Innowacja pedagogiczna „Mali czytelnicy” Innowacja pedagogiczna realizowana w ZSP PP nr 18 w Studzienicach w grupie „Biedronek” w roku szkolnym 2013/2014 Opracowały: Grażyna Janosz Danuta Ryguła
Celem wychowania przedszkolnego jest zapewnienie dzieciom lepszych szans edukacyjnych poprzez wspieranie ich ciekawości, aktywności i samodzielności, a także kształtowanie tych wiadomości i umiejętności, które są ważne w edukacji szkolnej.
Założenie kącika czytelniczego w sali Głównym założeniem innowacji jest chęć wyrobienia już u dzieci przedszkolnych nawyku sięgania po książkę, czytania i miłości do niej. Słuchając i czytając książki dzieci uczą się uważnego słuchania, koncentracji uwagi, rozumienia wydarzeń, wyciągania wniosków. Poszerzają swoją wiedzę, rozwijają wyobraźnię, potrafią ocenić postawę bohaterów jak również poznają prawdy życiowe dotyczące życia rodzinnego, społecznego.
Mała biblioteczka przedszkolna Przedszkolaki same decydują o wyborze książeczki do czytania, znają regulamin biblioteczki.
Wizyta w Publicznej Bibliotece w Studzienicach
„Papierowa przygoda” – warsztaty papieru czerpanego
„Jestem widzem i aktorem”- oglądanie spektaklów w wykonaniu aktorów z teatru Art.- Re z Krakowa „O dwóch co ukradli księżyc” „Zaczarowany las” „Nie wszystko złoto co się świeci”
Słuchanie bajek czytanych przez starszych kolegów Codzienne czytanie dzieciom. Zapraszanie rodziców, starszych kolegów, nauczycieli i gości specjalnych do głośnego czytania bajek.
Spotkanie z pisarzem literatury dziecięcej Izabellą Klebańską
Ewolucja książki, czyli od papirusu do iPada
Jesteśmy autorami i ilustratorami książki „Przygody małego wilczka”
Wykonanie zakładek do książek
„Wieczór z bajką”- recytacja wybranych utworów przygotowanych wspólnie z rodzicami
Autorzy literatury dziecięcej - poznanie wiadomości o ulubionych autorach książek dla dzieci. Czytanie i recytacja znanych wierszy.
„Moja książka”- Międzyprzedszkolny konkurs plastyczny
„Święto książki”- prezentacja swojej ulubionej książki kolegom z grupy.
Dodatkowe nieplanowane działania realizowane w przedszkolu związane z innowacją: - Udział w miedzyprzedszkolnym konkursie plastycznym „Projekt okładki” - Wizyta bibliotekarki z teatrzykiem japońskim - „Dzień rycerski z książką” – w ramach Tygodnia Czytelnika - „Zobacz, pomyśl, poczuj” – Seniorzy dzieciom
Wnioski: Wykorzystując ciekawe formy pracy takie jak: praca z tablicą interaktywną, prezentacja Power Point, wizyty w bibliotece, wieczorne spotkanie z bajką i codzienne czytanie z udziałem rodziców, a także spotkanie z pisarzem sprawiły, że przedszkolaki pokochały książki, a zajęcia zostały wzbogacone o metody i formy, których nie wykorzystuje się w pracy codziennej ze względu na ograniczenia czasowe i finansowe. Przedszkolaki poznały różne możliwościami obcowania z książką (bajki nagrane na płyty CD, e-book, iPada) oraz mogły osobiście poznać autora literatury dziecięcej, jak również obejrzeć spektakle i spotkać się z aktorami teatralnymi. Wzrosło zainteresowanie książką, dzieci chętnie wypożyczały książki z przedszkolnej biblioteczki. Biblioteczka została wzbogacona o nowe pozycje książkowe. Innowacja przyniosła spodziewany efekt. Zarówno dzieci jak i rodzice chętnie uczestniczyli w programie. Działania innowacyjne planuje się kontynuować w następnym roku szkolnym.