Kształtowanie spójnej przestrzeni obszarów funkcjonalnych Krótki tekst w oparciu o zasady Polskiej Polityki Architektonicznej Na naradę w MIR 20.02.2014.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Plany transportowe w świetle doświadczeń wybranych krajów UE
Advertisements

STRATEGIA ROZWOJU GOSPODARCZEGO MIASTA PABIANICE
SYSTEM BEZPIECZEŃSTWA NARODOWEGO RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
Możliwości zastosowania ewaluacji w procesie zarządzania sektorem publicznym. Wnioski i doświadczenia wynikające z procesu ewaluacji polityki spójności.
Potrzeby miast Ryszard Grobelny Prezes ZMP Prezydent Poznania.
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Prywatyzacja usług publicznych.
Bezpieczna Polska Bezpieczna Polska
Delimitacja i główne założenia Lubelskiego Obszaru Metropolitalnego
Prezentacja projektów Miasta planowanych do realizacji w latach [ budowanie świadomości ] Wystąpienie Władysław Bieda – Burmistrz Miasta Limanowa.
Łódzkiego Obszaru Metropolitalnego w kontekście aktualizacji
Strategia Rozwoju Miasta Włocławek jako podstawa do aplikacji o środki zewnętrzne w tym Unii Europejskiej Włocławek, 24 września 2012 roku.
Henryk Szych Dyrektor Biura Planowania Przestrzennego w Lublinie Chełm, 26 czerwca 2012 r.
Wyzwania rozwojowe miast w kontekście krajowej polityki miejskiej
D o l n o ś l ą s k i e B i u r o G e o d e z j i
Identyfikacja krajobrazów na poziomie regionalnym – doświadczenia wdrażania Europejskiej Konwencji Krajobrazowej w skali województwa mgr inż. arch. Agnieszka.
Adam Lewandowski. Coraz bardziej potrzebujemy całościowych strategii i skoordynowanych działań ze strony wszystkich instytucji i osób zaangażowanych w.
EFEKTY REALIZACJI PROJEKTU
Gospodarka odpadami w Polsce stan przed przyjęciem KPGO Dr hab. inż. Janusz Mikuła.
STUDIUM UWARUNKOWAŃ I KIERUNKÓW ZAGOSPODAROWANIA PRZESTRZENNEGO
ROLA PLANÓW MIEJSCOWYCH W PROCESIE EKONOMICZNEGO ZARZĄDZANIA GMINĄ
Strategia Województwa a Powiat Świecki – kontekst infrastrukturalny i bezpieczeństwa Dariusz Woźniak Skarbnik Powiatu Świeckiego.
Prof.dr hab. Michał Jasiulewicz Politechnika Koszalińska Wydział Nauk Ekonomicznych GOSPODARKA PRZESTRZENNA Studia I-go stopnia.
Zieleń w mieście – dlaczego jej potrzebujemy?
Wspieranie współpracy metropolitalnej w nowej perspektywie finansowej
STRATEGIA ROZWOJU SYSTEMU TRANSPORTU WOJEWÓDZTWA ŚLĄSKIEGO
Strategia Rozwoju Gminy Kalisz Pomorski na lata
Przestrzeń życia Polaków - założenia i struktura raportu
WSPÓLNIE NA ZAMOJSZCZYŹNIE KORZYŚCI Z UDZIAŁU W PROJEKCIE WSPÓLNIE NA ZAMOJSZCZYŹNIE KORZYŚCI Z UDZIAŁU W PROJEKCIE Wspólnie na Zamojszczyźnie- projekt.
Zygmunt Ziobrowski Instytut Rozwoju Miast
Finansowanie inwestycji sektora gospodarki odpadami w nowej perspektywie Paweł Orłowski Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury i.
MATERIAŁY DO STRATEGII ROZWOJU MIASTA I GMINY WRONKI na lata
KONIECZNOŚĆ PROWADZENIA ZINTEGROWANYCH MIĘDZY-DYSCYPLINARNYCH BADAŃ NAUKOWYCH DOTYCZĄCYCH WDRAŻANIA KONCEPCJI TRWAŁEGO, ZRÓWNOWAŻONEGO ROZWOJU A SZCZEGÓLNIE.
Platforma informacyjna wsparciem procesu optymalizowania rozwoju systemu transportowego KRAKOWIC dr hab. inż. Andrzej Szarata Politechnika Krakowska Katowice,
Olgierd Dziekoński Sekretarz Stanu w Kancelarii Prezydenta RP
STRATEGIA ROZWOJU MIASTA ŚWIDWIN NA LATA
Nowostawski Program Odnowy Wsi Program Rewitalizacji Śródmieścia Nowego Stawu Nowy Staw, 28 maja 2004 roku Konferencja Razem w Europie. Rewitalizacja miast.
Transport i logistyka Studia II stopnia Katedra Transportu.
Plac Długosza.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich Podstawowe usługi i odnowa wsi na obszarach wiejskich (M07)
Gdańsk w nowej perspektywie Porozmawiajmy o Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Raport z debat (kwiecień-czerwiec 2015)
Mieszkalnictwo I 11 luty 2016 I. 1.SUiKZP Analizy 3.Chłonność terenów mieszkaniowych 4.Założenia.
Lokalny Program Rewitalizacji Gminy Miasto Sochaczew
Oborniki Śląskie, r.. Rewitalizacja - to proces zmian przestrzennych, technicznych, społecznych i gospodarczych, podjętych w interesie publicznym,
Początek XIX wieku Wielkoprzestrzenne koncepcje- Zagłębie Staropolskie Plany regulacyjne miast Plany zabudowy 1932 r.-powstanie Biura Planów Regionalnych.
Spotkanie zespołu eksperckiego Konwentu Marszałków RP ds. polityki przestrzennej, Kielce, Odbudowa służb planowania przestrzennego na wszystkich.
KONKURS URBANISTYCZNY NA ZAGOSPODAROWANIE TERENU „WOLNYCH TORÓW” W POZNANIU 10.
Plan konsultacji społecznych I część – prezentacja zakresu prac nad Strategią, celów strategicznych I i II rzędu II część – pytania skierowane do uczestników.
Doprowadzenie niezbędnej infrastruktury technicznej do terenów inwestycyjnych przy ulicy Stołczyńskiej.
Problemy formalno-prawne w procesach rewitalizacyjnych Konferencja „Dylematy rewitalizacji XIX-wiecznej zabudowy w strefach wielkomiejskich Warszawy i.
SPOSÓB FORMUŁOWANIA ZASAD ZAGOSPODAROWANIA PRZESTRZENNEGO W PZPW ZE SZCZEGÓLNYM UWZGLĘDNIENIEM MOFOW WPROWADZENIE DO TEMATU Anna Łoziak, Hanna Obracht-Prondzyńska.
Pilotażowy Program Leader+ w Polsce.  Narodowy Plan Rozwoju  Sektorowy Program Operacyjny „Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz.
Serdecznie witam Państwa Dr Julian Kołodziej Konsultant Katedra Integracji Europejskiej WSM SIG Piaseczno, wrzesień 2005r.
Witamy na I forum na rzecz budowy drogi S-74. Forum na rzecz budowy drogi S-74 Dlaczego powstało forum? Celem konferencji jest stworzenie forum wymiany.
A.J.N (KRS) grupa tematyczna GP Zadanie (1): - (1.1) określenie głównych wyzwań - (1.2) propozycja celów strategicznych.
Odnowa i rozwój wsi W latach kontynuacją Sektorowego Programu Operacyjnego "Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój.
System Wspierania Nauczycieli w Powiecie Bytowskim „Konsorcjum samorządowe” na rzecz edukacji Dariusz Glazik – Naczelnik Wydziału Edukacji, Kultury i Sportu.
m.st. Warszawa | Aktualizacja strategii rozwoju Warszawy
dr Marcin Wołek Katedra Rynku Transportowego Uniwersytet Gdański
Projekt strategiczny „Zintegrowane Inwestycje Terytorialne PLUS”
Warsztat konsultacyjny
Krajowe uwarunkowania aktualizacji strategii rozwoju województw
Warsztat konsultacyjny
KONSULTACJE Z PARTNERAMI PROJEKTU
Przemysław Śleszyński
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich
Koncepcja funkcjonowania klastrów energii
LOKALNY PROGRAM REWITALIZACJI GRODZISKA MAZOWIECKIEGO NA LATA (AKTUALIZACJA) Obszary wiejskie gminy Grodzisk Maz.
Studia II stopnia stacjonarne i niestacjonarne
Zapis prezentacji:

Kształtowanie spójnej przestrzeni obszarów funkcjonalnych Krótki tekst w oparciu o zasady Polskiej Polityki Architektonicznej Na naradę w MIR

Głównym zagrożeniem dla spójności p Główny  Głównym zagrożeniem dla spójności przestrzennej a zatem i funkcjonalnej a w konsekwencji społecznej i ekonomicznej obszarów funkcjonalnych, poza wadliwym systemem planowania lokalnego jest nieopanowany proces rozlewania się zabudowy na terenach peryferyjnych.

 Nie jest możliwe opanowanie tego zjawiska jedynie w oparciu o dotychczasowe tradycyjne narzędzia warsztatu urbanistycznego. Dla zapobieżenia tendencjom peryferyjnej ekspansji zabudowy,która poprzez przypadkowość i fragmentację tkanki kreuje przestrzeń substandardową, konieczne jest tworzenie zespołów urbanistycznych o funkcji generatorów rozwoju

 Zadaniem ich powinno być oferowanie atrakcyjnych warunków zamieszkania w dobrze zaplanowanej i funkcjonującej tkance miejskiej o zróżnicowanej intensywności, opartej o kręgosłup wydajnego transportu publicznego.

 Tylko tak powstające zespoły zabudowy mogą osiągnąć poziom spójności niezbędny do zapewnienia dobrych warunków życia,zarówno z ekologicznego jak i ekonomicznego mogą osiągnąć poziom spójności niezbędny do zapewnienia dobrych warunków życia,zarówno z ekologicznego jak i ekonomicznego punktu widzenia. punktu widzenia.

 Przykładami takich układów mogą być zarówno warszawski przedwojenny Żoliborz jak i Ursynów-Natolin zrealizowane na podstawie całościowego planu i oferujące swoim mieszkańcom wysoki standard.  W oparciu o tę zasadę powstała w latach siedemdziesiątych pasmowa koncepcja rozwoju aglomeracji warszawskiej. rozwoju aglomeracji warszawskiej.

 We współczesnej Europie jest szereg realizacji i zamierzeń budowy dzielnic tego rodzaju. Są nimi nowe dzielnice Helsinek, Sztokholmu, zamierzony linearny zespół Paris-Roissy czy też restrukturyzacja dzielnic przemysłowych Lille i planowana koncepcja aglomeracji Montpellier

 Warto jednak zauważyć że zarówno w przypadku wymienionych przykładów warszawskich jak i europejskich wszystkie wymienione realizacje powstały w oparciu procedury organizacyjno-finansowe pozwalające na kompleksowy proces zagospodarowania przestrzeni. W warunkach polskich zapomniano o nich na fali przesadnego entuzjazmu dla wolnego rynku lat dziewięćdziesiątych.

 Trzeba więc jasno powiedzieć że nie jest możliwe tworzenie racjonalnie zorganizowanej spójnej przestrzeni miejskiej bez rozwoju działań wspólnotowych oraz umożliwiających je procedur.  Doprowadzenie do takiego stanu przebudowy polskich miast nie będzie procesem łatwym ani szybkim. Jego osiągnięcie wymaga wieloletnich konsekwentnych działań wykraczających zdecydowanie poza horyzonty politycznych kadencji.  Ten trud trzeba jednak podjąć aby ograniczyć ekologiczne i ekonomiczne straty obecnych procesów dezurbanizacji.

Narzędzia instytucjonalno-prawne Narzędzia instytucjonalno-prawne niezbędne dla kształtowania spójnej niezbędne dla kształtowania spójnej przestrzeni obszarów funkcjonalnych przestrzeni obszarów funkcjonalnych

 1.Podział terytorialny odpowiadający delimitacji obszaru funkcjonalnego. (Jednostka zdolna do efektywnej koordynacji zarządzania przestrzenią gmin usytuowanych w jej granicach – możliwa forma: powiat lub związek gmin). (Jednostka zdolna do efektywnej koordynacji zarządzania przestrzenią gmin usytuowanych w jej granicach – możliwa forma: powiat lub związek gmin).

 2.Analiza całości Obszaru Funkcjonalnego w celu wyboru terenów korzystnych dla rozwoju (wewnętrznych dla przekształcenia i intensyfikacji, zewnętrznych dla ukierunkowanego rozwoju).

 3.Stworzenie Funduszu Inwestycyjnego (źródła?)  4.Powołanie operatora dla przeprowadzenia inwestycji w układzie PPP.

5.Opracowanie projektu realizacyjnego wybranego terenu rozwoju  wykup, scalenie, restrukturyzacja terenu  projekt planu wielofunkcyjnego zespołu zabudowy (konkurs).  realizacja infrastruktury (cel publiczny)  sprzedaż działek deweloperom  skoordynowany proces projektowania  realizacja zabudowy mieszkaniowej, usługowej, miejsc pracy  dochód z operacji dla uczestników publicznych i prywatnych

 W Polsce opisany powyżej proces nie występuje. Brak jest nie tylko niezbędnych procedur prawnych i konstrukcji finansowych, brak także świadomości że są one warunkiem koniecznym kreowania ładu przestrzennego czyli spójnej przestrzeni.

 Nie ulega wątpliwości że istotnym zadaniem Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju powinno być przygotowanie modelu takiego sposobu kształtowania przestrzeni obszarów funkcjonalnych w oparciu o doświadczenia szeregu w oparciu o doświadczenia szeregu Krajów Unii Europejskiej. Krajów Unii Europejskiej.

 Jednak patrząc na tabelkę program działań MIR na rok 2014 nie widać żadnych zadań które stanowiłyby realizację celu szóstego KPZK poza modyfikacją ustawy Prawo Budowlane. Dlatego trudno jest przypuszczać aby cel ten mógł być realnie osiągany w najbliższych latach. Dlatego trudno jest przypuszczać aby cel ten mógł być realnie osiągany w najbliższych latach.