Zespół nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi jest zaburzeniem neurorozwojowym o zróżnicowanej etiologii, choć dokładna przyczyna nadal pozostaje.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Nadpobudliwość psychoruchowa
Advertisements

Praca z dzieckiem w domu rodzinnym.
JAK RADZIĆ SOBIE ZE STRESEM
informacje i wskazówki dla rodziców
Nauka szkolna - problem dziecka czy rodzica?
Jak wspomagać dziecko nadpobudliwe i z zaburzeniami koncentracji
Agata Orzeł- Żukowska Psycholog PPP nr 2 w Krakowie
zespół nadpopudliwości psychoruchowej Marek Bożena
PRELEKCJA DLA RODZICÓW
Jak pomóc dziecku z nadpobudliwością psychoruchową ?
NADPOBUDLIWOŚĆ PSYCHORUCHOWA (dziecko niespokojne, ciągle w ruchu),
Jak pomóc „nadruchliwemu” dziecku w domu i szkole?
Zespół nadpobudliwości psychoruchowej
Dojrzałość szkolna dziecka
Hałas mgr Marta Iwaniuk Aby wstawić ten slajd do prezentacji
Napięcie emocjonalne i stres
Niepowodzenia w nauce Jak pomóc dzieciom mającym trudności w nauce?
Może złamać serce i zszargać nerwy.”
Diagnoza zaburzeń zachowania dzieci i młodzieży
Pomaganie to nie odrabianie za dziecko
Opracowały: mgr Barbara Godyń, mgr Małgorzata Stążka
KONSTRUOWANIE PROGRAMÓW NAPRAWCZYCH DLA PIĘCIOLATKÓW
Jak pomagać dziecku w nauce?
PRACA Z UCZNIEM NADPOBUDLIWYM
psycholog Ewa Rubaj - Biskupska
Nadpobudliwość psychoruchowa u dzieci
Przyczyny agresji i przemocy wśród dzieci i młodzieży
Praca w szkole z dzieckiem z zachowaniami problemowymi
Recepta na sukces nauczyciela
Nadpobudliwość psychoruchowa ADHD zaburzenia zachowania i emocji
mgr Katarzyna Czwiertnia Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna
logopedyczny-prezentacja
Jak uczyć się szybko i skutecznie?.
Czy Państwa dziecko jest gotowe do szkoły?
ROLA ŚWIETLICY W ZASPOKAJANIU POTRZEB DZIECI SZEŚCIOLETNICH
PRZECIWDZIAŁAMY ŁAMANIU NORM SPOŁECZNYCH
Dojrzałość szkolna dziecka 5 i 6 letniego
JAK TRAFNIE POSTĘPOWAĆ Z DZIECKIEM W OKRESIE DORASTANIA?
6-LATEK W SZKOLE.
Jak przygotować dziecko do pierwszej klasy.
Drogi Rodzicu! Dziecko gotowe do podjęcia nauki = SUKCES w szkole
Lekcja 1 Temat:.
NADPOBUDLIWOŚĆ PSYCHORUCHOWA I ZESPÓŁ ADHD
UCZEŃ Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ W SZKOLE
Sztuka prezentacji wymaga doświadczenia. Im częściej występujesz publicznie, tym lepiej radzisz sobie ze stresem. Jednak do wszystkiego trzeba dojść małymi.
Jak rozmawiać z dzieckiem? Kary i nagrody w wychowaniu
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ I PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
Zaburzenia psychiczne dzieci i młodzieży
Motywowanie do nauki – rola rodzica
Konsekwencja w wychowaniu dziecka
Telefony komórkowe w szkole
Publiczna Szkoła Podstawowa w Ochli. Obecnie dzieci często siadają samotnie w domu przed komputerami i nie nawiązują osobistych kontaktów pozalekcyjnych.
Jak konsekwentnie postępować z dzieckiem?
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
Jak pomagać dziecku w nauce?
PRZYCZYNY NIEPOWODZEŃ SZKOLNYCH
GOTOWOŚĆ DZIECKA DO PODJĘCIA NAUKI W SZKOLE – ROLA RODZICA Nauka doprowadza do takiej atomizacji wiedzy, że człowiek będzie niedługo wiedział wszystko.
„BARDZO GRZECZNE DZIECI, KTÓRE CHCĄ, ALE NIE MOGĄ” ADHD – WYCHOWYWAĆ CZY LECZYĆ?
Planowanie pracy nauczyciela. PODSTAWA PROGRAMOWA  1. Cele ogólne – czego mamy nauczyć  2. Treści programowe – realizując je mamy nauczyć umiejętności.
Pedagogizacja rodziców Temat: Czas wolny copyright All Rights Reserved. 2 "Chłopiec jest jedynakiem. Oboje rodzice.
Motywowanie do nauki – rola rodzica. Na brak motywacji ucznia do nauki wpływają różne czynniki Związane z uczniem Związane z domem Związane ze szkołą.
Mgr Teresa Żarnowska-Kukuryk Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 4 im. J. Ciesielskiego Zespół Poradni nr 2 w Lublinie.
Jak rozwiązywać problemy kryzysu dojrzewania dr Genowefa Janczewska-Korczagin.
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA.
Jak pomóc dziecku w nauce. pedagog: Halina Gromek
Kilka cennych rad dla Rodzica pierwszoklasisty!
JAK ROZWIJAĆ INTELIGENCJĘ EMOCJONALNĄ U DZIECKA?
DEPRESJA jest chorobą i ma charakter długotrwały Charakterystyczny dla depresji jest podwyższony poziom lęku.
 Wskazówki do pracy z dzieckiem mającym problemy z koncentracją uwagi
Zapis prezentacji:

Zespół nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi jest zaburzeniem neurorozwojowym o zróżnicowanej etiologii, choć dokładna przyczyna nadal pozostaje nieznana. Występuje ono najczęściej u chłopców. W Polsce, na to zaburzenie cierpi ok. 150 tysięcy dzieci.

Do podstawowych grup objawów w ADHD należą: 1. Zaburzenia koncentracji uwagi; 2. Impulsywność; 3. Nadruchliwość.

Zaburzenia koncentracji uwagi – typowe zachowania dziecka:  Bardzo długo zabiera się do odrabiania lekcji;  Nie potrafi na długo skupić się w czasie pracy;  Nie potrafi dokończyć wielu czynności;  Bardzo łatwo się rozprasza;  Ma kłopoty z zapamiętaniem przyswajanego materiału;  Nie słyszy i nie odpowiada na polecenia;  Nie pamięta co było zadane w szkole, co trzeba przynieść na następne zajęcia;  Ma tendencje do marzycielstwa - śni na jawie ;  Jest „gapowate” – gapi się przez okna zamiast się uczyć,  Gubi i zapomina rzeczy.

Nadmierna impulsywność - typowe zachowania dziecka: :  Nie przewiduje konsekwencji swojego działania;  Rozpoczyna zadania bez całkowitego zrozumienia instrukcji;  Nie wysłuchuje poleceń do końca;  Ma kłopoty z wykonaniem złożonych lub terminowych prac;  Ma trudności w uczeniu się na podstawie wcześniejszych doświadczeń oraz ogólnych zasad;  Nie potrafi poczekać na swoją kolej,  Często wtrąca się do rozmowy innych;  Nie potrafi zaplanować swojej pracy.

Nadruchliwość - typowe zachowania dziecka:  Biega w kółko, jest stale w ruchu;  Ma trudności z wysiedzeniem w ławce przez całą lekcję, chodzi po klasie;  Wspina się na wszystkie meble;  Ciągle się wierci – niepokój w obrębie miejsca siedzenia;  Ogląda TV jeszcze coś robiąc;  Preferuje zabawy ruchowe;  Je śniadanie biegając po kuchni;  Jest gadatliwe i hałaśliwe.

Trudności z liczeniem i pisaniem Osiągnięcia szkolne poniżej średniej w wieku 8-11 lat Pozostanie w tej samej klasie na drugi rok Usunięcie ze szkoły Nieukończenie szkoły średniej 15% 80 – 90% 29% 13% 10-30%

 Nadmierny upór i nieposłuszeństwo;  Niepodporządkowanie się rodzicom;  Wybuchy złości i agresja słowna;  Negatywne relacje z rodzeństwem.

 Dziecko z ADHD może mieć problemy z nawiązywaniem i utrzymywaniem przyjaźni (w mniejszym stopniu zdolne jest do „odczytywania” sygnałów społecznych, które wysyłają mu rówieśnicy) ;  Rówieśnicy oraz ich rodzice w sposób otwarty unikają kontaktów z takim dzieckiem lub zniechęcają się do ich podtrzymywania ze względu na jego nadpobudliwe i niekontrolowane zachowanie

 Dziecko z ADHD może mieć obniżoną samoocenę, szczególnie wtedy, gdy rodzice nie rozumieją na czym choroba ta polega i w konsekwencji obwijaną dziecko za niewłaściwe zachowania

 rozmawiając z dzieckiem na leży upewnić się, czy słucha i używać jak najmniej słów, polecenia wydawać jasne i zwięzłe;  ustalić z dzieckiem plan dnia (obowiązki i przyjemności) i przestrzegać stałego systemu;  uczyć porządkowania i organizowania, dbać o to by kończyło rozpoczęte działania;  jasno sformułować system wymagań wobec dziecka i konsekwentnie przestrzegać realizacji (jasno sprecyzowane normy i zasady dają poczucie pewności i bezpieczeństwa);

 w czasie odrabiania lekcji, dbać o to, by był porządek w pokoju, by leżały na wierzchu tylko te przedmioty, które są potrzebne, wyciszyć radio i TV;  uwzględniać męczliwość dziecka, dłuższe prace dzieląc na etapy;  wydłużać okresy koncentracji uwagi poprzez organizowanie gier stolikowych i planszowych, słuchanie czytanych bajek i opowiadań;

 ograniczyć ilość oglądanych programów TV (gier komputerowych) nacechowanych przemocą i agresją;  umożliwić jak największą ilość różnych zorganizowanych zadań ruchowych, emocje rozładowywać i wyciszać poprzez ukierunkowaną aktywność fizyczną;  zauważać wysiłki dziecka, zapewniać poczucie sukcesu, stosować jak najczęściej pochwały i nagrody;  uczyć pozytywnego reagowania w sytuacjach trudnych, tłumacząc zasady postępowania w takich momentach;

 wieczorem przed zaśnięciem, wyciszać emocje dziecka poprzez prowadzenie rozmów na temat minionego dnia oraz czytać (monotonnym głosem) baśnie dostarczające pozytywne wzory zachowań dla dziecka;  akceptować dziecko takim jakie jest (uwierzyć, że zachowanie nie wypływa z jego złej woli) i pomóc w przezwyciężaniu trudności.