Kilka słów o osobowości człowieka. Cz ł owiek to niezwyk ł a i niepowtarzalna na ś wiecie posta ć. Cz ł owiek ró ż ni si ę od zwierz ą t i od przedmiotów.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
60 + NIE DYSKRYMINUJ MNIE Warsztat antydyskryminacyjny.
Advertisements

Mgr Renata Werpachowska Fundacja Synapsis © Małopolskie Centrum Wspierania Rozwoju MCWR Sp. z o.o. Przygotowanie do dorosłości osób z autyzmem.
Czynniki sprzyjające zdrowiu Tryb życia a zdrowie
Podstawy Przedsiębiorczości Wykład 4h + Ćwiczenia 4h Rafał Paśko PWSW Przemyśl.
GRUPY I ZESPOŁY © dr E.Kuczmera-Ludwiczyńska, mgr D.Ludwiczyński.
Pionierka ogół umiejętności związanych z budowaniem przez harcerzy.
Moduł 5 Temat 1 Poziom 2 Dzielenie się pomysłami.
Teoria gry organizacyjnej Każdy człowiek wciąż jest uczestnikiem wielu różnych gier. Teoria gier zajmuje się wyborami podejmowanymi przez ludzi w warunkach.
OBYWATELSTWO POLSKIE I UNIJNE 1.Obywatel a państwo – zasady obywatelstwa polskiego 2.Nabycie i utrata obywatelstwa 3.Obywatelstwo Unii Europejskiej. 4.Brak.
10 grudnia minęło 60 lat od uchwalenia Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka. Dziecko to mały człowiek. Jednak nie wszyscy dorośli o tym pamiętali. W.
Zarządzanie jakością kształcenia. Poznajmy się Imię i nazwisko Skąd przyjechałaś/-eś? Podaj 3 informacje na swój temat: 2 prawdziwe i 1 fałszywą- informacje.
VII kampania społeczna N O PROMIL – N O PROBLEM PROJEKT WSPÓŁFINANSOWANY PRZEZ SZWAJCARIĘ W RAMACH SZWAJCARSKIEGO PROGRAMU WSPÓŁPRACY Z NOWYMI KRAJAMI.
I.Efekty II.Procesy III.Funkcjonowanie szkoły IV.Zarządzanie szkołą.
Metodologia tworzenia strategii wg Mirosława Gębskiego Euroinvestment.
Rekomendacje – strategia komunikacji Chiny i Japonia Ze względu na istotne podobieństwa w stylach podróżowania i preferowanych formach aktywności podczas.
„Wdrażanie elektronicznych usług dla ludności woj. podlaskiego – część II, administracja samorządowa”
ZNAM SWOJE PRAWA !!. Po raz pierwszy w historii prawa dziecka zostały zapisane w Konwencji Genewskiej w 1924r. Pierwszy pełny zbiór praw dziecka ukazał.
 Czasem pracy jest czas, w którym pracownik pozostaje w dyspozycji pracodawcy w zakładzie pracy lub w innym miejscu wyznaczonym do wykonywania pracy.
Aborcja - czym jest i dokąd prowadzi? Daniel Karpiński klasa 2e nr 13.
EWALUACJA PROJEKTU WSPÓŁFINANSOWANEGO ZE ŚRODKÓW UNII EUROPEJSKIE J „Wyrównywanie dysproporcji w dostępie do przedszkoli dzieci z terenów wiejskich, w.
DZIAŁY FILOZOFII Antropologia filozoficzna. Co to takiego w ogóle jest antropologia ?
Usługi socjalne dla osób starszych w Helsinkach Päivi Riikonen Satu Vihersaari-Virtanen
Bezpieczeństwo i zdrowie w pracy dotyczy każdego. Jest dobre dla ciebie. Dobre dla firmy. Partnerstwo dla prewencji Co badanie ESENER może nam powiedzieć.
Czyli Jędrki, Emki i Zuźki. Każdy człowiek ma w sobie wielkie możliwości, musi je tylko odkryć !
EWALUACJA JAKO ISTOTNY ELEMENT PROJEKTÓW SYSTEMOWYCH Sonia Rzeczkowska.
Woda to jeden z najważniejszych składników pokarmowych potrzebnych do życia. Woda w organizmach roślinnych i zwierzęcych stanowi średnio 80% ciężaru.
… przemy ś lenia pedagogiczne. „Najważniejszym okresem w życiu nie są lata studiowania na wyższej uczelni, ale te najwcześniejsze, czyli okres od narodzenia.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Wiem czego chcę!!!.  Każdy z Nas staje przed różnymi wyborami. Jednym z najważniejszych jest wybór ścieżki kształcenia.  Twoja Kariera jest w twoich.
OPTYMALNY CEL I PODSTAWY ROZWOJU SZKOŁY. PRZEDE WSZYSTKIM DZISIEJSZA SZKOŁA POWINNA PRZYGOTOWYWAĆ DO ŻYCIA W DRUGIEJ POŁOWIE XXI WIEKU.
Jak sobie z nim radzić ?.
„Książki nie mają właściwości róż, dlatego nie szukajmy wciąż najświeższych”
1 Organizacje a kontrakt psychologiczny We współczesnym świecie człowiek otoczony jest szeregiem kontraktowych zobowiązań. To pewien rodzaj powiązań, zależności,
Wykład 1.  w zn. wąskim – nauki prawne  w zn. szerokim – wszelkie „znawstwo prawa”, obejmujące obok prawoznawstwa w zn. wąskim także praktyczne umiejętności.
CZŁOWIEK JAKO ISTOTA SPOŁECZNA
KOSZTY W UJĘCIU ZARZĄDCZYM. POJĘCIE KOSZTU Koszt stanowi wyrażone w pieniądzu celowe zużycie majątku trwałego i obrotowego, usług obcych, nakładów pracy.
Po pierwsze: Bądź odważny! Weź los w swoje ręce, w końcu do odważnych świat należy. Niech Twoja odwaga nie oznacza jednak podejmowania ryzyka bez analizy.
„Gdański model aktywizacji społeczności lokalnych” Gdańsk, 27 kwietnia 2009.
Klasa 2d. RASIZM – przeświadczenie o wrodzonej wyższości określonej rasy ludzkiej. ( ŹRÓDŁO : Podręcznik – „Dziś i jutro 1”, rozdział – „Naród i społeczeństwo”,
WYKŁAD 6 Regionalizacja 1. Regionalizm a regionalizacja 2 Proces wyodrębniania regionów nazywany jest regionalizacją, w odróżnieniu od regionalizmu, który.
Dokumenty potrzebne do złożenia wniosku o dofinansowanie projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata
S PÓR O UNIWERSALIA. Spór o uniwersalia - filozoficzny problem dotyczący statusu pojęć ogólnych (uniwersaliów, powszechników), historycznie przybierał.
„Jak zwiększyć bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego?” Co nam dała realizacja projektu?
Budżet rodzinny Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
NIE BÓJMY SIĘ INTEGRACJI! W dzisiejszych czasach widać jak pod mikroskopem ile jest jeszcze uprzedzeń i nietolerancji w stosunku do osób niepełnosprawnych.
„ROLA MEDIÓW W ŻYCIU SPOŁECZNYM”
UZALEŻNIENIA STRZEŻ SIĘ!. UZALEŻNIENIE NABYTY STAN ZABURZENIA ZDROWIA PSYCHICZNEGO ALBO FIZYCZNEGO, KTÓRY CHARAKTERYZUJE SIĘ OKRESOWYM LUB STAŁYM PRZYMUSEM.
Kim jesteśmy i co robimy … Polska Izba Żywności Ekologicznej to grupa przedsiębiorców będąca przedstawicielem branży żywności ekologicznej. Naszą misją.
P sychoanaliza (od gr. ψυχη = "psyche", "dusza" i ανάλυσις = "analiza") – zbiór teorii dotyczących struktury psychiki człowieka, jego rozwoju i funkcjonowania,
MODUŁ 3 TEMAT 1 POZIOM 2 Wyznaczani e celów. W TYM TEMACIE MŁODZI LUDZIE: Poznają, jak planowanie celów może pomóc im w ich przyszłej karierze Będą wyznaczyć.
Współczesna środowiskowa praca socjalna na przykładzie organizowania społeczności lokalnych Zabrze, 15 czerwca 2016 rok.
INSTYTUCJE GOSPODRKI RYNKOWEJ Jerzy Wilkin i Dominika Milczarek Wykład 1 Wiedza o instytucjach w nauczaniu ekonomii.
Ogólne pojęcie prawa. Prawa człowieka- zespół praw i wolności, kt ó re przysługują każdemu człowiekowi bez względu na rasę, płeć, język, wyznanie, przekonania.
Pojęcia związane z antydyskryminacją
MODUŁ 1 TEMAT 1 POZIOM 1 Rozumienie innych. W tym temacie Uczestnicy: Będą umieli zdefiniować pojęcie rozumienie innych Dowiedzą się, w jaki sposób rozumienie.
Rola książki w życiu człowieka
Prawo cywilne i handlowe – zajęcia nr 1
Koncepcja „generacji” praw człowieka
Według światowej organizacji zdrowia WHO zdrowie to nie jedynie brak choroby, ale dobrostan psychiczny, fizyczny i społeczny oraz adaptacja.
MAŁŻEŃSTWO TO… Gdy faryzeusze zapytali Jezusa o możliwość rozwodu, On odpowiedział: Czy nie czytaliście, że Stwórca od początku stworzył ich.
Koncepcja i strategia Szkoły Promującej Zdrowie
ORGANIZACJA.
Czytanie – przyjemność czy obowiązek?
„Prawa Ceteris Paribus i socjo-ekonomiczne mechanizmy”
Rzecznik Praw Dziecka.
Szkoła Promująca Zdrowie
Git - system kontroli wersji
Program profilaktyczno-wychowawczy
Prawa ruchu ośrodków ciągłych c. d.
Wpływ czytania na rozwój dzieci i młodzieży
Zapis prezentacji:

Kilka słów o osobowości człowieka

Cz ł owiek to niezwyk ł a i niepowtarzalna na ś wiecie posta ć. Cz ł owiek ró ż ni si ę od zwierz ą t i od przedmiotów w ł a ś nie tym, ż e nie sposób odkry ć i opisa ć tego wszystkiego, co w nim jest ukryte, a tak ż e tego wszystkiego, co dzieje si ę w nim samym oraz w jego relacjach z innymi osobami. Ż aden opis nie uwzgl ę dni do ko ń ca bogactwa osoby, ani nie umo ż liwi okre ś lenie jej przysz ł ych zachowa ń. Bycie osob ą oznacza, ż e cz ł owiek zawsze pozostanie kim ś niesko ń czenie wi ę kszym od wiedzy, jak ą dysponuje na swój w ł asny temat. W czym tkwi ta niepowtarzalno ść ?

Znajomo ść rozwoju cz ł owieka mo ż e pomóc zrozumie ć, dlaczego zachowuje si ę on, zmienia i rozwija tak, a nie inaczej. Pozwala równie ż na rozpoznanie, czy dane zachowanie jest w ł a ś ciwe dla danego okresu rozwojowego oraz czy - i w jaki sposób - mo ż na stymulowa ć dalszy rozwój. Cz ł owiek rozwija si ę równocze ś nie w kilku wymiarach. Arystoteles mówi ł o triadzie rozwojowej - uwzgl ę dnia ł rozwój biologiczny, psychiczny i spo ł eczny. Warto jednak równie ż zwróci ć uwag ę na rozwój duchowy. Zmiana w jednym zakresie poci ą ga zmiany w innych. osoba; osobowość

Osobowo ść oznacza typowy dla danego cz ł owieka sposób prze ż ywania i odnoszenia si ę do siebie i ś wiata. Najpierw odkrywamy cia ł o, a nast ę pnie psychik ę. Dopiero pó ź niej odkrywamy sfer ę moraln ą, duchow ą, spo ł eczn ą i religijn ą. Tym, co łą czy wszystkie te wymiary cz ł owiecze ń stwa i co nadaje im sens, jest w ł a ś nie osoba.

Man in biological dimension Man in social dimension Man in the spiritual dimension / religious Osoba przekracza ograniczenia i mo ż liwo ś ci w ł asnego cz ł owiecze ń stwa ↓ tym samym realizuje sens swego istnienia

Ludzie wszystkich ras i narodów, ż yj ą cy na ca ł ym ś wiecie, maj ą pewn ą liczb ę wspólnych cech biologicznych, które le żą u podstaw wspólnoty kulturowej cz ł owieka. Do tych cech nale żą : I cecha: posiadanie kultury (ka ż da zbiorowo ść ludzkiej posiada normy i regu ł y post ę powania, zasady i warto ś ci adekwatne do ich miejsca zamieszkania, stylu ż ycia, itp.) -cechy biologiczne to np. okre ś lona budowa cia ł a cz ł owieka; rozró ż nienie na stron ę praw ą i lew ą – wszystkie przedmioty codziennego u ż ytku musz ą by ć dostosowane do wielko ś ci, si ł y, mo ż liwo ś ci manualnych i innych cech cia ł a cz ł owieka. Pewne cechy biologiczne wyznaczaj ą cechy kultury.

II cecha: fizjologia cz ł owieka (procesy ż yciowe organizmu ludzkiego) Na t ą fizjologi ę sk ł adaj ą si ę :  sta ł y cykl od ż ywiania (konieczno ść cz ę stego jedzenia i niemo ż liwo ść najadania si ę na zapas na d ł ugie okresy);  cykl snu i odpoczynku (cz ł owiek dla zachowania dobrej kondycji fizycznej musi spa ć kilka godzin na dob ę ; nie jest przystosowany do prowadzenia trybu nocnego);  cykl biologiczny;  rozwój (np. dzieci ń stwo biologiczne cz ł owieka trwa od kilku do kilkunastu lat w zale ż no ś ci od ró ż nic rasowych i ś rodowiska przyrodniczego);  pop ę d p ł ciowy (u cz ł owieka jest on sta ł y; ta cecha ma zasadniczy wp ł yw na konieczno ść tworzenia trwa ł ych zwi ą zków mi ę dzy p ł ciami)

Man in biological dimension GIRLBOY Podstawowy podzia ł wed ł ug biologii cz ł owieka

Ka ż da osoba zmienia si ę i rozwija - bo tak ma zapisane w genach, bo wymaga tego od niej ś rodowisko, jak równie ż sama tego chce, do tego d ąż y. Wszystkie czynniki odgrywaj ą jak ąś szczególn ą rol ę, ale ż aden z nich nie determinuje ca ł ego rozwoju. Znaj ą c uwarunkowania ż ycia cz ł owieka i jego wymiar biologiczny osobowo ś ci mo ż na próbowa ć zrozumie ć istot ę cz ł owiecze ń stwa.

Cz ł owiek ró ż ni si ę od zwierz ą t i od przedmiotów w ł a ś nie tym, ż e nie sposób odkry ć i opisa ć tego wszystkiego, co w nim jest ukryte, a tak ż e tego wszystkiego, co dzieje si ę w nim samym oraz w jego relacjach z innymi osobami. Ż aden opis nie uwzgl ę dni do ko ń ca bogactwa osoby, ani nie umo ż liwi okre ś lenie jej przysz ł ych zachowa ń. Bycie osob ą oznacza, ż e cz ł owiek zawsze pozostanie kim ś niesko ń czenie wi ę kszym od wiedzy, jak ą dysponuje na swój w ł asny temat.

Rozwój osobowo ś ci i dojrza ł o ś ci cz ł owieka odnosi si ę tak ż e do sfery psychicznej. Dlatego nale ż y zwróci ć uwag ę na kryteria wspomnianej dojrza ł o ś ci duchowej (rozumienie samego siebie i sensu swojego ż ycia): ż ycie w przyja ź ni / mi ł o ś ci z innymi / Kim ś ; najwi ę kszym z ł em cz ł owieka jest osamotnienie; respektowanie wszystkich wymiarów swego cz ł owiecze ń stwa; szcz ęś cie mo ż na osi ą gn ąć tylko dzi ę ki dyscyplinie, wysi ł kowi, warto ś ciom; zdolno ść do dawania mi ł o ś ci i jej przyjmowania; mi ł o ść, prawda i odpowiedzialno ść kszta ł tuj ą decyzje cz ł owieka; istnieje ś cis ł y zwi ą zek mi ę dzy my ś leniem a post ę powaniem.

Cz ł owiek jest istot ą spo ł eczn ą. W spo ł ecze ń stwie realizuje swoje podstawowe potrzeby np. poczucie bezpiecze ń stwa, przynale ż no ś ci, szacunku, samorealizacji i rozwoju. Istniej ą ró ż ne koncepcje kszta ł tuj ą ce cz ł owieka jako istot ę spo ł eczn ą : interakcji spo ł ecznych Te teorie okre ś laj ą, ż e osobowo ść cz ł owieka zale ż y od ró ż nych czynników, ale tak ż e od ró ż nych interakcji spo ł ecznych, które istniej ą pomi ę dzy lud ź mi – w ich wyniku kszta ł tuje si ę osobowo ść i to ż samo ść jednostki. Interakcje spo ł eczne mog ą by ć traktowane jako wymiana i gra oraz jako komunikowanie si ę. socjalizacji Cz ł owiek od momentu urodzenia cz ł owiek podlega socjalizacji, czyli procesowi kszta ł towania, w wyniku którego staje si ę on cz ł onkiem okre ś lonej spo ł eczno ś ci.

Cz ł owiek poddany jest:  socjalizacij pierwotnej (dziecko np. poznaje znaki, symbole, zasady porozumiewania si ę );  socjalizacji wtórnej (modyfikowanie poznanych wzorców i ról spo ł ecznych);  resocjalizacji (powrót do odrzuconych norm i warto ś ci)

Osobowo ść spo ł eczn ą kszta ł tuj ą :  to ż samo ść  mentalno ść  mentalno ść indywidualistyczna  mentalno ść kolektywistyczna  warto ś ci  potrzeby  postawy Efektem jest to, że człowiek należy w życiu do różnych grup społecznych

roles in the family son / daughter father / mum grandfather / grandmother roles in mini - society friend from the courtyard neighbour the roles associated with job / with school classmate friend from work roles into the macro - society citizenpolitician

Cz ł owiek jest istot ą spo ł eczn ą i nie mo ż e si ę w pe ł ni realizowa ć bez obecno ś ci innych ludzi. Rodzaj relacji mi ę dzyludzkich, ich realizacji i rz ą dz ą ce nimi zasady oraz wynikaj ą cy z tego sposób, w jaki ludzie odnosz ą si ę do siebie, okre ś la charakter i struktur ę spo ł ecze ń stwa. Spo ł ecze ń stwo, w którym ż yjemy, narzuca okre ś lone normy zachowania, przyj ę te przez konkretn ą wspólnot ę. Poprzez interakcje z innymi uczymy si ę j ę zyka i przyjmujemy podstawowe role ż yciowe.

Ludzie ż yj ą w grupach: pierwsz ą z nich jest rodzina ma ł a( rodzice i dzieci); potem rodzina wielka (krewni), potem wi ę ksze wspólnoty, równie ż narodowe. Czasem ludziom udaje si ę wspó łż y ć w harmonii, ale historia uczy, ż e nie ma grupy idealnej, wobec czego ż aden naród czy spo ł eczno ść nie mo ż e liczy ć na brak konfliktów. Badanie nad cz ł owiekiem jako istot ą spo ł eczn ą jest badaniem interakcji mi ę dzyludzkich w grupach w celu zrozumienia, jak one powstaj ą, w jaki sposób pojawiaj si ę konflikty i jak znale źć najlepsze rozwi ą zania tych konfliktów. U pod ł o ż a takich bada ń le ż y problem, jak cz ł onkowie du ż ych zbiorowo ś ci kszta ł tuj ą swoje zachowanie.

Cz ł owiek ze swej natury d ąż y do tego, by funkcjonowa ć w pewnej wspólnocie i odgrywa ć we ń pewne role. Ka ż dy cz ł owiek ma osobowo ść. To zespó ł cech, które decyduj ą o jego stosunku do ś wiata i ludzi,a tak ż e determinuj ą podejmowane przez niego dzia ł ania. Ta osobowo ść realizowana jest na ró ż nych p ł aszczyznach, w ró ż nych wymiarach.