BIBLIOTEKARSTWO DZIECIĘCE W XXI WIEKU – CZY TYLKO DLA DZIECI? KNIHOVNICTVÍ PRO DĚTI VE XXI STOLETÍ – JE POUZE PRO DĚTI? dr Agata Walczak-Niewiadomska Katedra.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Rozwój infrastruktury sportowej w Gminie Wyszków Analiza wariantowa.
Advertisements

Czy umiesz się uczyć? Strategia wdrażania projektu innowacyjnego pt.: „Umiem się uczyć”
Raport z badania rezultatów Program ów „ Czytające Szkoły” i „Czytające Przedszkola”
Głównym założeniem pracy w Miejskim Przedszkolu Nr 9 w Częstochowie są priorytety zawarte w Koncepcji Pracy Przedszkola wg których prowadzone są liczne.
Zebranie z rodzicami uczniów Gimnazjum w Piotrowicach.
„Małopolski program stypendialny dla uczniów szczególnie uzdolnionych”
Sprawozdanie z realizacji programu współpracy Gminy Kalinowo z organizacjami pozarządowymi w 2013 roku XXX Sesja Rady Gminy Kalinowo.
Dziecko z zaburzeniami rozwoju w szkole masowej – uwagi praktyczne.
Spektakl dla dzieci „Serce dziecka”. Cele działań Budowanie i umacnianie wizerunku FSD jako godnej zaufania jednostki pożytku publicznego Integracja lokalnej.
1 Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego w Poznaniu EUROPEJSKI FUNDUSZ SPOŁECZNY W RAMACH WIELKOPOLSKIEGO REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO
 584 uczniów,  60 nauczycieli różnych specjalności – (mi.: surdopedagog, tyflopedagog, logopeda, psycholog, pedagog, rehabilitant),  20 dobrze wyposażonych.
OFERTA OŚRODKA KULTURY. Ośrodek Kultury w Brzeszczach jest samorządową instytucją kultury działającą na rzecz środowiska, w którym istnieje. Jest miejscem.
Historia DPK-D DataNajważniejsze wydarzenia Złożenie oferty na realizację zadania publicznego: „Utworzenie Dolnośląskiego Punktu Konsultacyjno-
Rekomendacje – strategia komunikacji Chiny i Japonia Ze względu na istotne podobieństwa w stylach podróżowania i preferowanych formach aktywności podczas.
Szkoła Podstawowa 122 w Łodzi Łódź ul. Jesionowa 38 tel./fax (0-42) strona szkoły: sp122.pl.
ŻYJ z PASJĄ ! Program wspierania uzdolnień i zdrowego stylu życia dzieci i młodzieży Projekt współfinansowany przez Ministerstwo Edukacji Narodowej.
MAŁOPOLSKA OFERTA EDUKACYJNA 1 URZĄD MARSZAŁKOWSKI WOJEWÓDZTWA MAŁOPOLKIEGO Kraków, 2 października 2009 r.
2015/2016.  określenie poziomu i rodzaju aktywności dzieci  pozyskanie informacji potrzebnych do pracy nad zwiększeniem aktywności dzieci podczas zajęć.
Bariery w rozwoju edukacyjnym ucznia Wicemarszałek Województwa Małopolskiego Leszek Zegzda Kraków, 13 czerwca 2008 r.
Departament Zarządzania Funduszami i Projektami Unijnymi GRUPA ROBOCZA WSPIERAJĄCA PRZYGOTOWANIE KUJAWSKO – POMORSKIEGO REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO.
KLASA PSYCHOLOGICZNO – PRAWNA. PRZEDMIOTY REALIZOWANE WEDŁUG ROZSZERZONEGO PROGRAMU NAUCZANIA JĘZYK POLSKI - OD KLASY PIERWSZEJ MOŻLIWOŚĆ WYBORU DOWOLNYCH.
MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ ČR , otevřený veřejný seminář, Głuchołazy Aktuální stav přípravy Programu přeshraniční spolupráce ČR-Polsko v.
EWALUACJA PROJEKTU WSPÓŁFINANSOWANEGO ZE ŚRODKÓW UNII EUROPEJSKIE J „Wyrównywanie dysproporcji w dostępie do przedszkoli dzieci z terenów wiejskich, w.
Ul. Lermontowa Łódź
Usługi socjalne dla osób starszych w Helsinkach Päivi Riikonen Satu Vihersaari-Virtanen
Nordic Walking Przygotowała: Małgorzata Kurek. Co to jest Nordic Walking? Nordic Walking jest ciekawą i przyjemną formą odpoczynku. Polega on na marszu.
GRY PLANSZOWE W EDUKACJI MATEMETYCZNEJ Arkadiusz Mroczyk.
ul. Gałczyńskiego 6 tel/fax:
ZABRZAŃSKI RYNEK PRACY – FORMY AKTYWIZACJI OSÓB BEZROBOTNYCH I POSZUKUJĄCYCH PRACY Zabrze, Powiatowy Urząd Pracy w Zabrzu.
Szkoła Podstawowa nr 12 im. Mariana Batki Łódź, ul Jurczyńskiego 1/3 tel.: ;
Rewitalizacja Społeczna Dolnego Miasta w Gdańsku.
Pro-ekologiczny Konstantynów Ł ódzki „Dofinansowano ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Łodzi”
Wyniki badania - Infolinia jako kanał komunikacji z klientem Aby zobaczyć prezentację badania należy wybrać przycisk F5. Poruszanie się pomiędzy.
„Rozwój multimediów od XIX do XXI wieku” Zespół Szkół Specjalnych w Oławie ul. Broniewskiego Oława.
OPTYMALNY CEL I PODSTAWY ROZWOJU SZKOŁY. PRZEDE WSZYSTKIM DZISIEJSZA SZKOŁA POWINNA PRZYGOTOWYWAĆ DO ŻYCIA W DRUGIEJ POŁOWIE XXI WIEKU.
Jak sobie z nim radzić ?.
Klub Młodych Profesjonalistów Warsztaty Opracował: Marcin Adamczyk.
Założenia psychologii kognitywnej (poznawczej) jako innowacyjna forma pracy z uczniem realizowana w Zespole Szkół w Gębicach.
Dzieci i szkolnictwo w Mali. Warunki życia dzieci Jednym z największych problemów w kraju jest bardzo wysoki współczynnik umieralności dzieci do 5. roku.
AKCJA LATO 2016 Gdański Inkubator Przedsiębiorczości STARTER.
Białystok, 10 sierpnia 2010 r. Wdrażanie elektronicznych usług dla ludności województwa podlaskiego – część II, administracja samorządowa 1.
WITAMY WITAMY W XXXV LO W ŁODZI. ITAMY W XXXV LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCYM im. KRÓLA STEFANA BATOREGO W ŁODZI ITAMY W XXXV LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCYM im. KRÓLA.
SZKOŁA PODSTAWOWA NR 206 w ŁODZI ul. Łozowa Łódź tel./fax
Szkoła Podstawowa z Oddziałami Integracyjnymi Nr 13 w Tarnowskich Górach.
15 MINUT JAZDY SAMOCHODEM czy dystans do biblioteki publicznej jest jeszcze istotny? GRZEGORZ CZAPNIK.
Ul. Lermontowa Łódź ssss.... pppp llll oooo dddd zzzz iiii nnnn tttt eeee rrrr iiii aaaa.... pppp llllwww.sp33.org.
Miejskie Przedszkole Integracyjne nr 9 w Gorzowie 2012/2013 K ORZYŚCI Z WYDŁUŻONEGO POBYTU DZIECKA W PRZEDSZKOLU.
Tanie pożyczki na założenie lub rozwój firmy r Nowy Dwór Mazowiecki.
Konsekwencje wprowadzonych zmian Edukacja przedszkolna Teresa Ogrodzińska Fundacja Rozwoju Dzieci im. J. A. Komeńskiego.
Nasze nadleśnictwo Zapraszamy do leśnictwa Podzamcze Chcemy wspólnie troszczyć się o lasy uczestnicząc we właściwym ich zagospodarowaniu, eksploatacji,
Transformacja Lorentza i jej konsekwencje
Jak projektować doświadczenia w klasie, żeby nauka była zabawą, a materiał wymagany w podstawie programowej był realizowany w formie gry?
Z Zapraszamy. Drzwi Otwarte 19 marca 2016 roku (sobota), godz – kwietnia 2016 roku (piątek), godz – Pomorska 105,
Kontakt: ul. Żubardzka Łódź tel./fax (o42) tel. (042) www: gim8.szkoly.lodz.pl mail:
Rodzinne spotkanie Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Wkład III sektora w polską edukację po 1989 roku Raport obywatelski Podsumujmy razem debaty o oświacie Warszawa, 20 czerwca 2016 r.
CRR ČR, Společný technický sekretariát, Olomouc, ul. Jeremenkova 40B, , | tel.: | fax: +420.
Ul.T.Gajcego 7/ Łódź tel Szkoła Podstawowa nr 204 im. Stefana Kardynała Wyszyńskiego.
SZKOŁA PODSTAWOWA NR 173 im. 1 Dywizji Kościuszkowskiej 90 – 009 Łódź ul. Sienkiewicza 46 Zapraszamy.
Ustawa o nieodpłatnej pomocy prawnej oraz edukacji prawnej
ANKIETA aktywność czytelnicza uczniów LO Czersk
Polityka Unii Europejskiej w zakresie badań i rozwoju
Biblioteka Gimnazjum w Suchowoli
Czy według Państwa potrzebne są w szkole zajęcia dodatkowe?
Job-shadowing Alcazar de San Juan, Hiszpania 07/11/17-10/11/17
CELE PROGRAMU Celem programu jest wzmocnienie zainteresowań i aktywności czytelniczej uczniów oraz zwiększenie potencjału i roli bibliotek, a także uatrakcyjnienie.
P o l i t e c h n i k a K r a k o w s k a Biblioteka Główna / OIN
Ustawa o nieodpłatnej pomocy prawnej oraz edukacji prawnej
Ustawa o nieodpłatnej pomocy prawnej oraz edukacji prawnej
Zapis prezentacji:

BIBLIOTEKARSTWO DZIECIĘCE W XXI WIEKU – CZY TYLKO DLA DZIECI? KNIHOVNICTVÍ PRO DĚTI VE XXI STOLETÍ – JE POUZE PRO DĚTI? dr Agata Walczak-Niewiadomska Katedra Bibliotekoznawstwa i Informacji Naukowej Uniwersytet Łódzki

Biblioteki dziecięce w XXI wieku Knihovny pro děti v XXI století 2 Źródło: 09/childrens_section_ifla.jpg zróżnicowana architektura /odlišná architektura zróżnicowane warunki lokalowe /odlišné nároky na prostory zróżnicowany zakres wiekowy użytkowników / přizpůsobení se různým věkovým kategoriím

Różnorodność metod pracy Různorodé metody práce 3 metody dostosowae do wieku użytkowników přizpůsobení metod věku uživatelů rozwój i implementacja projektów dzięki współpracy z operatorami funduszy unijnych i narodowych (m.in. Programem Rozwoju Bibliotek) oraz organizacjami pozarządowymi (NGO) Rozvoj a implementace projektů díky spolupráci s provozovateli evropských i národnách fondů (např. Program rozvoje knihoven), a také spolupráce s nestátními organizacemi Źródło: lj.libraryjournal.com

Tradycyjne postrzeganie bibliotek dziecięcych Tradiční vnímání dětských knihoven 4 Grupy użytkowników: Věkové rozdělení uživatelů: 3-6 lat (przedszkolaki) 3-6 let (děti předškolního věku) 7-11 lat (uczniowie) 7-11 let (žáci) lat (młodzież) (mládež) Metody pracy: Pracovní metody: głośne czytanie / čtení nahlas konkursy czytelnicze / čtenářské soutěže Wystawy / výstavy spotkania z autorami / Setkání s autory zajęcia plastyczne / výtvarná výchova Źródło: photos-from-cardiffs-new-library/

Innowacje w bibliotekach dziecięcych Inovace v dětských knihovnách 5 rozszerzenie wieku użytkowników o grupę użytkowników w wieku 0-3 lat / rozšíření řad uživatelů o děti ve věku 0-3 let wprowadzenie projektów międzypokoleniowych / zavedení mezigeneračních projektů poszerzenie oferty aktywności (m.in. kodowanie, gry planszowe) / rozšíření nabízených služeb (deskové hry) edukacja medialna i informacyjna / mediální a informační výchova rodzinna alfabetyzacja (family literacy) / rodinná alfabetizace terapia zajęciowa / terapie vyučováním Źródło:

Rozszerzenie wieku użytkowników o grupę użytkowników w wieku 0-3 lat Rozšíření řad uživatelů o děti ve věku 0-3 let 6 wymagana obecność rodziców / potřebná přítomnost rodičů możliwość organizacji zajęć ze specjalistami – pediatrą, psychologiem, nauczycielem / možnost organizování setkání se specialisty (pediatři, psychologové, učitelé) wzorce amerykańskie – Family Place Libraries / americký vzor – Family Place Libraries wczesna alfabetyzacja (emergent literacy) / včasná alfabetizace Źródło: s-un-rincon-de-lectura-infantil/

Wprowadzenie projektów międzypokoleniowych Zavedení mezigeneračních projektů 7 idea łączenia dwóch lub więcej pokoleń podczas wspólnych zajęć / idea spojení 2 a více generací ke společným aktivitám najczęściej warsztaty historyczno-komputerowe – dziadek / babcia → wnuczęta / nejčastěji aktivity počítačově – dějepisné  prarodiče s vnuky Źródło:

Poszerzenie oferty aktywności (m.in. kodowanie, gry planszowe) Rozšíření nabídky (např. deskové hry, šifry) 8 możliwość zaproszenia rodziny do wspólnej gry možnost pozvání rodiny ke společné hře wspólna nauka kodowania společné lekce šifrování Źródło: 11/19/games-day-board-games/

Edukacja medialna i informacyjna 9 zajęcia dla dzieci aktivity pro děti zajęcia dla rodziców aktivity pro rodiče Źródło: Źródło: Monitor-Kid-Mobile-Devices

Rodzinna alfabetyzacja (family literacy) Rodinná alfabetizace 10 metoda nauczania znana od lat 70. XX wieku, bazująca na założeniu, że rodzic jest pierwszym nauczycielem dziecka metoda učení, která vznikla v 70. letech, založená na tom, že rodič je prvním učitelem dítěte wprowadzenie dziecka w świat książki zaczyna się od pierwszych miesięcy życia już w środowisku domowym uvedení dítěte do světa knih již od prvních měsíců v domácím prostředí Kluby Czytających Rodzin (Fundacja ABCXXI. Cała Polska Czyta Dzieciom) – 48 w całej Polsce Klub rodičů, kteří čtou dětem – 48 v celém Polsku Źródło: OQI

Terapia zajęciowa Terapie různými aktivitami 11 Biblioterapia arteterapia dogoterapia Źródło: 02/78-dogoterapia-w-filii-nr-11

biblioteka w XXI wieku przestała być miejscem statycznym, nastawionym tylko na obsługę dzieci i młodzieży Knihovna přestala ve XXI století být statickým místem, nastaveným pouze pro podporu dětí a mládeže coraz częściej do kanonu usług wchodzą aktywności angażujące całe rodziny, a nawet czworonożnych przyjaciół Pořád častěji jsou nabízeny služby, které angažují celé rodiny, a dokonce i řtyřnohé přátelé wiele nowych usług służy rozrywce, ale wciąż nadrzędnym celem pozostaje wspieranie czytelnictwa Hodně nových služeb láká k zábavně strávenému času, ale pořád zůstává prioritou podpora čtení rodzinne korzystanie z biblioteki wspiera nie tylko proces czytelniczy, ale też wzmacnia więzi emocjonalne Rodinné návštěvy knihoven podporují nejenom čtení v rodinách, ale zlepšují i rodinné vztahy 12 Podsumowanie Závěr

Kontakt: 13 Dziękuję za uwagę! Díky za pozornost!