PRAWIDŁOWE MIEJSCE PRACY DZIECKA W DOMU
Dzieciom nauka w szkole zajmuje w zależności od wieku od 4 do 8 godzin dziennie a dodatkowo od 1 – 3 godzin poświęcają nauce w domowym zaciszu. Dlatego też bardzo ważną sprawą jest stworzenie im jak najlepszych warunków do przyswajania wiedzy.
PRZYGOTOWANIE POKOJU UCZNIA NIE WYMAGA WIELKICH NAKŁADÓW FINANSOWYCH. NIEZBĘDNYCH SPRZĘTÓW, KTÓRE KAŻDY UCZEŃ POWINIEN POSIADAĆ, JEST ZALEDWIE KILKA: BIURKO, KRZESŁO, TAPCZANIK, REGAŁ. A PO ZAKUPY TEGO WYPOSAŻENIA UCZEŃ KONIECZNIE POWINIEN IŚĆ RAZEM Z RODZICAMI.
Wady postawy związane z różnie nasilonymi deformacjami kręgosłupa występują u co drugiego dziecka. Te bardziej nasilone, zwane skoliozami, stanowią w naszym kraju poważny i nadal nierozwiązany problem diagnostyczny i leczniczy. Obserwując uważnie dzieci, młodzież i dorosłych zauważyć możemy, że sprawność organizmu i jego zdolność do pracy jest w poważnej mierze uzależniona od postawy ciała. Jest to zupełnie zrozumiałe, gdyż mięśnie i narządy wewnętrzne mają wtedy lepsze warunki do pracy. Prawidłowa postawa to także estetyczna sylwetka osobnika, harmonijne wykonywanie ruchów, z poprawną postawą wiąże się także pogodny nastrój, postawa w dużej mierze odzwierciedla stan psychiczny dziecka. Dobór biurka i krzesełka
Dziecko powinno w sklepie siadać za biurkiem, które mamy zamiar kupić, i przymierzyć się do niego. Pamiętajmy, że wzrok dziecka powinien padać na biurko w odległości ok. 30 cm od blatu. Nie należy kupować mebli na wyrost, tylko wybierać takie z regulowaną wysokością szafek i półek, aby dziecko miało do nich swobodny dostęp. Nie podsuwajmy dziecku "dorosłego” krzesła. W trosce o jego kręgosłup i komfort pracy należy kupić fotelik z regulowaną wysokością.
Jak powinno wyglądać idealne krzesło dla ucznia? Musi mieć prawidłowe fizjologiczne podparcie kręgosłupa, umożliwiać dynamiczny sposób siedzenia i powinno być dostatecznie stabilne. Dobrze jest, jeśli niektóre parametry krzesła można nastawiać. Zasadniczo obowiązuje, że im lepsze krzesło, tym ma większe możliwości nastawiania (np. wysokości siedzenia, głębokości siedzenia, wysokości i nachylenia oparcia). Dla dzieci w wieku szkolnym szczególnie ważna jest prawidłowa wysokość powierzchni siedzenia i stołu roboczego. Odpowiednie powinny być także podparcia rąk, z możliwością ustawienia potrzebnej wysokości. Nie mogą być zbyt długie, aby nie przeszkadzały w dostawieniu krzesła aż do stolika i powinny być w tylnej części krzesła. Ważne są przede wszystkim do odpoczynku, rozluźnienia mięśni ramion i kręgosłupa szyjnego.
Wyrobienie nawyku utrzymania przez dzieci prawidłowej postawy siedzącej jest możliwe dzięki przestrzeganiu następujących zasad: tułów powinien być prosty, odcinek lędźwiowy i dolny piersiowy oparty, oddalony od blatu 3-5 cm, nogi powinny całymi stopami dotykać podłoża, głowa powinna być nieznacznie pochylona nad stołem, zaś odległość oczu od końca pióra powinna wynosić 30-35cm, łokcie nie powinny leżeć na stole, ale nieco wystawać poza jego brzeg, w czasie czytania dziecko powinno siedzieć prosto i nie pochylać się. Stoliki i krzesła powinny być dostosowane do wzrostu dzieci.
JAK SZYBKO SPARWDZIĆ CZY DZIEKO MA DOBRZE DOBRANE STOLIK I KRZESEŁKO Oparcie krzesła powinno podpierać odcinek lędźwiowy kręgosłupa i nie dochodzić do łopatki. Kąt pomiędzy udem a podudziem powinien wynosić 90 stopni. Pomiędzy udami a blatem stołu powinna być wolna przestrzeń. Blat stołu powinien być na takiej wysokości, aby ramiona z przedramionami tworzyły kąt 90 stopni.
Jeśli uczeń korzysta z komputera
Monitor powinien być pochylony na podstawie tak, aby jego powierzchnia znajdowała się pod kątem prostym do osi spojrzenia skierowanego około 30° w dół. Odległość pomiędzy dolną krawędzią stołu a siedzeniem krzesła powinna wynosić około 25 cm. Najlepiej nadaje się do tego krzesło biurowe z regulowaną wysokością, które można dostosować do wzrostu użytkownika. Krzesło powinno mieć także regulowane oparcie i podłokietniki. Podczas pracy dłonie powinny spoczywać wygodnie na biurku. Przedramiona powinny tworzyć z osią ciała kąt 90°. Monitor powinien być ustawiony tak, aby znajdował około 50 cm od oczu. W czasie ustawiania monitora trzeba zwrócić uwagę na fakt, że odbicia światła sztucznego lub słonecznego będą powodować bóle oczu. Zauważ, że światło padające z okna spowoduje, że użytkownik będzie stale musiał przyzwyczajać wzrok do różnych jasności monitora, papieru, klawiatury i światła dziennego.
Światło... Jest widzialną formą energii Rozprasza mrok Działa kojąco Chroni Twoich najbliższych Wypędza potwory spod łóżek Sprawia, że oczy błyszczą
oświetlenie Zalety dobrego oświetlenia Oświetlenie o odpowiednio dobranych cechach zapewnia wystąpienie stanu widzenia zwanego wygodą widzenia. Stan taki oznacza pełną zdolność rozróżniania szczegółów, spostrzeganie sprawne, bez nadmiernego zmęczenia, połączone z pewną przyjemnością. Poza tym, światło i jego barwa tworzą – wraz z wnętrzem i jego wyposażeniem – otoczenie świetlne, tj. środowisko oddziałujące na człowieka fizjologicznie i psychologicznie, wpływające na jego samopoczucie i nastrój. Oddziaływania mogą być różne, m.in. mogą ułatwiać koncentrację, pobudzać do aktywności, a także sprzyjać odprężeniu.
Jeżeli chcesz zapewnić swojemu dziecku najlepsze światło do nauki... Zamontuj w biurkowej lampce żarówkę która daje jasne, inspirujące światło ułatwiające koncentrację. Dzięki doskonałemu oddawaniu kolorów nauka będzie przyjemna i barwna. Jeżeli Twoje dziecko jest praworęczne postaw lampkę naprzeciw niego, po lewej stronie (lub po prawej jeżeli jest leworęczne). Dzięki temu nie będzie zasłaniało sobie światła w trakcie pisania.
1. OPTYMALNA ODLEGŁOŚĆ POMIĘDZY ŹRÓDŁEM ŚWIATŁA A BIURKIEM WYNOSI OKOŁO CM. ZAPEWNIA ONA PRAWIDŁOWE NATĘŻENIE ŚWIATŁA PADAJĄCEGO NA KSIĄŻKI I ZESZYTY. 2. POSTARAJ SIĘ UNIKAĆ MĘCZĄCEGO OCZY OLŚNIENIA 3. PAMIĘTAJ TEŻ, ŻE POWIERZCHNIA BIURKA MOŻE ODBIJAĆ ŚWIATŁO, DLATEGO NAJLEPIEJ, GDY BĘDZIE ONO MATOWE I W CIEMNYM KOLORZE.
Oświetlenie biurka to jednak nie wszystko. Cały pokój powinien być dodatkowo oświetlony światłem rozproszonym, np. z lampy sufitowej. Znacząco zmniejszy to kontrast między jasnym biurkiem a ciemnym wnętrzem pokoju i zapobiegnie męczeniu się oczu. Po prostu źrenica nie będzie musiała stale dostosowywać się do dużych różnic w natężeniu oświetlenia.
I jeszcze….. Kiedy mamy już urządzony idealny pokój dla naszego ucznia pamiętajmy o tym: By zapewnić stały dopływ powietrza – dotleniony mózg pracuje o wiele szybciej i wydajniej – OTWIERAJMY OKNA By zapewnić odpowiednią, komfortową temperaturę ok st. Celsjusza
By dziecko nie było głodne – mózg bez glukozy na odpowiednim poziomie nie funkcjonuje prawidłowo By e domu panowała przyjazna atmosfera sprzyjająca skupieniu
zakończenie Prawidłowo zorganizowane miejsce do nauki w domu może zapobiec wadom wzroku i postawy. Przestrzeganie wymienionych zasad nie jest skomplikowane i warto dla zdrowia naszych dzieci włożyć odrobinę wysiłku i zastosować je w naszym domu.
Ale to jeszcze nie wszystko……
Prócz nauki dzieciom należy się jeszcze zabawa, ale o tym to już następnym razem
DZIEKUJĘ PAŃSTWU ZA UWAGĘ