Ways of learning languages Sposoby uczenia się języków obcych.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Innowacyjność i przedsiębiorczość w kształceniu zawodowym
Advertisements

Jak pomóc dziecku w nauce?
Nowa” Matura 2015 Języki obce
Edukacja - dorośli Xx osób skorzystało w 2013 roku z kursu angielskiego w naszej bibliotece Biblioteka uczestniczy w projekcie „Angielski 123 w bibliotece”
Adam Miratyński Towaroznawsto 1021b.
uczyć się języka angielskiego
Prezentuje się Grupa A-8 języka angielskiego
JAK POMÓC DZIECKU W NAUCE JĘZYKA OBCEGO W DOMU
(na podstawie badań ankietowych)
UCZYMY SIĘ UCZYĆ Nauka języków obcych nieodłącznie związana jest z systematycznym zapamiętywaniem wielu informacji. Wiadomo, że zrobienie notatek w zeszycie.
Czy masz jakieś określone plany dotyczące przyszłości? a) tak, wiem dokładnie co chcę robić b) nie,nie mam pojęcia co chcę robić c) nie jestem pewien\na,
JAK UCZYĆ SIĘ JĘZYKÓW OBCYCH
Europejski Dzień Języków Obcych
Cel programu: lepsze wykorzystanie w uczeniu i komunikowaniu się technologii informacyjno- komunikacyjnych.
Analiza ankiety ewaluacyjnej I edycji Konkursu Angielsko – Niemieckiego GIMNAZJALNY POLIGLOTA rok szkolny 2012/2013.
Uczyłem się na lekcjach
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ i PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
Kursy i szkolenia bez wychodzenia z domu
Praktyczne porady jak samodzielnie uczyć się języka obcego.
Opracował: Wiktor Mikłasz. Spis Treści CodziennośćPracaInformatykaWakacje.
Ćwiczenia technik efektywnego uczenia się Spotkanie 4
Jak uczyć się szybko i skutecznie?.
Ocenianie kształtujące w Miejskiej Szkole Podstawowej im
Dlaczego warto uczyć małe dzieci języków obcych? Opracowała
OBRAZKOWY KODEKS 2.0 Klasa IIC
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ I PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
UCZYĆ SIĘ JĘZYKA ANGIELSKIEGO
Nauczanie na odległość na platformie „moodle”
MIĘDZYNARODOWY DZIEŃ JĘZYKÓW OBCYCH
OCENIANIE KSZTAŁTUJĄCE OK
Jedynym narzędziem uskuteczniającym porozumiewanie się jest język. Filolog może pośredniczyć w tej komunikacji jako nauczyciel, doradca lub tłumacz.
CO TO JEST DZIEŃ JĘZYKÓW OBCYCH ? Począwszy od roku 2001, 26 września obchodzony jest Europejski Dzień Języków, dzień mający przypominać o korzyściach.
Pierwsza edycja Europejskiego Dnia Języków została zorganizowana wspólnie przez Radę Europy oraz Unię Europejską w 2001 roku. Wzięły w niej udział miliony.
Termin sprawdzianu: 1 kwietnia 2015 r. (środa), godz
Wyniki próbnego egzaminu gimnazjalnego z języków obcych 2008.
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKAJI NARODOWEJ w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania.
Metody sprawnego uczenia się.
Szkoła z klasą 2.0 Kodeks 2.0.
Jak stworzyć kodeks 2.0? Szkoła Podstawowa im. Elizy Orzeszkowej w Radgoszczy.
STUDENCKICH SŁÓW KILKA O NAUCZANIU W JĘZYKACH OBCYCH Walery Stasiak Zarząd Samorządu Studentów Uniwersytetu Warszawskiego.
STUDENCKICH SŁÓW KILKA O NAUCZANIU W JĘZYKACH OBCYCH Walery Stasiak Zarząd Samorządu Studentów Uniwersytetu Warszawskiego Kształcenie w językach obcych.
Hymn Szkoły 1. Aby język mówić chciał co pomyśli głowa Zawsze się staramy dbać o kulturę słowa.
Nowa matura – od roku 2015 Informacje ogólne. Przedmioty obowiązkowe Język polski – część pisemna (poz. podst.) + część ustna Język angielski – część.
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
WYCHOWANIE PRZEZ CZYTANIE
Sprawdzian w klasie szóstej szkoły podstawowej w roku szkolnym 2015/2016.
SPRAWDZIAN W KLASIE SZÓSTEJ SZKOŁY PODSTAWOWEJ OD ROKU SZKOLNEGO 2014/2015.
Dlaczego warto uczyć się języka niemieckiego?. Znajomość języków. Świat, który nas otacza ciągle się zmienia i stawia coraz wyższe wymagania. Teraz nie.
Klasa dwujęzyczna Gimnazjum im. Jana Pawła II z oddziałami dwujęzycznymi w Gliniance.
EUROPEJSKI DZIEŃ JĘZYKÓW OBCYCH JAK SIĘ UCZYĆ EFEKTYWNIE?
Międzysemestralne Otwarte Spotkanie TIK-owe r. PUBLICZNA SZKOŁA PODSTAWOWA IM. BŁOGOSŁAWIONEGO KS. JERZEGO POPIEŁUSZKI W NIECZAJNIE GÓRNEJ.
Czy warto uczyć się języków obcych?. Wprowadzenie. Bardzo wielu uczniom nauka kojarzy się z przymusem oraz koniecznością. W ten sposób traktują oni również.
Dlaczego warto uczy ć si ę j ę zyków obcych?. 6 języków, których najczęściej się uczymy.
Trochę informacji o nas. Nowoczesna szkoła języków obcych przez Internet Zajęcia z lektorem ‘na żywo’ Najnowsze technologie w nauczaniu Rewelacyjna i.
ANALIZA WYNIKÓW DIAGNOZY WSTĘPNEJ
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
Egzamin gimnazjalny z języka angielskiego - poziom podstawowy.
Języki obce.
Jak pomóc dziecku w nauce języka obcego?
KLASA O PROFILU JĘZYKOWYM
Lubię czytać!.
Dlaczego warto czytać dziecku ?
Szkoła Podstawowa nr 214 Ul. Fontany 1.
Najciekawsze hasła zachęcające do nauki języków obcych
Czytanie wspiera rozwój dziecka
KLUCZEM DO WIEDZY WCIĄŻ JEST CZYTANIE !.
Egzamin gimnazjalny z języka angielskiego - poziom podstawowy.
Uczymy się właściwie korzystać z encyklopedii i słowników.
Egzamin gimnazjalny z języka angielskiego
Dlaczego warto uczyć się języków obcych?
Zapis prezentacji:

Ways of learning languages Sposoby uczenia się języków obcych

Uczymy się skuteczniej, jeśli mamy przed sobą wyraźny cel, jeśli wiemy, po co się uczymy!

Młodzież w szkole zmuszana jest do nauki języków obcych i nieraz zastanawiamy się, czy warto się uczyć. Z chwilą wejścia Polski do Unii Europejskiej otworzyły się nowe rynki pracy, ale tylko ludzie, którzy oprócz wykształcenia znają języki obce będą mogli liczyć na pracę za granicą. W dzisiejszych czasach prawie w każdym zawodzie wymagana jest znajomość języków obcych. Chcąc znaleźć dobrą pracę, musimy znać przynajmniej jeden język obcy. Również podróżowanie po obcych krajach jest przyjemniejsze i bezpieczniejsze, gdy znamy języki. W przeciwnym razie nie umielibyśmy porozumieć się z obcokrajowcami w podstawowych sprawach.

Dlaczego ludzie uczą się języków obcych? Chcą wyjeżdżać za granicę, Używają różnych języków w pracy, Chcą zdać egzamin, zdobyć dobrą ocenę, Lubią oglądać filmy w wersji oryginalnej, Chcą czytać książki, czasopisma, informacje z Internetu, rozumieć piosenki… Mają znajomych za granicą, (Dzieci) chcą sprawić przyjemność rodzicom…

Wyniki ankiety „Dlaczego ludzie uczą się języków obcych?” przeprowadzonej wśród 20 osób w różnym wieku przez Jakuba Zawalich, klasa VIa :

Do czego ludziom są potrzebne języki obce? (na podst ankiety przeprowadzonej przez O.Pakulnicką i I.Gutkowską z klasy VId)

A Ty po co się uczysz? Jeśli wyznaczysz sobie cel, nauka będzie szła lepiej. Każdy cel jest dobry, np.: dobry wynik sprawdzianu, pochwała od rodziców, zdobycie lepszego wyniku niż twój kolega, piątka na świadectwie, zdanie rozszerzonej matury …itd.

Czy znajomość gramatyki polskiej może pomóc w nauce języka obcego?

TAK! Bo wszystkie języki mają gramatykę! Będziesz uczyć się szybciej, jeśli rozumiesz różnice między rzeczownikiem, czasownikiem, przymiotnikiem itd. Reguły gramatyczne są inne w różnych językach, ale im więcej języków poznasz, tym łatwiej będzie je zrozumieć i zapamiętać.

Rzeczownik W JĘZYKU ANGIELSKIM Poprzedzony przedimkiem (a, an, the) Nie odmienia się Liczba mnoga z końcówką -s W JĘZYKU POLSKIM Brak przedimków Odmienia się przez przypadki Różne końcówki liczby mnogiej

Dlaczego używamy słowników? Opracowały: Hania Kiełczykowska & Marta Romaniuk (klasa VId)

Słowniki są niezbędne w nauce języka. Jakie słowniki są najlepsze? Obrazkowe? Dwujęzyczne? (np.: polsko-angielski i angielsko-polski) Jednojęzyczne? (wszystkie objaśnienia również są w języku obcym)

Słownik obrazkowy Przeznaczony dla dzieci (mała ilość informacji, jednoznaczność) poprzez oglądanie obrazków łatwiej dziecku zapamiętać słówka. tree

Słownik dwujęzyczny Dla użytkowników w każdym wieku (zróżnicowana ilość informacji) Przydatny przy tłumaczeniach, można sprawdzić słówko w obu językach. Tree; n C (bot)drzewo: the apple ~ jabłoń; the banana ~ banan; family ~ drzewo genealogiczne;~ of knowledge drzewo wiadomości dobrego i złego;~ of life drzewo żywota; Christmas ~ choinka; to climb a ~ wspinać się na drzewo; to plant a ~ posadzić drzewo.

Słownik jednojęzyczny Daje najwięcej informacji i przykłady zdań, przeznaczony jest dla co najmniej średnio zaawansowanych tree noun [C] 1 a tall plant which has a wooden trunk and branches that grow from its upper part: a plum/apple/chestnut tree We sat under a tree for shade.

Sposoby uczenia się słówek Opracowała Klara Kowalczyk z klasy VI d

METODA KOJARZENIA- polega na tym, że każde słówko w języku np. angielskim należy kojarzyć z wyrazem w języku polskim np. brilliant- świetny, wspaniały można skojarzyć z brylantem, który także jest wspaniały.

METODA CZĘSTEGO PATRZENIA- ta metoda jest bardzo prosta. Wystarczy powiesić np. nad łóżkiem lub tez w innym miejscu, gdzie często patrzymy, listę słówek, które musimy umieć. Za każdym razem jak wstajemy, patrzymy na słówka, czytamy je, a one jakby same wchodzą do głowy.

METODA JEDNEGO SŁOWA- polega na tym, że czytamy jedno słowo, a następnie powtarzamy je. Potem postępujemy tak z kolejnym słówkiem, tylko, że najpierw mówimy poprzednie słowo, które powtarzaliśmy np. powtarzamy: cat, a teraz następne słowo czyli dog. Teraz mówimy już cat, dog i kolejne słowo, które mamy na liście.

Kolejna metoda to METODA GRUP. Ta metoda nie jest niczym innym niż sortowaniem słówek pod względem tematycznym.Jeśli mamy różnorodne słówka ta metoda znacznie ułatwi nam ich naukę. Przykłady grup są podane obok. Możemy również segregować słowa biorąc pod uwagę jaka to część mowy, czyli czasowniki do czasowników, a rzeczowniki do rzeczowników. Sortowanie ze względu na temat: SPORTY: football, tennis, rugby,baseball OWOCE: apple, banana, lemon, orange WARZYWA: carrot, potatoes, beans CZYNNOŚCI: read, write, tell, speak, let Sortowanie ze względu na części mowy: CZASOWNIKI: keep, go, teach, live, like RZECZOWNIKI: pencil case, pen, map, PRZYMIOTNIKI: nice, good, bad, sweet

Jak uczyć się słówek? (rady opracował Łukasz Koterski z VId) Poznajesz nowe słówko, jeśli: Wiesz, co ono znaczy, Potrafisz je poprawnie użyć, Potrafisz je poprawnie wymówić i zapisać.

Ucz się każdego dnia po trochu, Ucz się słów w kontekście, Wiele słów ma więcej niż jedno znaczenie (podstawowe, metaforyczne), Wiele słów pełni kilka funkcji (rzeczownik, czasownik, np.: water- woda lub podlewać) Ucząc się zestawiaj przeciwieństwa (bad-good) lub synonimy (bad-evil)

Sposoby nauki języka obcego (opracował Bartek Sienkiewicz kl.VId) Języków uczymy się nie tylko w szkole i na prywatnych kursach – możemy wykorzystać także inne, nie zawsze doceniane, a często przyjemne sposoby uczenia się.

Oglądanie anglojęzycznych kanałów telewizyjnych Dla początkujacych idealne są programy dla dzieci – ze względu na prosty język, Programy popularnonaukowe (Discovery, National Geographic) – narracja w wykonaniu lektora z dobrą dykcją Wybieraj interesującą dla siebie tematykę!

Oglądanie filmów w oryginalnej wersji językowej z DVD Większość filmów na DVD możesz obejrzeć w kilku wersjach językowych. Wybierz język, którego się uczysz. Dodatkowa pomocą mogą być napisy (polskie - jeśli znasz język słabo, angielskie – gdy znasz go lepiej, ale aktorzy mówią zbyt szybko)

Gry komputerowe Zakres słownictwa jakie możesz poznać będzie zależał od wyboru gier. W wielu grach możesz słuchać instrukcji po angielsku i porównywać je z polskimi napisami.

Przeboje muzyczne Większość znanych piosenkarzy i grup muzycznych śpiewa po angielsku. Zdobądź teksty, dowiedz się, o czym oni śpiewają, słuchaj czytając tekst, naucz się tekstu ulubionego utworu na pamięć.

Kontakty z obcokrajowcami Wczasy za granicą, Wizyta gości zza granicy – to okazje, by nauczyć się chociaż kilku słów albo zdań po angielsku, albo w innym języku. Wykorzystaj takie okazje – nie unikaj rozmów, zadawaj pytania, bądź ciekawy wszystkiego, co widzisz!

Internet Nie bój się stron internetowych w języku angielskim. Korzystaj z nich jak najczęściej. Dostarczą różnorodnych informacji i pomogą w nauce języka.

Języki w twoim otoczeniu Język angielski (rzadziej inne) możesz napotkać na opakowaniach produktów spożywczych i innych towarów, w reklamach telewizyjnych i na ulicy, na szyldach, samochodach i wielu innych miejscach. Miej oczy szeroko otwarte i ucz się.

Metody uczenia się języków obcych Metoda tradycyjna Metoda Callana SITA learning Metoda Helen Dorn Metoda komunikatywna (mieszanka elementów różnych metod)

Metoda tradycyjna Oparta na czytaniu i tłumaczeniu tekstów oraz poznawaniu reguł gramatycznych. Uczniowie słabo opanowują umiejętności potrzebne do komunikacji (rozmowy)

Metoda Callana Uczeń mówi i słucha czterokrotnie więcej w czasie lekcji, niż stosując jakąkolwiek inna formę nauki języka. Gramatyka jest pomijana. MINUSY: wielokrotne powtarzanie zdań może być nudne, metoda jest nieefektywna dla „wzrokowców” (a około 80% ludzi jest wzrokowcami)

SITA learning W czasie nauki umysł wprowadzany jest w stan relaksacji – potrzebna jest specjalistyczna aparatura. Nie potwierdzono, że nauka przebiega szybciej niż innymi metodami.

Metoda Helen Doron Idealna do uczenia najmłodszych dzieci Polega na używaniu języka przy zabawie i codziennych czynnościach – podobnie do nauki pierwszego języka. Nie sprawdza się w nauczaniu dorosłych – wymaga dużo czasu do opanowania prostego słownictwa.

Metoda komunikatywna Pozwala łączyć elementy różnych metod Rozwija 4 podstawowe umiejętności: pisanie, czytanie, słuchanie i mówienie Uczniowie o różnych zdolnościach (wzrokowcy, słuchowcy, kinestetycy) mogą znaleźć coś dla siebie i uczyć się skutecznie.

Zapamiętaj! Nic samo nie przyjdzie. By nauka dała efekty, trzeba poświęcić swój czas i wysiłek. Uświadom sobie po co się uczysz, do czego Ci to potrzebne. Bądź systematyczny. Próbuj różnorodnych metod nauki.

Good Luck! Powodzenia!