Konferencja nt. „Rozwój szkolnictwa zawodowego w Białymstoku a potrzeby rynku pracy” Białystok 17 czerwca 2010 roku Udział szkolnictwa zawodowego w Białymstoku.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 3 im. S. Dariusa i S. Girenasa
Advertisements

Projekty realizowane w ZSP nr 2 w Siedlcach współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Zawody przyszłości w Polsce i ich szanse na rynkach europejskich
Rynek pracy w województwie zachodniopomorskim
Projekt zrealizowany przez: ASM Centrum Badań i Analiz Rynku Sp. z o.o Kutno ul. Grunwaldzka 5 tel. 024/ fax. 024/ Instytut.
Potrzeby rynku pracy a system edukacji
plan naboru do szkół ponadgimnazjalnych na rok szkolny 2011/2012
Dane informacyjne Nazwa szkoły: ZSO nr 1 I Liceum Ogólnokształcące im. ppor. Emilii Gierczak w Nowogardzie ID grupy: 97_6_G_P1 Opiekun: Barbara Papuszka.
Rynek pracy globalny vs. regionalny / lokalny
1 1.
Powiatowe zróżnicowanie sytuacji na podkarpackim rynku pracy w kontekście zawodów nadwyżkowych i deficytowych. Tomasz Soliński Zakład Public Relations.
Kształcenie zawodowe a kadra pedagogiczna
Kompetencje zawodowe uczniów w kontekście oczekiwań rynku pracy Wojewódzki Urząd Pracy w Opolu listopad 2007.
KSZTAŁCENIE ZAWODOWE W POWIECIE KLUCZBORSKIM Miejsce: Aula Zespołu Szkół Ogólnokształcących im. Adama Mickiewicza w Kluczborku Termin: 28 listopada 2007.
Sytuacja na lokalnym rynku pracy
Doradztwo zawodowe w Publicznym Gimnazjum im. W. Witosa w Pławie
DEBATA Edukacja a rynek pracy w Powiecie Gostyńskim 11 grudnia 2007r.
co po gimnazjum ? Wybierz swoją przyszłość Przygotowała:
POWIATOWY URZĄD PRACY W WĄGROWCU
1 Sytuacja na małopolskim rynku pracy w kontekście dostosowania kompetencji mieszkańców do potrzeb pracodawców Kierunki rozwoju kształcenia i wychowania.
Powiat Gorlicki XVI SESJA XVI SESJA RADY POWIATU GORLICKIEGO.
lecz dla życia się uczymy”
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH NR 2
Podstawy prawne polityki rynku pracy
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
RYNEK PRACY I JEGO OCZEKIWANIA A SZKOLNICTWO ZAWODOWE mgr Mariusz Wacławek Dyrektor PCE w Chrzanowie.
SZANSE I ZAGROŻENIA DLA ABSOLWENTÓW SZKÓŁ NASZEGO REGIONU
Zespół Szkół w Zabrodziu
Rekrutacja – 2010 Zespół Szkół Nr 2 w Nowym Dworze Gdańskim, ul. Warszawska 54 ZESPÓŁ SZKÓŁ NR 2 NAJLEPSZY WYBÓR ! Nie dla szkoły, lecz dla życia się uczymy.
OFERTA SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH
KSZTAŁCENIE W ZAWODACH
Bezrobocie Suwałki 24 luty 2014 rok.
CENTRUM KSZTAŁCENIA PRAKTYCZNEGO W SANOKU Oferta edukacyjna.
Co dalej Gimnazjalisto ?
Szkoła zawodowa Rzeszów Szkoły Zawodowe w Rzeszowie ZS Agroprzedsiębiorczości ZS Kształcenia Ustawicznego ZS Ekonomicznych ZS Elektronicznych ZS.
Szkoła zawodowa Rzeszów 2013.
OFERTA KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO NA POZIOMIE PONADGIMNAZJALNYM
Zespół Szkół im. Konstytucji 3 Maja w Iławie
Zawody przyszłości w Polsce i ich szanse na rynkach europejskich
Gostynińskie Centrum Edukacyjne
KIERUNKI KSZTAŁCENIA TECHNIK ŻYWIENIA I USŁUG GASTRONOMICZNYCH Technik żywienia i usług gastronomicznych jest przygotowany do wykonywania różnych zadań.
Analiza rynku pracy Stan faktyczny
PATRONAT PREZYDENT MIASTA CZĘSTOCHOWY DYREKTOR DELEGATURY KURATORIUM OŚWIATY W CZĘSTOCHOWIE CentrumInformacjiZawodowej Centrum Kształcenia Praktycznego.
OFERTA EDUKACYJNA ELBLĄSKICH SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH NA ROK SZKOLNY 2016/2017.
Radomski Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli ul. J. Słowackiego 17 ul. J. Słowackiego Radom Radom tel tel.
KSZTAŁCENIE ZAWODOWE W RZESZOWIE oferta edukacyjna szkół Rzeszów 2016.
Lokalny rynek pracy LATA Bezrobotni (ogółem)
Bezrobotni absolwenci szkół wyższych i ponadgimnazjalnych w województwie pomorskim Joanna Witkowska Dyrektor Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Gdańsku Ogólnopolska.
KLASA WIELOZAWODOWA. Wybierz zawód i kształć się zgodnie ze swoimi zainteresowaniami!
Typy szkół ponadgimnazjalnych trzyletnie liceum ogólnokształcące trzyletnia szkoła specjalna przysposabiająca do pracy trzyletnia zasadnicza szkoła zawodowa.
KSZTAŁCENIE ZAWODOWE A RYNEK PRACY W WOJEWÓDZTWIE LUBELSKIM Wydział Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego Lublin, grudzień 2007 Kuratorium Oświaty w Lublinie.
Konferencja nt. „Nowy wizerunek szkół zawodowych w Lublinie i Chełmie - większe szanse na rynku pracy” Chełm 24 maja 2011 roku Udział szkolnictwa zawodowego.
POWIATOWY URZĄD PRACY W KONINIE Konferencja „Po pierwsze praca …” Konin, 18 września 2014 r. Wiesława Matusiak Dyrektor Powiatowego Urzędu Pracy w Koninie.
Konferencja nt. Rozwój szkolnictwa zawodowego w Białymstoku a potrzeby rynku pracy Białystok, 17 czerwca 2010 r. Uczestnicy projektu:  Instytut Badań.
Konferencja nt. Rozwój szkolnictwa zawodowego w Białymstoku a potrzeby rynku pracy Białystok, 17 czerwca 2010 Pracodawcy o rynku pracy w Białymstoku –
Centrum Kształcenia Ustawicznego Liczba słuchaczy Rok szkolny Liczba słuchaczy Liczba oddz. 2010/ / / / / /179.
Zawody nauczane we wrocławskich szkołach
KSZTAŁCENIE ZAWODOWE W RZESZOWIE oferta edukacyjna szkół
Szkolnictwo ponadgimnazjalne w roku szkolnym 2016/2017
Spotkanie dyrektorów szkół zawodowych
Podsumowanie rekrutacji do szkół ponadgimnazjalnych na rok 2016/2017
Zawody przyszłości w Polsce i ich szanse na rynkach europejskich
Młodzież na rynku pracy
Młodzież na rynku pracy - stan i struktura bezrobocia -
dobry start w przyszłość
Spotkanie z rodzicami uczniów klas gimnazjalnych
Historia szkoły sięga już przeszło 50 lat.
Powiat Buski.
Zapis prezentacji:

Konferencja nt. „Rozwój szkolnictwa zawodowego w Białymstoku a potrzeby rynku pracy” Białystok 17 czerwca 2010 roku Udział szkolnictwa zawodowego w Białymstoku w kreowaniu podaży na rynek pracy – wyniki badań Autor: Bożena Słomińska

Prezentowane problemy badawcze  Tendencje zmian w strukturze kształcenia w Białymstoku na tle woj. podlaskiego  Absolwenci wg zawodów a potrzeby rynku pracy – na podstawie analizy zawodów deficytowych i nadwyżkowych  Ocena podaży pracy przez lokalnych pracodawców  Przyczyny niedopasowania podaży pracy do popytu  Ocena szans absolwentów na rynku pracy

Struktura absolwentów średnich i wyższych szkół na Podlasiu na tle Polski ogółem, w % Rodzaje szkół/studiów PodlasiePolskaPodlasiePolska Licea ogólnokształcące i uzupełniające 24,226,324,223,8 Szkoły zawodowe i licea profilowane 29,827,423,724,3 Szkoły policealne10,99,410,59,1 Studia magisterskie i licencjackie 35,136,941,642,8 Ogółem absolwenci100,0 Źródło: Dane GUS, zestawienie i obliczenia własne

Absolwenci podlaskich szkół zawodowych w latach Rodzaje szkółZmiany liczby absolwentów w % 2008/ /2008 Ogółem szkoły zawodowe:- 8,9- 8,7 Zasadnicze szkoły zawodowe- 12,0- 4,1 Technika+ 7,8+ 2,8 Licea profilowane- 12,6- 44,7 Źródło: Dane GUS, obliczenia własne

Absolwenci białostockich techników w latach ZawodyUdział w liczbie absolwentów Technik mechanik22,0 Technik ekonomista10,4 Technik technologii żywności7.9 Technik elektronik7,5 Kucharz6,4 Technik hotelarstwa4,1 Technik telekomunikacji3,7 Technik kelner3,6 Technik budownictwa3,3 Technik informatyk3,1 Źródło: Dane szkół zawodowych, obliczenia własne

Absolwenci białostockich szkół zawodowych w latach ZawodyUdział w liczbie absolwentów Kucharz małej gastronomii24,0 Cukiernik16,6 Mechanik pojazdów samochodowych 13,4 Elektryk7,6 Blacharz/lakiernik6,6 Mechanik operator pojazdów i maszyn rolniczych 6,3 Fryzjer4,6 Elektromechanik4,3 Murarz3,4 Źródło: Dane szkół zawodowych, obliczenia własne

Ocena sytuacji absolwentów szkół zawodowych na lokalnym rynku pracy na podstawie danych PUP w Białymstoku dotyczących lat

Wariant I – bardzo małe szanse na pracę: rejestrowano nowych bezrobotnych, brak ofert pracy Zawody/specjalnościZmiany w liczbie absolwentów Technik budownictwaLiczba absolwentów utrzymywała się na tym samym nie wysokim poziomie Technik elektrykLiczba absolwentów malała Technik technologii odzieżyLiczba absolwentów rosła Technik technologii żywnościLiczba absolwentów rosła Technik ekonomistaLiczba absolwentów rosła Źródło: opracowanie własne na podstawie danych szkół zawodowych oraz PUP Białystok

Wariant II –małe szanse na pracę: liczba ofert mniejsza niż nowo rejestrowanych bezrobotnych Zawody/specjalnościZmiany w liczbie absolwentów Technik mechanikRelatywnie duża liczba absolwentów; w ostatnim roku zmalała Technik informatykLiczba absolwentów rosła FryzjerLiczba absolwentów rosła CukiernikLiczba absolwentów malała Źródło: opracowanie własne na podstawie danych szkół zawodowych oraz PUP Białystok

Wariant III –duże szanse na pracę: liczba ofert pracy większa niż nowo rejestrowanych bezrobotnych Zawody/specjalnościZmiany w liczbie absolwentów Technik handlowiecLiczba absolwentów rosła KucharzLiczba absolwentów rosła Mechanik pojazdów samochodowych Liczba absolwentów rosła SprzedawcaBrak absolwentów Źródło: opracowanie własne na podstawie danych szkół zawodowych oraz PUP Białystok

Wariant IV – bardzo duże szanse na pracę: zgłaszano oferty pracy, nie rejestrowano nowych bezrobotnych Zawody/specjalnościZmiany w liczbie absolwentów Technik administracjiBrak absolwentów Technik organizacji prac biurowychBrak absolwentów KelnerLiczba absolwentów rosła Technik ochrony fizycznej osób i mienia Brak absolwentów Monter instalacji wodociągowych i kanalizacyjnych Brak absolwentów Źródło: opracowanie własne na podstawie danych szkół zawodowych oraz PUP Białystok

Wariant IV – bardzo duże szanse na pracę: zgłaszano oferty pracy nie rejestrowano nowych bezrobotnych Zawody/specjalnościZmiany w liczbie absolwentów MurarzLiczba absolwentów utrzymywała się na nie wysokim poziomie ŚlusarzBrak absolwentów StolarzW ostatnim roku brak absolwentów KrawiecNiewielka i malejąca liczba absolwentów Źródło: opracowanie własne na podstawie danych szkół zawodowych oraz PUP Białystok

Czy podaż pracy zaspokaja potrzeby pracodawców, w % ZawodyZdecydowa nie tak Raczej tak Raczej nie Zdecydowa nie nie Biurowe66,029,84,3 Handlowe50,744,42,82,1 Elektrotechniczne38,836,716,38,2 Budowlane53,726,89,8 Mechaniczne52,632,99,25,3 Gastronomiczne31,347,914,66,3 Turystyka27,345,527,3 Ogrodnicze25,075,0 Odzieżowe50,040,010,0 Usługi osobiste40,9 11,46,8 Źródło: badanie pracodawców, IV kwartał 2009 r.

Brakujące specjalności: kucharz, kelner, stolarz, fryzjer, informatyk, mechanik, elektronik Paradoks: zarejestrowani bezrobotni oraz brak potencjalnych pracowników w tych samych zawodach

Przyczyny niedopasowania podaży i popytu na pracę  Oferta edukacyjna  Uwarunkowania i sytuacja w szkolnictwie zawodowym  Preferencje i aspiracje młodzieży i rodziców  Brak ośrodka prognozującego potrzeby rynku i wyznaczającego kierunki rozwoju lokalnego szkolnictwa zawodowego  Brak drożnych kanałów przepływu informacji  Mała funkcjonalność systemu doradztwa zawodowego  Ograniczona współpraca szkół z pracodawcami

Ocena oferty edukacyjnej szkolnictwa zawodowego w Białymstoku Słabe strony oferty  Zestaw zawodów jest ograniczony listą MEN  Mały wpływ na ofertę mają przedsiębiorcy  Ofertę kształtują zgłoszenia uczniów  Oferta mało elastyczna Mocne strony oferty  Próby nawiązywania w ofercie do prognoz gospodarczych  Próby dostosowania oferty do zainteresowań gimnazjalistów  Oferta szeroka Źródło: badanie jakościowe przedstawicieli szkolnictwa i pracodawców

Czy uważasz, że oferta edukacyjna szkół ponadgimnazjalnych jest zadowalająca? Źródło: badanie białostockich gimnazjalistów

Opinie ekspertów o uwarunkowaniach podaży pracy  Niedoinwestowanie technologiczne pracowni i warsztatów szkolnych  Kadra pedagogiczna – dobrzy teoretycy, mała znajomość nowych rozwiązań technologicznych  Duży udział uczniów o najniższych wynikach edukacyjnych-mały prestiż szkolnictwa  Kwalifikacje absolwentów nie zawsze pozytywnie oceniane przez pracodawców  Baza – hamulec wysokiej jakości nauczania  Brak korelacji międzyprzedmiotowej  Uruchamianie nowych kierunków-bez zaplecza

Jakość podaży pracy w opiniach uczniów kształcących się zawodowo Charakterystyka wiedzy zdobywanej w szkole TechnikaZasadnicze szkoły zawodowe Przeważa wiedza teoretyczna 64,619,0 Przeważają umiejętności praktyczne 4,023,3 Wiedza nosi charakter teoretyczno-praktyczny 31,457,8 Źródło: I. Niećko, D. Jegorow, M. Cieślikowska, Postawy i opinie uczniów białostockich szkół zawodowych wobec zawodu, edukacji zawodowej i przyszłości zawodowej, Raport z badań, IBRKK, Warszawa 2009

Jakość zatrudnionych w ocenie pracodawców, wg zawodów, w % Grupy zawodówWystarczającaNiewystarczająca Biurowe97,82,2 Handlowe95,05,0 Elektrotechniczne87,512,5 Budowlane i geodezyjne95,24,8 Mechaniczne, samochodowe92,17,9 Gastronomiczne83,716,3 Turystyka i hotelarstwo90,99,1 Ogrodnicze, rolnicze100,0 Odzieżowe88,611,4 Usługi osobiste83,316,7 Źródło: badanie pracodawców, IV kwartał 2009 r.

Szanse i zagrożenia dla absolwentów szkolnictwa zawodowego na białostockim rynku pracy SzanseZagrożenia Poprawa jakości kształcenia Oddziaływanie na ponowny wzrost etosu zawodowego Zmiana formuły kształcenia - wiedza specjalistyczna +ogólna, która ma ułatwiać przekwalifikowanie Przygotowanie absolwentów do samozatrudnienia Przygotowanie absolwentów do mobilności zawodowej po ukończeniu szkoły Włączanie firm do procesu edukacji Sytuacja rynkowa Zwiększenie aspiracji młodzieży w zakresie wykształcenia, co ogranicza kształcenie zawodowe Postrzeganie przez ogół młodzieży i rodziców szkół zawodowych jako słabej alternatywy w wyborze ścieżki kształcenia

Szanse i zagrożenia dla absolwentów szkolnictwa zawodowego na białostockim rynku pracy SzanseZagrożenia Pozyskiwanie kompetencji poza zawodowych Podejmowanie ewaluacji programów nauczania pod kątem ich przydatności dla pracodawców Rozwój systemu doradztwa edukacyjno-zawodowego silnie nastawionego na zaspokajanie potrzeb rynku pracy Tworzenie i doskonalenie systemu informacji zawodowej sterującej rozwojem szkolnictwa zawodowego Niska samoocena absolwentów szkół zawodowych wynikająca ze złej marki szkolnictwa zawodowego w społeczeństwie

Dziękuję za uwagę