ZASADY PRZEPROWADZANIA DIAGNOZY Gdańsk, 10.11.2015 r. Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata 2014-2020.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
"Nowoczesny Nauczyciel
Advertisements

MARIANNA HAJDUKIEWICZ
ZADANIA DYREKTORA SZKOŁY/PLACÓWKI W NOWYM NADZORZE PEDAGOGICZNYM opracowanie: Władysława Tkaczyk st. wizytator.
Główne kierunki rozwoju edukacji Główne kierunki rozwoju edukacji w roku szkolnym 2010/2011.
Nowa rola placówek doskonalenia nauczycieli
Jolanta Misztal Kujawsko – Pomorskie Centrum Edukacji Nauczycieli we Włocławku Program poprawy efektywności kształcenia - opracowanie, wdrożenie i ewaluacja.
WNIOSKÓW DOFINANSOWYWANYCH
„Nowy system doskonalenia nauczycieli w powiecie pułtuskim”
„Doskonalenie strategii zarządzania oświatą
Analizuje się wyniki sprawdzianu i egzaminu gimnazjalnego.
ZMIENIAMY OŚWIATĘ fundusze europejskie na edukację Warszawa, 14 listopada 2012 r.
Zmiany w systemie doskonalenia nauczycieli
Innowacje pedagogiczne
Rola wspomagania na etapie diagnozowania, planowania, monitorowania i ewaluacji potrzeb szkoły/placówki. Suwałki, r.
Projekt jako element strategii doskonalenia nauczycieli Ewa Superczyńska Konferencja Doskonalenie nauczycieli powiatu wolsztyńskiego 14 listopada.
Zadania projektu Wdrożenie dwóch form działań Roczny plan Sieć współpracy wspomagania szkoły i samokształcenia.
Pomiędzy I a II Forum Pomorskiej Edukacji
Dla Zasadniczej Szkoły Wielozawodowej w Obornikach Śląskich
Patent żabki Szkoła Podstawowa nr 4 z Oddziałami Integracyjnymi w Bielawie.
- 1 - Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Priorytet III.
Nowa jakość doskonalenia – wsparcie rozwoju szkół w powiecie mieleckim POWIAT MIELECKI / CENTRUM KSZTAŁCENIA PRAKTYCZNEGO I DOSKONALENIA NAUCZYCIELI Wspomaganie.
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
Spotkanie z dyrektorami wtorek, 23 września 2014 r.
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PLACÓWEK DOSKONALENIA NAUCZYCIELI
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego „Kompleksowe wspomaganie rozwoju szkół i przedszkoli w Powiecie.
Wdrażanie systemu wsparcia w powiecie w ramach projektu „System doskonalenia nauczycieli oparty na kompleksowym wspomaganiu szkół”
Znaczenie doradztwa zawodowego w nowej perspektywie finansowej Kraków, 27 marca 2015 r.
DIAGNOZA - DOSKONALENIE - ROZWÓJ Diagnoza – Doskonalenie – Rozwój. Kompleksowe wspomaganie szkół i przedszkoli powiatu rypińskiego. Priorytet III Wysoka.
Priorytety Ministra Edukacji Narodowej i Sportu na rok szkolny 2005/2006.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Badanie potencjału województwa pomorskiego w zakresie zróżnicowania.
„ Nowa jakość edukacji w Gminie Miejskiej Kraków w ramach nowej formuły kompleksowego wspomagania szkół” Projekt pilotażowy Czas realizacji: styczeń-grudzień.
Propozycje kryteriów wyboru finansowanych operacji dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na.
Raport z realizacji Miejskiego Planu Wsparcia w ramach projektu „Jeleniogórski system wsparcia placówek oświatowych” Konferencja dla dyrektorów szkół i.
Propozycje kryteriów wyboru finansowanych operacji dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na.
Kuratorium Oświaty w Opolu Narada z dyrektorami placówek doskonalenia nauczycieli województwa opolskiego Opole, 12 lutego 2013 r.
Źródła finansowania projektów podnoszących kompetencje cyfrowe PO WER
Ewaluacja w nadzorze pedagogicznym
Propozycje kryteriów wyboru finansowanych operacji dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na.
SPECYFIKA KONKURSU W RAMACH PODDZIAŁANIA 3.1 RPO WP Gdańsk, r. Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
NIŻAŃSKI PROGRAM WSPIERANIA SZKÓŁ Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty, Działanie 3.5 Kompleksowe wspomaganie rozwoju szkół Projekt współfinansowany.
„WSPÓŁPRACA-DOSKONALENIE-SAMOKSZTAŁCENIE. Kompleksowy program wspierania rozwoju szkół i przedszkoli w powiecie kolbuszowskim” KONKURS NR 1/3.5/POKL/2012.
SPECYFIKA KONKURSU W RAMACH DZIAŁANIA 3.1 RPO WP Gdańsk, r. Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata Gdańsk, 10 marca 2016 r. Założenia konkursu dla działania 4.1 Infrastruktura ponadgimnazjalnych.
Jak przenieść diagnozę ujętą w koncepcji dotyczącej szkolnictwa zawodowego do wniosku o dofinansowanie w ramach Poddziałania Konkurs numer: RPPM IZ /16.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata Gdańsk, 1 kwietnia 2016 r. Założenia konkursu dla Działania 4.2 Infrastruktura.
Propozycje kryteriów wyboru projektów dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata
Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego Departament Europejskiego Funduszu Społecznego Białystok, 26 października 2011 r. „Na czym polega logika projektu.
BARBARA OGRODOWSKA WICESTAROSTA NOWODWORSKI GDAŃSK, 6 CZERWCA 2016 r. POWIAT NOWODWORSKI.
Propozycje kryteriów wyboru projektów dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata
Departament Rozwoju Regionalnego Poddziałanie Kształcenie zawodowe w ramach ZIT Schemat: Projekty w zakresie poprawy jakości, efektywności i atrakcyjności.
Rola placówek doskonalenia nauczycieli, poradni psychologiczno-pedagogicznych i bibliotek pedagogicznych we wspomaganiu rozwoju szkół. 1.
ZESPÓŁ SZKÓŁ DRZEWNYCH I OCHRONY ŚRODOWISKA
Wspomaganie w nadzorze pedagogicznym
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych,
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Pilotażowe wdrażanie programowania w edukacji formalnej w oparciu o innowacje pedagogiczne w szkołach Pilotaż skierowany jest do każdej szkoły, która chce.
Poddziałanie Kształcenie ogólne w ramach ZIT
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Projekty zrealizowane w ZS1
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Propozycja kryteriów wyboru projektów w trybie konkursowym
Przykładowy model podziału środków
Propozycja kryteriów wyboru projektów w trybie konkursowym
Rola Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej w procesie wsparcia ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
Propozycja kryteriów wyboru projektów w trybie konkursowym
DOSKONALENIE TRENERÓW WSPOMAGANIA OŚWIATY POWR /17
Projekt realizowany pod nadzorem Ministerstwa Edukacji Narodowej VULCAN kompetencji w ŚLĄSKICH SAMORZĄDACH.
Zapis prezentacji:

ZASADY PRZEPROWADZANIA DIAGNOZY Gdańsk, r. Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata

2 ZNACZENIE DIAGNOZY POGŁĘBIONA DIAGNOZA TRAFNY DOBÓR DZIAŁAŃ ZAKŁADANE EFEKTY, TRWAŁOŚĆ ZMIANY

STANDARDY REALIZACJI WSPARCIA – DIAGNOZA 3 Podstawa zaplanowania działań w ramach kompleksowego wspomagania szkół i placówek – diagnoza odnosząca się do trzech lat szkolnych poprzedzających złożenie wniosku o dofinansowanie Diagnoza nie jest finansowana ze środków RPO WP , stanowi jednak konieczny warunek zaplanowania działań w projekcie

STANDARDY REALIZACJI WSPARCIA – DIAGNOZA 4 Projekt określa zasady przeprowadzania diagnozy, pozostawia natomiast swobodę w wyborze narzędzi diagnostycznych, sposobu prezentacji efektów pracy itp. Wnioski z diagnozy powinny zostać zawarte we wniosku o dofinansowanie projektu (dane i źródła ich pozyskania) jako uzasadnienie planowanych działań Organ prowadzący na wezwanie Instytucji Zarządzającej jest zobowiązany do udostępnienia diagnozy w formie pisemnej

ETAPY DIAGNOZY 5 Etap I (przygotowany i przeprowadzony przez szkoły/placówki oraz zatwierdzony przez organ prowadzący): analiza sytuacji każdej szkoły/placówki, służąca identyfikacji problemów i potencjałów w obszarze kształcenia ogólnego należy: wykorzystać dane zawarte w obowiązujących w szkole/placówce dokumentach (pozyskiwane m.in. w ramach prowadzonego nadzoru pedagogicznego) oraz dostępne narzędzia diagnostyczne uwzględnić opinie interesariuszy szkoły/placówki (uczniów, nauczycieli, kadry zarządzającej, opiekunów prawnych uczniów, społecznych organów w systemie światy)

6 wnioski z analizy wyników egzaminów zewnętrznych zapisy w programie wychowawczym wnioski i rekomendacje z ewaluacji wewnętrznej sprawozdania zespołów przedmiotowych zapisy w dziennikach zajęć (tematyka, frekwencja itd.) i in. obserwacje wychowawców klas rekomendacje samorządu uczniowskiego formularz oceny atmosfery w klasie praca plastyczna / pisemna (Reklama naszej szkoły, Idealna lekcja itp.) mapa myśli, metoda „5 razy dlaczego”, skojarzenia, metafory i in. ETAPY DIAGNOZY

7 potrzeby uczniów w zakresie lepszego przygotowania do dalszych etapów kształcenia i poruszania się na rynku pracy potrzeby nauczycieli w zakresie doskonalenia kompetencji zawodowych potrzeby szkoły/placówki dot. wyposażenia w pomoce dydaktyczne kształtowanie kompetencji kluczowych niezbędnych na rynku pracy TIK doradztwo edukacyjno- -zawodowe kreatywność i innowacyjność indywidualizacja pracy specjalne potrzeby edukacyjne wyrównywanie szans edukacyjnych

8 Okazja do refleksji dot. efektywności realizowanych działań Czego możemy robić więcej, aby osiągnąć cel? Czego możemy robić mniej, aby osiągnąć cel? Co możemy robić inaczej, aby osiągnąć cel? Co możemy przestać robić, aby osiągnąć cel? Co możemy zacząć robić, aby osiągnąć cel? ETAPY DIAGNOZY

9 Etap II (przygotowany i przeprowadzony przez organ prowadzący szkoły/placówki): analiza założeń polityki danego organu w obszarze kształcenia ogólnego z uwzględnieniem dokumentów strategicznych przyjętych na poziomie lokalnym i regionalnym Etap III (przygotowany i przeprowadzony przez organ prowadzący szkoły/placówki): analiza dotycząca zakresu planowanego wparcia, ustalenie hierarchii potrzeb wszystkich szkół/placówek, określenie zakresu planowanego wsparcia w poszczególnych szkołach/placówkach i uzasadnienie wyboru ETAPY DIAGNOZY

10 Wsparcie kierowane jest w szczególności do szkół i placówek systemu oświaty prowadzących kształcenie ogólne, których uczniowie uzyskują najniższe wyniki egzaminów zewnętrznych lub szkół charakteryzujących się ujemnym wskaźnikiem EWD, a także szkół i placówek systemu oświaty z niezadawalającym wynikiem ewaluacji zewnętrznej STANDARDY REALIZACJI WSPARCIA – DIAGNOZA

11 Wnioski z diagnozy powinny zostać zawarte we wniosku o dofinansowanie projektu, z przywołaniem danych wynikających z diagnozy oraz źródeł ich pozyskania We wniosku należy przywołać główne konkluzje z analizy I etapu przeprowadzonej we wszystkich szkołach i placówkach systemu oświaty ze szczególnym uwzględnieniem tych szkół/placówek, które zaplanowano do objęcia wsparciem w ramach projektu Należy uzasadnić wybór szkół/placówek planowanych do objęcia wsparciem w ramach projektu Katalog kryteriów obowiązujących w konkursie zawiera liczne odniesienia do diagnozy STANDARDY REALIZACJI WSPARCIA – DIAGNOZA

DIAGNOZA W 4 KROKACH 12 Krok 4: Zdefiniowanie luki rozwojowej Jaki obszar jest kluczowy, aby osiągnąć stan docelowy? Krok 3: Znalezienie przyczyn Co powoduje, że nie mamy stanu docelowego? Krok 2: Określenie stanu docelowego Jak chcemy, aby było? Krok 1: Poznanie sytuacji Jak jest?

13 Kompetencje i doświadczenie pracowników instytucji wspomagających, m.in.: placówek doskonalenia nauczycieli poradni psychologiczno-pedagogicznych bibliotek pedagogicznych WSPARCIE W PRZEPROWADZENIU DIAGNOZY

14 WSPARCIE W PRZEPROWADZENIU DIAGNOZY Efekty innych projektów, np. projektu systemowego realizowanego przez Ośrodek Rozwoju Edukacji: model procesowego wspomagania rozwoju szkół i placówek wnioski i rekomendacje z działań pilotażowych materiały i narzędzia merytoryczne przygotowana kadra (szkolni organizatorzy rozwoju edukacji, koordynatorzy sieci współpracy i samokształcenia) i in. projekty-systemowe/wspieranie- szkol-i-nauczycieli

15 ZNACZENIE DIAGNOZY POGŁĘBIONA DIAGNOZA TRAFNY DOBÓR DZIAŁAŃ ZAKŁADANE EFEKTY, TRWAŁOŚĆ ZMIANY leczenie przyczyn problemu, a nie jego objawów

Dziękuję za uwagę.