Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej Rola i miejsce szkoły w promocji zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży Maria Sokołowska Centrum.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Prezentacja wyników ewaluacji Szkoły Promującej Zdrowie
Advertisements

BEZPIECZNA i PRZYJAZNA SZKOŁA
Samorząd uczniowski a podstawa programowa
SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE „Moja kolorowa szkoła”
w nowej podstawie programowej
Program wychowawczy szkoły
Wspieranie rozwoju indywidualnego ucznia gimnazjum
Rola nauczyciela w szkole wychowującej
Konferencja Wdrażanie pomocy psychologiczno - pedagogicznej
Zdrowie: To nie tylko brak choroby, lecz pełny dobrostan społeczny, psychiczny i biologiczny Światowa Organizacja Zdrowia.
Edukacja zdrowotna i promocja zdrowia w szkole
Wybrane fragmenty. Do analizy wyników egzaminów nauczyciele wykorzystują różnorodne metody analizy wyników: a) EWD, dane w tabelach, wykresy, prezentacje,
SPOTKANIE Z RODZICAMI 10 WRZEŚNIA 2013 ROK ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH IM.ORLĄT LWOWSKICH W STOPNICY.
Szkoła Podstawowa nr 2 im. J. Korczaka w Kluczborku
Realizacja zajęć z bloku „edukacja zdrowotna” w ramach wychowania fizycznego w gimnazjach województwa kujawsko-pomorskiego — analiza ankiet Autor.
Szkoła Promująca Zdrowie
WYMAGANIA WOBEC M. IN. SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH: I
Koncepcja pracy Gimnazjum im. ks. abp. Leona Wałęgi w Moszczenicy
O programie Szkoła z klasą 2.0 Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i Gazetę Wyborczą.
Określa wspólny dla całej społeczności szkolnej kierunek działań
Nadzór pedagogiczny a nowy system doskonalenia nauczycieli
w praktyce pedagogicznej
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
Szkoła Promująca Zdrowie
Idea oceniania kształtującego
Szkoła demokracji – szkoła samorządności Program rozwoju kompetencji społecznych i obywatelskich rad pedagogicznych Spotkanie V Podsumowanie i zakończenie.
Koncepcja i strategia Szkoły Promującej Zdrowie
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
Idea Szkół Promujących Zdrowie. Szkoła Promująca Zdrowie: tworząca warunki (fizyczne i społeczne) sprzyjające ochronie i pomnażaniu zdrowia, umożliwiająca.
EDUKACJA ZDROWOTNA W SZKOŁACH PONADGIMNAZJALNYCH W POLSCE
Szko ł a Promuj ą ca Zdrowie. KONCEPCJA SZKO Ł Y Koncepcja szkoły promującej zdrowie wynika bezpośrednio z założeń promocji zdrowia. Ze względu na bardzo.
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PLACÓWEK DOSKONALENIA NAUCZYCIELI
Wyniki i wnioski ewaluacji Przedszkola nr 10 w Będzinie
SZKOLNY PROGRAM PROFILAKTYKI 2014 – 2017 SZKOŁA PODSTAWOWA NR 6 im
SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Spotkanie otwierające. SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Serdecznie witam Was w kolejnej – trzeciej już – edycji programu Szkoła z klasą 2.0. W tym.
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PLACÓWEK DOSKONALENIA ZAWODOWEGO.
DIAGNOZA - DOSKONALENIE - ROZWÓJ Diagnoza – Doskonalenie – Rozwój. Kompleksowe wspomaganie szkół i przedszkoli powiatu rypińskiego. Priorytet III Wysoka.
Samouczenie się (self-directed learning) w edukacji demokratycznej
Szkoła Promująca Zdrowie jest to siedlisko, w którym członkowie społeczności szkolnej - pracownicy i uczniowie: - podejmują starania, aby poprawić swoje.
SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE Program Szkoła Promująca Zdrowie realizowany jest w Polsce od 1991r.
Programy i projekty w Szkole Promującej Zdrowie. Standardy Szkoły Promującej Zdrowie  Szkoła promująca zdrowie dąży do osiągania celów i realizuje zadania.
WYNIKI AUTOEWALUACJI w Szkole Promującej Zdrowie przeprowadzonej w roku szkolnym 2014/2015 Szkoła Podstawowa im. Ks. Mariana Wiewiórowskiego w Gomulinie.
EDUKACJA SEKSUALNA DLACZEGO WYRAZIĆ ZGODĘ NA UDZIAŁ DZIECKA W ZAJĘCIACH Z WYCHOWANIA DO ŻYCIA W RODZINIE Izabela Topińska.
ZADANIA SZKOŁY W WALCE Z DOPALACZAMI Agnieszka Siczek – doradca metodyczny Radomski Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli ul. J. Słowackiego 17 ul. J. Słowackiego.
Kuratorium Oświaty w Opolu Narada z dyrektorami placówek doskonalenia nauczycieli województwa opolskiego Opole, 12 lutego 2013 r.
Rola wychowania jako czynnika rozwoju A. Brzezińska, Społeczna psychologia rozwoju. Warszawa 2000.
Śląska Sieć Szkół Promujących Zdrowie. Postawa prawna edukacji prozdrowotnej i promocji zdrowia Podstawę prawną programów z zakresu edukacji prozdrowotnej.
NIŻAŃSKI PROGRAM WSPIERANIA SZKÓŁ Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty, Działanie 3.5 Kompleksowe wspomaganie rozwoju szkół Projekt współfinansowany.
1 Szkoła Promuj ą ca Zdrowie. 2 Czynniki wpływające na zdrowie.
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
Wykaz Krajowych i Narodowych Programów Profilaktyki – zawierających zadania resortu edukacji.
Co to jest SzPZ? Koncepcja SzPZ narodziła się w Europie w latach 80-tych, jako drugi po „zdrowych miastach” szeroki ruch promocji zdrowia.
Na podstawie Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych,
Doradztwo zawodowe jako ważny element planowania kariery zawodowej uczniów w obliczu wyzwań rynku pracy. Przykłady dobrych praktyk na podstawie projektów.
Wspomaganie w nadzorze pedagogicznym
Program profilaktyki Szkoły Podstawowej Nr 94 w Warszawie
Wizja i misja szkoły Zespół Szkół Specjalnych nr 110 przy Szpitalu Klinicznym im. K. Jonschera Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu.
7 Nawyków – mapa wdrożenia
Szkoła Promująca Zdrowie
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach podstawowych.
Ocenianie kształtujące , jest to ocenianie , które polega na pozyskiwaniu przez nauczyciela i ucznia w trakcie nauczania potrzebnych informacji. Pozwalają.
EKONOMIA NA CO DZIEŃ czyli decyduj o sobie
BEZPIECZNA SZKOŁA+ 20 marca 2018 r..
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
Realizacja podstawy programowej na II etapie edukacyjnym
Kontrola i ewaluacja zajęć wychowania fizycznego
Prezentację opracowano na podstawie materiałów
SZKOŁA PODSTAWOWA im. MARII KONOPNICKIEJ W STĘŻYCY
„Szkoły Aktywne w Społeczności” SAS
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Zapis prezentacji:

Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej Rola i miejsce szkoły w promocji zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży Maria Sokołowska Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno – Pedagogicznej SEMINARIUM PROMOCJA ZDROWIA PSYCHICZNEGO DZIECI I MŁODZIEŻY: ZAGROŻENIA I MOŻLIWOŚCI POMOCY Warszawa, 2-3 października 2008 roku.

Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej Plan wystąpienia Założenia : holistyczna koncepcja zdrowia Zadania szkoły w zakresie promocji zdrowia psychicznego wg literatury przedmiotu i dokumentów programowych. Wskazówki do realizacji wybranych zadań w szkole Doświadczenia programu „Szkoła Promująca Zdrowie”

Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej Holistyczny model zdrowia V. Simovska i in.

Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej bezpieczeństwo fizyczne bezpieczeństwo emocjonalne świadomość własnej tożsamości poczucie przynależności poczucie kompetencji świadomość misji inaczej poczucie sensu życia (Bettie B.Youngs w Dryden,Vos 2000): Czynniki wpływające na poczucie własnej wartości

Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej Promocja zdrowia psychicznego w szkole Rozwijanie umiejętności życiowych Środowisko psycho – społeczne ( klimat) Pomoc psychologiczno - pedagogiczna

Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej Założenia promocji zdrowia psychicznego w szkole Wg Promocja zdrowia psychicznego i zapobieganie zaburzeniom psychicznym. Polityka dla Europy (Implementation Mental Health Promotion Action IMHPA ) „Wdrożenie w szkołach podejścia holistycznego, obejmującego dzieci i młodzież, które polega na promocji zdrowia psychicznego poprzez strategię budowania umiejętności oraz zmiany w środowisku szkolnym;”

Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej Promocja zdrowia psychicznego w szkole to: 1. Rozwijanie umiejętności uczniów zaspakajania realizowania rozwiązywania potrzeb zadań problemów 2. Tworzenie warunków sprzyjających zdrowiu psychospołecznemu ( zdrowe środowisko psycho - społeczne) J.Cz. Czbała.( red) Zdrowie psychiczne zagrożenia i promocja IPiN Warszawa 2000

Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej Rozwijanie umiejętności życiowych (psychospołecznych)

Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej UMIEJĘTNOŚCI ŻYCIOWE - U.Ż. ( LIFE SKILLS), „ Umiejętności (zdolności) umożliwiające jednostce pozytywne zachowania przystosowawcze, które pozwalają efektywnie radzić sobie z zadaniami i wyzwaniami codziennego życia ” (WHO)

Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej Klasyfikacja u.ż Interpersonalne (m.in. empatia, komunikacja, współpraca, negocjacje, rozwiązywanie konfliktów) Budowania samoświadomości : (m.in. samoocena, poczucie własnej wartości) Klaryfikowania wartości: (m.in. budowanie systemu wartości, tolerancja, radzenie sobie z dyskryminacją i stereotypami) Podejmowania decyzji: (m.in. twórcze i krytyczne myślenie, rozwiązywanie problemów, ocena ryzyka) Radzenia sobie ze stresem i emocjami

Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej Umiejętności życiowe a prawo oświatowe Podstawa Programowa Kształcenia Ogólnego : „Edukacja szkolna polega na harmonijnej realizacji przez nauczyciela zadań z zakresu nauczania, kształcenia umiejętności i wychowania” Wśród umiejętności ( umiejętności kluczowe, kompetencje osobiste ) wymienia się m.in. takie jak : skuteczne porozumiewanie się, budowanie więzi międzyludzkich, rozwiązywanie konfliktów społecznych, twórcze myślenie i rozwiązywanie problemów.* * Załącznik do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 15 lutego 1999 r. w sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego Dz. U. Nr 10 poz. 129

Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej

Projekt pilotażowy „Strategia rozwijania u.ż uczniów w praktyce szkolnej” Realizowany przez Pracownię Promocji Zdrowia KOWEZ we współpracy z Europejską Siecią Szkół Promujących Zdrowie, WHO, UNICEF oraz Wydziałem Pedagogicznym U.W. Uczestniczyło w nim 41 nauczycieli z 12 szkół, którzy zorganizowali zajęcia dla 1708 uczniów z 60 klas. (w trzech województwach: śląskim, opolskim i świętokrzyskim) Przeprowadzona ewaluacja wykazała, że zarówno uczniowie jak i nauczyciele bardzo pozytywnie ocenili zaproponowaną strategię

Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej Założenia projektu : Uczeń jest aktywnym uczestnikiem procesu edukacyjnego 1. Podjęcie pracy nad wybraną umiejętnością życiową nie powinno wynikać z decyzji nauczyciela ( czy specjalisty), ale z diagnozy dokonanej przez osoby zainteresowane w tym przede wszystkim uczniów. Diagnoza ma odpowiedzieć na pytanie „Jakie umiejętności życiowe są najbardziej potrzebne danej grupie młodzieży” uwzględniając : potrzeby okresu dojrzewania, typowe sytuacje życiowe w jakich uczestniczy dorastający zachowania ryzykowne młodzieży

Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej Założenie : Uczeń jest aktywnym uczestnikiem procesu edukacyjnego ( c.d.) 2. Szkolenia wykorzystują cykl uczenia się przez doświadczanie obejmujący fazy: doświadczenia, refleksji osobistych uczestników, uzupełnienia lub korekty wiedzy przez prowadzącego, próby zastosowania przez uczestników w praktyce tego czego nauczyli się w ramach szkolenia.

Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej Programy realizowane w CMPPP: Szkoła dla Rodziców i Wychowawców Porozumienie w szkole Golden Five Mediacje Kształtowanie umiejętności psychospołecznych nauczycieli

Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej Tworzenie środowiska psycho – społecznego ( klimat)

Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej Co to jest zdrowe środowisko psycho-społeczne: przyjazne, miłe, satysfakcjonujące uczenie się wspieranie współpracy zamiast rywalizacji wspierająca, otwarta komunikacja zapewnianie warunków dla twórczego działania wspieranie procedur i polityki zapewniających pokojowe interakcje, przeciwdziałanie karom fizycznym, agresji i przemocy promowanie praw dziewcząt i chłopców poprzez tworzenie równych możliwości i stosowanie demokratycznych procedur. WHO Infromation Series on School Health Document 10

Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej Relacje „ja- ty”/ „ja- to” Relacje osobowe ( „ja – ty”) „ obejmują cały zakres postaw od zwykłego szacunku i uprzejmości, przez sympatię i podziw po (…) miłość” Relacje instrumentalne ( „ja – to” ) – druga osoba traktowana jest jako narzędzie do osiągnięcia własnego celu Martin Buber wg D. Goleman „Inteligencja społeczna” Dom Wydawniczy Rebis Poznań 2007

Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej Tworzenie podmiotowych relacji z uczniem Posługuję się zawsze imieniem dziecka. Zwracam uwagę na ucznia w czasie lekcji, nie tylko wtedy, gdy źle się zachowuje (kontakt wzrokowy, pochwała, pomoc). Wykorzystuję dogodny moment, by pokazać, że interesuję się nim (rozmawiam czasem o sprawach nie związanych ze szkołą). Uśmiecham się i pokazuję, że rozpoznaję ucznia poza klasą. Mówię dobrze o nim w obecności innych dzieci oraz dorosłych. ( wg programu Golden Five)

Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej Porozumienie bez przemocy” – ( Nonviolent Communication - NVC) Marshalla B. Rosenberga „Język żyrafy” 1. obserwacja i opis zaistniałej sytuacji 2. określenie uczucia, które nam w tej sytuacji towarzyszy 3. próba określenia z jaką potrzebą łączy się to uczucie 4. prośba o działanie, które może zaspokoić naszą potrzebę. „Język szakala” : ocenianie, oskarżenia odnoszące się do innych jak i do siebie. To język osoby, która żąda, atakuje, ośmiesza, „wie lepiej” dlatego wywołuje u innych agresję, bunt, chęć „odwetu, a u siebie poczucie winy, zaniżanie samooceny.

Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej „ Porozumienie bez przemocy” ( Nonviolent Communication - NVC) Marshalla B. Rosenberga Kontakty interpersonalne opisują dwie kategorie niezależność - wzajemność. Niezależność zdolność do samodzielnego decydowania o swoich potrzebach i sposobach ich zaspakajania zaś wzajemność zdolnością do rozumienia potrzeb innych i brania ich pod uwagę w swoich działaniach. (Widstrand T.)

Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej Określenie norm i reguł zachowania w klasie/szkole Wspólnie z uczniami wypracowuję reguły i konsekwencje ich nie przestrzegania. Upowszechniam je w całej społeczności szkolnej (nauczyciele, uczniowie, rodzice, personel administracyjny). Formułuję zasady w sposób pozytywny (np. „W czasie lekcji pozostajemy na swoich miejscach” zamiast „Nie wychodzimy z ławki w czasie lekcji”). Wspólnie z uczniami przestrzegamy przyjętych norm.

Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej Wspieranie współpracy zamiast rywalizacji Szkodliwe mity wspierające rywalizację w praktyce szkolnej : 1.Konkursy są wartościowa i atrakcyjna formą pracy gwarantującą zaangażowanie uczniów w działania z zakresu promocji zdrowie i profilaktyki. 2.Bez rywalizacji uczniów nie zmobilizuje się do wysiłku. 3.Szkoła musi przyzwyczaić ucznia do rywalizacji bo od tego zależy jego sukces w dorosłym życiu.

Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej Ad 1 Czy konkurs może być gwarancją zaangażowania uczniów ? konkursy wykluczają osoby z zespołem nadpobudliwości psychoruchowej oraz dzieci, które charakteryzuje niska samoocena wykorzystywanie motywującej roli nagrody sugeruje, że zadanie nie jest warte wykonania z własnej woli o rodzaju aktywności jaką podejmie uczestnik decyduje organizator konkursu (jest to rodzaj manipulacji)

Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej Ad 2 Eksperyment: Rozwijanie sprawności fizycznej uczniów w sytuacji rywalizacji i współpracy Rywalizacja nastąpiła poprawa sprawności fizycznej, ale „obraz ja” uległ pogorszeniu Współpraca nastąpiła poprawa zarówno sprawności fizycznej jak i „obrazu ja”. ( DEMBO)

Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej Ad 3 „Doktryna jakości” Stałe doskonalenie ( zasada doskonalenia) Myślenie systemowe Współpraca, (zasada racjonalności) (zasada jedności) Wg A.Blikle E. Deming P. Drucker W. Shewhart

Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej Równouprawnienie płci – problem rzeczywisty czy pozorny Mężczyźni mają bardziej optymistyczne przewidywania co do efektów własnej nauki niż kobiety. Efekt : chłopcy na lekcji są bardziej aktywni co dodatkowo wzmacnia ich poczucie własnej wartości (Dembo)

Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej Pomoc psychologiczno – pedagogiczna

Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej 2. Dawanie wsparcia Wsparcie społeczne to dostępne dla jednostki zasoby, z których może korzystać w sytuacjach trudnych, wynikające z kontaktów interpersonalnych: emocjonalne - przekazywanie emocji podtrzymujących, uspokajających, wyrażanie zainteresowania, tworzenie poczucia przynależności; informacyjne - wymiana i udzielanie informacji; instrumentalne - udzielanie bezpośredniej pomocy w formie pożyczek, darów lub usług; duchowe - odniesienie się do sfery sensu życia i ducha (związane z krytycznymi sytuacjami życiowymi np. nieuleczalna choroba). Ćw.3

Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej Wsparcie społeczne - wyniki badań Wsparcie społeczne uzyskane od nauczycieli, rodziców i innych uczniów w klasie zmniejsza zagrożenie występowania zachowań ryzykownych. Wsparcie uzyskane od nauczycieli i rodziców jest w tym zakresie bardziej znaczące niż wsparcie ze strony rówieśników. Wsparcie społeczne ze strony nauczycieli, ma największe znaczenie w redukowaniu nadużywania alkoholu i używania marihuany lub haszyszu przez młodzież. Agnieszka Małkowska „Środowisko psychospołeczne szkoły. Wyniki badań nad zachowaniami zdrowotnymi młodzieży w Polsce i innych krajach”

Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej Kryteria wsparcia społecznego dla ucznia ze strony nauczyciela Czy uczeń dostaje od Ciebie sygnały, że interesujesz się jego sprawami? Czy zachęcasz ucznia do tego, aby w razie potrzeby zwrócił się do Ciebie z prośbą o pomoc? Czy wiesz jakie wsparcie może dostać dany uczeń od innych osób ze swojego otoczenia?

Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej Gdy rozmawiam z dzieckiem słucham w sposób aktywny: Sprawdzam czy dobrze rozumiem o czym mówi uczeń, Odzwierciedlam uczucia, Stosuję sformułowania zachęcające do kontaktu: „aha”, „interesujące”, „hm..”, „opowiedz o tym więcej”, Zadaję pytania otwarte - zamiast: „Dlaczego to robisz?” można zapytać: „Ciekawa/y jestem jak ta sytuacja wygląda z Twojego punktu widzenia?”, „Jak myślisz, co by pomogło Ci zachować się inaczej?” Zauważam i reaguję na niewerbalne komunikaty dziecka.

Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej „Myślenia za dziecko” (podpowiadanie rozwiązań, pouczanie, ostrzeganie, upominanie, moralizowanie); Oceniania (osądzenie, krytykowanie, ośmieszanie, ale także chwalenie); „Zamazywania” problemu (uspakajanie, odciąganie uwagi, pocieszanie, rozweselanie). Gdy rozmawiam z dzieckiem unikam:

Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej Doświadczenia programu „Szkoła Promująca Zdrowie”

Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej Promocja zdrowia psychicznego i zapobieganie zaburzeniom psychicznym. Polityka dla Europy (Implementation Mental Health Promotion Action IMHPA ) str. 41 „Promowanie zdrowia psychicznego w szkołach: Elementy promocji zdrowia psychicznego należy włączyć do inicjatywy promocji zdrowia w szkołach m.in. Sieci Szkół Promujących Zdrowie pod egidą ŚOZ. Zwiększy to pozytywny wpływ, jaki może mieć szkoła na zachowanie, zdrowie psychiczne i rozwój młodzieży”

Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej Proces tworzenia szkoły promującej zdrowie: polega na oddolnym wprowadzaniu zmian poprzez realizację kolejnych projekt ó w (od diagnozy do ewaluacji), przebiega r ó żnie w r ó żnych środowiskach odpowiednio do diagnozy potrzeb i zasob ó w, realizowany jest zgodnie z zasadą małych krok ó w.

Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej Diagnoza: Co wpływa na moje samopoczucie w szkole ? Pytanie skierowane do : uczniów nauczycieli, rodziców pracowników obsługi Bardzo dobrze Dobrze Niezbyt dobrze Źle

Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej Czym się różni filozofia i praktyka szkoły promującej zdrowie od tradycyjnego podejścia do problemów zdrowia

Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej Podejście tradycyjne a sz.p.z Koncentracja uwagi na jednostce Zdrowie jako brak choroby i problemów. Podkreślanie negatywnych informacji ostrzeganie, budzenie lęku. Podejście siedliskowe Zdrowie jako dobre samopoczucie (jakość życia) Podkreślanie pozytywów : zalet bycia zdrowym i dokonywania odpowiednich wyborów

Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej Podejście tradycyjne a sz.p.z Cel: wskazanie odpowiednich zachowań, stylu życia (konformizm, posłuszeństwo Przekazywanie wiedzy, moralizatorstwo Cel: budowanie autonomii i umiejętności podejmowania decyzji ( ludzie wybierają sposób osiągania zdrowia) Rozwijanie kompetencji do działania: obok wiedzy rozwijanie umiejętności i kształtowanie postaw.

Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej Podejście tradycyjne a sz.p.z Edukacja zdrowotna jako niezależna dziedzina wiedzy Działania akcyjne, „zarządzanie kryzysami” Promocja zdrowia budowana na otwarcie sformułowanych zasadach takich jak : demokracja, równość i uczestnictwo Działania długoterminowe: jak najwcześniej, dla wszystkich dzieci, odpowiednio do ich poziomu rozwoju, potrzeb i zainteresowań.

Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej I Konferencja w Halkidiki i Rezolucja z Egmond Szkoła promująca zdrowie: zwiększa możliwości młodych ludzi do podejmowania działań i dokonywania zmian. Jest miejscem, w kt ó rym młodzi ludzie pracując razem z nauczycielami i innymi osobami, mogą osiągnąć sukces. Wzmacnianie młodych ludzi, wspieranie ich wizji i idei, umożliwia im wpływ na ich życie i warunki życia". (WHO, 1997)

Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej Metoda projektu w praktyce szkolnej Metoda projektu polega na tym, że uczniowie samodzielnie (pod dyskretną opieką nauczyciela) realizują „duże” zadanie (przedsięwzięcie) w oparciu o przyjęte wcześniej założenia. Wykonując zadanie zdobywają określoną wiedzę i kształtują szereg umiejętności, a prezentując swój projekt publicznie przekazują tę wiedzę innym. E. Goźlińska Edukacja zdrowotna i promocja zdrowia w szkole. Zeszyt 1, KOWEZ 2000,

Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej Dwa rodzaje projektów Projekty badawcze, edukacyjne Projekty działania lokalnego

Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej Metoda projektu w promocji zdrowia i profilaktyce 1.Projekty edukacyjne Zebranie przez uczniów informacji i zaprezentowanie ich przedstawicielom społeczności szkolnej i lokalnej 2. Podejście „IVAC” (Investigations, Visions, Actions and Changes)- Badania, Wizja, Działania i Zmiany

Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej IVAC A: Badanie zagadnienia (problemu) B: Rozwój wizji C: Działanie i zmiana dlaczego to zagadnienie jest dla nas ważne? jak wpływa na nasze zdrowie – teraz/w przyszłości? Jak powinno być – jaka jest nasza wizja, marzenie ? jakie zmiany doprowadzą do realizacji naszych wizji? (zmiany w nas samych, w klasie, w społeczności) jakie działania zainicjujemy?

Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej 1.Projekty służyć wprowadzaniu pozytywnych zmian w środowisku szkolnym 2.Realizacja projektów sprzyja rozwijaniu wielu umiejętności życiowych oraz poczucia koherencji 3.Projekty są atrakcyjną formą uczenia się, służącą rozwijaniu samodzielności i twórczości myślenia. 4.Projekty są praktycznym sposobem wspierania współpracy w miejsce rywalizacji. Metoda projektów a promocja zdrowia psychicznego

Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej Literatura Blikle A. Zarządzanie bez kar i nagród. Materiały konferencji „Polityka jakości polskich przedsiębiorstw w dobie integracji europejskiej” Racibórz – Wiedeń 1998 Czabała J.Cz.( red) Zdrowie psychiczne zagrożenia i promocja Instytut Psychiatrii i Neurologii Warszawa 2000 Dembo M. H.: Stosowana psychologia wychowawcza. Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne Warszawa 1997 Goleman „Inteligencja społeczna” Dom Wydawniczy Rebis Poznań 2007 Gordon T. Wychowanie bez porażek. Instytut Wydawniczy PAX Warszawa 1991 Małkowska A „Środowisko psychospołeczne szkoły. Wyniki badań nad zachowaniami zdrowotnymi młodzieży w Polsce i innych krajach” Instytut Matki i Dziecka. Warszawa 200 Jane-Llopis,E& Anderson Promocja zdrowia psychicznego i zapobieganie zaburzeniom psychicznym. Polityka dla Europy (Implementation Mental Health Promotion Action IMHPA ) Nijm Woynarowska B. Edukacja Zdrowotna PWN Warszawa 2007 Widstrand T. Porozumienie bez przemocy czyli język żyrafy w szkole. Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej Warszawa 2005 WHO Information Series on School Health Document 10