Opracowanie: Karolina Szefler-Serylak, Sylwia Błażejczak 1.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Bezpieczeństwo w sieci - zjawisko cyberprzemocy Opracowanie: pedagog PG nr 1 w Łomży Marta Chojnowska.
Advertisements

INFORMACJA o stanie bezpieczeństwa w powiecie olkuskim w 2011 roku 1 Olkusz, luty 2012 roku Komenda Powiatowa Policji w Olkuszu.
Anonimizacja danych adresowych pokrzywdzonego i świadka w procedurze wykroczeniowej w świetle ustawy z dnia 28 listopada 2014 r. o ochronie i pomocy dla.
Obowiązki pracodawcy dotyczące zapewnienia pracownikom profilaktycznej ochrony zdrowia, właściwego postępowania w sprawach wypadków przy pracy oraz chorób.
Co to jest przemoc ? DZIAŁANIA:  Jednorazowe lub wielokrotne, naruszające prawa lub dobra osobiste człowieka, w tym: narażające na utratę życia, zdrowia,
Karaniu poddaje się tylko sprawców, którzy osiągnęli taki stopień dojrzałości psychicznej, że są w stanie rozpoznać znaczenie popełnionego przez siebie.
Stereotypy, uprzedzenia i przesądy w sądach w sprawach związanych z przemocą wobec kobiet Temida pod lupą : stereotypy, Warszawa 28 kwietnia 2016.
Urząd Miasta i Gminy Olkusz KONSULTACJE SPOŁECZNE W SPRAWIE ZAMIARU LIKWIDACJI GIMNAZJUM NR 2 IM. ŚWIĘTEJ KRÓLOWEJ JADWIGI W OLKUSZU Olkusz, dnia 14 marca.
Głównym założeniem pracy w Miejskim Przedszkolu Nr 9 w Częstochowie są priorytety zawarte w Koncepcji Pracy Przedszkola wg których prowadzone są liczne.
Bądź bezpieczny w Internecie Razem tworzymy lepszy Internet.
PROJEKT „Doskonalenie szansą na rozwój” _____________________________________________________________________ Dorota Kamińska – Poradnia Psychologiczno.
Pionierka ogół umiejętności związanych z budowaniem przez harcerzy.
Agresja i przemoc w środowisku szkolnym -metody postępowania w sytuacjach trudnych.
 Jest bardzo ważnym środkiem umożliwiającym zdobywanie wiedzy i informacji.  Jest narzędziem pracy.  Zapewnia możliwość kontaktu miedzy ludźmi.  Za.
Wydział Zarządzania Kryzysowego i Bezpieczeństwa PROGRAM PRZECIWDZIAŁANIA I OGRANICZENIA NARKOMANII ORAZ PRZESTĘPCZOŚCI I DEMORALIZACJI NIELETNICH. „SZKOŁA.
Hasło na miarę naszych czasów. Serfuje. Respektuję!!!! Edyta Trocha.
OBYWATELSTWO POLSKIE I UNIJNE 1.Obywatel a państwo – zasady obywatelstwa polskiego 2.Nabycie i utrata obywatelstwa 3.Obywatelstwo Unii Europejskiej. 4.Brak.
VII kampania społeczna N O PROMIL – N O PROBLEM PROJEKT WSPÓŁFINANSOWANY PRZEZ SZWAJCARIĘ W RAMACH SZWAJCARSKIEGO PROGRAMU WSPÓŁPRACY Z NOWYMI KRAJAMI.
Komenda Powiatowa Policji w Stalowej Woli. Rozwój nowych technologii informacyjnych i komunikacyjnych takich jak Internet i telefonia komórkowa przyniósł.
I.Efekty II.Procesy III.Funkcjonowanie szkoły IV.Zarządzanie szkołą.
Karą kryminalną jest przewidziana w ustawie, stosowana przez sądy, ujemna reakcja na popełnione przestępstwo, polegająca na zadaniu sprawcy osobistej.
Priorytetowe kierunki działania gdańskich poradni psychologiczno-pedagogicznych Materiał opracowany przez dyrektorów gdańskich poradni psychologiczno-
Pracownikiem jest osoba zatrudniona na podstawie umowy o pracę, powołania, wyboru, mianowania lub spółdzielczej umowy o pracę. (Art. 2. k.p. ) Obowiązki.
Mam prawo do ochrony swoich danych osobowych Twoje dane – Twoja sprawa. Skuteczna ochrona danych osobowych. Inicjatywa edukacyjna skierowana do nauczycieli.
KONCEPCJA PRACY Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Nisku na lata
Strona postępowania jako źródło dowodowe Prof. dr hab. Henryk Dzwonkowski Kierownik Katedry Prawa Finansowego Uniwersytet Łódzki.
Debata Szkolna Kodeks 2.0 korzystanie z technologii informacyjno-komunikacyjnych (TIK) w szkole.
Zagrożenia w Internecie. Spis treści Rodzaje zagrożeń w Internecie Zagrożenia związane z komputerami Zagrożenia związane z oprogramowaniem Zagrożenia.
Bezpieczeństwo i zdrowie w pracy dotyczy każdego. Jest dobre dla ciebie. Dobre dla firmy. Partnerstwo dla prewencji Co badanie ESENER może nam powiedzieć.
„Jak uczyć dzieci na temat przemocy i wykorzystywania”
EWALUACJA JAKO ISTOTNY ELEMENT PROJEKTÓW SYSTEMOWYCH Sonia Rzeczkowska.
Wybór najważniejszych, zdaniem uczniów, problemów związanych z korzystaniem z TIK w szkole oraz opracowanie wstępnych zapisów szkolnego kodeksu na ten.
Uwarunkowania prawne telepracy – praktyczne rozwiązania dla pracodawców dr Jacek Męcina.
Dzień Bezpiecznego Internetu
OPTYMALNY CEL I PODSTAWY ROZWOJU SZKOŁY. PRZEDE WSZYSTKIM DZISIEJSZA SZKOŁA POWINNA PRZYGOTOWYWAĆ DO ŻYCIA W DRUGIEJ POŁOWIE XXI WIEKU.
Sprawdzian 2016r. Informacje dla uczniów i rodziców.
Nauczyciel funkcjonariuszem publicznym Opracował Sierż. Jacek Palarz Komisariat Policji w Rydułtowach.
ZSB im. Powstańców Śląskich realizuje program
LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCE NR VII OPRACOWAŁA ANETA RADOMYSKA ANALIZA ANKIET.
Przygotowała: Anna Słowik. Głównym celem prezentacji jest uświadomienie rodzicom zagrożeń wynikających z użytkowania Internetu (oszustwa, wyłudzania,
 Jak zapanować nad ludzkimi uczuciami?.  To powodowana strachem reakcja emocjonalna, która pojawia się, gdy zablokowane jest jakieś dążenie i następuje.
Depresja jest stanem charakteryzującym się długotrwale obniżonym nastrojem oraz szeregiem innych objawów psychicznych i somatycznych.
5 kwietnia 2016 r. (wtorek) część 1. – język polski i matematyka – godz. 9:00 (80 minut – arkusz standardowy lub 120 minut – czas wydłużony) część 2. –
Procedura „NIEBIESKIE KARTY" w świetle obowiązujących przepisów prawa.
WYNIKI EWALUACJI WEWNĄTRZSZKOLNEJ ROK SZKOLNY
Szkolny Kodeks 2.0 Etapy pracy nad kodeksem. Nasza szkoła, jako jedna z 300 w Polsce bierze udział w programie Szkoła z Klasą 2.0. Nasza szkoła, jako.
STAŻ. Definicja: Staż oznacza nabywanie przez bezrobotnego umiejętności praktycznych do wykonywania pracy przez wykonywanie zadań w miejscu pracy bez.
„ROLA MEDIÓW W ŻYCIU SPOŁECZNYM”
Miniprzedsiębiorstwo założyło 6 uczennic z klasy 2a.
Kliknij, aby edytować styl wzorca podtytułu Prawna ochrona dóbr osobistych człowieka, w tym nietykalności cielesnej, a zwyczaje szkolne.
Targi 2.0 Wykorzystanie Technologii Informacyjnej i Komunikacyjnej w szkole Weryfikacja Kodeksu 2.0.
BEZPIECZNY INTERNAUTA. Co powinniśmy wiedzieć o Internecie? INTERNET to ogólnoświatowa sieć łącząca komputery, między którymi można przekazywać dane w.
NADZÓR RYNKU RAPORT. na produkcie dla konsumenta w dowolnym państwie Unii Europejskiej - bezpieczeństwo użytkowania deklaracja, że wprowadzany do obrotu.
BEZPIECZNE KORZYSTANIE Z INTERNETU
Bezpieczny Internet.
Bezpieczne korzystanie z gier komputerowych i Internetu
CYBERPRZEMOC.
CYBERPRZEMOC Cyberprzemoc – to prześladowanie dręczenie
HEJT!.
CYBERPRZEMOCY MÓWIMY NIE!!!
CYBERPRZEMOC I PRZEMOC RÓWIEŚNICZA
Cyberprzemoc – jedno z wielu zagrożeń internetu.
Spis treści Co to jest cyberprzemoc? Skutki przemocy wirtualnej
Spis treści Co to jest cyberprzemoc? Skutki przemocy wirtualnej
Świetlice szkolne w rzeczywistości prawnej
NA TEMAT BEZPIECZNEGO Z KORZYSTANIA Z MEDIÓW
SYSTEM KONTROLI FREKWENCJI
Priorytet MEN na rok szkolny 2017/2018
BEZPIECZEŃSTWO W SZKOLE
Zapis prezentacji:

Opracowanie: Karolina Szefler-Serylak, Sylwia Błażejczak 1

Definicje Definicje: cyberprzemoc – przemoc z użyciem technologii informacyjnych i komunikacyjnych (Internet i telefony komórkowe) stalking -„złośliwe i powtarzające się nagabywanie, naprzykrzanie się czy prześladowanie zagrażające czyjemuś bezpieczeństwu”. Wymienione zjawiska charakteryzuje wysoki poziom anonimowości sprawcy. 2

Charakterystyczne cechy zjawiska CYBERPRZEMOCY: 1. Wysoki poziom anonimowości, 2. Wykorzystywanie możliwości, jakie dają media elektroniczne, 3. Szybkość rozpowszechniania materiałów kierowanych przeciwko ofierze, 4. Powszechna dostępność w sieci tych materiałów 5. Ofiara cyberprzemocy jest stale narażona na atak, niezależnie od miejsca, pory dnia lub nocy. 6. Stosunkowo niski poziom kontroli społecznej tego typu zachowań 7. Sytuacja doznawania krzywdy społecznej przez dziecko jest trudna do zaobserwowania przez rodziców i raniących. 3

 Niebezpieczne treści, na jakie dzieci i młodzież mogą natrafić w Internecie  Niebezpieczne zachowania, w jakie mogą się angażować młodzi ludzie w Internecie  Niebezpieczne kontakty, jakie mogą dzieci i młodzież nawiązać w sieci  Naruszenie prywatności i danych osobowych  Zagrożenia związane z aktywnością komercyjną firm online. 4

narzędziaformy 5

 51%  51% dzieci i młodzieży stała się przynajmniej raz obiektem zdjęć lub filmów wykonanych wbrew swojej woli,  52%  52% dzieci w wieku lat miało do czynienia z przemoc werbalną w Internecie lub przez telefon komórkowy,  47%  47% dzieci doświadczyło wulgarnego wyzywania,  29%  29% badanych deklaruje, że ktoś w Sieci podawał się za nie wbrew ich woli, 6

 21%  21% dzieci doznało poniżania, ośmieszania i upokarzania,  16%  16% osób doświadczyło straszenia i szantażowania,  14%  14% dzieci zgłasza przypadki rozpowszechniania za pośrednictwem Internetu lub telefonów komórkowych kompromitujących je materiałów.  na podstawie raportu z badania „Przemoc rówieśnicza a media elektroniczne”, luty 2007 (badania dzieci 12-17), „Dzieci Niczyje” 7

 Odsetek internautów w wieku 7-14 lat, którzy odwiedzili daną stronę internetową:  Google – 88%  YouTube – 75 %  Facebook – 70%  Allegro – 69%  Onet – 63 %  Źródło Megapanel PBI 8

 Odsetek internautów w wieku lata, którzy odwiedzili daną stronę internetową:  Google – 89%  YouTube – 78 %  Facebook – 84%  Allegro – 82%  Onet – 72 %  Źródło: Megapanel PBI 9

 Samookaleczanie się - 22,3 %  Popełnienie samobójstwa – 15,6%  Skrajne odchudzanie – 28,6%  Przekazy rasistowskie i pełne nienawiści – 40,1%  Informacje promujące zażywanie narkotyków – 24,1%  Źródło – EU-NET-ADB 10

Pokolenie nastolatków lat Pokolenie rodziców lat Pokolenie dziadków 60+ InternetTelefon komórkowy telewizja telefon komórkowyTelewizja i Internetradio telewizjaradiotelefon stacjonarny radiotelefon stacjonarnytelefon komórkowy telefon stacjonarnyInternet 11

12

Art.191 § 1. Kto stosuje przemoc wobec osoby lub groźbę bezprawną w celu zmuszenia innej osoby do określonego działania, zaniechania lub znoszenia, podlega karze pozbawienia wolności do lat 3. § 2. Jeżeli sprawca działa w sposób określony w § 1 w celu wymuszenia zwrotu wierzytelności, podlega karze pozbawienia wolności od 3 miesięcy do lat 5. 13

Art. 190a § 1. Kto przez uporczywe nękanie innej osoby lub osoby jej najbliższej wzbudza u niej uzasadnione okolicznościami poczucie zagrożenia lub istotnie narusza jej prywatność, podlega karze pozbawienia wolności do lat 3. § 2. Tej samej karze podlega, kto, podszywając się pod inną osobę, wykorzystuje jej wizerunek lub inne jej dane osobowe w celu wyrządzenia jej szkody majątkowej lub osobistej. § 3. Jeżeli następstwem czynu określonego w § 1 lub 2 jest targnięcie się pokrzywdzonego na własne życie, sprawca podlega karze pozbawienia wolności od roku do lat 10. § 4. Ściganie przestępstwa określonego w § 1 lub 2 następuje na wniosek pokrzywdzonego. 14

1. Działania profilaktyczne i kampanie informacyjne  edukacja (zasady odpowiedzialnego i bezpiecznego korzystania z Internetu i telefonii komórkowej, zagrożenia płynące z użytkowania technologii komunikacyjnych, netykieta, odpowiedzialność prawna, wiedza dotycząca sposobów postępowania w sytuacjach zagrożenia),  prelekcje, spotkania z ekspertami, konkursy. 15

2. Działania prewencyjne:  filtry, kontrola przeglądanych stron, właściwa reakcja na niepożądane zachowania dzieci i młodzieży. 3. System zapobiegania cyberprzemocy w szkole:  opracowanie procedur reagowania na cyberprzemoc,  podejmowanie interwencji w każdym przypadku ujawnienia lub podejrzenia cyberprzemocy,  sankcje regulaminowe szkoły,  kontrakt z rodzicami. 16

 wsparcie psychologiczne (poradę, jak ma się zachować, aby zapewnić sobie poczucie bezpieczeństwa i nie doprowadzić do eskalacji prześladowania),  po zakończeniu interwencji należy monitorować sytuację ucznia sprawdzając, czy nie są wobec niego podejmowane dalsze działania przemocowe bądź odwetowe ze strony sprawcy,  poinformowanie rodziców dziecka o problemie i okazanie im wsparcia i pomocy ze strony szkoły. W rozmowie z nimi wychowawca przedstawia kroki, jakie zostały podjęte w celu wyjaśnienia zajścia oraz zapewnienia bezpieczeństwa poszkodowanemu uczniowi, a także, jeśli to wskazane, proponuje rodzicom i dziecku pomoc specjalisty (psychologa, pedagoga). 17

Rozmowa z uczniem - sprawcą przemocy o jego zachowaniu: ustalenie okoliczności zajścia, wspólne zastanowienie się nad jego przyczynami i poszukanie rozwiązania sytuacji konfliktowej, sprawca powinien otrzymać jasny i zdecydowany komunikat o tym, że szkoła nie akceptuje żadnych form przemocy, omówienie z uczniem skutków jego postępowania i poinformowanie o konsekwencjach regulaminowych, które zostaną wobec niego zastosowane, sprawca powinien zostać zobowiązany do zaprzestania swojego działania usunięcia z sieci szkodliwych materiałów, określenie sposobów zadośćuczynienia wobec ofiary cyberprzemocy, jeśli w zdarzeniu brała udział większa grupa uczniów, należy rozmawiać z każdym z nich z osobna, zaczynając od lidera grupy. 18

Powiadomienie rodziców sprawcy i omówienie z nimi zachowania dziecka: poinformowanie rodziców sprawcy o przebiegu zdarzenia i zapoznanie z materiałem dowodowym, a także z decyzją w sprawie dalszego toku postępowania i podjętych przez szkołę środkach dyscyplinarnych wobec ich dziecka, w miarę możliwości pozyskanie rodziców do współpracy i ustalenie jej zasad, opracowanie wspólnie z rodzicami projektu kontraktu dla dziecka, określającego zobowiązania ucznia, rodziców i przedstawiciela szkoły oraz konsekwencje nieprzestrzegania przyjętych wymagań i terminy realizacji zadań zawartych w umowie. 19

 Rozmawiać z dzieckiem na temat cyberprzemocy, o tym jak unikać takich sytuacji i jak na nie reagować.  Nauczyć dziecko podstawowych zasad bezpieczeństwa w Internecie. Przypominać, aby nie ufać osobom poznanym w sieci.  Rozmawiać z dzieckiem o ryzyku umawiania się w sieci.  Nauczyć dziecko ostrożności przy podawaniu swoich danych.  Uczyć dziecko krytycznego podejścia do informacji zawartych w Internecie. 20

 Poznać sposoby korzystania z Internetu i innych urządzeń komunikacyjnych przez dziecko.  Zgłaszać nielegalne i szkodliwe treści. lub na Policję.  Sprawić by dziecko czuło, że zawsze może liczyć na naszą pomoc, że może nam zaufać.  Postarajmy się, by dziecko rozumiało, że również może krzywdzić innych poprzez swoje działania. 21

22 Dziękujemy za uwagę.