D ORADZTWO B IZNESOWE Kilka uwag o kształtowaniu projektów wspieranych przez UE Jan Friedberg, Dyrektor, Zespół Projektów Infrastrukturalnych.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Miejski Obszar Funkcjonalny
Advertisements

Miejski obszar funkcjonalny – Puławy
STRATEGIA ROZWOJU GOSPODARCZEGO MIASTA PABIANICE
CADSES – main features of the programme CADSES – główne założenia programu Katowice, Ministerstwo Gospodarki i Pracy Krajowy Punkt Kontaktowy Interreg.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata
Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego
Marian Babiuch Prezes PTEZ
Narzędzia polityki regionalnej i strukturalnej UE
1. 2 Możliwości finansowania rozwoju nowoczesnych technologii edukacyjnych ze środków UE w latach 2007 – 2013 Marek Szczepański Zastępca Prezesa PSDB.
Dyskusja strategiczna Podsumowanie oraz ocena skuteczności i efektywności polityki spójności w okresie programowania dr Piotr Żuber Dyrektor.
Konferencja informacyjna na temat na temat konkursu dotacji dla partnerstw samorządowych w ramach Programu Regionalnego MF EOG Warszawa 28 stycznia.
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Dokumenty wprowadzające politykę wspólnotową. Zasada programowania oznacza, że instytucje Unii Europejskiej kontrolują i monitorują wykorzystanie środków.
Grupa Wymiany Doświadczeń : efektywność energetyczna miast moderator : Zbigniew Michniowski Doskonalenie zarządzania usługami publicznymi i rozwojem w.
Koncepcje programów operacyjnych na nowy okres programowania
STRATEGIA ROZWOJU TRANSPORTU W MAŁOPOLSCE
INFRASTRUKTURA ROLNICZA I WIEJSKA – SZANSE I ZAGROŻENIA
WYZWANIA STRATEGICZNE REGIONALNEGO SYSTEMU INNOWACJI Śląskie Forum Innowacji 2011 Innowacyjny Śląsk.
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Nowa koncepcja polityki regionalnej państwa Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
Czysty transport miejski
Priorytet : Harmonijny transport powierzchniowy
Planowanie i programowanie działań do planów wodno-środowiskowych
COBIT 5 Streszczenie dla Kierownictwa
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata Możliwości wsparcia dla przedsiębiorców.
EKSPERCI ZAANGAŻOWANI DO PRAC W RAMACH PANELU
Społeczne partnerstwo na rzecz zdrowia środowiskowego
Zieleń w mieście – dlaczego jej potrzebujemy?
Wspieranie współpracy metropolitalnej w nowej perspektywie finansowej
KOMITET TRANSPORTU POLSKIEJ AKADEMII NAUK
Planowanie i wdrażanie inteligentnych systemów transportowych w Polsce
Podstawowe elementy Strategii Rozwoju Obszaru Społeczno-Gospodarczego
Planowanie strategiczne w odniesieniu do Obszar u Rozwoju Społeczno- Gospodarczego Przysiek,
D ORADZTWO T RANSAKCYJNE August 20, 2014 Kilka uwag o kształtowaniu projektów.
1. D ORADZTWO T RANSAKCYJNE August 20, 2014 Kilka uwag o kształtowaniu projektów.
Projekt realizowany w ramach Programu Regionalnego MRR „Rozwój miast poprzez wzmocnienie kompetencji jednostek samorządu terytorialnego, dialog społeczny.
MATERIAŁY DO STRATEGII ROZWOJU MIASTA I GMINY WRONKI na lata
WSPARCIE POTENCJAŁU ORGANIZACJI POZARZĄDOWYCH
Platforma informacyjna wsparciem procesu optymalizowania rozwoju systemu transportowego KRAKOWIC dr hab. inż. Andrzej Szarata Politechnika Krakowska Katowice,
STRATEGIA ROZWOJU MIASTA ŚWIDWIN NA LATA
Rozwój regionów – rola biznesu Marek Kłoczko Sekretarz Generalny Warszawa, 22 maja 2009 r.
OPOLE SMART CITY 2020 w Opolu oraz Aglomeracji Opolskiej
1. U SŁUGI D ORADZTWA W Z AKRESIE U SŁUG I D OTACJI I NWESTYCYJNYCH Narodowa Strategia Spójności (d. Narodowe Strategiczne Ramy Odniesienia)
Zrównoważony rozwój Małopolski w kontekście współpracy z Unią Europejską Witold Śmiałek Prezes Zarządu MARR S.A.
Strategia Rozwoju Kraju aktualizacja Strategii Rozwoju Kraju
ZAŁOŻENIA STRATEGII ZAOPATRZENIA W WODĘ WOJEWÓDZTWA ŚLĄSKIEGO dr Krzysztof Wrana – Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach, Katedra Badań Strategicznych i.
Znacznie portu lotniczego dla rozwoju regionu
1. Program Operacyjny „Rybactwo i Morze” Program został opracowany w oparciu o:  przepisy prawa UE rozporządzenie PE i Rady nr 1303/2013 w sprawie wspólnych.
PROGRAM OPERACYJNY Infrastruktura i Środowisko Zielona Góra, r.
Krajowy Program Przeciwdziałania Ubóstwu i Wykluczeniu Społecznemu 2020: Nowy Wymiar Aktywnej Integracji Poznań, styczeń 2014.
Plan konsultacji społecznych I część – prezentacja zakresu prac nad Strategią, celów strategicznych I i II rzędu II część – pytania skierowane do uczestników.
Kryteria wyboru projektów w ramach poddziałania Efektywność energetyczna - mechanizm ZIT - wsparcie dotacyjne Regionalny Program Operacyjny Województwa.
Kryteria wyboru projektów w ramach poddziałania Efektywność energetyczna - wsparcie dotacyjne Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego.
Zasady funkcjonowania Kontraktu Terytorialnego w latach października 2012 r.
Finansowanie projektów środowiskowych w perspektywie Kwiecień 2014.
Specjalność: „Zarządzanie w Administracji Publicznej” studia I stopnia kierunek: „Zarządzanie”
PROBLEMATYKA INFRASTRUKTUR INFORMACJI PRZESTRZENNEJ W POLSCE JERZY GAŹDZICKI POLSKIE TOWARZYSTWO INFORMACJI PRZESTRZENNEJ.
1 Wprowadzenie Dostępne środki z funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności w latach
Panel: Transport komunalny
COBIT 5 Streszczenie dla Kierownictwa
Projekt strategiczny „Zintegrowane Inwestycje Terytorialne PLUS”
PROGRAM WSPÓŁPRACY Transgranicznej Polska - rosja OLSZTYN,
The development of sustainable urban mobility in Upper Silesia agglomeration Robert Tomanek Katowice,
Jarosław Komża Konferencja podsumowująca projekt
Specjalność: „Zarządzanie w Administracji Publicznej”
Stowarzyszenie Klubu Polskie Forum ISO – INEM Polska, istnieje od 1996
Studia II stopnia (magisterskie) rok akademicki 2018/2019
Studia II stopnia (magisterskie) rok akademicki 2018/2019
Grupa tematyczna ds. innowacji w rolnictwie i na obszarach wiejskich
Zapis prezentacji:

D ORADZTWO B IZNESOWE Kilka uwag o kształtowaniu projektów wspieranych przez UE Jan Friedberg, Dyrektor, Zespół Projektów Infrastrukturalnych

Kluczowe zasady racjonalnych projektów Projekt wynika z [formalnie przyjętych] zasad polityki: unijnej - krajowej – regionalnej – lokalnej Projekt jest efektywny ekonomicznie i wykonalny finansowo Także każdy etap projektu jest efektywny Projekt jest zgodny z politykami horyzontalnymi (środowisko, bezrobocie, prawa społeczne) Projekt uzyskuje wsparcie społeczne, ewentualne protesty są wyjaśnione na gruncie prawa; niemniej dąży się do negocjacyjnego rozwiązywania sporów Projekt uzyskuje wsparcie w procedurze konkurencyjnej, opartej na możliwie mierzalnych kryteriach

Lista kontrolna logiki planowania jaki problem ma być rozwiązany (definicja), jaki jest istniejący i potencjalny rynek klienta i wykonawcy / usługodawcy otoczenie - jacy są potencjalni „aktorzy”, którzy mogą pomóc w rozwiązaniu problemu, a także którzy mogą być stroną utrudniającą (zainteresowani niepowodzeniem bądź „etatowi utrudniacze”), jakie jest dostępne pole rozwiązań, jaki jest horyzont czasowy i potencjalne źródła finansowania oraz skala ich zasobów, jak należy ukształtować system zarządzania dla osiągnięcia sukcesu.

Istota strategii / polityki w kształtowaniu projektów: Wyrazem jakiej strategii / polityki ma być nasz projekt?

Cele i metody planowania przedsięwzięć określenie przyszłych potrzeb i wielkości popytu (skala popytu charakteryzuje wiele elementów strategii) określenie możliwości i zagrożeń dla zaspokojenia tych potrzeb możliwość podniesienia wydajności / sprawności racjonalizacja kosztów (inwestycyjnych i eksploatacyjnych) identyfikacja potrzeb inwestycyjnych – zakres, technologia, systemy taryf i inne elementy finansowania, wskazanie źródeł finansowania, także w świetle przyszłych warunków utrzymania

Ewolucja podejścia UE White paper 1992: Wspólnotowa polityka transportowa Wiodący czynnik dokumentu: otwarcie i regulacja rynku przewozowego Wzrost ruchliwości jako czynnik swobód obywatelskich Rozwój interoperacyjności podsystemów White paper 2001: Czas na decyzje Osiągnięto otwarcie rynków (poza kolejami) i (częściowo) interoperacyjność Zwalczanie nierównomiernego rozwoju podsystemów i zatłoczenia Poprawa stanu środowiska i zagrożeń dla zdrowia ludzi Miasta stanowią znaczące źródło niekorzystnych zjawisk Nowe kraje członkowskie muszą być wsparte w integracji z TEN-T

Ewolucja podejścia UE w polityce transportowej w miastach Zrównoważona Mobilność w miastach: średniookreso- wy przegląd Wspólnotowej polityki transportowej, 2006: Miasta bardziej niż UE prowadzą politykę zrównoważonego transportu Powszechnie za podstawowy instrument tej polityki uważane jest wpływanie na racjonalizację (także ograniczenie) użytkowania samochodu; UE zajmuje się głównie promocją najlepszych rozwiązań, zwłaszcza w zakresie: planowanie i zarządzanie popytem rozwiązania infrastrukturalne oraz z zakresu zarządzania ruchem ustalanie norm i standardów oraz polityka opłat za korzystanie z infrastruktury i środowiska Konsultacje społeczne wskazują na oczekiwanie większego udziału KE w promocji najlepszych rozwiązań na bazie programów UE (CIVITAS, CUTE…) Na 2007 KE zapowiada Zieloną Księgę Transportu Miejskiego

Istota polityki zrównoważonego transportu Transport zrównoważony to taki, “który nie zagraża ludzkiemu zdrowiu lub ekosystemom oraz spełnia potrzeby przemieszczania osób i towarów zgodnie z zasadami: wykorzystywania odnawialnych zasobów poniżej ich możliwości regeneracji oraz wykorzystywania nieodnawialnych zasobów poniżej możliwości rozwoju ich odnawialnych substytutów” (definicja wg raportu OECD „EST!”, Wiedeń 2000)

Nowe reguły polityki spójności 2007 – 2013 Decyzja Rady Europejskiej z dnia 6 października 2006 r. w sprawie strategicznych wytycznych Wspólnoty dla spójności (2006/702/WE)  Cel generalny - osiągnięcie założeń odnowionej Strategii Lizbońskiej z naciskiem na innowacyjność, czerpanie z dobrych praktyk, dążenie do zrównoważonego rozwoju i synergii aspektów gospodarczych, społecznych i środowiskowych  Wśród celów zawiązanych z transportem są:  Preferować w inwestycjach w infrastrukturę rozwiązania niezbyt kosztowne  Należy wspierać wyzwalanie mobilności i poprawę dostępności (integracja zarządzania, ekologiczne środki transportu)  Kryteria wyboru przedsięwzięć: (a) obiektywne, (b) wsparcie zrównoważonego rozwoju, (c) promocja instrumentów „miękkich” (zarządzanie ruchem, wsparcie równowagi w podziale zadań przewozowych)

Podejście UE na okres Promocja pojazdów niskiego zużycia energii oraz nowych technologii spalania dla redukcji emisji Promocja zbiorowych, niezmotoryzowanych form przemieszczania w połączeniu z zasadami zarządzania mobilnością Zarządzanie popytem, w tym sterowanie systemami parkingowymi i ograniczeniem dostępu, stosowanie systemów informacyjnych dla lepszej płynności i zarządzania ruchem Zintegrowane intermodalne systemy transportu osób i towarów (logistyka miejska, terminale i węzły przesiadkowe…) Uczciwe i efektywne reguły poboru opłat za usługi Wsparcie dla zintegrowanego planowania zagospodarowania przestrzennego i transportowego dla zminimalizowania potrzeb transportowych oraz aranżowania systemów transportu publicznego Promowanie efektywnego transportu publicznego dla niepełnosprawnych Wsparcie dla ruchu rowerowego Wsparcie dla rozwoju tele - pracy

Doradztwo Biznesowe Jan Friedberg Dyrektor Zespół Projektów Infrastrukturalnych tel: +48 (0) Przemysław Gorgol Konsultant Zespół Projektów Infrastrukturalnych tel: +48 (0) Dziękuję za uwagę!