Uczeń z Autyzmem i zespołem Aspergera – poradnictwo zawodowe Alina Raplewicz - psycholog Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna nr 1 w Olsztynie Ul. Turowskiego.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Jak się uczyć? Jak działa nasz umysł? Jaki mamy typ inteligencji? Jaki styl uczenia preferujemy? Opr. Wioleta Stypuła.
Advertisements

Mgr Renata Werpachowska Fundacja Synapsis © Małopolskie Centrum Wspierania Rozwoju MCWR Sp. z o.o. Przygotowanie do dorosłości osób z autyzmem.
Obowiązki pracodawcy dotyczące zapewnienia pracownikom profilaktycznej ochrony zdrowia, właściwego postępowania w sprawach wypadków przy pracy oraz chorób.
Czy wiesz, że?... INTERNET …TO JEST SPIS TREŚCI NIEBEZPIECZEŃSTWO SPOŁECZNOŚĆ INTERNETOWA DZIECKO W INTERNECIE ZAUFANE STRONY INTERNETOWE WIRUSY.
Zarządzanie Zmianą Sesja 3 Radzenie sobie z ludzkimi aspektami zmiany: opór.
FORMY WYPOCZYNKU -BIERNY -CZYNNY. -BIERNY - OGLĄDANIE TELEWIZJI - GRANIE NA KOMPUTERZE - CZYTANIE KSIĄŻEK - MALOWANIE - GRANIE NA INSTRUMENTACH.
ŚRODOWISKO PONAD WSZYSTKO Mała bateria-duży problem.. Co roku w Polsce sprzedaje się około 300 mln baterii. Wyrzucanie ich do kosza negatywnie wpływa.
Pionierka ogół umiejętności związanych z budowaniem przez harcerzy.
Jak się bawić? Pomysły i wskazówki jak bawić się z dzieckiem z autyzmem opracowanie Anna Szczypczyk
Objawy wskazujące na występowanie dysleksji Obniżona sprawność ruchowa. Obniżona sprawność manualna. Zaburzenia koordynacji wzrokowo–ruchowej. Trudności.
Mgr Justyna Prokocka-Kasjaniuk. Przedszkole (2,5) 3 – 5 lat Szkoła Podstawowa kl. I 6 lat (5 lat) Kl. IV 9 lat Gimnazjum kl. I 12 lat Szkoły ponadgimnazjalne.
Wyszukiwanie informacji w Internecie. Czym jest wyszukiwarka? INTERNET ZASOBY ZAINDEKSOWANE PRZEZ WYSZUKIWARKI Wyszukiwarka to mechanizm, który za pomocą.
Wnioski z egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie w województwie świętokrzyskim 2015 Marek Szymański.
VII kampania społeczna N O PROMIL – N O PROBLEM PROJEKT WSPÓŁFINANSOWANY PRZEZ SZWAJCARIĘ W RAMACH SZWAJCARSKIEGO PROGRAMU WSPÓŁPRACY Z NOWYMI KRAJAMI.
18 kwietnia 2016 (poniedziałek) Część humanistyczna 19 kwietnia 2016 (wtorek) Część matematyczno – przyrodnicza 20 kwietnia 2016 (środa) Język obcy nowożytny.
Połączenie towarzystw budownictwa społecznego Opracowano w BNW UMP 2008.
STOLARZ Stoły, krzesła, stołki, szafki, Dla stolarza to są gratki ;)
 Czasem pracy jest czas, w którym pracownik pozostaje w dyspozycji pracodawcy w zakładzie pracy lub w innym miejscu wyznaczonym do wykonywania pracy.
Bariery w rozwoju edukacyjnym ucznia Wicemarszałek Województwa Małopolskiego Leszek Zegzda Kraków, 13 czerwca 2008 r.
Kucharz zajmuje się przyrządzaniem różnego rodzaju potraw, dań, itd. Od kilkunastu lat sztuka kulinarna przeżywa swoisty renesans. Często to nie sam lokal,
Usługi socjalne dla osób starszych w Helsinkach Päivi Riikonen Satu Vihersaari-Virtanen
TECHNIKI SZYBKIEGO CZYTANIA ZAPAMIĘTYWANIA, SKUTECZNEGO UCZENIA SIĘ.
„MARZĘ O ZAWODZIE…” Wykona ł a prezentacj ę : Aleksandra Ż ak kl.6c Ze szko ł y podstawowej nr 66 w Warszawie.
Czyli Jędrki, Emki i Zuźki. Każdy człowiek ma w sobie wielkie możliwości, musi je tylko odkryć !
Wybór najważniejszych, zdaniem uczniów, problemów związanych z korzystaniem z TIK w szkole oraz opracowanie wstępnych zapisów szkolnego kodeksu na ten.
Woda to jeden z najważniejszych składników pokarmowych potrzebnych do życia. Woda w organizmach roślinnych i zwierzęcych stanowi średnio 80% ciężaru.
Uwarunkowania prawne telepracy – praktyczne rozwiązania dla pracodawców dr Jacek Męcina.
MOTYWACJA. Słowo motywacja składa się z dwóch części: Motyw i Akcja. Aby podjąć działanie (akcję), trzeba mieć do tego odpowiednie motywy. Łaciński źródłosłów.
… przemy ś lenia pedagogiczne. „Najważniejszym okresem w życiu nie są lata studiowania na wyższej uczelni, ale te najwcześniejsze, czyli okres od narodzenia.
Wiem czego chcę!!!.  Każdy z Nas staje przed różnymi wyborami. Jednym z najważniejszych jest wybór ścieżki kształcenia.  Twoja Kariera jest w twoich.
OPTYMALNY CEL I PODSTAWY ROZWOJU SZKOŁY. PRZEDE WSZYSTKIM DZISIEJSZA SZKOŁA POWINNA PRZYGOTOWYWAĆ DO ŻYCIA W DRUGIEJ POŁOWIE XXI WIEKU.
Jak sobie z nim radzić ?.
Konferencja nt. „Nowy wizerunek szkół zawodowych w Lublinie i Chełmie – większe szanse na rynku pracy” w ramach projektu współfinansowanego ze środków.
Sprawdzian 2016r. Informacje dla uczniów i rodziców.
Magdalena Guillet i Irena Wielowiejska – Comi 05 listopada 2008 r.
CZY WARTO CZYTAĆ ? KSIĄŻKI NIE SĄ KARĄ ! Dorośli czasem próbują zmuszać Cię do czytania. „Jak przeczytasz, to będziesz mógł pograć na komputerze” A Ty.
Michał Nowiński 1D.  Czym jest komunikacja? Czym jest komunikacja?  Wybrane rodzaje komunikacji Wybrane rodzaje komunikacji  Komunikacja człowieka.
„Książki nie mają właściwości róż, dlatego nie szukajmy wciąż najświeższych”
CZŁOWIEK JAKO ISTOTA SPOŁECZNA
RAPORT Z BADAŃ opartych na analizie wyników testów kompetencyjnych przeprowadzonych wśród uczestników szkoleń w związku z realizacją.
Przygotowała Dominika Karpińska - psycholog. Nie każdy ból dorastania jest depresją, ale też nie każdy można zbyć wzruszeniem ramion i stwierdzeniem;
Aktywizacja zawodowa osób zagrożonych marginalizacją i wykluczeniem społecznym Mrągowo, 5 czerwca 2008 r.
Gimnazjum nr 2 z Oddziałami Integracyjnymi w Woli Gimnazjum i co dalej?
ZMIANY ZWIĄZANE Z FORMUŁOWANIEM OCEN DLA UCZNIÓW Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ W STOPNIU UMIARKOWANYM I ZNACZNYM NA WSZYSTKICH ETAPACH EDUKACYJNYCH.
2016. Najczęściej popełniane błędy podczas e-Naboru Wybranie jedynie jednego oddziału w danej szkole – w przypadku gdy zabraknie punktów aby system przydzielił.
„Jak zwiększyć bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego?” Co nam dała realizacja projektu?
„Cztery pory roku” PRZYKŁADY WEBQUESTÓW
BADANIA STATYSTYCZNE. WARUNKI BADANIA STATYSTYCZNEGO musi dotyczyć zbiorowościstatystycznej musi określać prawidłowościcharakteryzujące całą zbiorowość.
WEZ 1 Wyniki egzaminu zawodowego absolwentów techników i szkół policealnych październik 2006 r.
 Informatyk jest to osoba, która wykształciła się na specjalistę w dziedzinie nowych technologii, posiadająca wiedzę i umiejętności na temat ogółu metod.
CAPS LOCK - CERTYFIKOWANE SZKOLENIA JĘZYKOWE I KOMPUTEROWE
Czym jest gramofon DJ-ski?. Gramofon DJ-ski posiada suwak Pitch służący do płynnego przyspieszania bądź zwalniania obrotów talerza, na którym umieszcza.
NIE BÓJMY SIĘ INTEGRACJI! W dzisiejszych czasach widać jak pod mikroskopem ile jest jeszcze uprzedzeń i nietolerancji w stosunku do osób niepełnosprawnych.
„ROLA MEDIÓW W ŻYCIU SPOŁECZNYM”
Raport Electus S.A. Zapotrzebowanie szpitali publicznych na środki finansowe w odniesieniu do zadłużenia sektora ochrony zdrowia Olsztyn, r.
UZALEŻNIENIA STRZEŻ SIĘ!. UZALEŻNIENIE NABYTY STAN ZABURZENIA ZDROWIA PSYCHICZNEGO ALBO FIZYCZNEGO, KTÓRY CHARAKTERYZUJE SIĘ OKRESOWYM LUB STAŁYM PRZYMUSEM.
Technik cyfrowych procesów graficznych jest zawodem szerokoprofilowym, przygotowującym absolwenta do pracy przy procesie wytwarzania produktów poligraficznych.
Edukacja w badaniach - podstawowe dane Michał Sitek Warszawa,
Papierosy to zła rzecz, z nim zdrowie idzie precz!!! Autor: Weronika Pączek.
Departament Rozwoju Regionalnego Uwagi Komisji Europejskiej oraz autopoprawki IZ Poddziałanie Edukacja dorosłych w zakresie kompetencji cyfrowych.
WYDZIAŁ OSWIATY URZEDU MIASTA POZNANIA REKRUTACJA ZASADY REKRUTACJI DO SZKÓŁ PONADGIMAZJALNYCH WSPOMAGANEJ SYSTEMEM KOMPUTEROWYM.
Zespół trenerów FAOW – Janina Jaszczur, Inga Kawałek, Ryszard Kamiński, Ryszard Zarudzki Zasady kontroli Wnioskodawców w PPLeader+
5 KROKÓW DO SZKOŁY PONADGIMNAZJALNEJ Jak dostać się do szkoły ponadgimnazjalnej? Instrukcja dla uczniów, którzy uczą się w gimnazjach które przekazują.
Rola książki w życiu człowieka
Książki są jak towarzystwo, które sobie człowiek dobiera.
Czytanie – przyjemność czy obowiązek?
Moje szczęście.
Tornister Warto zauważyć, że problem przeciążonych tornistrów szkolnych wynika  z kilku przyczyn: - Dzieci często noszą w plecakach więcej podręczników.
Wpływ czytania na rozwój dzieci i młodzieży
Zapis prezentacji:

Uczeń z Autyzmem i zespołem Aspergera – poradnictwo zawodowe Alina Raplewicz - psycholog Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna nr 1 w Olsztynie Ul. Turowskiego Olsztyn

Czym jest autyzm? Autyzm jest całościowym zaburzeniem rozwoju dziecka. Oznacza to, że u dotkniętych nim dzieci obserwuje się objawy nieprawidłowego funkcjonowania we wszystkich obszarach rozwoju. Pierwsze symptomy autyzmu pojawiają się bardzo wcześnie, często już u kilkunastomiesięcznych niemowląt, ale zawsze są widoczne przed ukończeniem przez dziecko 3 roku życia. Choć autyzm można zdiagnozować już u bardzo małych dzieci, to często diagnozuje się go również u nastolatków, a nawet osób dorosłych. Nie leczony może prowadzić do bardzo głębokich zaburzeń funkcjonowania w późniejszym wieku. Warto pamiętać, że zaburzenia autystyczne mają bardzo zróżnicowany charakter, nie tworzą jednolitego obrazu co do symptomatologii i głębokości zaburzeń. Dlatego obecnie w literaturze światowej używa się określenia: „spektrum zaburzeń autystycznych”

Osoby z zaburzeniami ze spektrum autyzmu mają trudności z: Komunikowaniem się i rozumieniem relacji społecznych  Mają problemy ze zrozumieniem sygnałów niewerbalnych czy mimiki twarzy  Muszą uczyć się umiejętności społecznych tak jak inni uczą się np. języka obcego  Mogą mieć trudności z dostosowaniem tonu głosu do sytuacji (mowa zbyt głośna, zbyt cicha albo monotonna)  Mogą nie zwracać uwagi na reakcje słuchaczy kiedy opowiadają o swoich pasjach, mówią bez przerwy niezależnie od zainteresowania otoczenia  Niektórzy nie lubią być dotykani, inni nie rozumieją fizycznych granic przez co mogą dotykać innych w sposób niestosowny  Łatwiej komunikować się im za pomocą tekstu pisanego, nie wymaga on interpretacji sygnałów niewerbalnych  Często dosłownie interpretują informacje, metafory „urwać komuś głowę”, „ciosać komuś kołki na głowie”, „rzuć to tutaj”, „w tej szkole nie będziesz się musiał uczyć”

Osoby z zaburzeniami ze spektrum autyzmu mają trudności z: Myśleniem abstrakcyjnym i empatycznym  Mają żywą wyobraźnię jednak często ograniczają się, czasem obsesyjnie, do wybranych wąskich dziedzin  Mają trudność z przyjmowaniem nowych pomysłów  Rozumieniem myśli i uczuć innych osób (nie potrafią okazywać empatii przez co często odbierani są jako aroganccy, egocentryczni, obojętni)  Wyobrażaniem sobie siebie w przyszłości (jak postąpiłby pan w takiej sytuacji?)  Wychodzenie z inicjatywą, własnymi pomysłami  Przywiązują wagę do szczegółu, ważne jest dla nich postępowanie według procedur, według tych samych standardów. Problemem może być wykonanie tej samej pracy po narzuceniu ram czasowych.  Natręctwa, rytuały mogą być źródłem problemów w relacjach z innymi ludźmi (opowiadanie ciągłe o swoich zainteresowaniach, wykonywanie czynności według określonego schematu)  Nadwrażliwość na dźwięki, zapachy, obrazy może uniemożliwiać pracę w związku z trudnościami w koncentracji uwagi.  Często cechuje ich bardzo obniżona samoocena wynikająca z dotychczasowych doświadczeń, szczególnie z okresu dzieciństwa

Jakie są osoby z zespołem Apergera? Dokładne, zwracają uwagę na szczegóły Skrupulatne Godne zaufania Uczciwe Często posiadają przeciętny lub ponadprzeciętny poziom sprawności intelektualnej Potrafią być entuzjastycznie nastawieni do niektórych tematów, szczególnie związanych z ich zainteresowaniami Potrafią pracować rutynowo, według określonych procedur Mają motywację do pracy, jeśli widzą cel Wysoki poziom umiejętności technicznych Mają bardzo dobrą koncentrację uwagi podczas zajęć rutynowych, wykonywanych według ścisłych procedur Mają pamięć do faktów i liczb Logicznie podchodzą do zadań Są sprawni manualnie, często

Wskazówki dotyczące pracy zawodowej osób z autyzmem lub zespołem Aspergera: Praca powinna mieć dobrze zdefiniowany cel lub efekt końcowy. Sprzedawaj swoją pracę a nie osobowość. Szef musi poznać twoje społeczne ograniczenia.

Nieodpowiednie zawody dla dobrze funkcjonujących osób z autyzmem lub zespołem Aspergera. Zawody w wysokim stopniu obciążające pamięć krótkoterminową: Kasjer – szybkie wydawanie reszty zbytnio obciąża pamięć krótkoterminową Kelner/kelnerka – szczególnie trudne w przypadku obsługiwania wielu stołów Dyspozytor taxi – musi zwracać uwagę na zbyt wiele rzeczy Sprzedawca – czasem kontaktuje się z rozzłoszczonymi ludźmi (inna cena, brak rabatu itp.) Makler – całkowicie niemożliwe Kontroler lotów – przeładowanie informacyjne i stres Recepcjonista i telefonista – problemy przy przeładowaniu centrali telefonicznej i zbyt wielu wezwaniach

Odpowiednie zawody dla osób z wyobraźnią przestrzenną: Programowanie komputerowe, Projektant stron www, Animacje komputerowe Praca rysownika – rysunek techniczny i grafika komputerowa. Ten zawód oferuje wiele możliwości. Kreślarstwo jest znakomitym miejscem startu do wielu interesujących zawodów technicznych. Fotografia – klasyczna i filmowanie kamerą Mechanik samochodowy – umie zwizualizować działanie całego samochodu Naprawa sprzętu komputerowego – umie zwizualizować problemy w komputerze i sieci Naprawa małych urządzeń– mały lokalny biznes Rzemieślnik różnego typu – snycerz, jubiler, ceramik i in. Technik laboratoryjny – konstruuje i modyfikuje wyspecjalizowany sprzęt laboratoryjny. Zawody budowlane – stolarz lub ślusarz. Zawody te wykorzystują zdolności przestrzenne, ale niektóre osoby nie będą w stanie ich wykonywać z uwagi na problemy z motoryką i koordynacją. Nadzór techniczny budynków – naprawa zepsutych rur, okien i innych rzeczy w kompleksie mieszkalnym, hotelu lub biurowcu. Nadzór techniczny fabryki – naprawa i konserwacja wyposażenia fabrycznego.

Zawody odpowiednie dla osób ze słabą wyobraźnią przestrzenną, ze zdolnościami w obszarze matematyki, faktów Księgowość – można stać się bardzo dobrym w wyspecjalizowanym obszarze, takim jak np. podatki od dochodów. Bibliotekoznawstwo – bibliotekarz pomocniczy. Pomaga ludziom odnaleźć informacje w bibliotece lub internecie. Inżynieria – elektryczna, elektroniczna i chemiczna inżynieria. Korektor – poprawia rękopisy. Wiele osób pracuje niezależnie dla większych wydawnictw. Taksówkarz – zna lokalizację każdej ulicy Magazynier – nadzoruje towary przechowywane w magazynie Pracownik banku – bardzo dokładne liczenie pieniędzy, wiąże się ze znacznie mniejszym obciążeniem pamięci krótkoterminowej niż w przypadku przeciążonego kasjera szybko wydającego resztę. Nadzór nad dokumentacją – zna miejsce przechowywania każdego dokumentu Statystyk – praca w wielu różnych obszarach, takich jak badania, urzędy statystyczne, kontrola jakości przemysłowej, sport itp. Fizyk lub matematyk – w tym obszarze jest bardzo niewiele miejsc pracy. Tylko bardzo błyskotliwe osoby mogą zdobyć i utrzymać pracę. Znacznie więcej miejsc pracy jest przy programowaniu komputerowym i bankowości

Adaptacja miejsca pracy Przydzielenie części obowiązków innemu pracownikowi Zezwalanie na nieobecności ze względu na rehabilitację, diagnozę czy terapię Prowadzenie lub organizowanie szkoleń dla osób z niepełnosprawnością Zmodyfikowanie instrukcji lub materiałów szkoleniowych (np. w formie ustnej ale także pisemnej) Modyfikowanie sposobów testowania umiejętności Zaoferowanie superwizji (trener lub asystent pracy) Przeniesienie osób z ZA na inne nieobsadzone miejsce pracy Zmiana miejsca wykonywania pracy albo czasu (jeśli źle znosi długie dojazdy, lub jazdę w godzinach szczytu komunikacją miejską) Poziom wsparcia zależy od zapotrzebowania, pomocni mogą być koledzy z pracy, menadżer, konsultant z zewnątrz lub trener pracy (dofinansowanie)

Skuteczna komunikacja z osobą z zespołem Aspergera Nie rób założeń – powinien to wiedzieć, nie trzeba tłumaczyć Pytaj wprost i mów wprost – „wyślij ten dokument” a nie „byłbym wdzięczny gdybyś mi go wysłał” Bądź precyzyjny – „skopiuj ten dokument 3 razy i daj Ani, Zosi I Markowi” a nie „rozdaj wszystkim kopię tego dokumentu” Unikaj przenośni – „wrócę za minutkę”, „mógłby go udusić” Podawaj dużo szczegółów Okazuj szacunek, cierpliwość Notuj (pisemne wskazówki jak coś zrobić) Sprawdzaj jak zostałeś zrozumiany Pracodawcy zatrudniający osoby z ZA zauważają poprawę w zakresie komunikacji oraz definiowaniu celów w swoich firmach. Jest to związane z bardziej przejrzystym sposobem komunikowania się, który jest potrzebny przy zatrudnianiu osób z tym zespołem.

Lewis Carrol „Alicja w krainie czarów”

Isaac Newton

Leo Messi

Andy Warhol

Albert Einstein

Opracowane na podstawie: „Zatrudnianie osób z zespołem Aspergera” – poradnik praktyczny, SYNAPSIS, Fraszka Edukacyjna styczeń 2008 „Wybór właściwej pracy dla osób z autyzmem lub zespołem aspergera” dr Temple Grandin – tłumaczenie Fundacja Synapsis, Warszawa, maj 2004