„Cztery pory roku” PRZYKŁADY WEBQUESTÓW Projekt „Razem i osobno” Stowarzyszenie Nauczycieli Edukacji Początkowej PRZYKŁADY WEBQUESTÓW DLA KLAS I – III SZKOŁY PODSTAWOWEJ Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
WEBQUEST DLA KLASY III: JESIENNE GRZYBOBRANIE
SPIS TREŚCI: POLECENIA WPROWADZENIE ZADANIA SKORZYSTAJ GRZYBIARZE BOTANICY I KUCHARZE POECI BOTANICY II SKORZYSTAJ OCENA PRACY GRUPY ZAKOŃCZENIE
POLECENIA podzielcie się na grupy: grzybiarzy, botaników, kucharzy i poetów; każda grupa otrzyma do wykonania konkretne zadanie lub zadania; każdy uczeń w grupie będzie odpowiedzialny za określone zadanie lub jego część; czas wykonania pracy określi nauczyciel; w czasie swoich poszukiwań potrzebnych materiałów korzystać możecie z zaproponowanych źródeł; na koniec przedstawcie i zaprezentujcie wyniki swojej pracy; dokonajcie oceny wyników pracy pozostałych grup według określonych kryteriów.
JESIEŃ kalendarzowa jesień rozpoczyna się 23 września; jesienią dni stają się coraz krótsze; temperatury powietrza są dodatnie, choć im bliżej zimy tym jest coraz chłodniej; często padają deszcze; niedźwiedzie, borsuki i jeże kładą się spać, odlatują jaskółki, bociany, skowronki, Twój pies i kot ma coraz grubszą sierść; rośliny mają dojrzałe owoce, drzewa zrzucają liście; na polach i w ogrodach trwają zbiory; jemy bardzo dużo owoców i warzyw – pamiętajmy o ich umyciu przed spożyciem.
Adam Mickiewicz – Pan Tadeusz „Grzybów było w bród: chłopcy biorą krasnolice, Tyle w pieśniach litewskich sławione l i s i c e, Co są godłem panieństwa, bo czerw ich nie zjada, I dziwna; żaden owad na nich nie usiada. Panienki za wysmukłym gonią b o r o w i k i e m, Którego pieśń nazywa grzybów półkownikiem. Wszyscy dybią na r y d z a; ten wzrostem skromniejszy I mniej sławny w piosenkach, za to najsmaczniejszy” Wiele jest pytań związanych z grzybami: czy grzyby rosną w domu, dlaczego pewne grzyby rosną koło określonych drzew, które grzyby są jadalne, a które nie. I wiele innych rzeczy dowiecie się wykonując zaproponowane Wam zadania.
ZADANIA GRZYBIARZE Przygotujcie poradnik dla młodego grzybiarza – jak zbierać grzyby, kiedy je zbierać. Znajdźcie ilustracje grzybów jadalnych i niejadalnych spotykanych często w Waszej okolicy – jak je rozpoznać. Wydrukujcie poradnik i rozdajcie uczniom. Możecie skorzystać z: Poradnik grzybiarza Poradnik grzybiarza w pigułce Gatunki grzybów Atlasu grzybów
ZADANIA BOTANICY I Przygotujcie hodowlę pleśni (zostawcie na kilka dni w ciepłym miejscu wilgotny kawałek chleba lub kawałek owocu). Przynieście kawałek drożdży. Dokonajcie obserwacji tych dwóch rodzajów grzybów przez lupę i mikroskop. Zapiszcie wyniki obserwacji. Możecie skorzystać z: Hodowla pleśni
ZADANIA KUCHARZE Znajdźcie przepis na ciasto drożdżowe. Upieczcie je. Poczęstujcie koleżanki i kolegów. Możecie skorzystać z: książek kucharskich, poradników kulinarnych
ZADANIA POECI W bibliotece lub na stronach internetowych wyszukajcie wierszy o grzybach. Napiszcie je i zilustrujcie. Wywieście na gazetce klasowej. Spróbujcie sami napisać wiersz o grzybach. Możecie skorzystać z: Wiersze o grzybach Jan Brzechwa: Wiersze
ZADANIA BOTANICY II Poszukajcie informacji na temat zjawiska mikoryzy. Na ich podstawie wyjaśnijcie, dlaczego niektóre z grzybów rosną w pobliżu określonych drzew. Zebrane wiadomości przedstawcie w postaci pogadanki dla koleżanek i kolegów. Zobrazujcie ją przykładami. Możecie skorzystać z: Mikoryza
SKORZYSTAJ Strony internetowe, na które warto zajrzeć: Grzyby Grzyby jadalne Grzyby jadalne i trujące Poradnik grzybiarza Poradnik grzybiarza w pigułce Hodowla pleśni Gatunki grzybów Wiersze o grzybach Mikoryza Książki, do których warto zajrzeć: książki kucharskie, poradniki kulinarne Atlas grzybów Jan Brzechwa: Wiersze
OCENA PRACY GRUPY 1pkt 2 pkt 3 pkt 4 pkt Opracowanie zadania 1pkt 2 pkt 3 pkt 4 pkt Opracowanie zadania Nie zebraliście podstawowych informacji, pobieżnie opracowaliście temat zadania W Waszej pracy pojawiły się drobne błędy, ale zadanie wykonaliście dobrze Zadanie wykonaliście bezbłędnie, zebraliście potrzebne do wykonania zadania informacje Zebraliście znacznie więcej informacji na temat zadania, niż było to wymagane, rozszerzyliście zadanie Prezentacja i estetyka wykonania Nieciekawie i niestarannie wykonaliście swoje prace Ciekawie, ale mało starannie wykonaliście swoje prace Starannie, estetycznie i ciekawie wykonaliście swoje prace Zastosowaliście różne i oryginalne techniki wykonania swoich prac Zaangażowanie i współpraca w grupie Każdy w grupie pracował osobno, nie pracowaliście razem, kłóciliście się Nie wszyscy w grupie przykładali się do wykonania zadania, były między Wami drobne nieporozumienia Dobrze zorganizowaliście pracę w grupie Wszyscy członkowie grupy chętnie i ochoczo pracowali nad wykonaniem zadania Przedstawienie wyników pracy Nie zaciekawiliście słuchających, nie przygotowaliście się do przedstawienia swojej pracy Zaciekawiliście słuchających, ale nie wszyscy przedstawiający byli przygotowani do przedstawienia wyników Przygotowaliście się do prezentacji i zainteresowaliście nią słuchaczy Byliście bardzo dobrze przygotowani i Wasza prezentacja zainteresowała innych Ocena końcowa: 12 pkt – wspaniale, 11-9 pkt – bardzo dobrze, 8-6 pkt – dobrze, 5-0 pkt – możecie lepiej
Należą się Wam gratulacje! ZAKOŃCZENIE Poznaliście grzyby występujące w Waszym otoczeniu, wiecie, które z nich są dla nas niebezpieczne. Dowiedzieliście się gdzie i które grzyby kapeluszowe zbierać. Umiecie wykorzystać grzyby w kuchni. Potraficie korzystać z komputera i Internetu w celu zdobycia określonych informacji. Należą się Wam gratulacje!