● Abak ● Urządzeniami do wspomagania obliczeń matematycznych, przetwarzania informacji zajmowano się od wieków. Jednym z najstarszych urządzeń do przetwarzania informacji był abak, używany przez starożytnych Egipcjan, Greków i Rzymian. Marmurowe tabliczki do liczenia z ok. IV wieku p.n.e znajdują się w muzeum w Atenach. Pierwszy znany, bardziej skomplikowany przyrząd służacy do obliczeń pochodzi z ok. 80 wieku p.n.e. Przeznaczony był prawdopodobnie do obliczeń nawigacyjnych. W 967r. Gerbert Aurillac (papieź Sylwester II) skonstruował (abak) liczydło
● W 1614r. matematyk szkocki John Neper wynalazł logarytmy oraz zastosował pałeczki (od jego nazwiska nazwano pałeczkami Nepera), pozwalające na znaczne przyspieszenie żmudnych obliczeń. Wynalazek Nepera zapoczątkował rozwój urządzeń analogowych służących do liczenia.
● W 1930r. V. Bush skonstruował analogowy analizator równań rózniczkowych. Była to najbardziej złożona maszyna mechaniczna, jaka kiedykolwiek działała. Pierwszym znanym cyfrowym mechanicznym urządzeniem liczącym była czterodziałaniowa maszyna licząca, zaprojektowana przez niemieckiego astronoma i matematyka W. Schickharda.
● 1882 roku Charles Babbage angielski matematyk zaprojektował i częsciowo skonstruował maszynę licząca metodą różnic skończonych. W 1833 opracował projekt maszyny analitycznej działającej na zasadzie zbliżonej do zasady działania współczesnych komputerów, nazwanej "młynkiem arytmetycznym". Miała wykonywać podstawowe działania matematyczne, zapamiętywać dane wejściowe, pośrednie oraz wyniki obliczeń. Wprowadzaniu i wyprowadzaniu danych służyły karty dziurkowane. Projekt nie doczekał się realizacji z powodu niskiego poziomu ówczesnej techniki.
● Rozwiązania mechaniczne nie pozwoliły na na budowę efektywnych urządzeń. Dopiero pomysł wykorzystania przekaźniów doprowadził Howarda Aikena do realizacji urządzenia o nazwie MARK I, którego budowę sponsorował koncern IBM. uruchomienie urządzenia nastąpiło 1944r. MARK I wykonywała 3 działania na 1s. Jedno mnożenie na na 6s. A jedno dzielenie 15s. Maszyna mogła zapamietać 72 liczby dwudziestotrzycyfrowe.
● W 1946r. w USA zbudowano maszynę liczącą, do której budowy użyto lamp elektronowych. Maszynę nazwano ENIAC skrót od Elektronic Numerical Integrator and Computer. Twórcami urządzenia byli John Presper Eckert i John Mauchly z Moore School of Electrical Engineering (University of Pennsylvania). ENIAC był elektronicznym sumatorem i kalkulatorem cyfrowym. Zawierał 18 tysięcy lamp elektronowych. Ważył 30 ton. Pamięć mieściła 20 liczb dwudziestocyfrowych. Maszynę wykorzystywano między innymi do obliczeń balistycznych. ENIAC wykonywał 5000 dodawań na 1s.
● Komputer (z ang. computer od łac. computare – obliczać, dawne nazwy: mózg elektronowy, elektroniczna maszyna cyfrowa, maszyna matematyczna) - urządzenie elektroniczne służące do przetwarzania wszelkich informacji, które da się zapisać w formie ciągu cyfr, albo sygnału ciągłego.
● Współcześnie komputery dzieli się na: ● * komputery osobiste - o rozmiarach umożliwiających ich umieszczenie na biurku, używane zazwyczaj przez pojedyncze osoby ● * komputery domowe - poprzedniki komputerów osobistych, korzystający z telewizora, jako monitora. ● * komputery mainframe - często o większych rozmiarach, których zastosowaniem jest przetwarzanie dużych ilości danych na potrzeby różnego rodzaju instytucji, pełnienie roli serwerów itp. ● * superkomputery - największe komputery o dużej mocy obliczeniowej, używane do czasochłonnych obliczeń naukowych i symulacji skomplikowanych systemów. ● * komputery wbudowane - (lub osadzone, ang. embedded) specjalizowane komputery służące do sterowania urządzeniami z gatunku automatyki przemysłowej, elektroniki użytkowej, telefony komórkowe czy wręcz poszczególnymi komponentami wchodzącymi w skład komputerów.
● Firmy zaangażowane obecnie w tworzenie i rozwój nowych technologii: ● * Nvidia * Toshiba * Cray Research * Sun Microsystems * IBM * Dell * Apple * CISCO * HP * AMD * Intel * DEC * Silicon Graphics/SGI * Samsung ● Firmy mające duży wkład w historię komputerów: ● * Xerox * IBM * Apple * Commodore * Atari * Sinclair Research * Amstrad * AMD * Intel
● Internet - globalna ogólnoświatowa sieć komputerowa [1]. Podwaliny pod jej powstanie położono na początku lat 60. XX wieku, kiedy amerykańska firma RAND Corporation prowadziła badania nad możliwościami dowodzenia i łączności w warunkach wojny nuklearnej. Na podstawie jej raportów podjęto badania nad skonstruowaniem sieci komputerowej mogącej funkcjonować pomimo zniszczenia jej części.
● Usługi ● Dostawca usług internetowych (ISP), tzw. provider (wym. prowajder), może nam oferować następujące usługi internetowe: ● * przeglądanie stron internetowych – WWW; ● * transfer plików – FTP, P2P; ● * pocztę elektroniczną – ; ● * dyskusje internetowe – dostępne w ramach grup dyskusyjnych Usenetu, owych list dyskusyjnych oraz forów dyskusyjnych na stronach WWW; ● * rozmowy w czasie rzeczywistym – IRC oraz różne komunikatory internetowe, takie jak ICQ, Jabber, Gadu-Gadu czy Tlen; ● * usługi multimedialne – takie jak radio internetowe i telewizja internetowa; ● * telekonferencje; ● * faksowanie; ● * sklepy internetowe; ● * aukcje internetowe; ● * giełda internetowa; ● * bankowość elektroniczna; ● * telefonia internetowa VoIP. ● * gry online