Teresa Parczewska KU DZIECKU PROGRAM WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
„BEZPIECZNY PRZEDSZKOLAK”
Advertisements

PODSUMOWANIE II ETAPU PROJEKTU PIERWSZE UCZNIOWSKIE DOŚWIADCZENIA DROGĄ DO WIEDZY
ROLA WYCHOWANIA JAKO CZYNNIKA ROZWOJU
W Y C H O W A N I E D O Z D R O W I A P S YC H I C Z N E G O
Projekt „Uwaga! Sposób na sukces”
który żyje miłością i pięknem, które wczoraj żyło radością”
II ROK Rozwijanie wrażliwości muzycznej małego dziecka.
Dlaczego 6-latek do szkoły TAK?!
Opracowały: mgr Barbara Godyń, mgr Małgorzata Stążka
„ Klucz do uczenia się” Prezentacja praktycznego wdrażania
Szkoła Odkrywania Talentów
Wspomaganie nauczania w klasach I-III
Współpraca z rodzicami w Przedszkolu Miejskim nr 4 w Lubinie
Program własny z zakresu edukacji artystycznej
PODMIOTOWE DETERMINANT PROCESU UCZENIA SIĘ
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Informacja o programie Zostać przedsiębiorczym.
Reforma edukacji Zmiana programowa Informacje dla rodziców.
Podstawa Programowa Wychowania Przedszkolnego dla przedszkoli, oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych oraz innych form wychowania.
Dorota Juranek PM nr 3 Sosnowiec
„PIERWSZE UCZNIOWSKIE DOŚWIADCZENIA DROGĄ DO WIEDZY”
POZNAJEMY TRADYCJE ANDRZEJKOWE - DZIS BĘDZIEMY WRÓZYĆ SOBIE
Program edukacyjny „Zosia Samosia idzie w świat”
REALIZOWANEGO OD 2013 DO 2015 ROKU Szkoła Promująca Zdrowie dąży do osiągnięcia celów i realizuje zadania określone w podstawach programowych kształcenia.
w praktyce pedagogicznej
Przedszkole Miejskie nr 4 im. Jana Brzechwy w Będzinie.
WPŁYW KSIĄŻKI NA NAJMŁODSZYCH CZYTELNIKÓW
Dlaczego warto uczyć małe dzieci języków obcych? Opracowała
PROGRAMY NAUCZANIA INNOWACJE PEDAGOGICZNE PROGRAMY AUTORSKIE
TEORIA INTELIGENCJI WIELORAKICH
POMOC RODZINIE PROGRAM EDUKACYJNY NIE TYLKO DLA RODZICÓW. AUTOR: MGR JOLANTA KURYŚ – SKRZYPCZAK 1.
EDUKACJA ZDROWOTNA W SZKOŁACH PONADGIMNAZJALNYCH W POLSCE
Co może zrobić szkoła, a co powinni zrobić wcześniej rodzice ?
INTELIGENCJE WIELORAKIE
Program edukacji teatralnej Dla dzieci i rodziców Realizowany przez Przedszkole Niepubliczne Promyczek w Olsztynie Autorstwa AGNIESZKI KOŁODYŃSKIEJ.
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
A RTYŚCI SĄ W PRZEDSZKOLU - ROZWIJANIE ZDOLNOŚCI PLASTYCZNYCH.
Samouczenie się (self-directed learning) w edukacji demokratycznej
Rok szkolny 2014/2015. Zdefiniowanie celów ewaluacji i sposobu wykorzystania wyników ewaluacji Stworzenie przez szkołę atmosfery dla uczniów zdolnych.
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA -PORADNIE PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNE- Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2014/ ewaluacji problemowych 1.06.
Porozumienie bez Przemocy w Przedszkolu.
Przedszkole Publiczne Nr 5 w Łomży
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
Program wychowania przedszkolnego. Motto „Dziecko chce być dobre. Jeśli nie umie - naucz, jeśli nie wie - wytłumacz, jeśli nie może – pomóż! Jeśli przy.
WYCHOWANIE PRZEZ CZYTANIE
Rola wychowania jako czynnika rozwoju A. Brzezińska, Społeczna psychologia rozwoju. Warszawa 2000.
Działania: Działania: Cykl zajęć edukacyjnych związanych z środowiskiem leśnym, prowadzonych w ciągu całego roku szkolnego 2014/2015 w wszystkich grupach.
SZEŚCIOLATEK W SZKOLE. ZABAWA JEST NAUKĄ, NAUKA ZABAWĄ. IM WIĘCEJ ZABAWY, TYM WIECEJ NAUKI. /Glenn Doman/
Projekt edukacyjny „MÓJ PRZYJACIEL PIES”
Wyniki Ewaluacji 2015 rok. Publiczne przedszkole im. Marii Kownackiej w Graczach.
Wykaz Krajowych i Narodowych Programów Profilaktyki – zawierających zadania resortu edukacji.
Załącznik do protokółu Sesji nr XXII/12 Rady Gminy Unisław Funkcjonowanie punktu przedszkolnego „Radosne dzieciństwo przedszkolaka w Unisławiu” Rok szkolny.
Koncepcja pracy na lata Przedszkola Nr 124 im. Marii Konopnickiej.
Strategiczny plan rozwoju Przedszkola Miejskiego nr 4 im. Pluszowego Misia w Olsztynie.
Przedszkole nr 71 „Chatka Małego Skrzatka”
Innowacja z programowania realizowana w klasach 1-3
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
Przedszkola Miejskiego nr 4
Rozwój fizyczny, społeczno-emocjonalny i umysłowy bialskich pięciolatków w oparciu o badania przeprowadzone przez nauczycielki bialskich przedszkoli mgr.
CELE WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO
Wolontariat „Człowiek odnajduje siebie tylko w bezinteresownym dawaniu” biskup Jan Chrapek.
„Drogi dziecka ku samodzielności: Słowa porządkują, pozwalają zrozumieć.” „Wyspa wsparcia” z cyklu.
SZKOŁA PODSTAWOWA NR UL. BAŁTYCKA 59
Projekt „Bezpieczny przedszkolak”
Szkoła Podstawowa nr 214 Ul. Fontany 1.
Projekty zrealizowane w ZS1
I CZYTELNICTWA NA ROZWÓJ
Inteligencja Marta Riess.
Realizacja podstawy programowej na II etapie edukacyjnym
Prezentację opracowano na podstawie materiałów
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Zapis prezentacji:

Teresa Parczewska KU DZIECKU PROGRAM WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO

..łatwiej jest zniszczyć, czy wypaczyć talent dziecka, niż doprowadzić do jego rozkwitu… (H. Gardner)

myśl przewodnia Dziecko należy chronić i dawać mu tyle wsparcia, by rozwijało się w swoim własnym rytmie, a nie edukować je z pespektywy dorosłego

Dlaczego? DZIECKO JEST NAJWAŻNIEJSZE nie należy koncentrować się tylko na zdolnościach intelektualnych DZIECKA i wiedzy, ale przede wszystkim na ODKRYWANIU I POBUDZANIU JEGO NATURALNYCH UZDOLNIEŃ I PREDYSPOZYCJI DZIECKO MA SWOBODĘ W WYBORZE ZADAŃ, STAWIANIU PYTAŃ, SZUKANIU ROZWIĄZAŃ DZIECKO UCZY SIĘ W TOKU INTERAKCJI DZIECKO UCZY SIĘ PRZEZ DZIAŁANIE, A NIE TYLKO SŁUCHANIE I SIEDZENIE KAŻDE DZIECKO JEST ZDOLNE

Podstawy teoretyczne programu koncepcja inteligencji wielorakich H. Gardnera konstruktywizm, jako teoria wiedzy, poznawania i uczenia się

zdolności dziecka językowe logiczno- matematyczne muzyczne przyrodnicze cielesno- kinestetyczne egzystencjalne intrapersonalne interpersonalne wizualno- przestrzenne

Teoria H. Gardnera Celem przedszkola i szkoły powinno być rozwijanie różnych rodzajów zdolności, kształtowanie zainteresowań DZIECKA Edukacja powinna być zorganizowana w taki sposób, by nauczyciele mogli jak najlepiej poznać, zrozumieć i pomóc rozwinąć możliwości DZIECKA Gdy nauczyciel oceni możliwości DZIECKA, istotne jest poznanie jego stylu poznawczego lub stylu działania Niebagatelną rolę odgrywa organizacja przestrzeni edukacyjnej, bogatej w inspirujące i absorbujące uwagę DZIECKA materiały (ośrodki zainteresowań)

Konstruktywizm tworzenie sytuacji edukacyjnych inspirujących do gromadzenia doświadczeń - gdzie nauczyciel jest obserwatorem sytuacji bardziej formalnych- gdzie nauczyciel jest inicjatorem działań dzieci, - stanowiących wyzwanie dla dziecka, wywołujących skuteczne zdziwienie, refleksję, ciekawość, konflikty poznawcze, motywujące do skonfrontowania wiedzy w krytycznym badaniu angażowanie dzieci w proces rozwiązywania problemów i sytuacji trudnych, umożliwiający dzieciom posługiwanie się różnymi sposobami porządkowania doświadczeń i tworzenia obrazu świata

Konstruktywizm tworzenie okazji do podejmowania przez dzieci działań o charakterze badawczym występowanie nauczyciela w roli współuczestnika dziecięcych działań, zabaw, aktywnego obserwatora, który poznaje dziecięcy sposób myślenia, mądrze inspiruje i stymuluje rozwój dzieci

Program KU DZIECKU Jest narzędziem, które sprzyja ma nauczycielowi pomocny w osiąganiu założonych celów, Jest swego rodzaju strategią stymulacji wielokierunkowej aktywności dzieci i samego wychowawcy, Powinien być przez nauczyciela interpretowany, a nie realizowany.

Treści Obszary działalności edukacyjnej przedszkola Zgodnie z Podstawą programowa wychowania przedszkolnego Treści edukacyjne Rodzaje rozwijanych zdolności Oczekiwane umiejętności i wiadomości I. Kształtowanie umiejętności społecznych dzieci: porozumiewanie się z dorosłymi i dziećmi, zgodne funkcjonowanie w zabawie i w sytuacjach zadaniowych W rodzinie: kontakty i więzi emocjonalne w rodzinie, wzajemne relacje, świat życia codziennego dziecka (choroba lub niepełnosprawność, zaniedbywanie i przemoc, odseparowanie od rodziców w skutek rozwodu, separacji, choroby, emigracji, umieszczenie poza rodziną, życie w trudnych warunkach, doświadczanie biedy i rozpadu rodziny, osamotnienie); W innych środowiskach: sąsiedzi, znajomi, osoby obce, mieszkańcy Ziemi, sposoby porozumiewania się, zachowanie bezpieczeństwa w kontaktach z osobami obcymi, szukanie pomocy w sytuacjach zagrożenia, asertywność; komunikowanie się z przedstawicielami różnych instytucji i zakładów pracy (np. policjant, strażak, lekarz, pielęgniarka, ekspedientka), sposoby zachowania się w instytucjach i miejscach publicznych. interpersonalne, intrapersonalne, słowno-językowe 1)Obdarza uwagą dzieci i dorosłych, aby rozumieć to, co mówią i czego oczekują, grzecznie zwraca się do innych w domu, w przedszkolu, na ulicy; …….. Rozszerzony zakres wiadomości i umiejętności dziecka: - ma świadomość, że są różne rodziny i zna problemy, które mogą się w nich pojawić; -odtwarza w zabawie spontanicznej obserwowane zachowania społeczne; - komunikuje się z otoczeniem w czytelny dla niego sposób;

Metoda projektów Punkt wyjścia - sytuacja problemowa W pierwszym etapie - plan działania w formie siatki wstępnej W drugim etapie - aktywność badawcza dzieci wzrasta, Bardzo istotne są zajęcia terenowe (np. wizyta w straży pożarnej, u piekarza, w drukarni, u krawcowej, w rodzinie wielopokoleniowej). W etapie trzecim - przygotowanie wydarzenia kulminacyjnego (np. zabawy inscenizowane, wystawa prac plastycznych, tworzenie gazetki, przeprowadzanie wywiadów)

Ośrodki zainteresowań Ośrodek zabawy Ośrodek biblioteczny Ośrodek ekspresji ilustracyjno-wizualnej Ośrodek naukowo- eksperymentalny i matematyczny Ośrodek muzyczny

Ośrodki zainteresowań Ośrodek odpoczynku, marzeń i relaksacji Ośrodek religijny Ośrodek budowniczo- malarski

Ewaluacja programu Nauczyciel dokumentuje rozwój dziecka, przejawy jego osi ą gni ęć i standardów rozwojowych, przy pomocy rodziców i samych dzieci gromadzi i klasyfikuje ró ż ne wytwory ich aktywno ś ci, umieszczaj ą c je w segregatorze, który nosi nazw ę Ksi ąż ka Przedszkolaka.

Propozycje

Propozycje współpracy