa konferencja szkoleniowa.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata Gdańsk, 18 grudnia 2015 r. Założenia konkursu dla działania Gospodarka Wodno-Ściekowa.
Krajowa Agencja Poszanowania Energii S.A.. Plan Gospodarki Niskoemisyjnej dla miasta: SPOTKANIE Z MIESZKAŃCAMI Miejski Ośrodek Kultury w Józefowie ul.
Założenia konkursu dla poddziałania Efektywność energetyczna - wsparcie dotacyjne w ramach RPO WP Regionalny Program Operacyjny Województwa.
Polityka, strategie i regulacje w zakresie efektywności energetycznej MINISTERSTWO ENERGII Kraków, dn. 30 marca 2016 r.
Dokumenty potrzebne do złożenia wniosku o dofinansowanie projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata
Załączniki do wniosku o dofinansowanie w ramach osi IX Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko
Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata Gdańsk, 10 marca 2016 r. Założenia konkursu dla działania 4.1 Infrastruktura ponadgimnazjalnych.
Biuro Konsultingowe „ADVISER” zaprasza Państwa do zapoznania się z możliwościami dofinansowania przedsięwzięć w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata Gdańsk, 1 kwietnia 2016 r. Założenia konkursu dla Działania 4.2 Infrastruktura.
Zasady funkcjonowania Kontraktu Terytorialnego w latach października 2012 r.
1.KRYTERIA WYBORU PRZEDSIĘWZIĘĆ FINANSOWANYCH ZE ŚRODKÓW WFOŚiGW w KIELCACH 1.LISTA PRZEDSIĘWZIĘĆ PRIORYTETOWYCH DO DOFINANSOWANIA PRZEZ WFOŚiGW w KIELCACH.
Departament Rozwoju Regionalnego Poddziałanie Efektywność energetyczna i gospodarka niskoemisyjna ZIT Schemat: Termomodernizacja w obiektach nie.
Departament Rozwoju Regionalnego Poddziałanie Efektywność energetyczna i gospodarka niskoemisyjna ZIT Schemat: Termomodernizacja w obiektach należących.
Departament Strategii i Rozwoju Regionalnego Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego w Lublinie Unijna recepta dla służby zdrowia Wsparcie dla sektora.
Odnowa i rozwój wsi W latach kontynuacją Sektorowego Programu Operacyjnego "Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój.
Budżet powiatu nakielskiego na 2008 rok. Budżet powiatu opracowano na podstawie: Informacji Ministra Finansów Nr ST /2007 z dnia 10 października.
Unijna recepta dla służby zdrowia w Lubuskim Regionalnym Programie Operacyjnym na lata 2007 – 2013 Zastępca Dyrektora Departamentu Lubuskiego Regionalnego.
Wielkopolski Regionalny Program Operacyjny na lata maja 2008 r. „Unijna recepta dla służby zdrowia” Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego.
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
LIKWIDACJA NISKIEJ EMISJI – PROGRAM SMOG STOP
Projekt strategiczny „Zintegrowane Inwestycje Terytorialne PLUS”
Propozycja zmian Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko- Pomorskiego na lata
BEZPIECZNA ORAZ SPRAWNA REALIZACJA INWESTYCJI BUDOWLANYCH
Kraków, Potencjał zmniejszenia niskiej emisji w Polsce dzięki modernizacji budynków jednorodzinnych dr inż. Konrad Witczak Politechnika Łódzka.
Z a i n w e s t u j m y r a z e m w ś r o d o w i s k o
Program Priorytetowy „OGRANICZENIE NISKIEJ EMISJI
Regionalny Program Operacyjny Województwa Lubelskiego
KOLEKTORY SŁONECZNE SZCZAWNICA
WIELKOPOLSKI REGIONALNY PROGRAM OPERACYJNY NA LATA
Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Łodzi
EUROPEJSKI FUNDUSZ ROZWOJU REGIONALNEGO w ramach RPOWŚ
Z a i n w e s t u j m y r a z e m w ś r o d o w i s k o
Uczelnia dostępna zasady i zakres konkursu w ramach Osi III PO WER
Zapis prezentacji:

WARSZAWA R. Badanie popytu na dofinansowanie budowy energooszczędnych budynków użyteczności publicznej oraz założenia techniczno-ekonomiczne programu wsparcia ich budowy

1.Wstęp Efektywność energetyczna jest obecnie kluczowym elementem zarówno strategii europejskiej („Europa 2020”), jak i strategii na poziomie krajowym, czy też w konsekwencji na poziomie Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

1.1. Wstęp c.d. Odpowiadając na wyzwania wynikające z zapisów strategicznych, odpowiednich dyrektyw, aktów i norm prawnych jak i rzeczywistych wyzwań przed, którymi stoi nasz kraj, Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej podjął się opracowania nowoczesnych instrumentów finansowych skierowanych na poprawę efektywności energetycznej gospodarki, ze szczególnym naciskiem na sektor budownictwa.

1.2. Wstęp c.d. Nasza oferta skierowana będzie do inwestorów energooszczędnego budownictwa jednorodzinnego i budynków użyteczności publicznej.

2.Badanie popytu Zanim jednak omówię założenia techniczno-ekonomiczne naszego najnowszego produktu w obszarze budownictwa energooszczędnego przytoczę kilka najistotniejszych danych z badania popytu na dofinansowanie budowy energooszczędnych budynków użyteczności publicznej wykonanego na zlecenie NF w m-cu październiku br. Otóż:  W latach 2013 – 2023 połowa samorządów i 1/3 jednostek centralnych planuje inwestycje budynków użyteczności publicznej:  samorządy; budynki sportowo-rekreacyjne, szkoły i przedszkola oraz budynki o charakterze socjalnym ( w tym świetlice),  Instytucje centralne; siedziby własne/biura,

2.1. Badanie popytu c.d.  Połowa planowanych budynków jest w fazie opracowania koncepcji (bez projektu budowlanego),  ¾ inwestycji będzie realizowana w cyklu 3 letnim,  Ok.80 % samorządów i 70% instytucji centralnych deklaruje skorzystanie z dofinansowania budowy,  50% samorządów i 43% instytucji centralnych będzie gotowa złożyć wniosek o dofinansowanie w 2013roku.  Energooszczędność jest definiowana jako stosowanie materiałów pozwalających obniżyć zużycie energii;  w tym kontekście główną oczekiwaną cechą budynku jest jego energooszczędność,  główną barierą w stosowaniu energooszczędności są wyższe koszty inwestycji, czas zwrotu z inwestycji, dodatkowe formalności,

3. Oferta wsparcia Założenia techniczno-ekonomiczne programu wsparcia budowy energooszczędnych budynków użyteczności publicznej – program LEMUR ( projekt)

 Alokacja środków ; 300 mln pln,  Okres wdrażania; lata ,  Rodzaje przedsięwzięć: Projektowanie i budowa nowych budynków administracji publicznej, oświaty, opieki zdrowotnej, społecznej lub socjalnej, szkolnictwa wyższego, nauki, wychowania, turystyki i sportu Oferta wsparcia c.d.

3.2. Oferta wsparcia c.d. Beneficjenci:  jednostki samorządu terytorialnego oraz ich związki,  podmioty świadczące usługi publiczne w ramach realizacji zadań własnych jednostek samorządu terytorialnego nie będące przedsiębiorcami,  Ochotnicza Straż Pożarna,  uczelnie w rozumieniu ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym oraz instytuty badawcze,

3.3. Oferta wsparcia c.d  samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej oraz podmioty lecznicze prowadzące przedsiębiorstwo w rozumieniu art. 55l Kodeksu cywilnego w zakresie udzielania świadczeń zdrowotnych,  organizacje pozarządowe, kościoły i inne związki wyznaniowe wpisane do rejestru kościołów i innych związków wyznaniowych oraz kościelne osoby prawne realizujące zadania publiczne.

3.4. Oferta wsparcia c.d Intensywność dofinansowania:  Dofinansowanie do 70% wydatków kwalifikowanych dotyczących wykonania projektu budowlanego w wysokości uzależnionej od redukcji zapotrzebowania budynku na energię użytkową:  redukcja Eu 20% - 40% dofinansowanie 30% kosztów projektu  redukcja Eu 40% - 60% dofinansowanie 50% kosztów projektu  redukcja Eu powyżej 60% dofinansowanie 70% kosztów projektu

3.5. Oferta wsparcia c.d  Dofinansowanie kosztów budowy w trybie refundacji poniesionych wydatków kwalifikowanych w wysokości uzależnionej od redukcji zapotrzebowania na Energię użytkową (Eu):  redukcja Eu 20%- 40% dofinansowanie 300pln/ m²  redukcja Eu 40% - 60% dofinansowanie 500 pln/m²  redukcja Eu powyżej 60% dofinansowanie 700pln/m² Jeszcze w fazie analizy jest forma wsparcia tzn. dotacja jak wyżej czy preferencyjna pożyczka z umorzeniem w wielkości uzależnionej od uzyskanego efektu redukcji Eu.

3.6. Oferta wsparcia c.d Warunki dofinansowania  Warunkiem ubiegania się beneficjenta o refundację poniesionych wydatków na wykonanie dokumentacji projektowej jest uzyskanie decyzji pozwolenia na budowę, z zastrzeżeniem rozpoczęcia budowy w okresie nie dłuższym niż 2 lata od daty uprawomocnienia się decyzji pozwolenia na budowę. Nie rozpoczęcie budowy w w/w terminie skutkuje zwrotem 100% otrzymanej dotacji.

3.7. Oferta wsparcia c.d  Wydatki na wykonanie dokumentacji projektowej mogą być uznane za kwalifikowane jedynie w zakresie obejmującym koszty wykonania dokumentacji projektowej w rozumieniu przepisów §4 Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia r. w sprawie szczegółowego zakresu i formy dokumentacji projektowej, specyfikacji technicznych wykonania i odbioru robót budowlanych oraz programu funkcjonalno-użytkowego(Dz.U ),

3.8. Oferta wsparcia c.d  Warunkiem uzyskania dofinansowania na wykonanie dokumentacji projektowej oraz kosztów budowy jest spełnienie przez projekt minimalnego zapotrzebowania budynku na Energię Pierwotną(do ogrzewania, wentylacji, chłodzenia, przygotowania ciepłej wody użytkowej i oświetlenia wbudowanego ( EPHC+W+L ) w ciągu roku) wyliczoną wg poniższego wzoru:

3.9. Oferta wsparcia c.d dla  Grupa budynków I (budynki szkolne, sale gimnastyczne przy szkole, świetlice, przychodnie, przedszkola, budynki biurowe. budynki dydaktyczne szkolnictwa wyższego, domy kultury) ; EPHC+W+L = 65 + ΔEPC + ΔEPL; [kWh/(m2* rok)],  Grupa budynków II ( szpitalne ……………….: EPHC+W+L = ΔEPC + ΔEPL; [kWh/(m2« rok)],  Grupa budynków III( pozostałe) : EPHC+W+L = 105 +ΔE PC + ΔEPL; [kWh/(m2« rok)],

3.10. Oferta wsparcia c.d gdzie:  ΔEPC = 25Af,C/ Af, jeżeli budynek posiada instalację chłodzenia, w przeciwnym przypadku Δ EPC = 0,  Af - powierzchnia użytkowa ogrzewana budynku,  Af,C - powierzchnia użytkowa chłodzona budynku;  ΔEPL = 50 - dla czasu działania oświetlenia w ciągu roku do 2500 godz, lub  ΔEPL = dla czasu działania oświetlenia w ciągu roku powyżej 2500 godz, jeżeli w budynku należy uwzględnić oświetlenie wbudowane, w przeciwnym przypadku ΔEPL = 0; oraz maksymalnego zapotrzebowania na Energię końcową obliczoną wg wzoru zawartego w Wytycznych.

3.11. Oferta wsparcia c.d  Wysokość dofinansowania kosztów budowy w trybie refundacji poniesionych wydatków kwalifikowanych w kwocie ustalonej w tabeli 2, uzależnione jest od poziomu redukcji zapotrzebowania energetycznego na energię użytkową QH,nd wyliczoną dla danego (projektowanego) budynku w stosunku do budynku referencyjnego liczonego wg metodologii zawartej w Wytycznych.

3.12. Oferta wsparcia c.d  Minimalny koszt całkowity przedsięwzięcia powyżej 2 mln pln. Dopuszcza się zmniejszenie wysokości kosztu całkowitego po złożeniu wniosku o dofinansowanie, jeżeli nastąpiło ono w wyniku przeprowadzonych procedur przetargowych

3.13. Oferta wsparcia c.d DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ Opracował; Tomasz Kuna Z-ca Dyrektora w Departamencie Efektywności Energetycznej w Budownictwie NFOŚiGW w Warszawie