Sprawozdanie z realizacji programu innowacji pedagogicznej „Młody Europejczyk – poliglota, naukowiec i przedsiębiorczy podróżnik” Autorzy: mgr Izabela Klonowska mgr Olga Twarda
Podziękowania i gratulacje ! Chciałybyśmy w szczególności podziękować wszystkim nauczycielom zaangażowanym w realizację założeń drugiego roku innowacji. Zdajemy sobie sprawę z ogromu wykonanej pracy, dziękujemy za wyrozumiałość wobec naszego ambitnego planu oraz gratulujemy dotrwania do końca i satysfakcjonujących wyników końcowych. Zaangażowani nauczyciele (oprócz autorów) to: p. Izabela Zmuda – nauczyciel geografii p. Beata Konstańczak – nauczyciel chemii p. Irena Pilarczyk – nauczyciel fizyki p. Elżbieta Witczak – nauczyciel muzyki p. Danuta Żerdzicka – nauczyciel plastyki p. Renata Gendaszyk – nauczyciel historii p. Lidia Dudko – opiekun Szkolnego Koła Teatralnego „Mała Scena” p. Anna Kowalewska – nauczyciel j. polskiego p. Halina Radecka – nauczyciel j. francuskiego
Cel ogólny na rok 2011/2012. Cel główny: Doskonalenie znajomości języka francuskiego, w oparciu o treści ekologiczne dotyczące potrzeby ochrony, badania i pogłębiania wiedzy o aktualnym stanie środowiska oraz treści kulturowe umożliwiające propagowanie kultury Polski i Francji. :
Zajęcia w ramach innowacji odbywały się w dwóch modułach Moduł pierwszy: kulturowy LIPS został poświęcony szeroko pojętej kulturze (kino, literatura, teatr, muzyka, historia itd.) Francji. Moduł drugi: naukowo- badawczy obejmował zintegrowane nauczanie przedmiotów przyrodniczych (biologia, fizyka, chemia i geografia), prowadzone w oparciu o treści ekologiczne, dotyczące badania i pogłębiania wiedzy o aktualnym stanie wody w okolicach szkoły
MODUŁ KULTUROWY LIPS ROK FRANCUSKI
Zrealizowane ogólne cele operacyjne: zdobycie wiedzy na temat literatury, historii, sztuki oraz geografii i turystyki Francji doskonalenie umiejętności posługiwania się językiem francuskim rozwijanie zainteresowań przyrodniczych w oparciu o język francuski – wykorzystanie metody CLIL doskonalenie umiejętności korzystania z TIK kształtowanie wrażliwości i rozwijanie wyobraźni twórczej, rozwijanie umiejętności wyrażania siebie poprzez sztukę uwrażliwianie się na odmienność kulturową i rozwijanie umiejętności promowania kultury polskiej
JĘZYK POLSKI Zrealizowane cele: zapoznanie się z baśnią jako gatunkiem literackim – praca z tekstem baśni Ch. Perrault wyszukanie informacji z różnych źródeł dot. postaci/bohaterów związanych z baśniami francuskimi wykonanie kolorowanek dla najmłodszych oraz zakładek do książek wykonanie prezentacji multimedialnej pt; „W krainie baśni” (Szymon Sporny) zapoznanie się z francuskimi odpowiednikami pojęć związanych z baśnią (metodą CLIL)
R YSUNKI DO KOLOROWANEK Autorzy: Oliwia Krzyżańska, Aleksandra Szelejewska, Łukasz Mazurek, Katarzyna Radecka, Martyna Boratyńska
ZAKŁADKI DO KSIĄŻEK
KOŁO TEATRALNE: „MAŁA SCENA” Zrealizowane cele: zapoznanie się z treścią książki Antoine de Saint Exupery pt: „Mały książę” wspólne napisanie scenariusza przedstawienia kukiełkowego na podstawie książki własnoręczne wykonanie kukiełek poszczególnych bohaterów przedstawienia praca w zespole nad ostatecznym kształtem przedstawienia doskonalenie dykcji i praca nad modulacją głosu wystawienie inscenizacji kukiełkowej podczas Koncertu Talentów
Przedstawienie kukiełkowe Książę i Róża
ZAJĘCIA ARTYSTYCZNE Zrealizowane cele: poznanie cech stylu impresjonistycznego w malarstwie i muzyce porównywanie środków wyrazu stosowanych w obu tych dziedzinach sztuki zapoznanie się z techniką dywizjonizmu i pointylizmu wykonanie ilustracji do wybranego utworu z twórczości mistrzów francuskiego impresjonizmu stosując technikę pointylizmu, dywizjonizmu i czystych barw
MALARSTWOMUZYKA Brak wyraźnych konturów, granice malowanych przedmiotów są zatarte. Brak wyrazistej melodii, jej kontury są zamazane, rozpływają się. Operowanie plamami czystych barw. Stosowanie plam dźwiękowych, najczęściej brzmiących dysonansowo. Artyści kładli farby drobnymi plamkami przez co powierzchnia obrazu zdała się wibrować. Dyskretne wyciszenia i wzmocnienia brzmienia dawały wrażenie falowania muzyki. Barwy czyste jako główny środek wyrazu. Wszystkie elementy muzyki: rytm, melodia, tempo, dynamika, zostały podporządkowane barwie czyli brzmieniu, jako głównemu środkowi wyrazu. Malowanie uchwyconych na gorąco wrażeń jakich doznawał artysta w kontakcie z naturą. Muzyka miała wywoływać u słuchacza pewne wrażenia, miała pobudzać wyobraźnię, sugerować ulotność i zmienność chwili. Claude Monet, August Renoir, Edgar Degas. Claude Debussy, Maurice Ravel, Paul Ducas. Porównanie cech stylu impresjonistycznego w muzyce i malarstwie oraz stosowane przez artystów środki wyrazu.
PRACE PLASTYCZNE Uczniowie wybrali następujące utwory: Martyna Boratyńska – Claude Debussy „Światło księżyca”, Agnieszka Rusin – Paul Ducas „Taniec ognia”, Łukasz Mazurek, Oliwia Krzyżańska – C.Debussy „Ogrody w deszczu”
HISTORIA Zrealizowane cele: zapoznanie się z historią i kulturą Galów – pierwszych mieszkańców Francji utworzenie zespołu redakcyjnego do tworzenia komiksu-prezentacji multimedialnej stworzenie multimedialnego komiksu zapoznanie się z francuskimi odpowiednikami niektórych pojęć związanych z kulturą Galów (metoda CLIL)
FRAGMENTY KOMIKSU Mapa Galii Podzielona na 6 prowincji W 57 roku p.n.e. Wercyngetoryks dołączył do rzymskiej armii. Wszedł do rzymskiej rady wojskowej i poznał plany oraz taktykę oddziałów rzymskich Bitwa pod Gergowią - zwycięstwo Galów Autorzy komiksu: Dawid Gadziński Michał Jazikowski Maciej Luczak Adrian Nowak Szczegóły - prezentacja
JĘZYK FRANCUSKI Zrealizowane cele: zastosowanie elementów metody CLIL na przedmiotach artystyczno- humanistycznych i przyrodniczych – ćwiczenia, rebusy, zadania słownikowe przygotowanie zasobu słownictwa i ćwiczeń językowych wykonanie albumu kulturowego o Francji oraz Słownika Ekologicznego Polsko –Francuskiego opracowanie kieszonkowego słownika podstawowych pojęć w dwóch językach: polskim i francuskim przygotowanie wystawy promującej projekt/innowację przygotowanie wycieczki po Francji: przygotowanie planu wycieczki, kosztorysu, rezerwacji biletów itp. poznanie zasobu kulturowego, geografii i przemysłu turystycznego Francji oraz poznanie stereotypu Francuza, lekcje kulturowe
Słownik Kieszonkowy W Słowniku Kieszonkowym Polsko-Francuskim uczniowie umieścili podstawowe zwroty grzecznościowe w dwóch wersjach językowych polskim i francuskim
Słownik Ekologiczny W Słowniku Ekologicznym zawarte zostały najważniejsze pojęcia zebrane przez uczniów na zajęciach z przedmiotów przyrodniczych związanych z ekologią w dwóch wersjach językowych: francuskim i polskim (metoda CLIL)
Album kulturowy - Francja Album zawiera: historię Paryża najważniejsze informacje ogólne o Francji najciekawsze zabytki Paryża
Wystawa prac w holu szkoły
W YCIECZKA DO F RANCJI – WRZESIEŃ 2011 Dzień Pokoju – Rajd Rowerowy Farma kóz
Klasztor Franciszkanów Galeria Sztuki Nowoczesnej Wizyta w Emily Henry i zakupy
Szkolna rzeczywistość Praca w Klubie UNESCO Wizyta u Mera Ulice Marcigny
Pożegnanie i podsumowania
DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ