Projekt jest finansowany ze środków Komisji Europejskiej i Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów 1 Konsumencie dokonuj świadomego wyboru! Żądaj rzetelnej informacji o produkcie! Małgorzata Furmańska Europejskie Centrum Konsumenckie Polska CIE, Warszawa,
Projekt jest finansowany ze środków Komisji Europejskiej i Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów 2 Podstawy prawne Dyrektywa 1999/44/EC w sprawie niektórych aspektów sprzedaży towarów konsumpcyjnych i związanych z tym gwarancji Dyrektywa 98/6/WE w sprawie ochrony konsumenta przez podawanie cen produktów oferowanych konsumentom Dyrektywa 2001/95/WE w sprawie ogólnego bezpieczeństwa produktu Dyrektywa 2005/29/WE o nieuczciwych praktykach handlowych Szczegółowe przepisy o lekach, żywności, produktach elektronicznych, tytoniu itp.
Projekt jest finansowany ze środków Komisji Europejskiej i Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów 3 Źródła zdobywania wiedzy o produkcie Etykiety na opakowaniach Zapewnienia sprzedawcy Reklama dot. danego produktu Gazetki reklamowe sklepów Artykuły sponsorowane „Porównywarki cen”, testy konsumenckie Rekomendacja przez innych konsumentów
Projekt jest finansowany ze środków Komisji Europejskiej i Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów 4 Działania mające poszerzyć wiedzę o produkcie Zielona księga dot. prawa konsumenckiego - KE Infoteka – inicjatywa KE, realizacja Federacja Konsumentów Wydawanie broszur informacyjnych – „how to read label” – KE Rapex – baza o produktach niebezpiecznych – KE/UOKIK Czarna księga dot. informacji na opakowaniach – BEUC Raporty i monitorowanie rynku – Inspekcja Handlowa, ECK Shopping Assistance - ECK
Projekt jest finansowany ze środków Komisji Europejskiej i Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów 5 Każdy konsument jest inny… Info musi „dotrzeć” do określonego konsumenta Powinna być podana w przystępnej formie (ustnie, Internet) Przedstawiona w języku obcym znanym klientowi (orz. ETS Piageme) Dostosowana do potrzeb konsumenta Warto rozróżnić informacje wymagane i dozwolone Posługiwanie się zwrotami niedookreślonymi nie służy rzetelnemu informowaniu Informacja powinna być obiektywna i praktyczna a spełniająca rolę „doradczą” tylko na wyraźne życzenie konsumenta
Projekt jest finansowany ze środków Komisji Europejskiej i Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów 6 Jak zmylić „przeciwnika”?! Posługując się „znakami zaufania” i certyfikatami Stosując terminy niedookreślone i ocenie np. „cudowny” „light” James Bond „nie wstydzi się” stosować tzw. produkt placement Prezenty nie zawsze są gratis (IH oszacowała ich koszt na ok.9 zł!) „Likwidacja sklepu” nie musi oznaczać jego zamknięcia Przekreślona stara cena mogła nigdy nie obowiązywać Sugerowana cena na opakowaniu to nie jest faktyczna cena produktu produktu Zwiększone opakowanie może nie zawierać dodatkowych ciasteczek Zwiększone opakowanie może nie zawierać dodatkowych ciasteczek Nie ma wygranej, gdy nie wykupiło się losu Oferta dostępna tylko TERAZ może być gorsza niż następna
Projekt jest finansowany ze środków Komisji Europejskiej i Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów 7 Kiedy konsument jest wprowadzony w błąd? Kiedy świadomie przedstawione są fałszywe informacje o: ilości, składnikach, dostępności, korzyściach cenowych, wynikach badań i testów, dacie produkcji, procedurze reklamacji, cechach produktu, marce bądź producencie, kraju pochodzenia, dodatkowych opłatach (transport, montaż), sposobie płatności ilości, składnikach, dostępności, korzyściach cenowych, wynikach badań i testów, dacie produkcji, procedurze reklamacji, cechach produktu, marce bądź producencie, kraju pochodzenia, dodatkowych opłatach (transport, montaż), sposobie płatności Czy błąd musi być istotny? Nie, jeśli wpłynął na zachowanie racjonalnego konsumenta
Projekt jest finansowany ze środków Komisji Europejskiej i Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów 8 Manipulacje i „zaniechania” Pozbawienie konsumenta informacji Zatajenie istotnych informacji Świadome przedstawienie informacji w niezrozumiały sposób Prezentowanie informacji tak, że mogą wprowadzić w błąd nawet jeśli są prawdziwe (np. roślina pokojowa oznaczona prawidłowo na etykiecie, lecz sprzedawana w części sklepu przeznaczone dla sprzedaży roślin ogrodowych) Wskazanie fałszywych danych Agresywne praktyki handlowe
Projekt jest finansowany ze środków Komisji Europejskiej i Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów 9 Cena produktu Nakaz przedstawienia ceny jednostkowej w sklepie i w reklamie (jeśli jest podana cena końcowa produktu) Obowiązek podawania „ceny końcowej” produktu Konieczność wskazania okresu obowiązywania oferty cenowej Należy domagać się wskazania wagi netto (też wagi suchej netto w przypadku produktów paczkowanych) Niektóre produkty mogą zawierać cenę na etykietach na trwale złączonych z produktem (np. rośliny) Umieszczenie kodu kreskowego możliwego do odczytania w czytnikach uznaje się za oznaczenie ceny
Projekt jest finansowany ze środków Komisji Europejskiej i Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów 10 Cena produktu Przedsiębiorca odpowiada za cenę w gazetkach reklamowych, reklamach w mediach itp. „promocja” – należy wskazać cenę promocyjną, rabat, cenę dotychczasową „obniżka cen” – trzeba zamieścić starą i nową cenę wraz z podaniem przyczyny zmiany ceny Cena podana przy partii wyrobów nie może odbiegać od ceny przy kasie
Projekt jest finansowany ze środków Komisji Europejskiej i Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów 11 Reklamuj niezgodność towaru z umową Nieprawdziwe zapewnienia w reklamie lub na etykiecie, które można zmierzyć (zmywa 2 razy więcej niż…; gwarancja na terenie całej UE) Zapewnienia sprzedawcy o możliwości użytku produktu w celu sprecyzowanym przez konsumenta są nieprawdziwe Produkt nie odpowiada wzorowi/próbce Informacja o sposobie montażu była niepoprawna Sprzedawca jest zobowiązany do nieodpłatnej naprawy/wymiany towaru w ciągu 2 lat od zakupu Gwarancja powinna wskazywać gwaranta oraz czas i terytorium jej obowiązywania
Projekt jest finansowany ze środków Komisji Europejskiej i Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów 12 Reklamuj poprzez wskazanie nieuczciwej praktyki handlowej Gdy: - praktyka jest sprzeczna z wymogami dobrych obyczajów w obrocie konsumenckim - nastąpiło istotne zniekształcenie zachowań rynkowych np. wpłynęło to na podjęcie decyzji o zakupie produktu Konsument może żądać m.in.: -zaniechania praktyki -usunięcia skutków -naprawienia szkody (np. unieważnienia umowy) Ciężar dowodu spoczywa na przedsiębiorcy
Projekt jest finansowany ze środków Komisji Europejskiej i Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów 13 Reklamuj niebezpieczny produkt Bezpieczeństwo produktu ocenia się biorąc pod uwagę: -cechy produktu -skład -instrukcję montażu i użytkowania -ostrzeżenia co do oddziaływania z innymi produktami -spełnia wymagane normy Przedsiębiorca musi dostarczyć informacje o możliwym zagrożeniu i zasadach użytku (np. zabawka dla dzieci od 3 lat) Przedsiębiorca musi analizować skargi konsumentów i zawiadamiać odpowiednie organy (np. UOKIK) Konsumenci mogą zgłaszać nieprawidłowości do organów nadzoru (Inspekcja Handlowa, Inspekcja sanitarna itp.)
Projekt jest finansowany ze środków Komisji Europejskiej i Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów 14 Kontakt z ECK Telefonicznie: (infolinia) Elektronicznie: www: Listownie oraz osobiste wizyty w Centrum: Europejskie Centrum Konsumenckie Plac Powstańców Warszawy Warszawa Dziękuję za uwagę!