Dwa typy komunikacji słownej i ich oddziaływanie na dzieci. Blokady komunikacji interpersonalnej. Czynniki ułatwij ą ce komunikacj ę.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Czy umiesz się uczyć? Strategia wdrażania projektu innowacyjnego pt.: „Umiem się uczyć”
Advertisements

Witam na szkoleniu Colway. SZKOLENIE Z PREZENTOWANIA PIERWSZEGO PLANU FINANSOWEGO COLWAY.
1 Mój sposób na efektywną naukę Opracowała: Agnieszka Terebus studentka V roku Akademii Pedagogiki Specjalnej w Warszawie na kierunkach: Pedagogika Zdolności.
Raport z badania rezultatów Program ów „ Czytające Szkoły” i „Czytające Przedszkola”
Zarządzanie Zmianą Sesja 3 Radzenie sobie z ludzkimi aspektami zmiany: opór.
Zespół Szkół w Przykonie Szkoła Podstawowa im. Marii Konopnickiej w Przykonie.
GRUPY I ZESPOŁY © dr E.Kuczmera-Ludwiczyńska, mgr D.Ludwiczyński.
Moduł 5 Temat 1 Poziom 2 Dzielenie się pomysłami.
Agresja i przemoc w środowisku szkolnym -metody postępowania w sytuacjach trudnych.
Jak zapobiegać przemocy domowej wobec dzieci i młodzieży. Iwona Czerwoniuk psychoterapeuta BSFT (Terapia Krótkoterminowa Skoncentrowana na Rozwiązaniu)
Dziecko z zaburzeniami rozwoju w szkole masowej – uwagi praktyczne.
Mgr Justyna Prokocka-Kasjaniuk. Przedszkole (2,5) 3 – 5 lat Szkoła Podstawowa kl. I 6 lat (5 lat) Kl. IV 9 lat Gimnazjum kl. I 12 lat Szkoły ponadgimnazjalne.
10 grudnia minęło 60 lat od uchwalenia Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka. Dziecko to mały człowiek. Jednak nie wszyscy dorośli o tym pamiętali. W.
Zarządzanie jakością kształcenia. Poznajmy się Imię i nazwisko Skąd przyjechałaś/-eś? Podaj 3 informacje na swój temat: 2 prawdziwe i 1 fałszywą- informacje.
18 kwietnia 2016 (poniedziałek) Część humanistyczna 19 kwietnia 2016 (wtorek) Część matematyczno – przyrodnicza 20 kwietnia 2016 (środa) Język obcy nowożytny.
Harmonogram działań KANDYDATA do samorządowego gimnazjum w ramach elektronicznej rekrutacji na rok szkolny 2016/2017 Szkolenie dla Rodziców uczniów Szkoła.
I.Efekty II.Procesy III.Funkcjonowanie szkoły IV.Zarządzanie szkołą.
Sytuacje problemowe w Grupach Partnerskich na podstawie materiałów dla FPŚ.
KLASA PSYCHOLOGICZNO – PRAWNA. PRZEDMIOTY REALIZOWANE WEDŁUG ROZSZERZONEGO PROGRAMU NAUCZANIA JĘZYK POLSKI - OD KLASY PIERWSZEJ MOŻLIWOŚĆ WYBORU DOWOLNYCH.
Scenariusz lekcji chemii: „Od czego zależy szybkość rozpuszczania substancji w wodzie?” opracowanie: Zbigniew Rzemieniuk.
EWALUACJA PROJEKTU WSPÓŁFINANSOWANEGO ZE ŚRODKÓW UNII EUROPEJSKIE J „Wyrównywanie dysproporcji w dostępie do przedszkoli dzieci z terenów wiejskich, w.
Czyli Jędrki, Emki i Zuźki. Każdy człowiek ma w sobie wielkie możliwości, musi je tylko odkryć !
KOMUNIKOWANIE W PROCESIE WSPIERANIA ROZWOJU SZKOŁY Jarosław Kordziński NA.
EWALUACJA JAKO ISTOTNY ELEMENT PROJEKTÓW SYSTEMOWYCH Sonia Rzeczkowska.
ZAPROSZENIE DO PRZYGODY 2. tura tutoringu dla Liderek i Liderów Pracowni Orange.
Coaching w poradnictwie zawodowym i edukacji. PLAN Definicja, proces - zmiana Możliwość wykorzystania coachingu w poradnictwie zawodowym i edukacji Model.
BUDOWANIE RELACJI PARTNERSKICH - PRZEŁAMYWANIE OBAW I BARIER Beata Bednarczyk.
OPTYMALNY CEL I PODSTAWY ROZWOJU SZKOŁY. PRZEDE WSZYSTKIM DZISIEJSZA SZKOŁA POWINNA PRZYGOTOWYWAĆ DO ŻYCIA W DRUGIEJ POŁOWIE XXI WIEKU.
Jak sobie z nim radzić ?.
Pacjent dorosły, w sytuacji rezygnacji z leczenia przyczynowego
Konferencja nt. „Nowy wizerunek szkół zawodowych w Lublinie i Chełmie – większe szanse na rynku pracy” w ramach projektu współfinansowanego ze środków.
Zarządzanie zmianą Sesja 4 Skuteczne współdziałanie w ramach organizacji.
Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały?. 1. Jak zachęcić dziecko do współpracy? 2. Jak pomóc rodzicom, aby umieli radzić sobie ze swoimi negatywnymi uczuciami?
Ocena postępowania o udzielenie zamówienia publicznego polega na ocenie zgodności postępowania Beneficjentów z obowiązującymi przepisami dotyczącymi zamówień.
Sytuacja psychologiczna kobiet z rodzinną historią raka piersi Maria Rogiewicz Szkoła Wyższa Psychologii Społecznej.
LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCE NR VII OPRACOWAŁA ANETA RADOMYSKA ANALIZA ANKIET.
„Książki nie mają właściwości róż, dlatego nie szukajmy wciąż najświeższych”
1 Organizacje a kontrakt psychologiczny We współczesnym świecie człowiek otoczony jest szeregiem kontraktowych zobowiązań. To pewien rodzaj powiązań, zależności,
RAPORT Z BADAŃ opartych na analizie wyników testów kompetencyjnych przeprowadzonych wśród uczestników szkoleń w związku z realizacją.
 Jak zapanować nad ludzkimi uczuciami?.  To powodowana strachem reakcja emocjonalna, która pojawia się, gdy zablokowane jest jakieś dążenie i następuje.
Założenia psychologii kognitywnej (poznawczej) jako innowacyjna forma pracy z uczniem realizowana w Zespole Szkół w Gębicach.
Przygotowała Dominika Karpińska - psycholog. Nie każdy ból dorastania jest depresją, ale też nie każdy można zbyć wzruszeniem ramion i stwierdzeniem;
MODUŁ 4 TEMAT 2 POZIOM 2 Reagowanie na zmianę. CELE SZKOLENIA: Poznasz różnicę pomiędzy nastawieniem, gdy jesteś „w” lub „poza pudełkiem”, Zrozumiesz,
Depresja jest stanem charakteryzującym się długotrwale obniżonym nastrojem oraz szeregiem innych objawów psychicznych i somatycznych.
5 kwietnia 2016 r. (wtorek) część 1. – język polski i matematyka – godz. 9:00 (80 minut – arkusz standardowy lub 120 minut – czas wydłużony) część 2. –
ZMIANY ZWIĄZANE Z FORMUŁOWANIEM OCEN DLA UCZNIÓW Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ W STOPNIU UMIARKOWANYM I ZNACZNYM NA WSZYSTKICH ETAPACH EDUKACYJNYCH.
CZYTANIE to proces poznawczy, jedna z umiejętności nabywanych przez człowieka w procesie edukacji, która umożliwia odbiór informacji przekazywanych za.
Egzamin gimnazjalny 2016 Gimnazjum im. J.B.Solfy w Trzebielu.
„Jak zwiększyć bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego?” Co nam dała realizacja projektu?
„SAMORZĄD UCZNIOWSKI -
WYNIKI EWALUACJI WEWNĄTRZSZKOLNEJ ROK SZKOLNY
Czy umiesz się uczyć? Relacja z konferencji Profesora Tony’ego Buzana.
NIE BÓJMY SIĘ INTEGRACJI! W dzisiejszych czasach widać jak pod mikroskopem ile jest jeszcze uprzedzeń i nietolerancji w stosunku do osób niepełnosprawnych.
Konflikty i sposoby ich rozwiązywania w grupie
Prezentację przygotował:
Konsekwencje wprowadzonych zmian Edukacja przedszkolna Teresa Ogrodzińska Fundacja Rozwoju Dzieci im. J. A. Komeńskiego.
BEZPIECZNY INTERNAUTA. Co powinniśmy wiedzieć o Internecie? INTERNET to ogólnoświatowa sieć łącząca komputery, między którymi można przekazywać dane w.
Papierosy to zła rzecz, z nim zdrowie idzie precz!!! Autor: Weronika Pączek.
MODUŁ 1 TEMAT 1 POZIOM 1 Rozumienie innych. W tym temacie Uczestnicy: Będą umieli zdefiniować pojęcie rozumienie innych Dowiedzą się, w jaki sposób rozumienie.
Dlaczego dzieci są agresywne?. Czym jest agresja?  Agresja to zamierzone działanie, mające na celu wyrządzenie komuś lub szkody, straty lub bólu. Czynności.
Nauczyciel i uczeń zupełnie inaczej.  Proces zindywidualizowanej edukacji, nakierowany na integralny – obejmujący wiedzę, umiejętności i postawy – rozwój.
Rola książki w życiu człowieka
KOMPUTER. Każdy uczeń szkoły ponad gimnazjalnej (oprócz LO) będzie posiadał własny przenośny komputer ( laptop ) który zastąpi zeszyt, książki, itp.
NASTOLATKI I KSIĄŻKI.
Czytanie – przyjemność czy obowiązek?
Projekt biblioteczny klasy 4A, Pod przewodnictwem Katarzyny Latarnik
PSYCHOLOGIA a SĄD prof. dr hab. Ewa Gruza.
KONFERENCJA „Ogólnopolski Dzień Tornistra”
Uczeń na progu II etapu edukacyjnego. Cz.2
Zmiany w przepisach ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r
Zapis prezentacji:

Dwa typy komunikacji słownej i ich oddziaływanie na dzieci. Blokady komunikacji interpersonalnej. Czynniki ułatwij ą ce komunikacj ę.

Spis treści I blokady komunikacji interpersonalnej 1. Nakazywanie 2. Ostrzeganie 3. Moralizowanie 4. Doradzanie 5. Pouczanie 7. Chwalenie 8. Obrzucanie wyzwiskami 9. Analizowanie 10. Okazywanie współczucia 6. Osądzanie 11. Indagowanie 12. Sarkazm

Spis treści II czynniki ułatwiające komunikację 13. Słuchanie bierne 14. Odpowiedzi potakujące 15. „Otwieracze”, zaproszenie do rozmowy 16. Aktywne słuchanie 17. Więcej informacji

Nakazywanie, komenderowanie, polecanie Informacja dla dziecka: Musi zastosować się do odczuć i potrzeb osoby dorosłej, wywołują lęk przed władzą rodzica/nauczyciela, wywołują złość lub oburzenie ucznia, Przykład: „Nie obchodzi mnie, ze chce ci si ę pić; sied ź spokojnie, dopóki nie pozwol ę ci wyj ś ć.” Bądź posłuszny, a będziesz moim pupilkiem.

Ostrzeganie, groźba Informacja dla dziecka: Rodzic/nauczyciel nie szanuje jego potrzeb i życzeń, wywołują w dziecku uczucie leku i prowadzą do uległości, wzbudzają uczucie wrogości, Przykład: „Przesta ń płakać, albo b ę dziesz miał naprawd ę ku temu powód” No tak, ty wiesz najlepiej...a kurat.

Moralizowanie, głoszenie kazań, „Powinieneś”, „Powinnaś” Informacja dla dziecka: muszą przyjąć to co inni uznają za słuszne, wywołują uczucie winy w uczniu, wywołują przekonanie, że są źli, Przykład: „Powiniene ś zrobić to co nale ż y i powiedzieć o wszystkim opiekunowi szkoły. Musisz respektować to co mówi ą starsi.”

Doradzanie, sugerowanie,proponowanie rozwiązań. uzależnienie się od rodziców/nauczycieli, brak samodzielnego myślenia, uczucie niezrozumienia, Przykład: „Gdyby ś faktycznie zrozumiał, co czuj ę -my ś l ą uczniowie-nie wysuwałby ś takich głupich propozycji.” Potrafię to zrobić...a może nie???!!!...

Pouczanie, robienie wykładu,dostarczanie logicznych argumentów Reakcje dzieci przeżywających problemy: poczucie niższości, podporządkowanie, poczucie własnej, „nieodpowiedniości”, Przykład: „To ja mam racj ę -my ś l ą -i choćbym miał pa ś ć trupem udowodni ę to.” Jestem do niczego.

Osądzanie, krytykowanie,dezaprobata, potępianie Odczucia dzieci: czują się głupi, gorsi, nic nie warci, źli, reagują gniewem, Tylko jedna rzecz jest gorsza od negatywnej oceny: cz ę sta ocena negatywna. Jestem kulą u nogi dla wszystkich...

Chwalenie, aprobowanie, wydawanie ocen pozytywnych Fałszywa ocena pozytywna wywołuje: gniew, zakłopotanie, uzależnienie się od pochwał, brak zrozumienia, Przykład: „Mówisz tak, bo chcesz, żebym więcej pracował.”

Obrzucanie wyzwiskami, wyśmiewanie, ośmieszanie mają niszczący wpływ na wyobrażenia uczniów o sobie, brak umiejętności uczniom realistycznej samooceny, Ty nieuku! Ale ja się starałem...

Interpretowanie, analizowanie, diagnozowanie powoduje frustrację u ucznia, powoduje zamkniecie się w sobie, Przykład: „Potrafię przejrzeć cię na wylot.” „Wiem dlaczego.”

Uspokajanie, okazywanie współczucia, pocieszanie, podnoszenie na duchu Zapewnianie dziecka, że wszystko jest w porządku, gdy on odczuwa niepokój i zakłopotanie, przekonuje go, że nauczyciel/rodzic nie rozumie jego problemów.

Wypytywanie, indagowanie, krzyżowy ogień pytań Dziecko z problemami jest: nieufne, podejrzliwe zagrożone pytaniami, Przykład: „Jak długo odrabiałeś lekcje? Tylko godzinę? No to nie zasługujesz na dobry stopień.”

Odwracanie uwagi, sarkazm, dowcipkowanie, zabawianie Informują dziecko, że: rodzic/nauczyciel nie szanuje jego uczuć, nie akceptuje go, nie interesuje się nim, Dlaczeg o, dlaczego, dlaczego.

Czynniki ułatwiające komunikację Słuchanie bierne, Odpowiedzi potakujące, „Otwieracze, zaproszenie do rozmowy, Aktywne słuchanie (wypowiedzi zwrotne)

Słuchanie bierne (milczenie) zachęca dzieci do dalszego mówienia, przekazuje akceptację, uczeń ma możliwość mówienia o problemach, Milczenie nie jest jednak przekaźnikiem empatii i ciepła.

Odpowiedzi potakujące przekazuje element empatii, dziecko czuje, że rodzic/nauczyciel jest nastawiony na słuchanie, wskazują na pewną akceptację Nie przekonują ucznia, że nauczyciel ich naprawdę rozumie.

„Otwieracze”, zaproszenie do rozmowy Dziecko czuje, że rodzic/nauczyciel chce go wysłuchać, świadczą o poświęceniu czasu, by służyć uczniowi radą, pomagają dziecku, który ma problem z wyartykułowaniem sprawy, Nie są skuteczne tam gdzie chodzi o okazanie akceptacji, zrozumienia, serdeczności.

Aktywne słuchanie (wypowiedzi zwrotne) dziecko czuje, że jego poglądy i uczucia są szanowane, rozumiane i akceptowane, sprzyja dalszej komunikacji interpersonalnej, Aż nie uwierzysz, że to takie proste.

Aktywne słuchanie (wypowiedzi zwrotne) ułatwia zidentyfikowanie problemu, rozpoczyna proces rozwiązywania problemu, czyniąc ucznia odpowiedzialnym za swe postępowanie,

Aktywne słuchanie (wypowiedzi zwrotne) rozładowuje napięcia i przynosi oczyszczenie, pomaga dzieciom w przyjęciu ich uczuć, wyzwalają pozytywną energię,

Aktywne słuchanie (wypowiedzi zwrotne) sprawia, że dziecko chce słuchać rodzica/nauczyciela, relacje pomiędzy dzieckiem a rodzicem opierają się na wzajemnym zrozumieniu, szacunku i trosce, Wychowanie naprawdę może być bez porażek

Literatura Thomas Gordon Wychowanie bez porażek Wychowanie bez porażek w praktyce Wychowanie bez porażek w szkole

Dziękuję za uwagę Beata Biernat