Krajowy Program Kolejowy do 2023 roku Warszawa, 4 listopada 2015 r.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Wsparcie dla organizacji pozarządowych w ramach Priorytetu V Dobre rządzenie PO KL (Działanie 5.4 Rozwój potencjału trzeciego sektora) Ministerstwo Pracy.
Advertisements

Polityka Spójności ___________ Maciej Nowicki
Przygotowanie Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój
Konferencja Nowa koncepcja polityki regionalnej Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
Kryteria wyboru projektów pomocy technicznej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko Departament Koordynacji Programów Infrastrukturalnych.
Narodowa Strategia Spójności
Dokumenty wprowadzające politykę wspólnotową. Zasada programowania oznacza, że instytucje Unii Europejskiej kontrolują i monitorują wykorzystanie środków.
Informacja nt. stanu prac nad nowelizacją rozporządzenia w sprawie KSOW oraz zarządzenia w sprawie powołania Grupy Roboczej ds. KSOW.
Stan prac nad projektami dokumentów programowych na lata Konferencja w sprawie ustalenia podziału priorytetów środowiskowych między PO Infrastruktura.
Wymiar miejski polityki spójności Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Piotr Siewierski Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Łódź, 7 grudnia 2012.
Świlcza, r.. Ocena formalna wniosków Ocena merytoryczna wniosków Ocena strategiczna wniosków Wybór projektów do dofinansowania Urząd Marszałkowski.
Gorzów Wielkopolski 5 maj 2014 r.
Inicjatywa JESSICA – pierwsze doświadczenia z perspektywy regionalnej
Aktualizacja strategii rozwoju województw Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Warszawa, 3 luty 2011 r.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Dolnośląskiego
Zrównoważony rozwój Małopolski w kontekście współpracy z Unią Europejską Witold Śmiałek Prezes Zarządu MARR S.A.
Środa z Funduszami Europejskimi dla 1 organizacji pozarządowych Poznań, 1 lipca 2015 r.
Program Budowy Dróg Krajowych na lata
Krajowe i regionalne programy operacyjnego na lata wsparcie rozwoju infrastruktury na obszarach wiejskich. Pani Agnieszka Dawydzik, Dyrektor.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego
Fundusze unijne system prawny: od Brukseli do regulaminów KM Julia Krzyszkowska Bankwatch/Polska Zielona Sieć Warszawa, 15 lipca 2015.
Strategia Rozwoju Kraju aktualizacja Strategii Rozwoju Kraju
Warszawa, dnia 25 sierpnia 2015 r.
„Narodowy Program Przebudowy Dróg Lokalnych – realizacja w 2015 roku
Tan prac nad Szczegółowym Opisem Osi Priorytetowych RPO WP Stan prac nad Szczegółowym Opisem Osi Priorytetowych RPO WP Adam Hamryszczak.
Polskie Regiony Warunki dla skutecznej, efektywnej i partnerskiej realizacji działań rozwojowych Agnieszka Dawydzik Dyrektor Departamentu Koordynacji.
II Kongres Polski Cyfrowej, Warszawa, 3 listopada 2015 r. Możliwości finansowania projektów w zakresie rozwoju kompetencji cyfrowych w Programie Operacyjnym.
Projekt Planu Ewaluacji Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata Posiedzenie Komitetu Monitorującego RPO WM na lata.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata Toruń, 18 lutego 2016 r.
Propozycje kryteriów wyboru finansowanych operacji dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na.
1 Zintegrowane Inwestycje Terytorialne (ZIT). 2 Zintegrowane Inwestycje Terytorialne to nowy instrument: - rozwoju terytorialnego, - wdrażania zintegrowanych.
Harmonogram prac nad RPO WD DziałanieTermin I projekt RPO WD października 2013 r. Konsultacje społeczne28 października - 2 grudnia 2013 r.
Departament Rozwoju Regionalnego, Wydział Zarządzania RPO, Biuro Ewaluacji RPO Zmiany w RPO WK-P na lata Zmiany w RPO WK-P na lata
System oceny projektów w ramach RPO WP Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
Zasady funkcjonowania Kontraktu Terytorialnego w latach października 2012 r.
System oceny projektów w ramach RPO WP Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
Propozycje kryteriów wyboru finansowanych operacji dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na.
„Narodowy Program Przebudowy Dróg Lokalnych ” Edyta Sznajder, Jagoda Miszewska Warszawa, 27 kwietnia 2010r.
Krajowa Rezerwa Wykonania Departament Zarządzania Programami Rozwoju Regionalnego Emilii Plater 1, Olsztyn, tel. (0-89) , Fax. (0-89)
Stan wdrażania inicjatywy JEREMIE w Województwie Kujawsko-Pomorskim Przemysław Woliński Prezes Kujawsko-Pomorskiego Funduszu Pożyczkowego sp. z o.o.
1 Wprowadzenie Dostępne środki z funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności w latach
Propozycje kryteriów wyboru finansowanych operacji dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na.
Gdańsk, 27 czerwca 2016 r. Centralna koordynacja interwencji EFSI w sektorze zdrowia na lata Regionalny Program Operacyjny dla Województwa Pomorskiego.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata Najważniejsze elementy ze stanu wdrażania X posiedzenie KM RPO WKP
System oceny projektów w ramach RPO WP Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
Podpisanie Umowy o Dofinansowanie dla zadania pn.
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Plan finansowy programu
Stan wdrażania programów operacyjnych na lata
dr Marcin Wołek Katedra Rynku Transportowego Uniwersytet Gdański
Projekt strategiczny „Zintegrowane Inwestycje Terytorialne PLUS”
Krajowe uwarunkowania aktualizacji strategii rozwoju województw
Propozycja zmian Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko- Pomorskiego na lata
Zarządca infrastruktury Krajowy Program Kolejowy
Posiedzenie Komitetu Monitorującego RPO WK-P r.
Adam Struzik Marszałek Województwa Mazowieckiego
Warunki wstępne (ex ante) stan
Program Operacyjny Polska Wschodnia
Departament Zarządzania Funduszami i Projektami Unijnymi, Wydział Zarządzania RPO Projekt Umowy Partnerstwa Linia demarkacyjna interwencji pomiędzy poziom.
V Plenarne Forum Inwestycyjne
"Koleje Mazowieckie - KM" sp. z o.o.
Program Operacyjny Polska Wschodnia
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
ZESPÓŁ EKSPERCKI DS. EUROPEJSKIEJ I KRAJOWEJ POLITYKI STRUKTURALNEJ RP
EUROPEJSKI FUNDUSZ ROZWOJU REGIONALNEGO w ramach RPOWŚ
Programy INTERREG i Europejskiego Instrumentu Sąsiedztwa Stan wdrażania i przygotowania do nowej perspektywy Pokrzywna, kwiecień 2018.
Projekty Kolejowe w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podlaskiego Na Lata Białystok, 14 czerwca 2018 r.
Zapis prezentacji:

Krajowy Program Kolejowy do 2023 roku Warszawa, 4 listopada 2015 r.

Cele UE Strategia „Europa 2020” Biała Księga Transportu Cele krajowe Krajowy Program Reform wraz z country-specific recommendations Strategia Rozwoju Kraju 2020 Umowa Partnerstwa Cele transportowe Strategia Rozwoju Transportu do 2020 r. (z perspektywą do 2030 r.) Priorytety transportowe Dokument Implementacyjny do Strategii Rozwoju Transportu do 2020 r. (z perspektywą do 2030 r.) Krajowy Program Kolejowy do 2023 roku Dokumenty strategiczne dla rozwoju kolei

KPK jest programem wieloletnim w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych. Krajowy Program Kolejowy do 2023 roku stanowi kontynuację programu wieloletniego pod nazwą Wieloletni Program Inwestycji Kolejowych do roku 2015, z perspektywą do roku Przyjęcie programu wynika z art. 38c ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym (zmiana artykułu weszła w życie 25 lutego 2015 r.). Krajowy Program Kolejowy do 2023 roku – ujęcie prawne

Dokument ustanawiający ramy finansowe oraz warunki realizacji zamierzeń państwa w zakresie inwestycji kolejowych przewidywanych do wykonania do 2023 roku. Wszystkie inwestycje PKP Polskich Linii Kolejowych SA realizowane z wykorzystaniem środków finansowych, których dysponentem jest minister właściwy do spraw transportu. Inwestycje w zakresie modernizacji, rehabilitacji, rewitalizacji i budowy infrastruktury kolejowej. Projekty liniowe i tzw. multilokalizacyjne (np. przebudowa przejazdów kolejowych, obiektów inżynieryjnych, zabudowa ERTMS, zasilanie trakcyjne). Krajowy Program Kolejowy do 2023 roku – zakres rzeczowy

Wieloletni Program Inwestycji Kolejowych do roku 2015, z perspektywą do roku 2020 Krajowy Program Kolejowy do 2023 roku WPIK a KPK Zadania ujęte w WPIK będą realizowane na podstawie tego dokumentu do końca 2015 roku. Po 2015 roku wszystkie zadania inwestycyjne PKP PLK SA w zakresie infrastruktury finansowane ze środków finansowych będących w dyspozycji ministra właściwego do spraw transportu zostały ujęte w KPK.

Konieczność realizacji polityki Rządu w odniesieniu do transportu kolejowego oraz zaleceń zawartych w krajowych i unijnych dokumentach strategicznych; wdrożenie inwestycji dotyczących rozwoju kolejowej części Transeuropejskiej Sieci Transportowej (TEN-T), linii o znaczeniu państwowym i innych odcinków istotnych dla całości sieci kolejowej; wykorzystanie dostępnych instrumentów perspektywy finansowej UE na lata (Instrument „Łącząc Europę”, programy operacyjne o zasięgu krajowym, ponadregionalnym i regionalnym) ; wiążący charakter listy projektów ujętych w „Dokumencie Implementacyjnym do Strategii Rozwoju Transportu do 2020 r. …”; lista projektów aglomeracyjnych POIiŚ – uszczegółowienie nastąpi w oparciu o wyniki konkursu (minister właściwy do spraw transportu w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw rozwoju regionalnego) ; Krajowy Program Kolejowy do 2023 roku – założenia

rezerwa przewidziana w ramach listy projektów – przeznaczona na zwiększenie wartości projektów ujętych na liście podstawowej (w przypadku zwiększenia wartości kosztorysowej na etapie prac przygotowawczych lub rozstrzygnięcia przetargów na kwotę wyższą niż pierwotnie zakładano) lub na projekty z listy rezerwowej; podstawę udzielenia zapewnienia finansowania stanowić będzie Szczegółowy plan realizacji KPK; wyodrębnienie poszczególnych źródeł finansowania w układzie limitów określonych na dany rok; uwzględnienie w planie finansowym kwoty w wysokości 1,665 mld zł, stanowiącej środki na finansowanie infrastrukturalnych inwestycji kolejowych ponad poziom 18% planowanych na dany rok wpływów z podatku akcyzowego od paliw silnikowych zgodnie z ustawą o finansowaniu infrastruktury transportu lądowego, która będzie dzielona na projekty krajowe w Szczegółowym planie realizacji KPK; środki te zostaną zabezpieczone w budżecie państwa w latach Krajowy Program Kolejowy do 2023 roku – założenia

Cel ogólny i cele szczegółowe KPK CEL OGÓLNY wzmocnienie roli transportu kolejowego w zintegrowanym systemie transportowym kraju poprzez stworzenie spójnej i nowoczesnej sieci linii kolejowej wzmocnienie efektywności transportu kolejowego zwiększenie bezpieczeństwa funkcjonowania transportu kolejowego poprawa jakości w przewozach pasażerskich i towarowych

Efekty i rezultaty KPK – wskaźniki (stan na koniec 2023 r.) WSKAŹNIK CELU OGÓLNEGO Długość przebudowanych linii kolejowych (w km toru) w ramach programu 8500 km WSKAŹNIK CELU 1 Długość linii kolejowych pozwalających na ruch pociągów pasażerskich z prędkością techniczną powyżej 160 km/h 350 km WSKAŹNIK CELU 2 Długość linii kolejowych, na których zabudowano ERTMS/ETCS 2000 km WSKAŹNIKI CELU 3 Średnia prędkość kursowania pociągów towarowych na sieci linii PLK SA – 40 km/h Liczba ośrodków wojewódzkich połączonych liniami kolejowymi zmodernizowanymi co najmniej do średniej prędkości kursowania pociągów pasażerskich 100 km/h – 18 ośrodków

Wartość projektów ujętych w KPK 67,5 mld zł Źródła finansowania: Fundusz Spójności Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego budżet państwa Fundusz Kolejowy środki własne zarządy infrastruktury PKP Polskich Linii Kolejowych SA (m. in. obligacje, kredyty) Wartość projektów ujętych w KPK

Projekty podzielone na 4 kategorie biorąc pod uwagę podstawowe źródło finansowania: I.projekty Funduszu Spójności realizowane w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko (POIiŚ) i Instrumentu „Łącząc Europę” (Connecting Europe Facility – CEF) II.projekty Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (EFRR) realizowane w ramach Programu Operacyjnego Polska Wschodnia (PO PW) III.projekty EFRR realizowane w ramach Regionalnych Programów Operacyjnych (RPO) IV.projekty krajowe realizowane w ramach budżetu państwa i FK Kategorie projektów w KPK

Wartość projektów w KPK

10,2 mld euro Tyle zgodnie z Umową partnerstwa zawartą pomiędzy Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Komisją Europejską planuje się przeznaczyć na sektor kolejowy w perspektywie finansowej ,48 mld euro Szacuje się, że tyle PKP PLK SA otrzyma w ramach dofinansowania ze środków UE. Środki UE dostępne na kolej w PF

Lista projektów kolejowych ujęta w „Dokumencie implementacyjnym do Strategii Rozwoju Transportu do 2020 r. (z perspektywą do 2030 r.)” projekty Funduszu Spójności projekty EFRR w ramach PO PW Uzgodnienia pomiędzy marszałkami województw a PKP PLK SA projekty EFRR w ramach RPO Najpilniejsze potrzeby inwestycyjne na sieci kolejowej w oparciu o analizę zarządcy infrastruktury projekty krajowe Jak powstała lista zadań wskazanych w KPK?

Inwestycje infrastrukturalne ujęte w KPK

Zgłoszono prawie uwag w ramach konsultacji społecznych. Osoby prywatne, organizacje pozarządowe, stowarzyszenia, organizacje branżowe, Instytut Kolejnictwa, jednostki samorządu terytorialnego. Najwięcej postulatów dotyczyło następujących zadań: budowa nowej linii kolejowej Podłęże – Piekiełko, rewitalizacja linii Sucha Beskidzka – Żywiec, elektryfikacja linii nr 203 Kostrzyn – Krzyż, modernizacja estakady w Gorzowie Wielkopolskim. Uwagi dotyczyły (m.in.): przesunięcia projektu z listy rezerwowej na listę podstawową, zmiany kolejności zadań, ujęcia na liście podstawowej zadań na obszarze Dolnego Śląska, zwiększenia wartości projektu. Krajowy Program Kolejowy do 2023 roku – zgłoszone uwagi

Procedura uzgodnienia lipca br. – uzgodnienia międzyresortowe 20 lipca br. – posiedzenie Zespołu ds. Infrastruktury, Rozwoju Lokalnego, Polityki Regionalnej i Środowiska Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego 22 lipca br. – posiedzenie plenarne Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego (dokument został pozytywnie zaopiniowany przez Komisję) uzyskanie odstąpienia od przeprowadzenia strategicznej oceny oddziaływania na środowisko – GDOŚ (14 lipca br.) i GIS (9 kwietnia br.) 7 lipca – 11 sierpnia br. – konsultacje społeczne Zatwierdzenie Krajowego Programu Kolejowego do 2023 roku przez Radę Ministrów – 15 września 2015 r. Krajowy Program Kolejowy do 2023 roku – harmonogram

Dziękuję za uwagę Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju ul. Chałubińskiego 4/ Warszawa