Anna Sywula Katarzyna Miszewska. Zdrowy przedszkolak „Słonecznej Krainy” Zdrowie to najwyższa wartość człowieka. Jego brak ogranicza naszą aktywność,

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Koncepcja pracy Przedszkola nr 33 im. Majki Jeżowskiej w Zabrzu na lata 2015 – 2018.
Advertisements

 PROGRAM PROMOCJI ZDROWIA W ZESPOLE SZKÓŁ SPECJALNYCH NR 41 W ZABRZU NA LATA  PROGRAM PROMOCJI ZDROWIA W ZESPOLE SZKÓŁ SPECJALNYCH NR 41 W.
Zasady zdrowego odżywiania "W zdrowym ciele zdrowy duch"
Szkoła Podstawowa nr 189 im. Wandy Zieleńczyk Łódź ul. Kossaka – e – mail:
Ul. Rysownicza 1/3 tel Motto szkoły: " Przyjaźnie wymagając, wydobyć z dziecka to, co najlepsze„. Szkoła Podstawowa.
Światowy Dzień Zdrowia 2016 Pokonaj cukrzycę. Światowy Dzień Zdrowia 7 kwietnia 2016.
Sprawozdanie z realizacji programu współpracy Miasta i Gminy Skoki z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi w art.3 ust.3 ustawy o działalności.
Głównym założeniem pracy w Miejskim Przedszkolu Nr 9 w Częstochowie są priorytety zawarte w Koncepcji Pracy Przedszkola wg których prowadzone są liczne.
Sprawozdanie z udziału Przedszkola Miejskiego nr 22 w projekcie „Dbajmy o lubuskie dla nas i dla przyszłości” w ramach Programu „Szkoły dla Ekorozwoju”
Czynniki sprzyjające zdrowiu Tryb życia a zdrowie
PYT. 1 CZY PRZED LEKCJAMI ZJADASZ W DOMU I Ś NIADANIE Jedynie 44% badanych uczniów zawsze zjada w domu śniadanie, a przecież wiadomo, że jest to najważniejszy.
Zespół Szkół w Przykonie Szkoła Podstawowa im. Marii Konopnickiej w Przykonie.
Szkoła Podstawowa nr 12 im. Mariana Batki Łódź, ul Jurczyńskiego 1/3 tel.: ;
SPRAWOZDANIE Z PRACY Z MŁODZIEŻĄ ZA ROK 2015 KOŁO PZW KOLEJARZ-OFAMA OPOLE.
Zapraszamy do naszego przedszkola. O PRZEDSZKOLU -NASZE PRZEDSZKOLE DZIAŁA OD PONAD 50 LAT -STARAMY SIĘ ABY NASZA PLACÓWKA BYŁA BEZPIECZNA I PRZYJAZNA.
Żywność ekologiczna określenie żywności produkowanej metodami rolnictwa ekologicznego z dbałością o wyeliminowanie używania nawozów sztucznych i pestycydów.
 584 uczniów,  60 nauczycieli różnych specjalności – (mi.: surdopedagog, tyflopedagog, logopeda, psycholog, pedagog, rehabilitant),  20 dobrze wyposażonych.
Tel Nasza szkoła zapewnia: wykwalifikowaną kadrę pedagogiczną dbającą o rozwój uczniów, dobrze wyposażoną pracownię.
Rola przedszkola w przygotowaniu dzieci 6 –letnich do podjęcia nauki w szkole Spotkanie z Rodzicami Przedszkole nr 8 w Nysie.
I.Efekty II.Procesy III.Funkcjonowanie szkoły IV.Zarządzanie szkołą.
Publiczna Szkoła Podstawowa nr 5 im. M. Dąbrowskiej w Radomiu ul. J. Gen. Sowińskiego 1 tel./fax:
OFERTA OŚRODKA KULTURY. Ośrodek Kultury w Brzeszczach jest samorządową instytucją kultury działającą na rzecz środowiska, w którym istnieje. Jest miejscem.
2015/2016.  określenie poziomu i rodzaju aktywności dzieci  pozyskanie informacji potrzebnych do pracy nad zwiększeniem aktywności dzieci podczas zajęć.
My maluszki i nasz dzień w przedszkolu Wychowawczyni: mgr Barbara Kasza.
SP SZKODNA ZAPRASZAMY NA POKAZ SLAJDÓW. To my ! Drużyna „ Zdrowe Warzywa” - członkowie Klasowego Klubu Śniadanie Daje Moc. Nasza drużyna liczy 9 osób,
Ul. Lermontowa Łódź
ul. Gałczyńskiego 6 tel/fax:
ul. Gałczyńskiego 6 tel/fax:
SZKOŁA PODSTAWOWA NR 116 IM. ALEKSEGO RŻEWSKIEGO UL. RATAJSKA 2/ ŁÓDŹ tel. (0-42)
Szkoła Podstawowa nr 12 im. Mariana Batki Łódź, ul Jurczyńskiego 1/3 tel.: ;
Projekt: „Poznań stawia na zdrowie – profilaktyka wad postawy wśród dzieci uczęszczających do klas I-IV szkół podstawowych w Poznaniu” Wsparcie udzielone.
Szkoła Podstawowa im. Kornela Makuszyńskiego w Pniewie.
MOJE CZYSTE MIASTO Relacja Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych nr 7 w Rudzie Śląskiej.
ul. Więckowskiego – 734 ŁÓDŹ tel/fax (0-42)
EM FARMA DZIECIĘCA® EDUKACYJNA FARMA PRZED i SZKOLNA® Chcemy uczyć się pod gołym niebem, bowiem tylko tam sprawnie ukształtujemy nasze ciała i umysły i.
Szkoła Podstawowa nr 3 im. majora Henryka Dobrzańskiego „HUBALA” Al. Harcerzy Zatorowców 6 91 – 144 Łódź (Teofilów) Telefon/fax (42)
Szkoła Podstawowa nr 3 im. majora Henryka Dobrzańskiego „HUBALA” Al. Harcerzy Zatorowców 6 91 – 144 Łódź (Teofilów) Telefon/fax. (42)
Publiczne Gimnazjum nr 3 w Łodzi im. Fryderyka Chopina ul. Zacisze 7/ 9 MISJĄ SZKOŁY JEST ABY UCZEŃ GIMNAZJUM NR 3 OSIĄGNĄŁ SUKCES NA MIARĘ SWOICH MOŻLIWOŚCI.
Publiczna Szkoła Podstawowa nr 20 im. Obrońców Pokoju w Radomiu ul. Malenicka 29 Szkoła ma bogatą bo, aż 100-letnią tradycję. Staramy się aby, nasza placówka.
tel Łódź, ul. Pomorska 138 Zapraszamy na nasz fanpage na Fecebooku Szkoła Podstawowa nr 79 im. Łódzkich Olimpijczyków.
Szkoła Podstawowa nr 192 im. prof. Heleny Radlińskiej ul. Krzemieniecka 24a Łódź tel./fax Dyrektor szkoły Violetta Gortat Oferta naszej.
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
SZKOŁA PODSTAWOWA NR 46 IM. JÓZEFA CHEŁMOŃSKIEGO W ŁODZI ul. WÓLCZAŃSKA ŁÓDŹ.
Bezpieczeństwo i kameralność Serdeczna atmosfera Wyspecjalizowana kadra pedagogiczna, podwyższająca ciągle swoje kwalifikacje Wysoki poziom nauczania.
Szkoła Podstawowa nr 45 im. Jana Matejki Łódź ul. Bojowników Getta Warszawskiego 3 tel. / fax (0-42)
SZKOŁA PODSTAWOWA NR 206 w ŁODZI ul. Łozowa Łódź tel./fax
Ul. Lermontowa Łódź ssss.... pppp llll oooo dddd zzzz iiii nnnn tttt eeee rrrr iiii aaaa.... pppp llllwww.sp33.org.
Miejskie Przedszkole Integracyjne nr 9 w Gorzowie 2012/2013 K ORZYŚCI Z WYDŁUŻONEGO POBYTU DZIECKA W PRZEDSZKOLU.
Nasi uczniowie mogą liczyć na:  Wysoko wykwalifikowaną kadrę pedagogiczną, kreatywną, realizującą autorskie innowacje i programy  Fachową pomoc pedagogiczną.
Ul. Napoleońska 7/ Łódź tel./fax tel
WYNIKI EWALUACJI WEWNĄTRZSZKOLNEJ ROK SZKOLNY
NIE BÓJMY SIĘ INTEGRACJI! W dzisiejszych czasach widać jak pod mikroskopem ile jest jeszcze uprzedzeń i nietolerancji w stosunku do osób niepełnosprawnych.
CZYSTA MAŁOPOLSKA FOLDER INFORMACYJNY 2015/2016 „CZYSTA MAŁOPOLSKA, TO PIĘKNA MOJA POLSKA” Nazwa szkoły- SZKOŁA PODSTAWOWA IM. KARDYNAŁA STEFANA WYSZYŃSKIEGO.
Edukacja skuteczna, przyjazna i nowoczesna Reforma systemu oświaty.
? ? ? ? ? ? ? ? ? ?. Podstawowe informacje Ogólnopolski program Od r. do r. 5 edycja „Czytamy i odkrywamy” Wykorzystanie technologii.
Gdy myślę „ SZKOŁA”: nauka, przyjaźń, bezpieczeństwo, moja przyszłość … Szkoła Podstawowa Nr 142 w Łodzi im. Zawiszy Czarnego Łódź, ul. Łupkowa.
Łódź ul. Bojowników Getta Warszawskiego 3 tel. / fax (0-42)
Szkoła Podstawowa nr 61 im. św. Franciszka z Asyżu Łódź, ul. Okólna 183 tel./fax (0-42)
Wkład III sektora w polską edukację po 1989 roku Raport obywatelski Podsumujmy razem debaty o oświacie Warszawa, 20 czerwca 2016 r.
GIMNAZJUM nr 11 w Łodzi ul. Stawowa 28 telefony: (42) , (42) Pracujemy w myśl motta: „ Każdego.
Od 7.30 do 8.30 dzieci schodzą się do przedszkola. W tym czasie swobodnie bawią się w dowolnych kącikach zabaw. Nauczyciel prowadzi z dziećmi rozmowy indywidualne.
Sprawozdanie z realizacji programu realizowanego w roku szkolnym 2015/2016 w klasach 0a, 0b.
"BEZPIECZNE PRZEDSZKOLE"
PRZEDSZKOLE GMINNE W SKIBINIE
Ogólnopolski Dzień Przedszkolaka 2017
Przedszkole Promujące Zdrowie
I Liceum Ogólnokształcące im. Feliksa Fabianiego w Radomsku
ul. Grzybowska Warszawa
BEZPIECZEŃSTWO W SZKOLE
Uzyskane Certyfikaty r.- Decyzją Rady Pedagogicznej Przedszkole Nr 7 w Łowiczu postanowiono włączyć do sieci Szkół i Przedszkoli Promujących.
Zapis prezentacji:

Anna Sywula Katarzyna Miszewska

Zdrowy przedszkolak „Słonecznej Krainy” Zdrowie to najwyższa wartość człowieka. Jego brak ogranicza naszą aktywność, uniemożliwia realizację planów i marzeń. Zdrowie jest bogactwem społeczeństwa, to kapitał, który pozwala nam osiągnąć cele i spełnienie w życiu. MISJA PRZEDSZKOLA WSPOMAGANIE KAŻDEGO PRZEDSZKOLAKA POPRZEZ TWORZENIE OPTYMALNYCH WARUNKÓW SPRZYJAJĄCYCH OSIĄGANIU PRZEZ DZIECKO PEŁNYCH MOŻLIWOŚCI ROZWOJOWYCH. WIZJA „SŁONECZNEJ KRAINY” BĘDZIEMY PRZEDSZKOLEM PRZYGOTOWUJĄCYM BEZSTRESOWO DZIECI DO PODJĘCIA NAUKI W SZKOLE, PROMUJĄCYM, ZDROWY, SPORTOWY, PROEKOLOGICZNY I BEZPIECZNY TRYB ŻYCIA, AKTYWNIE WSPÓŁPRACUJĄCYM Z BLIŻSZYM I DALSZYM ŚRODOWISKIEM.

NASZE WIELKIE DZIAŁANIA:  „ Mamo, tato wolę wodę” - kampania prozdrowotna,  „ Co wiemy o zdrowym odżywianiu”, „Zdrowym być”- konkursy, quizy wiedzy o zdrowym odżywianiu,  „O Tadku Niejadku, babci i dziadku”- teatrzyki, bajki edukacyjne  „Agroturystyka”- zajęcia edukacyjne o etapach powstawania żywności – współpraca z gospodarstwem agroturystycznym w Lipach  „ Moje menu” - przedszkolny konkurs plastyczny – tworzenie rysunkowego jadłospisu przez przedszkolaki,  „Cukiereczek” – wspieranie zdrowego rozwoju dzieci chorych na cukrzycę typu I,  „Mamo, tato czy wiesz” – ciekawe informacje dla rodziców na temat zdrowego odżywiania w postaci gazetek, informacji ściennych, pogadanek, zajęć edukacyjnych.

NASZA CODZIENNOŚĆ:  „Wiem co jem” - cykliczne zajęcia edukacyjne promujące zdrowe odżywianie comiesięczne zajęcia kulinarne – samodzielne przygotowywanie sałatek, surówek, kanapek.  Nasz jadłospis - stosowanie tzw. piramidy zdrowego odżywiania w tworzeniu jadłospisów, urozmaicanie codziennej diety,  „Z alergią za pan brat” – dostosowywanie jadłospisu do potrzeb dzieci z alergią pokarmową - ścisła współpraca z kuchnią oraz rodzicami.

NASZ PRZEDSZKOLAK:  wie, co to jest zdrowa żywność,  zna warzywa i owoce - jako źródło witamin,  potrafi samodzielnie wykonać zdrową kanapkę, surówkę, sok,  wie, jak się zdrowo odżywiać,  potrafi dokonać klasyfikacji produktów na: zdrowe i szkodzące zdrowiu,  rozumie zło wynikające z nieprawidłowych nawyków żywieniowych,  zwraca uwagę na produkty, które musi wykluczyć ze swojej diety,  zna zasady żywienia cukrzyka.

NASZE WIELKIE DZIAŁANIA:  „Mały sportowiec” - innowacja pedagogiczna dotycząca popularyzacji sportu,  „Sport w czterech porach roku” - wewnątrz przedszkolne olimpiady sportowe,  Nasi sportowcy - spotkanie ze sportowcami: koszykarzami Polpharmy, siatkarkami Libero, zwiedzanie miejskich obiektów sportowych,  rozgrywki sportowe ( zawody, piłka nożna) organizowane przez miejskie środowisko sportowe,  międzygrupowe zawody sportowe w ogrodzie: mini koszykówka, piłka nożna, dwa ognie,  „ Poznaję moje ciało”- zajęcia edukacyjne,  Przegląd Tańców Dziecięcych - organizowanie corocznego z udziałem wszystkich miejskich przedszkoli,  „ Z tatą, mamą na sportowo” - festyn rekreacyjno – rodzinny.

NASZA CODZIENNOŚĆ:  stosowanie różnorodnych metod aktywizujących w zajęciach, organizowanie zajęć z wykorzystaniem Ruchu Rozwijającego, Pedagogiki Zabawy Klanza, gimnastyki twórczo – ekspresyjnej K. Orffa i R. Labana,  organizowanie cotygodniowych zajęć dodatkowych profilaktyczno – ruchowych,  zajęcia sportowe w terenie, z wykorzystaniem np. rowerków biegowych.

NASZ PRZEDSZKOLAK:  potrafi naśladować proste ćwiczenia ruchowe, samodzielnie wykonywać proponowane ćwiczenia, zabawy,  potrafi wykorzystać własną wyobraźnię i pomysłowość w zabawach i grach ruchowych, samodzielnie zainicjować zabawę,  potrafi przyjąć prawidłowe pozycje wyjściowe do różnych ćwiczeń gimnastycznych,  przestrzega zasad bezpieczeństwa podczas organizowanych zabaw, ćwiczeń i gier sportowych,  przestrzega ustalonych zasad gry oraz zasad fair play,  wykorzystuje własną aktywność ruchową w trakcie rekreacji ruchowej, a także w wolnym czasie.

NASZE WIELKIE DZIAŁANIA:  „ Aquafresh” oraz „Misja Velvetki”- kampanie prozdrowotne,  bicie rekordu Guinessa w jednoczesnym myciu zębów przez przedszkolaków w Polsce,  „Z higieną za pan brat” - konkurs wiedzy dla przedszkolaków,  współpraca z Przychodnią Lekarską, Sanepidem, PCK - spotkania oraz zajęcia edukacyjne z przedstawicielami medycznymi,  „ U lekarza” - zajęcia edukacyjne, scenki dramowe, konkurs plastyczny dotyczący kształtowania nawyków higieniczno – zdrowotnych,  „A - psik” – propagowanie wśród rodziców profilaktyki czystości i higieny, uwrażliwianie rodziców na temat chorób w skupiskach,

NASZA CODZIENNOŚĆ:  tworzenie kącików tematycznych „ Lekarz”, „ Pielęgniarka”, „Apteka”,  organizowanie zajęć z wykorzystaniem dramy – tworzenie scenek tematycznych, prezentujących zagrożenia wypływające z nieprawidłowej dbałości o higienę,  codzienne mycie zębów po posiłku, dokładne mycie rąk z przestrzeganiem kolejnych etapów przed i po posiłkach, po powrocie z podwórka oraz po załatwieniu potrzeb fizjologicznych.

NASZ PRZEDSZKOLAK:  wie, jak dbać o własne zdrowie poprzez stosowanie odpowiednich zabiegów higienicznych,  rozumie dlaczego należy codziennie wykonywać zabiegi higieniczne i czemu one służą,  rozumie znaczenie czystości dla zdrowia.

NASZE WIELKIE DZIAŁANIA:  „ ABC bezpiecznego przedszkolaka” - autorski program,  Bezpieczne Przedszkole – certyfikat,  współpraca z Policją, Strażą Pożarną i Pogotowiem Ratunkowym,  „Tydzień Zrównoważonego Transportu” - coroczny udział w akcji,  „ Pierwsza pomoc przedmedyczna” - zajęcia edukacyjne dla przedszkolaków z udziałem ratowników medycznych KCZ,  „Pierwsza pomoc przedmedyczna II” – zajęcia z udziałem wszystkich pracowników przedszkola oraz chętnych rodziców,  ewakuacja próbna w przedszkolu,  „Ratujemy misia” - ogólnoprzedszkolne zajęcia otwartych,  „O Rysiu Chronickim” - teatrzyki edukacyjne dotyczących bezpieczeństwa,  „Jestem bezpieczny na drodze” – wielka wystawa prac plastycznych,  festyn rodzinny na terenie ogrodu przedszkolnego pod hasłem: „ Bezpieczny na wakacjach”.

NASZA CODZIENNOŚĆ:  tworzenie i przestrzeganie grupowych regulaminów dotyczących bezpieczeństwa w sali i ogrodzie przedszkolnym,  organizowanie wycieczek i spacerów do miejsc użyteczności publicznej z wykorzystaniem odblasków, kamizelek i apteczek,  systematyczne organizowanie w salach kącików tematycznych ukazujących scenki okolicznościowe, dotyczące bezpieczeństwa dzieci w różnych sytuacjach życia codziennego np. „Pali się”, Zgubiłem się”.

NASZ PRZEDSZKOLAK:  zna zasady poruszania się na ulicy,  rozumie konieczność noszenia odblasków na odzieży w porze jesiennej i zimowej.  rozumie konieczność zapinania pasów i siedzenia w foteliku podczas jazdy samochodem, zachowanie ostrożności przy wsiadaniu i wysiadaniu z samochodu.  przestrzega zasady zachowania w środkach transportu podczas wycieczek.  rozumienie konieczność opatrywania ran,  wie, jak zachować się w sytuacji zaczepki ze strony obcej osoby,  potrafi w sytuacjach zagrożenia poinformować o niej rodziców, nauczycieli,  rozumie, że nie należy podchodzić do obcych zwierząt,  wie, co należy zrobić w sytuacji ugryzienia przez obce zwierzę,  rozumie, że nie należy brać do ust nieznanych owoców, napotkanych roślin,  wie jak i gdzie się bawić bezpiecznie,  zna zasady zabawy nad wodą, w lesie na placu zabaw, w przedszkolu,  przestrzega ustalonych zasad bezpiecznej zabawy, zna i przestrzega kodeks ustalony w grupie w przedszkolu,  zna sposoby spędzania czasu wolnego służącemu zdrowiu: sport, spacery i ruch na powietrzu.

NASZE WIELKIE DZIAŁANIA:  „Dzień Życzliwości” - coroczne imprezy integracyjne z udziałem dzieci niepełnosprawnych,  koncerty muzyczne w Filharmonii Bałtyckiej oraz Państwowej Szkoły Muzycznej,  przedstawienia w Teatrze Miniatura w Gdańsku oraz teatrze w Elblągu,  Cała Polska Czyta Dzieciom - systematyczne rozwijanie dziecięcej wrażliwości na żywe słowo poprzez codzienne czytanie w domu i przedszkolu,  „Góra Grosza” - ogólnopolska akcja w przedszkolu – wspieranie dzieci z domów dziecka,  współpraca z Poradnią Psychologiczno – Pedagogiczną – spotkania dla rodziców i nauczycieli „ Jak radzić sobie w sytuacjach trudnych”,  „ Moje przedszkole” - program adaptacyjny dla przedszkolaków oraz starszaków wybierających się do szkoły „ Idę do szkoły”.

NASZA CODZIENNOŚĆ:  zajęcia relaksacyjne z wykorzystaniem Kinezjologii Edukacyjnej Paula Dennisona, masażyków oraz elementów jogi,  stosowanie zasad savoir – vivre na co dzień, tworzenie kodeksów kulturalnych zachowań,  codzienne stosowanie bajkoterapii w przedszkolu,  pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie przedszkola (zajęcia z pedagogiem, psychologiem, logopedą).

NASZ PRZEDSZKOLAK:  wchodzi chętnie do przedszkola,  bawi się z rówieśnikami,  przestrzega zasad obowiązujących w grupie przedszkolnej,  korzysta z pomocy nauczyciela w sytuacjach trudnych, problemowych,  potrafi zwrócić się o pomoc do nauczyciela,  uczestniczy w aranżowanych zabawach kształtujących odporność emocjonalną,  wyraża swoje emocje, nastrój, samopoczucie werbalnie i niewerbalnie,  rozpoznaje dobre i złe zachowanie.

NASZE WIELKIE DZIAŁANIA:  ” Sprzątanie świata” - coroczna ogólnopolska akcja,  „Kubusiowi przyjaciele natury” - kampania prozdrowotna,  „Czyste powietrze wokół nas” - program przedszkolnej edukacji antynikotynowej,  REBA – Organizacji Odzysku Baterii - ogólnokrajowy program,  zbiórka plastikowych nakrętek w celach charytatywnych,  „ Choinka dla psiaka i kociaka ze schroniska”- coroczna akcja i współpraca z towarzystwem OTOZ,  BULIBA - Wielkim Konkursie Ekologicznym – internetowy konkurs plastyczny,  zbiórka elektrośmieci w ramach ogólnopolskiego projektu „Zbieraj z klasą”,  „Szanujemy przyrodę”- wewnątrzprzedszkolny quizu ekologicznego.

NASZA CODZIENNOŚĆ:  organizowanie zajęć przybliżających tematykę ekologiczną, eksperymentowania w przedszkolu, zajęć w terenie,  segregowanie śmieci.

NASZ PRZEDSZKOLAK:  potrafi wysuwać wnioski dotyczące zagrożeń środowiska poprzez własne doświadczenia;  rozumie znaczenie słów „ekologia” i „ ochrona środowiska”;  w zakresie dostępnym dla dziecka wykonuje z pomocą doświadczenia,  ma świadomość, iż dobry stan środowiska gwarantuje życie i zdrowie wszystkich organizmów na Ziemi,  zna zasady segregowania śmieci.

…..Czym skorupka za młodu nasiąknie…. ABSOLWENT SŁONECZNEJ KRAINY: Jest otwarty, twórczy i spontaniczny. Jest aktywny oraz sprawny fizycznie. Zna siebie i swoje możliwości. Szanuje odrębność innych. Promuje zdrowie i bezpieczeństwo. Radzi sobie w sytuacjach trudnych. Jest życzliwy i sumienny, kulturalny. Osiąga sukcesy w szkole. Dba o środowisko. Odżywia się zdrowo.

DZIĘKUJEMY