Innowacje w dydaktyce akademickiej nauk przyrodniczych – czyli co się zmieniło od czasu, gdy sam byłem/am studentem/tką? Iwona Maciejowska.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Technologia Edukacyjna - po co i jak ?
Advertisements

KOMPETENCJE KLUCZOWE W PROJEKCIE EDUKCYJNYM
Modelowa wioska – uczenie się od innych poprzez słuchanie i obserwację
Projekt dobry na wszystko! oprac. Grażyna Czetwertyńska 2006.
Warszawa, stycznia 2012r. Trzy główne zasady efektywnego doskonalenia nauczycieli Jacek Strzemieczny Centrum Edukacji Obywatelskiej.
Nowoczesne technologie w polskiej edukacji
METODA PROJEKTU Metoda ta polega na samodzielnym realizowaniu przez uczniów zadania przygotowanego przez nauczyciela na podstawie wcześniej ustalonych.
dr Dariusz Kajewski Instytut Fizyki Uniwersytet Śląski w Katowicach
Benefity dla Nauczycieli. Partners in Learning ( PIL ) Globalna inicjatywa Microsoft, obecna w 115 krajach, w 36 językach. Portal Partners in Learning.
Autor: Wojciech Rafałowski. digital divide jako podział binarny W rzeczywistości wykluczenie nie jest cyfrowe, lecz społeczne. Podobieństwo do problemu.
TEORIA I METODYKA GRY W PiłkĘ NożnĄ
Realizacja projektu w szkołach w roku szkolnym 2010/2011 Ewa Grela Dyrektor Projektu.
Realizacja projektu w roku szkolnym 2011/2012 Ewa Grela Dyrektor Projektu.
Realizacja projektu w roku szkolnym 2012/2013 Ewa Grela Dyrektor Projektu.
Ekonomia eksperymentalna
E-learning w kształceniu technicznym
PRZYKŁADY METOD AKTYWIZUJĄCYCH
Iwona Budrewicz PZ i OZ PSSE Kamień Pomorski
Młodzieżowa przedsiębiorczość
Ewa Miłuch - Szewczyk konsultant Dzielenie się swoją wiedzą Wiedza jest podstawą zarządzania instytucjami, placówkami obecnego XXI wieku Pracownik i pracodawca.
METODA PROJEKTU Opracowanie: Marta Madura.
Jak z wykorzystaniem literatury prowadzić ciekawe zajęcia z uczniami realizujące zadania wychowawcze szkoły Bożena Prażmo, maj 2011 r.
Wydawnictwo STENTOR prezentuje
Zarządzanie rozwojem kompetencji zawodowych kadry bibliotek
AKADEMIA WIEKU ŚREDNIEGO – akademicki model kształcenia ustawicznego osób 50+ Projekt współfinansowany ze środków UE w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Co to jest TIK?.
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego dr Anna Białek-Jaworska, WNE UW, PTM, 16 grudnia 2011.
dr Robert Szwed Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II
ROBUSD (Reducing Bullying Strenghtening Diversity)
„A tu rzeczywistość skrzeczy” jak uczyć, by nie spadła efektywność przygotowania do egzaminu maturalnego 2015 Matura 2015 – jak dobrze już teraz przygotowywać.
Spis treści Rodzaje zespołów i terminy pracy. Cele zespołów Formy pracy Podsumowanie.
Mały pieniądz – wielka sprawa Szkoła Podstawowa im. H. Sienkiewicza w Siedlcach.
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ i PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
ANALIZA WYNIKÓW EGZAMINU GIMNAZJALNEGO – KWIECIEŃ 2012 HISTORIA.
Platforma MOODLE jako narzędzie zdalnej edukacji
Realizacja podstawy programowej poprzez różne formy aktywności w klasach I-III, cz.2 Aleksandra Klimza
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
Co chcieliśmy osiągnąć?
Szkoła demokracji – szkoła samorządności Program rozwoju kompetencji społecznych i obywatelskich rad pedagogicznych Spotkanie V Podsumowanie i zakończenie.
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ I PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
Szkolny katalog motywowania uczniów do nauki. Naczelna zasada Stwórzmy możliwości osiągania drobnych sukcesów indywidualnych każdemu uczniowi.
OCENIANIE KSZTAŁTUJĄCE OK
Metoda studium przypadku jako element XI Konkursu Wiedzy Ekonomicznej
Ocenianie kształtujące w edukacji matematycznej i przyrodniczej
Zasady pracy metodą projektu
SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Spotkanie otwierające. SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Serdecznie witam Was w kolejnej – trzeciej już – edycji programu Szkoła z klasą 2.0. W tym.
UCZNIOWIE NABYWAJĄ WIADOMOŚCI I UMIEJĘTNOŚCI OKREŚLONE W PODSTAWIE PROGRAMOWEJ.
Wygraj dobry zespół! Grywalizacja jako skuteczna i innowacyjna forma szkolenia pracowników.
Nikogo nie trzeba przekonywać, że eksperymenty wykonywane samodzielnie przez ucznia czy prezentowane przez nauczyciela sprawiają, że lekcje są bardziej.
Analiza wyników egzaminu gimnazjalnego w części matematyczno- przyrodniczej z zakresu przedmiotów przyrodniczych w roku szkolnym 2014/2015.
IX Konferencja „Uniwersytet Wirtualny: model, narzędzia, praktyka” Maria ZAJĄC „E-learning 2.0 a style uczenia się” Maria ZAJĄC E-learning 2.0 a style.
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
Ewaluacja w pracy nauczyciela
UCZNIOWIE SĄ AKTYWNI Ankietę przeprowadziły i prezentację przygotowały: Agnieszka Karpińska i Aleksandra Zawartowska.
R. Gromada – Kaleńska M. Wiercimak. Uczniowie gimnazjum mają obowiązek realizować jeden projekt edukacyjny w cyklu kształcenia. (na podstawie rozporządzenia.
W tym roku szkolnym przystąpiliśmy do projektu prowadzonego przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i Gazetę Wyborczą Projekt ma za zadanie odpowiedzieć.
Psychologiczne Kompetencje Menedżera seminarium Dr Jolanta Babiak Semestr zimowy 2016/2017.
Edytor wzorów matematycznych dla platformy e-learningowej Moodle
Nauka przedsiębiorczości w polskim systemie edukacji
WPŁYW CZYTANIA NA ROZWÓJ DZIECI I MŁODZIEŻY
studentki Wydziału Pedagogicznego Uniwersytetu Warszawskiego
Egzamin gimnazjalny z języka angielskiego - poziom podstawowy.
prof. nadzw. dr hab. Anna Kožuh ania.kozuh.net
Co chcieliśmy osiągnąć?
Wykładowcy: dr inż. Mariusz Stawowski, CISSP
Jak skutecznie realizować podstawę programową?
Jakość kształcenia w szkolnictwie wyższym
Motywowanie osób dorosłych w procesie edukacyjnym
Pakiet edukacyjny „Przeszłość to dziś” Zakres podstawowy i rozszerzony
Wykorzystanie technologii informacyjnej w rozwiązywaniu problemów edukacyjnych w różnych obszarach kształcenia.
Zapis prezentacji:

Innowacje w dydaktyce akademickiej nauk przyrodniczych – czyli co się zmieniło od czasu, gdy sam byłem/am studentem/tką? Iwona Maciejowska

Jan Amos Komeński 1592 – 1670 Zasada poglądowości Rafael Santi „Szkoła ateńska” (1509) e-szkola.pl Wykład i dyskusja Matejko, „Michał Sędziwój” (1867) http://www.malarze.com Badanie/eksperyment Rembrandt „Lekcja anatomii doktora Tulpa” (1632) magazynsztuki.pl

Co się zmieniło od czasu, gdy sam byłem/am studentem/tką i jak? w dydaktyce nauk o życiu/przedmiotów przyrodniczych tj. celach, metodach nauczania, metodach oceniania http://www.leanacademy.pl/oferta/zarz-dzanie-zmian/

Co z tego Państwo stosują, gdzie i w jakim celu? Następstwa edukacyjne zmian technologicznych i społecznych w świecie Learning Management System bapsis.com http://en.wikipedia.org atlogys.com Co z tego Państwo stosują, gdzie i w jakim celu?

B-learning PEGAZ – Moodle ang. Modular Object-Oriented Dynamic Learning Environment – możliwości m.in. : quizy, książki, lekcje (nauczanie programowane) Wikis - wykorzystywane do pracy nad wspólnymi projektami http://jaszczur.czn.uj.edu.pl/course/view.php?id=2

m-learning http://www.mobl21.com/blog/tag/mobile-learning-model/ mobilne uczenie się z wykorzystaniem przenośnego, bezprzewodowego sprzętu jak laptopy, palmtopy, smartfony, tablety, brak ograniczeń, jeśli chodzi o porę i miejsce, bardziej efektywny od e-learningu ponieważ nie jest aż tak bardzo „obciążony” dużymi porcjami informacji czy multimediami, użytkownik przyswaja małe „pigułki” wiedzy, przekazywanie treści w bardziej atrakcyjny i angażujący odbiorców sposób, rozwiązanie dla osób chcących utrwalić bądź powtórzyć wiedzę, a także mieć nieograniczony  dostęp do informacji.

Porozmawiajmy o metodach kształcenia stosowanych podczas: - wykładów, - konwersatoriów, ćwiczeń, - laboratoriów, Jak w najbardziej efektywny sposób osiągnąć zakładane wyniki? Skąd wiadomo, że ten a nie inny sposób działania jest efektywny?

Wykłady czy … „active learning increases examination performance by just under half a SD (standard deviation) and that lecturing increases failure rates by 55% (29,300 students).” „current evidence suggests that a constructivist “ask, don’t tell” approach may lead to strong increases in student performance.” Freeman, S., Eddy, S.L., McDonough, M., K. Smith, M.K., Okoroafor, N., Jordt, H., Wenderoth, M.P. (2014) Active learning increases student performance in science, engineering, and mathematics, PNAS 111(23), 8410-8415. http://www.pnas.org/content/111/23/8410.full.pdf+html http://bartrek.blox.pl/2005/11/Poznan-241105.html a jednak… Burgan M (2006) In defense of lecturing. Change 6:31 –34.

Drobne acz skuteczne innowacje aktywizujące studentów na wykładzie Flipped lecture Buzzz lecture Zastosowanie PRS „pilotów” Niekompletne materiały Studenci zapoznają się materiałem PRZED wykładem Oglądają nagrania video, czytają teksty Rozwiązują zadania W CZASIE „wykładu” – pytania do otrzymanych materiałów, omawianie trudności i problemów z zadaniami, dyskusje Krótkie otwarte pytania do studentów z poleceniem przedyskutowania odpowiedzi z sąsiadami np. na temat rozumienia danego pojęcia, podania przykładów Krótkie zamknięte pytania do studentów połączone z głosowaniem (ew. kolorowe kartki), omówienie otrzymanych wyników Zawierają te elementy, których przepisywanie z tablicy to strata czasu np. szkielet węglowy dużej cząsteczki organicznej – na wykładzie omawiane grupy funkcyjne; wykres bez opisu http://celt.ust.hk/teaching-resources/teaching-clickers

Konwersatorium – miejsce na zastosowanie metod aktywizujących W metodach aktywizujących: akcent przeniesiony jest z programu nauczania na osobę uczącą się i rozwijanie jej kompetencji, uczący się zdobywa wiedzę drogą doświadczeń i poszukiwań (zgoda na błędy), nauczyciel stwarza okazje do zaangażowania emocjonalnego i samodzielnego przemyślenia problemu. uczący się pracują w grupie Celem metod aktywizujących nie jest jedynie uatrakcyjnienie kształcenia! Edunews.pl

Różne metody – różne funkcje Metaplan – ustrukturyzowanie dyskusji, szukanie przyczyn zjawiska Jigsaw – uaktywnienie każdego członka grupy, „uczę się ucząc innych” Metoda ról – wprowadzenie kontekstu np. związanego z zawodem Mapa pojęciowa – ustrukturyzowanie wiedzy „dyskusyjna” interpretacja wyników prac Dale’a http://spborkowo.gmina.sierpc.pl/grazyna.htm

Metaplan Temat Jak jest? Jak być powinno? Dlaczego nie jest tak, jak być powinno? Wnioski

Metaplan - przykłady Porównanie z normą, prawem, regułą, zasadą Stan danego elementu środowiska naturalnego w danym regionie kraju … Stworzenie dysonansu poznawczego - Reakcje metali szlachetnych z kwasami …

Jigsaw – metoda grup eksperckich Etap 1 – zdobywanie wiedzy Schemat podziału Grupa1 Grupa 2 Grupa 3 Grupa 4 Grupa 5 Grupa 6 Etap 1 1a,1b,1c, 2a,2b,2c, 3a,3b,3c, 4a,4b,4c, 5a,5b,5c, 6a,6b,6c 1d,1e,1f 2d,2e,2f 3d,3e,3f 4d,4e,4f 5d,5e,5f 6d,6e,6f Etap 2 1a,2a,3a, 1b,2b,3b, 1c,2c,3c, 1d,2d,3d, 1e,2e,3e, 1f,2f,3f 4a,5a,6a 4b,5b,6b 4c,5c,6c 4d,5d,6d 4e,5e,6e 4f,5f,6f Etap 2 – dzielenie się wiedzą i zastosowanie jej Eksperci wyjaśniają pozostałym członkom nowoutworzonego zespołu to, co zaobserwowali, czego nauczyli się z wykonanego eksperymentu, z lektury, z dyskusji. Grupy rozwiązują problem wymagający zastosowania tej wiedzy.

Jigsaw – przykłady Czynniki wpływające na … szybkość reakcji… Badanie zachowania… (białek) pod wpływem… Porównanie odmian … Omówienie grupy …pierwiastków i ich związków

Metoda ról Role zawodowe ekspert sądowy, ekspert OPCW, pracownik Sanepidu,

Mapa pojęciowa Wiele zastosowań: analiza wiedzy uprzedniej, przygotowanie do egzaminu, egzamin http://manprogress.com/en/methods/materialization-ideas.html

Laboratoria Pre-lab nauczanie wyprzedzające Lab metoda ról diagram Ishikawy Post-lab informacja zwrotna, dyskusja podsumowanie (capstone)

Laboratoria - wprowadzenie Cel Kontekst (metoda przypadków) Wiedza uprzednia Podział ról w zespole laboratoryjnym np. ekspert IT, laborant, lider, …

Szkielet ryby = diagram Ishikawy Dyskusja wyników pracy laboratoryjnej grupy studentów (samoocena) Czynnik główny Czynnik główny GP Przyczyny wpływające na czynnik główny Czynnik główny Diagram Ishikawy 5M: Manpower (ludzie), Methods (metody), Machinery (maszyny/instrumenty), Materials (materiały), Management (zarządzanie).

Laboratoria- podsumowanie Krytyczna analiza wyników i wniosków na forum, porównanie wyników pomiędzy grupami (symulacja procesu naukowego) Podsumowanie cyklu zajęć - Capstone course serves as the culminating and integrative experience of a program of study. https://en.wikipedia.org http://www.bridestoneandbrydges.co.uk/stone-products/coping-stone/

) L nauczanie oparte na problemach Problem-Based Learing (PBL) 3.Uczenie się 4. Zastosowanie do wiedzy do rozwiązania problemu 1. Postawienie problemu 2. Identyfikacja wiedzy i umiejętności, które trzeba zdobyć ) L nauczanie oparte na problemach

A Dip in the Dribble Autor: Tina Overton et al. LTSN (UK) Treści i umiejętności merytoryczne Chemia przemysłowa Zanieczyszczenia Techniki analityczne dot. zw. organicznych (eko)toksykologia Ochrona środowiska Umiejętności kluczowe Praca w grupie Komunikacja Podejmowanie decyzji Krytyczne myślenie Zarządzanie czasem

A Dip in the Dribble 20 maja Cała flora i fauna w rzece Dribble na południe od miasta Sheepsdale nagle wyginęła. http://www.mmkielce.eu Wykorzystajcie informacje podane na kartach, aby opisać określić przyczynę i charakter wypadku

Polecenie dla studentów Część 1 – rozważcie i zbadajcie (lab): czy istnieje problem, gdzie i kiedy to się zdażyło, rodzaj i zródło(-a) zanieczyszczenia, toksyczność zanieczyszczeń, kto mógłby być winny. Część 2 zlecenie programu monitorującego

Grywalizacja (1) „Cechy gry: współzawodnictwo, niepewność losowa, wcielanie się w role, nagrody. Gry nagradzają eksplorację, przyjemność z odkrywania nowego świata, a zaangażowanie budują poprzez danie graczom autonomii. Kodeks gracza rodzi się na bazie określonej narracji. Jedną z kluczowych zasad wszelkich gier jest odpowiednie stopniowanie wyzwań, z którymi mierzy się gracz.”

Grywalizacja (2) Wspólne funkcje, równowagi, układy potrójne (trójfazowe), http://econsc.chem.auth.gr/contest/index.php?option=com_content&sectionid=1&id=3

Innowacje w dydaktyce akademickiej nauk przyrodniczych i nauk o życiu Zmiany w ICT i ich konsekwencje (b-learning, m-learning) Innowacje w metodach kształcenia (dobór metody do celu): Wykład Konwersatorium – metaplan, mapa pojęciowa, jigsaw, metoda ról, Laboratoria – wprowadzenie (cel, kontekst, podział ról), analiza wyników (diagram Ishikawy), podsumowanie (capstone) 3. PBL 4. Grywalizacja

“There is no single (technological) solution that applies for every teacher, every course, or every view of teaching.” Mishra & Koehler, 2006