Projekt jest finansowany ze środków Komisji Europejskiej i Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów 1 Konsumencie dokonuj świadomego wyboru! Żądaj rzetelnej.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Prezentacja Konkursu TERAZ POLSKA
Advertisements

Bądź świadomym konsumentem
Przepisy prawa dotyczące żywności
Potwierdzenie przyjęcia zamówienia
© Paweł Dobrowolski 2006 Deregulacja – co to jest deregulacja? 19 marca 2006.
Doświadczenia konsumentów w kontaktach z ubezpieczycielami direct Małgorzata Więcko Biuro Rzecznika Ubezpieczonych Warszawa, 1 kwietnia 2009r.
Ustawa z dnia 27 lipca 2002r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu Cywilnego.
Zamówienia publiczne a małe i średnie przedsiębiorstwa
badania rynku turystycznego
DANE INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Gimnazjum w Lidzbarku
Internet 2006: rozwój e-commerce
Autor: Adam Bzdawka kl. III LI
STRATEGIE MARKETINGOWE FIRM
WSPÓŁPRACA W ZAKRESIE NADZORU NAD WYROBAMI MEDYCZNYMI WPROWADZANYMI DO OBROTU I DO UŻYWANIA NA TERYTORIUM POLSKI Zgodnie z art ustawy z dnia 20 kwietnia.
Zanim wybierzesz się na zakupy przedświąteczne… Porady dla konsumentów w okresie przedświątecznym 14/04/2011www.wiih.org.plWojewódzki Inspektorat Inspekcji.
Marketing Analiza rynku Budowa wizerunku.
Ustawa o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym
Cena jako figlarne narzędzie w rękach przedsiębiorców KONSUMENCIE, NIE DAJ SIĘ!
ZESPÓŁ CECH UMOŻLIWIAJĄCY OSIĄGANIE ZYSKU Nie ryzykujesz zgubieniem pieniędzy Będziesz miał czas przemyśleć zakup Nie będziesz kupował pod wpływem.
Urządzenia dla osób niepełnosprawnych – nowoczesne rozwiązania konstrukcyjne, doświadczenia związane z montażem i eksploatacją SEMINARIUM - Dźwigi, podesty,
Zarządzanie kredytami i należnościami
PRZYWILEJE I OBOWIĄZKI SPRZEDAWCY ORAZ KONSUMENTA
Różnicowanie cen na rynku hotelarskim
obsługuje klientów w miejscu sprzedaży, służy im radą co do marki produktu, jego typu i jakości, udziela na prośbę klienta dokładnych i wyczerpujących.
Prawa konsumenta.
Bezpieczeństwo zabawek
Przedświąteczne zakupy
Dziś Zajmiemy Się Takimi Hasłami:
TRZYMAJ FORMĘ Program edukacyjny.
Prawdy oczywiste czyli… z czym mamy najwięcej kłopotu rozpoczynając działalność? - Księgowość bez tajemnic! INFOLINIA:
Przestrzeganie przepisów bhp,
Prawa konsumenta Czyli z czym to się je..
Prawdy oczywiste Sprzedaż zgodnie z ustawą o prawach konsumenta - Księgowość bez tajemnic! INFOLINIA:
Etykiety na produktach spożywczych
Unijna kampania na rzecz zwiększenia świadomości praw konsumenta.
Konsument – świadomy uczestnik rynku
Prawo ochrony konsumentów
Prawo ochrony konsumentów Wykład 8. rozumiemy umowę zawartą z konsumentem w ramach zorganizowanego systemu zawierania umów na odległość, bez jednoczesnej.
Rynek pracy i ja Oddziaływanie reklam. Rynek pracy i ja Oddziaływanie reklam Reklama to szczególny rodzaj komunikatu, zazwyczaj komercyjnego, mającego.
Jak bezpiecznie kupować przez Internet.
Konsument.
Strategie promocji.
Prawne aspekty udzielania pożyczek w internetowym kanale dystrybucji Wrocław, 24 marca 2015 r.
Zakupy przez Internet – PRAWA Konsumenta
PRODUKT.
Z AKUPY I ICH WPŁYW NA NAS EKOROZWÓJ PRODUKTY LOKALNE 26 marca 2013r.
Dobre praktyki deklaracji marketingowych w świetle raportu Komisji Europejskiej Katarzyna Łubińska Polskie Stowarzyszenie Producentów Kosmetyków i Środków.
OCENA OFERT NA USŁUGI INŻYNIERA WEDŁUG KRYTERIÓW POZACENOWYCH Andrzej Grabiec Inżynier Konsultant SIDIR; Warsztaty SIDIR 23 czerwca 2015 Wyłączny reprezentant.
Regulacje prawne w UE dotyczące promocji. źródła prawa promocja (reklama)
4. Reklama porównawcza związana z ofertą specjalną powinna, w zależności od jej warunków, jasno i jednoznacznie wskazywać datę wygaśnięcia tej oferty.
Procedura rejestracji firmy Przed zarejestrowaniem firmy, ale kiedy nabrała ona już określonych kształtów przedsiębiorca powinien:  zdecydować co będzie.
ZAMYKANIE SKŁADOWISK ODPADÓW NIESPEŁNIAJĄCYCH WYMAGAŃ.
Konsument jest to osoba fizyczna, która nabywa określony towar lub usługę tylko na potrzeby własne lub swojego gospodarstwa domowego. Osoba, która kupuje.
Barbara Denisiuk. Art § 2 k.c. Przez produkt rozumie się rzecz ruchomą, choćby została ona połączona z inną rzeczą. Za produkt uważa się także.
Poradnik wodociągowo-kanalizacyjny   Przegląd zagadnień w świetle decyzji UOKiK Warszawa, lipiec 2016.
Wojewódzka Stacja Sanitarno-Epidemiologiczna w Krakowie Znakowanie wartością odżywczą Piotr Pokrzywa Kierownik Oddziału Nadzoru Higieny Żywności, Żywienia.
podsumowanie ustawy dot. F-gazów
Postępowania Prezesa UOKiK w sprawie praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów dotyczące reklam suplementów diety.
Mirosław Pachucki   Ulgi w podatku od nieruchomości jako pomoc de minimis w kontekście rozwiązań oferowanych przez miasto Racibórz Piotr Wojaczek, Mirosław.
Konkurencja a polityka konkurencji
Prawo gospodarcze Unii Europejskiej
Ochrona praw konsumenta – odpowiedzialność za sprzedany towar
Zarządzanie Systemami Produkcyjnymi
Publiczne prawo konkurencji
Marketing w Firmie.
Publiczne prawo konkurencji
CATERING SZPITALNY KONTROLA INSPEKCJI HANDLOWEJ
Prawo cywilne w zarządzaniu oświatą (część II)
KREDYT KONSUMENCKI OCHRONA KONSUMENTA mgr Barbara Trybulińska.
nasze prawa mgr Beata Spruch
Zapis prezentacji:

Projekt jest finansowany ze środków Komisji Europejskiej i Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów 1 Konsumencie dokonuj świadomego wyboru! Żądaj rzetelnej informacji o produkcie! Małgorzata Furmańska Europejskie Centrum Konsumenckie Polska CIE, Warszawa,

Projekt jest finansowany ze środków Komisji Europejskiej i Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów 2 Podstawy prawne   Dyrektywa 1999/44/EC w sprawie niektórych aspektów sprzedaży towarów konsumpcyjnych i związanych z tym gwarancji   Dyrektywa 98/6/WE w sprawie ochrony konsumenta przez podawanie cen produktów oferowanych konsumentom   Dyrektywa 2001/95/WE w sprawie ogólnego bezpieczeństwa produktu   Dyrektywa 2005/29/WE o nieuczciwych praktykach handlowych   Szczegółowe przepisy o lekach, żywności, produktach elektronicznych, tytoniu itp.

Projekt jest finansowany ze środków Komisji Europejskiej i Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów 3 Źródła zdobywania wiedzy o produkcie  Etykiety na opakowaniach  Zapewnienia sprzedawcy  Reklama dot. danego produktu  Gazetki reklamowe sklepów  Artykuły sponsorowane  „Porównywarki cen”, testy konsumenckie  Rekomendacja przez innych konsumentów

Projekt jest finansowany ze środków Komisji Europejskiej i Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów 4 Działania mające poszerzyć wiedzę o produkcie  Zielona księga dot. prawa konsumenckiego - KE  Infoteka – inicjatywa KE, realizacja Federacja Konsumentów  Wydawanie broszur informacyjnych – „how to read label” – KE  Rapex – baza o produktach niebezpiecznych – KE/UOKIK  Czarna księga dot. informacji na opakowaniach – BEUC  Raporty i monitorowanie rynku – Inspekcja Handlowa, ECK  Shopping Assistance - ECK

Projekt jest finansowany ze środków Komisji Europejskiej i Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów 5 Każdy konsument jest inny…  Info musi „dotrzeć” do określonego konsumenta  Powinna być podana w przystępnej formie (ustnie, Internet)  Przedstawiona w języku obcym znanym klientowi (orz. ETS Piageme)  Dostosowana do potrzeb konsumenta  Warto rozróżnić informacje wymagane i dozwolone  Posługiwanie się zwrotami niedookreślonymi nie służy rzetelnemu informowaniu  Informacja powinna być obiektywna i praktyczna a spełniająca rolę „doradczą” tylko na wyraźne życzenie konsumenta

Projekt jest finansowany ze środków Komisji Europejskiej i Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów 6 Jak zmylić „przeciwnika”?!  Posługując się „znakami zaufania” i certyfikatami  Stosując terminy niedookreślone i ocenie np. „cudowny” „light”  James Bond „nie wstydzi się” stosować tzw. produkt placement  Prezenty nie zawsze są gratis (IH oszacowała ich koszt na ok.9 zł!)  „Likwidacja sklepu” nie musi oznaczać jego zamknięcia  Przekreślona stara cena mogła nigdy nie obowiązywać  Sugerowana cena na opakowaniu to nie jest faktyczna cena produktu produktu  Zwiększone opakowanie może nie zawierać dodatkowych ciasteczek  Zwiększone opakowanie może nie zawierać dodatkowych ciasteczek  Nie ma wygranej, gdy nie wykupiło się losu  Oferta dostępna tylko TERAZ może być gorsza niż następna

Projekt jest finansowany ze środków Komisji Europejskiej i Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów 7 Kiedy konsument jest wprowadzony w błąd?  Kiedy świadomie przedstawione są fałszywe informacje o: ilości, składnikach, dostępności, korzyściach cenowych, wynikach badań i testów, dacie produkcji, procedurze reklamacji, cechach produktu, marce bądź producencie, kraju pochodzenia, dodatkowych opłatach (transport, montaż), sposobie płatności ilości, składnikach, dostępności, korzyściach cenowych, wynikach badań i testów, dacie produkcji, procedurze reklamacji, cechach produktu, marce bądź producencie, kraju pochodzenia, dodatkowych opłatach (transport, montaż), sposobie płatności  Czy błąd musi być istotny? Nie, jeśli wpłynął na zachowanie racjonalnego konsumenta

Projekt jest finansowany ze środków Komisji Europejskiej i Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów 8 Manipulacje i „zaniechania”  Pozbawienie konsumenta informacji  Zatajenie istotnych informacji  Świadome przedstawienie informacji w niezrozumiały sposób  Prezentowanie informacji tak, że mogą wprowadzić w błąd nawet jeśli są prawdziwe (np. roślina pokojowa oznaczona prawidłowo na etykiecie, lecz sprzedawana w części sklepu przeznaczone dla sprzedaży roślin ogrodowych)  Wskazanie fałszywych danych  Agresywne praktyki handlowe

Projekt jest finansowany ze środków Komisji Europejskiej i Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów 9 Cena produktu  Nakaz przedstawienia ceny jednostkowej w sklepie i w reklamie (jeśli jest podana cena końcowa produktu)  Obowiązek podawania „ceny końcowej” produktu  Konieczność wskazania okresu obowiązywania oferty cenowej  Należy domagać się wskazania wagi netto (też wagi suchej netto w przypadku produktów paczkowanych)  Niektóre produkty mogą zawierać cenę na etykietach na trwale złączonych z produktem (np. rośliny)  Umieszczenie kodu kreskowego możliwego do odczytania w czytnikach uznaje się za oznaczenie ceny

Projekt jest finansowany ze środków Komisji Europejskiej i Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów 10 Cena produktu  Przedsiębiorca odpowiada za cenę w gazetkach reklamowych, reklamach w mediach itp.  „promocja” – należy wskazać cenę promocyjną, rabat, cenę dotychczasową  „obniżka cen” – trzeba zamieścić starą i nową cenę wraz z podaniem przyczyny zmiany ceny  Cena podana przy partii wyrobów nie może odbiegać od ceny przy kasie

Projekt jest finansowany ze środków Komisji Europejskiej i Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów 11 Reklamuj niezgodność towaru z umową  Nieprawdziwe zapewnienia w reklamie lub na etykiecie, które można zmierzyć (zmywa 2 razy więcej niż…; gwarancja na terenie całej UE)  Zapewnienia sprzedawcy o możliwości użytku produktu w celu sprecyzowanym przez konsumenta są nieprawdziwe  Produkt nie odpowiada wzorowi/próbce  Informacja o sposobie montażu była niepoprawna  Sprzedawca jest zobowiązany do nieodpłatnej naprawy/wymiany towaru w ciągu 2 lat od zakupu  Gwarancja powinna wskazywać gwaranta oraz czas i terytorium jej obowiązywania

Projekt jest finansowany ze środków Komisji Europejskiej i Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów 12 Reklamuj poprzez wskazanie nieuczciwej praktyki handlowej  Gdy: - praktyka jest sprzeczna z wymogami dobrych obyczajów w obrocie konsumenckim - nastąpiło istotne zniekształcenie zachowań rynkowych np. wpłynęło to na podjęcie decyzji o zakupie produktu  Konsument może żądać m.in.: -zaniechania praktyki -usunięcia skutków -naprawienia szkody (np. unieważnienia umowy)  Ciężar dowodu spoczywa na przedsiębiorcy

Projekt jest finansowany ze środków Komisji Europejskiej i Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów 13 Reklamuj niebezpieczny produkt  Bezpieczeństwo produktu ocenia się biorąc pod uwagę: -cechy produktu -skład -instrukcję montażu i użytkowania -ostrzeżenia co do oddziaływania z innymi produktami -spełnia wymagane normy  Przedsiębiorca musi dostarczyć informacje o możliwym zagrożeniu i zasadach użytku (np. zabawka dla dzieci od 3 lat)  Przedsiębiorca musi analizować skargi konsumentów i zawiadamiać odpowiednie organy (np. UOKIK)  Konsumenci mogą zgłaszać nieprawidłowości do organów nadzoru (Inspekcja Handlowa, Inspekcja sanitarna itp.)

Projekt jest finansowany ze środków Komisji Europejskiej i Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów 14 Kontakt z ECK  Telefonicznie: (infolinia)  Elektronicznie: www:  Listownie oraz osobiste wizyty w Centrum: Europejskie Centrum Konsumenckie Plac Powstańców Warszawy Warszawa Dziękuję za uwagę!