AUDYT OŚWIATOWY W GMINIE SZAFLARY Wnioski i rekomendacje 25.kwietnia 2016.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
historia od dnia 21 czerwca 1996 r.
Advertisements

Doskonalenie zarządzania usługami publicznymi i rozwojem w jednostkach samorządu lokalnego Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach.
Istota i funkcje podatku
Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r
Główne kierunki rozwoju edukacji Główne kierunki rozwoju edukacji w roku szkolnym 2010/2011.
Obniżanie wieku szkolnego Finansowanie zmian, korzyści płynące z wdrożenia reformy, wskazówki i porady Dla organów prowadzących szkoły podstawowe Luty.
Eksploatacja zasobów informatycznych przedsiębiorstwa.
Bytom, 16 maja 2011 r. Bytomski Oświatowy Okrągły Stół
Bytomski Oświatowy Okrągły Stół
WYDZIAŁ EDUKACJI URZĘDU MIEJSKIEGO W KOSZALINIE WYDZIAŁ EDUKACJI ul. Mickiewicza 26, Koszalin tel
Analiza wyników egzaminów zewnętrznych absolwentów roku 2011 w Gimnazjum Nr 2 w Ciechanowie z wykorzystaniem metody EWD w ewaluacji wewnątrzkolnej. Opracowanie:
Przykłady Badanie polityki oświatowej w gminie X, kompetencji powiatu (miasta na prawach powiatu), województwa, identyfikacja czynników i barier rozwoju.
Długookresowe prognozowanie makroekonomiczne
Rola szkoły ponadgimnazjalnej w procesie przygotowania ucznia do życia we współczesnym społeczeństwie Jerzy Fraś.
EUROPEJSKA KARTA SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO
Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ
Nowa jakość doskonalenia – wsparcie rozwoju szkół w powiecie mieleckim POWIAT MIELECKI / CENTRUM KSZTAŁCENIA PRAKTYCZNEGO I DOSKONALENIA NAUCZYCIELI Wspomaganie.
NIEZBĘDNIK STATYSTYCZNY RYNEK PRACY - BAEL.
SPRAWOZDANIE FINANSOWE GMINY JEDLNIA
Projekt algorytmu podziału części oświatowej subwencji ogólnej na rok 2015 Warszawa, październik 2014 r.
Realnie o płacach nauczycieli w Polsce Olsztyn
MOBILNOŚĆ SZKOLNEJ KADRY EDUKACYJNEJ… CZYLI JAK ZDOBYĆ „KASĘ” NA NAUKĘ W INNYCH KRAJACH… …I W JAKI SPOSÓB POZNAWAĆ INNE KULTURY NIE BĘDĄC ROCKEFELLEREM…
System finansowy zadań zleconych wykonywanych przez urzędy stanu cywilnego Warszawa, 25 kwiecień 2015 r.
Struktura bezrobocia w okresie transformacji w Polsce
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich Podstawowe usługi i odnowa wsi na obszarach wiejskich (M07)
Aktor Jan Nowicki – Honorowy Obywatel Kowala Położenie: - centrum Polski - przy drodze krajowej Nr 1 z obwodnicą - w pobliżu autostrady A1 - węzeł Kowal.
PRZYGOTOWAŁA MAŁGORZATA PAJEK ANALIZA WYKONANIA BUDŻETU GMINY KARCZEW ZA 2009 ROK.
Kontrole planowe przeprowadzono w zakresie: 1.Zgodności realizacji wybranych zajęć edukacyjnych z ramowymi planami nauczania w publicznym gimnazjum (w.
Kontrole planowe Szkoły podstawowe Ośrodki doskonalenia nauczycieli Poradnie psychologiczno-pedagogiczne Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym.
„Nie wystarczy mieć cel – trzeba jeszcze wiedzieć, jak ten cel osiągnąć” Profesor Jerzy Regulski.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Badanie potencjału województwa pomorskiego w zakresie zróżnicowania.
Propozycje kryteriów wyboru finansowanych operacji dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na.
Zwierzyn,  Placówki oświatowe:  Zespół Placówek Oświatowych w Zwierzynie:  - Publiczna Szkoła Podstawowa im. Wojska Polskiego,  - Publiczne.
Kuratorium Oświaty w Opolu Narada z dyrektorami placówek doskonalenia nauczycieli województwa opolskiego Opole, 12 lutego 2013 r.
MACHINE REPAIR Symulacja z arkuszem kalkulacyjnym Magdalena Gołowicz Agnieszka Paluch.
Prezentacja Monitora kształcenia i szkolenia 2015 Przedstawicielstwo Komisji Europejskiej w Warszawie Warszawa 25 listopada 2015.
ANALIZA NIEPOKOJĄCEGO WZROSTU NAKŁADÓW NA OŚWIATĘ W GMINIE SZCZANIEC.
OŚWIATA W GMINIE STOSZOWICE DANE DEMOGRAFICZNE ORAZ INFORMACJE O WYNIKACH SPRAWDZIANÓW I EGZAMINÓW W PLACÓWKACH OŚWIATOWYCH NA TERENIE GMINY STOSZOWICE.
POPRAWA SYSTEMU EDUKACJI W POZNAŃSKICH GIMNAZJACH – Analiza wyników restrukturyzacji gimnazjów w roku szkolnym 2011/2012.
Koleje samorządowe w ujęciu Planu Transportowego dla województwa dolnośląskiego Kliczków, 4 listopada 2015 Agnieszka Zakęś Zastępca Dyrektora Departamentu.
Gdańska Rada Oświatowa r.. „Wysoka jakość gdańskiej edukacji odpowiadająca na wyzwanie uczenia się przez całe życie” Misja programu Gdańszczanin.
Pilotażowy Program Leader+ w Polsce.  Narodowy Plan Rozwoju  Sektorowy Program Operacyjny „Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz.
Program ochrony powietrza dla województwa małopolskiego Piotr Łyczko Kierownik Zespołu Ochrony Powietrza Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego.
Informacja o stanie realizacji zadań oświatowych w Gminie Wielka Wieś w roku szkolnym 2008/2009 Wielka Wieś, październik 2009.
Jak przenieść diagnozę ujętą w koncepcji dotyczącej szkolnictwa zawodowego do wniosku o dofinansowanie w ramach Poddziałania Konkurs numer: RPPM IZ /16.
Edukacja skuteczna, przyjazna i nowoczesna Reforma systemu oświaty Reforma systemu oświaty.
Finansowe i organizacyjne uwarunkowania funkcjonowania przedszkoli, szkół podstawowych i gimnazjówsamorządowych Mariusz Tobor.
Raport Electus S.A. Zapotrzebowanie szpitali publicznych na środki finansowe w odniesieniu do zadłużenia sektora ochrony zdrowia Warszawa,
System Wspierania Nauczycieli w Powiecie Bytowskim „Konsorcjum samorządowe” na rzecz edukacji Dariusz Glazik – Naczelnik Wydziału Edukacji, Kultury i Sportu.
POMORSKA RADA OŚWIATOWA. Ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym I.Art Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych.
Zmiany w zakresie: Dotacja na zapewnienie uczniom szkół podstawowych i uczniom klas dotychczasowych gimnazjów bezpłatnego dostępu do podręczników, materiałów.
INFORMACJA o stanie realizacji zadań oświatowych w Gminie Kartuzy, w roku szkolnym 2015/2016 w tym o wynikach sprawdzianów i egzaminów w szkołach, których.
Funkcjonowania placówek w roku szkolnym 2017/2018
w pomorskiej polityce edukacyjnej
Podstawowe dylematy oświaty w kontekście jej efektywności
Niektóre skutki zmian w oświacie
Sprawozdanie z wykonania budżetu
„Sześciolatek w szkole”
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich
Realizacja Programu Wieloletniego w województwie łódzkim
Projekt budżetu 2001 Zarząd Miasta TYCHY.
„Sześciolatek w szkole”
rekrutacja Rok szkolny 2019/2020
Finanse w oświacie Kwiecień, 2018 r..
Opracowano na danych Polskiego FADN
KWOTA CZĘŚCI OŚWIATOWEJ SUBWENCJI OGÓLNEJ W 2019 R.
Zespół do spraw statusu zawodowego pracowników oświaty
Jednostek Samorządu Terytorialnego a rosnące obciążenia finansowe
Dramat w dwóch aktach i z prologiem
Ustawa z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych
Zapis prezentacji:

AUDYT OŚWIATOWY W GMINIE SZAFLARY Wnioski i rekomendacje 25.kwietnia 2016

1. KOMENTARZ DO SYTUACJI DEMOGRAFICZNEJ Niż demograficzny jest faktem: od ponad 20 lat stopa urodzeń nie gwarantuje prostej zastępowalności pokoleń a wskaźnik dzietności należy do najniższych na świecie. Wskutek niżu liczba uczniów w Polsce zmniejsza się systematycznie: od roku 2006 liczba uczniów spadła o (wyższy spadek w szkołach wiejskich). Liczba szkół w Polsce spada: wg danych GUS i MEN w roku szkolnym 2013/2014 było w Polsce o 5916 oddziałów szkolnych i 1259 szkół mniej niż w analogicznym okresie roku poprzedniego. Wdrażane rozwiązania strukturalne przeciwdziałające spadkowi ludności (m.in. Program 500+) przyniosą odczuwalny efekt najwcześniej po 7 do 10 lat (we Francji, jedynym kraju, gdzie skutecznie wykorzystano podobne instrumenty, wyraźne oddziaływanie odnotowano dopiero po 15 latach).

2. KOMENTARZ DO SYTUACJI DEMOGRAFICZNEJ Wnioskując z prognozy zmiany liczby ludności wg wieku w latach , liczba ludności pomiędzy 0-8 lat spadnie dwukrotnie, w przedziale lat ustabilizuje się na bardzo niskim poziomie a – w sumie – liczba ludności do 40 roku życia spadnie o 30% (z 20,0 mln do 14,0 mln), natomiast wzrośnie populacja powyżej 65 roku życia (wzrost o 37,5% - z 5,0 do 8,0 mln).

3. Komentarz do sytuacji demograficznej w Gminie Szaflary  Nie należy spodziewać się, że przemiany w strukturze demograficznej kraju ominą Gminę Szaflary.  Nie dysponujemy szczegółową prognozą demograficzną dla Gminy Szaflary. Opierając się jednak na prognozie GUS dla Powiatu Nowotarskiego, założyć możemy, że nawet gdyby ilość mieszkańców była stała, to według tzw. funkcjonalnych grup wiekowych obserwować będziemy dalsze niekorzystne zmiany w strukturze ludności według wieku oraz zmniejszanie się liczebności kobiet w wieku rozrodczym.  W konsekwencji systematyczne zmniejszać się będzie populacja objęta obowiązkiem skolaryzacji.

4. Subwencja oświatowa jako standard pokrycia kosztów działania systemu oświaty w gminie Zgodnie z intencją ustawodawcy subwencja oświatowa powinna pokrywać wszystkie bieżące koszty związane z prowadzeniem z prowadzeniem szkół podstawowych i gimnazjum (z wyłączeniem dowozów, stołówek i świetlic). W Gminie Szaflary w latach koszty finansowania systemu oświaty wynosiły średniorocznie 46,71% budżetu (przy średniej krajowej 40% a 42,55% w gminie stanowiącej punkt odniesienia). Subwencja oświatowa pokrywała konieczne wydatki średniorocznie w 73,21%. Są to wskaźniki wyższe od przeciętnej krajowej. Jedynie w roku 2015 na dopłaty wydatkowane będzie zł ,65 (co stanowi 7,25% wszystkich wydatków budżetowych na ten rok a 18,28% wydatków na oświatę).

5. Subwencja oświatowa jako źródło pokrycia kosztów działania systemu oświaty w gminie Według badań Biura Analiz Sejmowych oraz Instytutu Badań w Oświacie gmina wiejska jest w stanie finansować funkcjonowanie prowadzonych szkół ze środków przekazywanych z budżetu państwa, gdy szkoła podstawowa liczy nie mniej niż 104 uczniów (średnio 18 uczniów w oddziale); w przypadku gimnazjum, jest to minimum 71 uczniów (przy przeciętnej w oddziale 24 uczniów). W placówkach na terenie Gminy Szaflary wielkość oddziału nie przekracza, poza kilkoma wyjątkami, tego poziomu a wręcz jest znacząco niższa. Jednocześnie jednostki szkolne o liczbie uczniów poniżej 90, niezależnie od ich typu, wykazują jedną wspólną cechę, wysokość dopłaty do subwencji oscyluje wokół lub plasuje się powyżej 50%.

6. Subwencja oświatowa a źródła finansowania systemu oświaty w gminie  W konsekwencji, gdy system finansowania oświaty jest sztywny a subwencja oświatowa nie obejmuje wszystkich kosztów prowadzenia jednostek szkolnych, na obszarach wiejskich rozbudowana sieć szkół podstawowych z bardzo małą liczbą uczniów, w których funkcjonują zapisy Karty Nauczyciela, przy finansowaniu opartym na dopłacie przez gminę do subwencji oświatowej, jest niekorzystna dla gmin małych o rozproszonej sieci jednostek szkolnych.  Jednocześnie jednostki szkolne o małej liczbie uczniów cechują się bardzo dużą wrażliwością na zmianę warunków początkowych: zmniejszenie liczby uczniów skutkuje szybkim wzrostem kosztów nauczania (adekwatnym przykładem jest przypadek Gimnazjum w Zaskalu: spadek liczby uczniów o 50% w jednym roku skutkuje nagłym wzrostem kosztów o 24,5%).

7. Wnioski - Podsumowanie  Najistotniejszym wyznacznikiem jednostkowych kosztów nauczania jest oddział i przeciętna liczba uczniów przypadających na 1 oddział.  Liczba zatrudnionych nauczycieli w porównaniu z liczbą uczniów w kilku ze szkół prowadzonych przez Gminę Szaflary znacząco In minus odbiega od średniej krajowej i średniej regionalnej.  Wynagrodzenie i ścieżka awansu zawodowego pracowników pedagogicznych powiązana jest z subwencją oświatową. W konsekwencji pieniądze, zgodnie z zasadą „pieniądze za uczniem”, liczone na uczniów, a wypłacane w oparciu o wynagrodzenia nauczycieli.  W najbliższych latach – analizując liczbę uczniów, wielkość oddziałów oraz generowanych kosztów – sieć placówek szkolnych w Gminie Szaflary musi być poddana reorganizacji.

8. Rekomendacje - wprowadzenie Przyjmując za punkt wyjścia korelację (a) kosztów działalności, (b) jakości edukacji oraz (c) lokalizacji oraz by uniknąć radykalnych działań w niedalekiej przyszłości – a w między czasie zmagać się z niedoborami w lokalnym budżecie – już teraz należy przygotować i wdrożyć kompleksowy program reorganizacji aktualnie funkcjonującej sieci jednostek szkolnych poprzez scalanie jednostek szkolnych prowadzonych przez Gminę Szaflary lub – alternatywnie – przekazanie ich do prowadzenia innym podmiotom. Jednocześnie należy wykorzystać dostępną infrastrukturę do tworzenia wyspecjalizowanych jednostek organizacyjnych (także niepublicznych) jednocześnie obniżających koszty realizacji zadań własnych gminy i tworzących źródła przychodów dla gminy (tzw. profit center). Podejmując prze przedsięwzięcia promieniujące na ich lokalne otoczenie i odwrotnie, można doprowadzić do zmiany relacji pomiędzy gminnym systemem oświaty a otoczeniem społeczno-ekonomicznym, zapewnić powstanie efektów mnożnikowych oraz – w konsekwencji - wzmocnić skuteczność oddziaływania rekomendowanych działań.

9. Rekomendacje – warianty możliwych działań Przyjmując za punkt wyjścia korelację (a) kosztów działalności, (b) jakości edukacji oraz (c) lokalizacji uważamy, że możliwe są trzy scenariusze: * pierwszy z nich ogranicza możliwości rozwojowe Gminy a w efekcie końcowym zmusza do radykalnych działań (włącznie z likwidacją szkół), * drugi pozwala na kontrolowany proces zmian i dostosowanie się do sytuacji, bez ponoszenia kosztów społecznych, * trzeci wymusi proces integralnie związany z nieuniknionymi kosztami społecznymi (które dotkną przede wszystkim środowisko pedagogiczne).

10. Rekomendacje – wariant I System oświaty na terenie Gminy Szaflary pozostawiamy bez zmian, nie zostają podjęte żadne działania zapobiegawcze. Gmina w kolejnych latach dokłada do subwencji oświatowej. Kwota dopłaty do subwencji wzrasta, gdyż liczba dzieci objętych obowiązkiem skolaryzacji będzie się zmniejszać. W konsekwencji będzie brakowało środków finansowych nie tylko na nowe inwestycje, ale również na utrzymanie obecnej infrastruktury oświatowej, co oznacza konieczność likwidacji kilku jednostek szkolnych.

11. Rekomendacje – wariant II (1) Szkoła podstawowa w Borze, jednostka szkolna o najwyższych kosztach a jednocześnie oferująca najwyższy standard edukacji, powinna być połączona z ZSPiG w Szaflarach a nauczanie początkowe (klasy 1-3) kompleksowo przeniesione do Boru jako filii zespołu szkół w Szaflarach. Wykorzystane zostaną wszystkie walory lokalizacyjne placówki (włącznie z zapewnieniem, tak ważnego w procesie edukacji początkowej, przyjaznego środowiska) a wysoki standard nauczania dostępny będzie większej grupie uczniów. (2) Przeprowadzić proces scalenia ZSPiG w Maruszynie Dolnej i ZSPiG w Maruszynie Górnej, w jednej ze szkół umieszczając wyłącznie kształcenie na poziomie szkoły podstawowej, w drugie zaś gimnazjum. (3) Zespoły szkół w Bańskiej Niżnej i Bańskiej Wyżnej poddać procedurze scalenia lub – alternatywnie – na bazie jednej z tamtejszych jednostek szkolnych utworzyć szkołę sprofilowaną, pozwalając na edukację w zakresie dotychczas nie oferowanym w Gminie Szaflary. Działania rekomendowane w wariancie II pozwolą, podnosząc standard edukacji (dziś zróżnicowany w każdym z zespołów szkół), wygenerować oszczędności w wysokości około zł ,0 rocznie i – jednocześnie – zachować istniejącą sieć jednostek szkolnych, lepiej wykorzystując ich potencjalne możliwości.

12. Rekomendacje – wariant III Jednostki szkolne w Maruszynie Dolnej, Maruszynie Górnej, Bańskiej Niżnej, Bańskiej Wyżnej oraz w Borze przekazywane będą do prowadzenia stowarzyszeniom, fundacjom, osobom prawnym lub fizycznym. Pozwoli to na zachowanie istniejącej sieci szkół, dojdzie tylko do zmiany organu prowadzącego na niepubliczny. Nie będzie to skutkowało, co istotne, wprowadzeniem opłaty za korzystanie z edukacji, ponieważ nowy organ prowadzący otrzyma na swoją działalność subwencję oświatową. W wariancie III pracownicy pedagogiczni mogą bezpośrednio przejmować prowadzenie poszczególnych szkół.

13. Rekomendacje – przedsięwzięcia uzupełniające 1. Jednym z czynników, na znaczenie których należy położyć nacisk, jest wykorzystanie tzw. renty geograficznej. Atrakcyjność lokalizacji Gminy Szaflary jako gminy podtatrzańskiej można wykorzystać tworząc szkołę o profilu sportowym. 2. Dla optymalnego wykorzystania dostępnej infrastruktury utworzenie przez istniejące stowarzyszenia lub nowe podmioty Niepublicznego Młodzieżowego Domu Kultury, Niepublicznego Międzyszkolnego Ośrodka Sportu oraz Młodzieżowego Schroniska Szkolnego. 3. Wdrożenie systemu zarządzania gminnymi obiektami i nieruchomościami – a dzięki temu optymalizację zarówno kosztów bieżącej eksploatacji, jak i programu przedsięwzięć modernizacyjnych.

Zamiast podsumowania… ”Wychowanie i kultura to najpiękniejsze i najdoskonalsze dobra, jakie posiadamy w życiu.” Klemens Aleksandryjski

Cezary Krzepina