Polska Rama Kwalifikacji Instytut Badań Edukacyjnych Beata Balińska w ramach projektu „Opracowanie założeń merytorycznych i instytucjonalnych wdrażania.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Nowe tendencje w poradnictwie zawodowym
Advertisements

Polska Rama Kwalifikacji dla uczenia się przez całe życie
Projekty systemowe wspierające kierunki zmian w kształceniu zawodowym
Od kompetencji do kwalifikacji
Departament Strategii i Rozwoju Regionalnego
AWANS ZAWODOWY NAUCZYCIELI PRZEGLĄD ROZWIĄZAŃ PRAWNYCH W EUROPIE
Indywidualne Plany Działania
E UROPEJSKIE R AMY K WALIFIKACJI W O BSZARZE T URYSTYKI G RUPA 2 T URYSTYKA Toruń 12 grudnia 2011r.
Europejskie instrumenty rozwoju umiejętności zawodowych
Instytut Badań Edukacyjnych
Poradnictwo zawodowe w resorcie edukacji w Polsce
SZKOLNY OŚRODEK KARIERY
Kształcenie według nowej podstawy programowej kształcenia w zawodach Konferencja metodyczna dla nauczycieli przedmiotów zawodowych w roku szkolnym 2012/2013.
1 ZAŁOŻENIA PROJEKTOWANYCH ZMIAN KSZTAŁCENIE ZAWODOWE I USTAWICZNE.
Ocena jakości pracy Doradcy zawodowego CEN w Białymstoku.
Projekt finansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL. Bilansowanie kompetencji zawodowych.
NOWE PERSPEKTYWY KSZTAŁCENIA PRAKTYCZNEGO W POLSCE.
System KRK w Polsce – rekomendacje dla uczelni Spotkanie zespołów ds. kształcenia Uniwersytetu Gdańskiego Leźno, 14 czerwca 2011 r Na podstawie materiałów.
Sieci Lifelong Learning Pomysł na …? Anna Atłas Gdańsk,
Model Polskich Ram Kwalifikacji na podstawie materiałów przygotowanych przez Zespół KRK z IBE
Agnieszka Chłoń-Domińczak Instytut Badań Edukacyjnych
Otwarcie Centrum Naukowego ds. KRK 22 marca 2011 r. aula H 116 AHE w Łodzi przy ul. Rewolucji 1905 r. nr 52. PROGRAM WTOREK, 22 MARCA :00-11:10.
Polskie Ramy Kwalifikacji szanse i wyzwania
Tomasz Saryusz-Wolski, Instytut Badań Edukacyjnych
Beata Michalska Instytut Badań Edukacyjnych
Uczenie się przez całe życie w Małopolsce 18 marca 2011.
Podstawowe terminy. Ustawa z dnia 27 lipca 2005 r. wraz z późniejszymi zmianami Rozporządzenie ministra nauki i szkolnictwa wyższego z dnia 5 października.
„W kierunku podnoszenia kwalifikacji zawodowych”
Krajowe Ramy Kwalifikacji szanse i wyzwania dla szkoły
AKADEMIA WIEKU ŚREDNIEGO – akademicki model kształcenia ustawicznego osób 50+ Projekt współfinansowany ze środków UE w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Agnieszka Chłoń-Domińczak Instytut Badań Edukacyjnych
Agnieszka Chłoń-Domińczak
Kwalifikacje po europejsku Zmiana dla Twojej przyszłości.
Plansza tytułowa / tytuł prezentacji
Projekty systemowe i konkursowe realizowane przez Ministerstwo Edukacji Narodowej na rzecz kształcenia zawodowego i ustawicznego Katowice, 29 października.
Polityka edukacyjna Unii Europejskiej
Definicje w uznawalności wykształcenia
RAMY KWALIFIKACJI JAKO NARZEDZIE POLITYKI PUBLICZNEJ DLA UCZENIA SIĘ PRZEZ CAŁE ŻYCIE Warszawa, 8-9 listopada 2012.
Najlepsze wykorzystanie Europejskich Ram Odniesienia na rzecz Zapewniania Jakości w Kształceniu i Szkoleniu Zawodowym Drogowskazy Jolanta Podłowska MIĘTNE,
INFORMACJA EDUKACYJNA I ZAWODOWA W SZKOLE
Krajowe Ramy Kwalifikacji w Szkolnictwie Wyższym
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
Koncepcja przyznawania punktacji ECTS dla studiów podyplomowych organizowanych przez UEP.
Europa 2020 o … doradztwie zawodowym
ŁCDNiKP 824/rz Akredytacje Łódzkiego Kuratora Oświaty dla placówki doskonalenia i pozaszkolnych form kształcenia ustawicznego Certyfikat ISO 9001 (od 2002)
MOBILNOŚĆ SZKOLNEJ KADRY EDUKACYJNEJ… CZYLI JAK ZDOBYĆ „KASĘ” NA NAUKĘ W INNYCH KRAJACH… …I W JAKI SPOSÓB POZNAWAĆ INNE KULTURY NIE BĘDĄC ROCKEFELLEREM…
Rama Kwalifikacji Celem projektu Europejskich Ram Kwalifikacji jest ułatwienie porównywania kwalifikacji zdobywanych w różnym czasie, miejscach i formach,
Znaczenie doradztwa zawodowego w nowej perspektywie finansowej Kraków, 27 marca 2015 r.
Wyższa Szkoła Pedagogiczna ZNP w Warszawie Katedra Pedagogiki Pracy dr hab. Henryk Bednarczyk Technologia kształcenia zawodowego Współczesne technologie.
Krajowe Ramy Kwalifikacji a przygotowanie nauczycieli Anna Beata Kwiatkowska WMiI UMK, PTI Konferencja Przygotowanie nauczycieli i nauczycieli akademickich.
Zasady uczestnictwa w mobilności. ROZPORZĄDZENIE PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY (UE) NR 1288/2013 z dnia 11 grudnia 2013 r. ustanawiające „Erasmus+”:
Zmienia życie. Otwiera umysły. Struktura i możliwości programu ERASMUS+ Kształcenie i szkolenia zawodowe ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH Nr 3 „Mechanik”
Prace nad Polską Ramą Kwalifikacji oraz integracją krajowego systemu kwalifikacji Horacy Dębowski Instytut Badań Edukacyjnych Krajowy Zespół Ekspertów.
Erasmus Day 2015 Katarzyna Jezierska. ERASMUS+ Program Erasmus+ oferuje wsparcie finansowe dla instytucji i organizacji działających w obszarze edukacji.
„WSPÓŁPRACA-DOSKONALENIE-SAMOKSZTAŁCENIE. Kompleksowy program wspierania rozwoju szkół i przedszkoli w powiecie kolbuszowskim” KONKURS NR 1/3.5/POKL/2012.
Zintegrowany System Kwalifikacji. Wprowadzenie do tematyki Wojciech Stęchły Instytut Badań Edukacyjnych Biłgoraj, 8 lutego 2016 r.
Krajowe Ramy Kwalifikacji. Co to są Krajowe Ramy Kwalifikacji? Krajowe Ramy Kwalifikacji (KRK) to jednolity sposób opisania kwalifikacji zdobytych na.
Czy uczyć normalizacji w szkole zawodowej? Warszawa, 12 marca 2014 r. Piotr Pniewski.
Projekt „Opracowanie założeń merytorycznych i instytucjonalnych wdrażania KRK oraz Krajowego Rejestru Kwalifikacji dla uczenia się przez całe życie” Polska.
Edukacja normalizacyjna i zadaniowa w kontekście relacji „Szkoła – rynek pracy” Donata Andrzejczak Łódzkie Centrum Doskonalenia Nauczycieli I Kształcenia.
Podstawowe informacje o projekcie Nazwa projektu: „Europejskie kompetencje i jakość kształcenia osób dorosłych w dobie globalizacji” Okres realizacji:
 Erasmus+ to program Unii Europejskiej w dziedzinie kształcenia, szkoleń, młodzieży i sportu na lata  Jego całkowity budżet wynosi 14,7.
Wdrażanie Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji
Doradztwo zawodowe, co dalej w świetle reformy systemu oświaty?
Wdrażanie Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji
Praktyczna nauka zawodu (pnz)
EKONOMIA NA CO DZIEŃ czyli decyduj o sobie
Starostwo Powiatowe w Świeciu ul. Gen
Akcja 3 Rozwój polityki młodzieżowej
Młodzież wiejska w PO Wiedza Edukacja Rozwój
Zapis prezentacji:

Polska Rama Kwalifikacji Instytut Badań Edukacyjnych Beata Balińska w ramach projektu „Opracowanie założeń merytorycznych i instytucjonalnych wdrażania KRK oraz Krajowego Rejestru Kwalifikacji dla uczenia się przez całe życie” Priorytet III poddziałanie PO KL

Konieczność uczenia się przez całe życie Globalizacja Zmiany technologiczne Zmiany demograficzne Zmiany na rynku pracy

Perspektywa uczenia się przez całe życie Perspektywa uczenia się przez całe życie bazuje na założeniach: równorzędności uczenia się w różnych formach, miejscach i okresach życia; identyfikacji, ocenie i uznawaniu efektów uczenia się niezależnie od formy, miejsca i czasu; proces uczenia się trwa od pierwszych do ostatnich lat życia

Dorośli Polacy po zakończeniu szkoły kształcą się dwukrotnie rzadziej niż mieszkańcy innych krajów europejskich.

W Unii Europejskiej w 2009 roku wśród osób w wieku lata dokształcało się 9,3% W Danii, Finlandii Szwecji oraz Szwajcarii i Wielkiej Brytanii – ponad 20% W Polsce – mniej niż 5 %

Bariery w uczeniu się przez całe życie w Polsce 1.związane z motywacją jednostek 2.związane z obszarem edukacji formalnej 3.związane z rynkiem szkoleń (edukacja pozaformalna) 4.systemowe i instytucjonalne 5.prawne 6.finansowe

Definicja Europejskiej Ramy Kwalifikacji Europejska Rama Kwalifikacji (ERK), to przyjęty w UE układ odniesienia umożliwiający porównywanie kwalifikacji uzyskiwanych w różnych krajach. W ERK wyróżniono osiem poziomów kwalifikacji określonych za pomocą wymagań dotyczących efektów uczenia się. (zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/C 111/01/WE z dnia 23 kwietnia 2008 r. w sprawie ustanowienia europejskich ram kwalifikacji dla uczenia się przez całe życie)

ERK – system odniesienia systemów krajowych Irlandia Poziom 10 Poziom 9 Poziom 8 Poziom 7 Poziom 6 Poziom 5 Poziom 4 Poziom 3 Poziom 2 Poziom 1 ERK Poziom 8 ERK Poziom 7 ERK Poziom 6 ERK Poziom 5 ERK Poziom 4 ERK Poziom 3 ERK Poziom 2 ERK Poziom 1 Malta Poziom 8 Poziom 7 Poziom 6 Poziom 5 Poziom 4 Poziom 3 Poziom 2 Poziom 1

ERK aktualnie w Europie  Cedefop monitoruje proces tworzenia i wprowadzania 38 KRK w 34 krajach (27 państw członkowskich EU oraz Republika Macedonii, Chorwacja, Czarnogóra, Islandia, Liechtenstein, Norwegia i Turcja).  Szwajcaria prowadzi prace nad KRK i planuje włączyć się w działania europejskie w tym zakresie w 2012 roku.

ERK aktualnie w Europie  Do końca 2011 roku 12 krajów planowało powiązanie kwalifikacji swojego kraju z ERK. Belgia (Flandria), Czechy, Dania, Estonia, Francja, Holandia, Irlandia, Litwa, Łotwa, Malta, Portugalia i Wielka Brytania (Anglia/Irlandia Północna, Szkocja, Walia).  Włączanie poziomów ERK do krajowych świadectw i dyplomów rozpocznie się w 2012 roku.

Budowa krajowego systemu kwalifikacji  Polska, tak jak inne kraje Unii Europejskiej, zmienia podejście do edukacji, wzmacnia powiązania pomiędzy edukacją a rynkiem pracy, wspiera mobilność pracowników i uelastycznia proces pozyskiwania kwalifikacji  Polska Rama Kwalifikacji umożliwi łatwy, nieskrępowany rozwój zawodowy i osobisty na dowolnym etapie życia  Uczenie się przez całe życie jest niezbędnym elementem strategii indywidualnego sukcesu

Polska Rama Kwalifikacji (PRK) Opis wzajemnych relacji między kwalifikacjami, integrujący różne krajowe podsystemy kwalifikacji, służący większej przejrzystości, dostępności i jakości kwalifikacji, stworzony dla potrzeb rynku pracy i społeczeństwa obywatelskiego. W szczególności, zawiera on opis hierarchii poziomów kwalifikacji – każda kwalifikacja jest umieszczona na jednym z tych poziomów. Każdemu z tych poziomów przyporządkowany jest odpowiadający mu poziom w Europejskiej Ramie Kwalifikacji.

Polska Rama Kwalifikacji to możliwość zdobywania dyplomów, certyfikatów, świadectw bez względu na: formę kształcenia (w szkole, poza szkołą) czas kształcenia

edukacja formalna – szkoły, uczelnie, inne instytucje kształcące edukacja pozaformalna – szkolenia, staże, kursy uczenie się nieformalne – w pracy, życiu codziennym, z książek, internetu, od znajomych

Efekty uczenia się - definicje W Polskiej Ramie Kwalifikacji efekty uczenia się, podobnie jak w Europejskiej Ramie Kwalifikacji, podzielono na trzy następujące grupy:  wiedza  umiejętności  kompetencje społeczne

Efekty uczenia się - definicje Wiedza - zbiór uzasadnionych sądów (opisów faktów, teorii oraz zasad postępowania) będących wynikiem poznawczej działalności człowieka. W kontekście Europejskiej Ramy Kwalifikacji wiedzę opisuje się jako teoretyczną lub faktograficzną.

Umiejętności – zdolność do stosowania wiedzy i korzystania z know-how w celu wykonywania zadań i rozwiązywania problemów. W kontekście ERK umiejętności określa się jako umysłowe (kognitywne - obejmujące myślenie logiczne, intuicyjne i kreatywne) oraz praktyczne (związane ze sprawnością i korzystaniem z metod, materiałów, narzędzi i instrumentów). Efekty uczenia się - definicje

Kompetencje społeczne – udowodniona (w pracy, nauce oraz w rozwoju osobistym) zdolność stosowania posiadanej wiedzy i umiejętności z uwzględnieniem zinternalizowanego (uwewnętrznionego) systemu wartości. Dla potrzeb ERK te kompetencje określa się bazując na kategoriach odpowiedzialności i autonomii. Efekty uczenia się - definicje

Polska Rama Kwalifikacji (PRK)

Poziomy w Polskiej Ramie Kwalifikacji ERK Stopień meta PRK uniwersalne Deskryptory generyczne I stopień gen. PRK Deskryptory generyczne II stopień gen. Właściwe dla edukacji ogólnej Właściwe dla szkolnictwa wyższego Właściwe dla edukacji zawodowej

Deskryptory właściwe dla edukacji zawodowej PRK Deskryptory generyczne właściwe dla edukacji zawodowej II stopień gen. PRK Deskryptory generyczne właściwe dla edukacji zawodowej III stopień gen. Podstawa programowa (G/NG) Sektorowe ramy kwalifikacji Określone na szczeblu centralnym (ustawa/rozporządzenie) Określone na szczeblu sektorów Standardy wymagań dla danej kwalifikacji Programy szkoleń (e.pozaform)

Rodzaje kwalifikacji  Kwalifikacje pełne i kwalifikacje cząstkowe  Kryterium wyróżnienia - objętość kwalifikacji  Kwalifikacje złożone i kwalifikacje składowe  Kryterium wyróżnienia - możliwość podziału efektów uczenia się na oddzielnie potwierdzane mniejsze zestawy (moduły)

Co przygotowujemy?  Założenia systemu kwalifikacji w Polsce, w tym projekt ramy kwalifikacji  projekt raportu referencyjnego, w którym opisany zostanie sposób, w jaki PRK odnosi się do Europejskiej Ramy Kwalifikacji,  projekt instytucji ds. krajowego systemu kwalifikacji w tym:  Standardy zapewniania jakości kwalifikacji,  Standardy walidowania kompetencji uzyskanych na drodze formalnej, pozaformalnej i nieformalnej,  System akumulacji i przenoszenia zaliczonych osiągnięć,  Zasady przypisywania kwalifikacji do poziomów w PRK  Portal Polskiej Ramy Kwalifikacji, będący źródłem informacji o tym, jakie kwalifikacje na jakim poziomie są w Polsce dostępne i jak je można uzyskać  Krajowy Rejestr Kwalifikacji 

Polska Rama Kwalifikacji – nasze podejście  Badania naukowe, których wyniki mają dostarczyć niezbędnej wiedzy do zaprojektowania spójnego systemu kwalifikacji w Polsce  Debata społeczna, która pozwala na uwzględnienie stanowiska uczestników systemu kwalifikacji i skorzystanie z ich doświadczeń  Wiedza ekspertów, zarówno krajowych, jak i międzynarodowych System kwalifikacji, w tym Polska Rama Kwalifikacji Wiedza ekspercka BadaniaDebata

Badania w ramach projektu KRK  Zaplanowane w projekcie badania służyć mają uzyskaniu wiedzy na temat aktualnej sytuacji w obszarach:  Edukacji formalnej (w tym edukacji ogólnej, zawodowej, szkolnictwa wyższego)  Edukacji pozaformalnej  Nieformalnego uczenia się  Walidacji efektów uczenia się  Zapewniania jakości kwalifikacji Wiedza zdobyta na tej podstawie będzie służyć budowaniu krajowego systemu kwalifikacji

Debata społeczna Prowadzona jest debata społeczna nad modelem Polskiej Ramy Kwalifikacji. Pierwszy etap debaty odbywał się od lutego do połowy czerwca 2011 r., drugi zaczął się w listopadzie 2011 r. W debacie uczestniczą przedstawiciele: administracji publicznej organizacji pracowników i pracodawców instytucji rynku pracy, w tym agencji zatrudnienia instytucji oferujących pomoc oraz wsparcie edukacyjne i szkoleniowe osobom poszukującym pracy nauczycieli, wykładowców, trenerów Konsultacje społeczne trwają, a postęp prac jest stale prezentowany na seminariach, konferencjach i innych spotkaniach z interesariuszami.

Krajowy rejestr kwalifikacji - założenia  Zawiera informacje na temat dostępnych w Polsce kwalifikacji:  poziom w PRK  rodzaj/kategoria kwalifikacji  instytucje, które mają prawo nadawać daną kwalifikację  wymagania dla danej kwalifikacji dotyczące efektów uczenia się  sposób ich walidowania  Wpisanie do rejestru równocześnie oznacza przypisanie tej kwalifikacji do poziomu w PRK  Wpisanie do rejestru odbywa się po merytorycznej ocenie zasadności włączenia danej kwalifikacji do rejestru Wszelkie zaświadczenia i dyplomy nie wpisane do krajowego rejestru kwalifikacji będą funkcjonowały na dotychczasowych „przedsystemowych” zasadach

Walidacja  Kwalifikacje pełne  Nadają wyłącznie instytucje działające na podstawie ustaw o oświacie i szkolnictwie wyższym  Te instytucje nadają kwalifikacje nie tylko osobom, które uczestniczyły w prowadzonych przez nie programach nauczania prowadzących do kwalifikacji, ale także osobom które nabyły wymagane kompetencje w inny sposób  Kwalifikacje cząstkowe  Nadają instytucje działające na podstawie ustaw o oświacie i szkolnictwie wyższym (między innymi kwalifikacje w zawodach szkolnych)  Nadają instytucje wskazane w krajowym rejestrze kwalifikacji jako uprawnione do nadawania określonej kwalifikacji cząstkowej

PRK szansą i wyzwaniem dla szkolnictwa zawodowego Doradztwo dla ludzi młodych wchodzących na rynek pracy Przygotowanie młodych ludzi do odniesienia sukcesu w życiu zawodowym wyzwaniem dla Europy Źródło: Cedefop, Saloniki,

Na drodze do niezależności i dorosłości młodzież podejmuje ważne kroki usamodzielniając się:  Wybór właściwej ścieżki uczenia się  Znalezienie i utrzymanie zatrudnienia  Reagowanie na szybkie zmiany w świecie, które wpływają na ich życie osobiste i zawodowe Projekty z Danii i Słowenii, efekty:  Zapobieganie wykluczeniu społecznemu młodzieży  Powrót młodzieży do edukacji  Skuteczne wejście na rynek pracy Projekt Start-Up Café (Uniwersytet Leuven, Belgia)  wspieranie przedsiębiorczości Dobre praktyki w innych krajach

Znajdź nas na Facebooku

Projekt systemowy „Opracowanie założeń merytorycznych i instytucjonalnych wdrażania Krajowych Ram Kwalifikacji oraz Krajowego Rejestru Kwalifikacji dla uczenia się przez całe życie” Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Instytut Badań Edukacyjnych Biuro Projektu Krajowych Ram Kwalifikacji ul. Górczewska 8, Warszawa tel.: (22) ,