Michał Korolko Członek Zarządu Województwa Kujawsko-Pomorskiego Toru ń, 9 lutego 2012 rok.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Obowiązująca Strategia Rozwoju Powiatu Goleniowskiego na lata
Advertisements

Wsparcie dla organizacji pozarządowych w ramach Priorytetu V Dobre rządzenie PO KL (Działanie 5.4 Rozwój potencjału trzeciego sektora) Ministerstwo Pracy.
Miejski obszar funkcjonalny – Puławy
CADSES – main features of the programme CADSES – główne założenia programu Katowice, Ministerstwo Gospodarki i Pracy Krajowy Punkt Kontaktowy Interreg.
Interreg III B CADSES Central, Adriatic, Danubian and South-Eastern European Space Obszar Europy Środkowej, Adriatyckiej, Naddunajskiej i Południowo-Wschodniej.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata
Polityka Spójności ___________ Maciej Nowicki
Perspektywa Finansowa
Narzędzia polityki regionalnej i strukturalnej UE
1. 2 Możliwości finansowania rozwoju nowoczesnych technologii edukacyjnych ze środków UE w latach 2007 – 2013 Marek Szczepański Zastępca Prezesa PSDB.
Polityka spójności na lata
Konferencja informacyjna na temat na temat konkursu dotacji dla partnerstw samorządowych w ramach Programu Regionalnego MF EOG Warszawa 28 stycznia.
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Krajowa Strategia Rozwoju Regionalnego
Dokumenty wprowadzające politykę wspólnotową. Zasada programowania oznacza, że instytucje Unii Europejskiej kontrolują i monitorują wykorzystanie środków.
Związek Powiatów Polskich
1. Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego.
Projekt Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego, Biuro.
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego
Wymiar miejski polityki spójności Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Piotr Siewierski Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Łódź, 7 grudnia 2012.
Strategia Rozwoju Miasta Włocławek jako podstawa do aplikacji o środki zewnętrzne w tym Unii Europejskiej Włocławek, 24 września 2012 roku.
Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata Możliwości wsparcia dla przedsiębiorców.
Wspieranie współpracy metropolitalnej w nowej perspektywie finansowej
„Obszary funkcjonalne – nowe podejście
Polityka Terytorialna- Obszary Rozwoju Społeczno-Gospodarczego
Inicjatywa JESSICA – pierwsze doświadczenia z perspektywy regionalnej
Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego
Europejskiej Współpracy Terytorialnej na lata
Regionalny Program Operacyjny Województwa Dolnośląskiego
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich Cele, Priorytety, podstawowe informacje.
Strategia Rozwoju Kraju aktualizacja Strategii Rozwoju Kraju
Warunki wstępne (ex ante) dla RPO WKP Toruń, 18 sierpnia 2015 r.
1. Program Operacyjny „Rybactwo i Morze” Program został opracowany w oparciu o:  przepisy prawa UE rozporządzenie PE i Rady nr 1303/2013 w sprawie wspólnych.
Ogólne informacje o Funduszach Europejskich na lata Marzec, 2013 r.
II Kongres Polski Cyfrowej, Warszawa, 3 listopada 2015 r. Możliwości finansowania projektów w zakresie rozwoju kompetencji cyfrowych w Programie Operacyjnym.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata Toruń, 18 lutego 2016 r.
Partnerstwo: Forma zarządzania RPO WP Zintegrowane Inwestycje Terytorialne (ZIT). Michał Glaser Dyrektor Biura Gdańskiego Obszaru Metropolitalnego.
1 Zintegrowane Inwestycje Terytorialne (ZIT). 2 Zintegrowane Inwestycje Terytorialne to nowy instrument: - rozwoju terytorialnego, - wdrażania zintegrowanych.
Harmonogram prac nad RPO WD DziałanieTermin I projekt RPO WD października 2013 r. Konsultacje społeczne28 października - 2 grudnia 2013 r.
 Wymiar terytorialny RPO i SRW,  Zintegrowane podejście do planowania rozwoju regionalnego i lokalnego  Dopasowanie mechanizmów finansowych i zakresów.
Stan wdrażania Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko – Pomorskiego na lata Instytucja Zarządzająca stan na r. Instytucja.
Stan wdrażania Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko – Pomorskiego na lata Instytucja Zarządzająca stan na r. Instytucja.
Przysiek, r. Stowarzyszenie Pomorza i Kujaw - założenia.
Finansowanie projektów środowiskowych w perspektywie Kwiecień 2014.
Stan wdrażania Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko – Pomorskiego na lata Instytucja Zarządzająca Regionalny Program Operacyjny.
Stan wdrażania Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko – Pomorskiego na lata Instytucja Zarządzająca stan na r. Instytucja.
1 Wprowadzenie Dostępne środki z funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności w latach
Justyna Wieczorkiewicz-Molendo Biuro ZIT WrOF Urząd Miejski Wrocławia Mechanizm Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych /ZIT/ jako nowe rozwiązania dla.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata Najważniejsze elementy ze stanu wdrażania X posiedzenie KM RPO WKP
Biuro Funduszy Europejskich Europejski Fundusz Społeczny dla szkół ponadgimnazjalnych Marta Krause Biuro Funduszy Europejskich Urząd Miasta Poznania 12.
Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Kieleckiego Obszaru Funkcjonalnego na lata Kielce, maj 2017 r.
Fundusze unijne od podstaw Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007 – 2013 oraz inicjatywy europejskie dr Marek Szuszman.
Stan wdrażania programów operacyjnych na lata
Realizacja Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata w roku 2016 Warszawa, czerwiec 2017.
Krajowe uwarunkowania aktualizacji strategii rozwoju województw
Instytucja Zarządzająca stan na r.
Warunki wstępne (ex ante) stan
Toruń, kwiecień 2017 r.   Departament Rozwoju Regionalnego
Jarosław Komża Konferencja podsumowująca projekt
Departament Zarządzania Funduszami i Projektami Unijnymi, Wydział Zarządzania RPO Projekt Umowy Partnerstwa Linia demarkacyjna interwencji pomiędzy poziom.
Założenia RPO WM Konsultacje społeczne
Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego Podzespół nr 4
Starostwo Powiatowe w Świeciu ul. Gen
POLITYKA TERYTORIALNA w Województwie Kujawsko-Pomorskim
WIELKOPOLSKI REGIONALNY PROGRAM OPERACYJNY NA LATA
Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego Podzespół II
Ireneusz Ratuszniak – Prezes Zarządu EffiCon sp. z o.o. s.k.
Zapis prezentacji:

Michał Korolko Członek Zarządu Województwa Kujawsko-Pomorskiego Toru ń, 9 lutego 2012 rok

Przyszły okres programowania i rola miast w nowej perspektywie finansowej

Stan wdrażania Działania 7.1 Rewitalizacja zdegradowanych dzielnic miast w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata

Cele Działania 7.1: - Wielofunkcyjne wykorzystanie zdegradowanych obszarów zlokalizowanych na terenach miejskich - Rozwój społeczno-gospodarczy obszarów miejskich oraz poprawa warunków życia mieszkańców miast

Wsparcie w ramach Działania 7.1 uzyskać mogą projekty z zakresu rewitalizacji ujęte w: Lokalnym Programie Rewitalizacji (LPR) 32 miasta województwa kujawsko-pomorskiego (pow. 5 tys. mieszkańców)

Warunki udzielania wsparcia w ramach Działania 7.1 i alokacje dla poszczególnych miast określają: „Wytyczne dotyczące przygotowania Lokalnego Programu Rewitalizacji”* *przyjęte uchwałą nr 70/874/08 Zarządu Województwa Kujawsko-Pomorskiego z dnia 11 września 2008 r. (z późn. zm.)

formalnamerytoryczna Ocena LPR

Wydatkowanie środków - stan na 2 stycznia 2012 r.: Lp. Liczba mieszkańców Miasta powyżej 5 tys. mieszkańców Alokacja dla poszczególnych LPR w zł Alokacja dla poszczególnych LPR w euro Nałożone kary Kwota przyznanego dofinansowania w zł Pozostała alokacja do wykorzystania w zł Dofinansowanie w złożonych i zweryfikowanych WOP w zł tys. Więcbork , , , ,28 0,00 2. Radziejów , , , , ,17 3. Pakość , ,00 -0, ,31 0,00 4. Strzelno , ,00 -0, ,56 0,00 5. Nowe , ,00 -0, ,52 0,00 6. Gniewkowo , , , ,38852, ,38 7. Barcin , , , , , ,32 dodatkowy konkurs ,00 0, Janikowo , , ,210, ,21 9. Sępólno Krajeńskie , , ,650, , Szubin , , ,490, , Kruszwica , ,00 -0, ,17 0,00

Wydatkowanie środków - stan na 2 stycznia 2012 r.: Lp. Liczba mieszkańców Miasta powyżej 5 tys. mieszkańców Alokacja dla poszczególnych LPR w zł Alokacja dla poszczególnych LPR w euro Nałożone kary Kwota przyznanego dofinansowania w zł Pozostała alokacja do wykorzystania w zł Dofinansowanie w złożonych i zweryfikowanych WOP w zł tys. Koronowo , , ,810, , Ciechocinek , , , , , , Aleksandrów Kujawski , ,00 -0, ,28 0, Mogilno , , , , , Golub-Dobrzyń , , , , , Wąbrzeźno , , ,050, , Żnin , , ,560, Lipno , , , , ,18

Wydatkowanie środków - stan na 2 stycznia 2012 r.: Lp. Liczba mieszkańców Miasta powyżej 5 tys. mieszkańców Alokacja dla poszczególnych LPR w zł Alokacja dla poszczególnych LPR w euro Nałożone kary Kwota przyznanego dofinansowania w zł Pozostała alokacja do wykorzystania w zł Dofinansowanie w złożonych i zweryfikowanych WOP w zł tys. Solec Kujawski , , , , , , Chełmża , , , , , ,14 dodatkowy konkurs ,59 0, Rypin , , , , , Naklo nad Notecią , , ,610,00

Wydatkowanie środków - stan na 2 stycznia 2012 r.: Lp. Liczba mieszkańców Miasta powyżej 5 tys. mieszkańców Alokacja dla poszczególnych LPR w zł Alokacja dla poszczególnych LPR w euro Nałożone kary Kwota przyznanego dofinansowania w zł Pozostała alokacja do wykorzystania w zł Dofinansowanie w złożonych i zweryfikowanych WOP w zł Powyżej 20 tys. w tym Tuchola i Brodnica jako Miasta mogące pełnić funkcje subregionalne Tuchola , , ,000, ,76 dodatkowy konkurs Chełmno , , , , , , Świecie , , , ,450, , Brodnica , , , , ,86

Wydatkowanie środków - stan na 2 stycznia 2012 r.: Lp. Liczba mieszkańców Miasta powyżej 5 tys. mieszkańców Alokacja dla poszczególnych LPR w zł Alokacja dla poszczególnych LPR w euro Nałożone kary Kwota przyznanego dofinansowania w zł Pozostała alokacja do wykorzystania w zł Dofinansowanie w złożonych i zweryfikowanych WOP w zł Miasta subregionalne Inowrocław , ,00426, , , , Grudziądz , , , , , , Włocławek , , , , ,39 dodatkowy konkurs , Aglomeracja bydgosko- toruńska Toruń , , , , , , Bydgoszcz , , , , ,17 dodatkowy konkurs ,99 --

Podsumowanie - stan na 23 stycznia 2012 r.: W ramach Działania 7.1 podpisano umowy na realizację 93 projektów na kwotę dofinansowania ,04 PLN. Alokacja na Działanie 7.1 wynosi ,00 euro, czyli ,89 PLN. Alokacja jest wykorzystana w 55,01%.

Rola miast i metropolii w nowym okresie programowania

Dlaczego problematyka miejska w nowym okresie programowania? Opierając się na doświadczeniach i osiągnięciach płynących z włączenia środków w dziedzinie zrównoważonego rozwoju obszarów miejskich do programów operacyjnych wspieranych z EFRR w okresie , należy podjąć dalsze działania w tym kierunku na szczeblu UE. Za konieczne uznaje się wspieranie zintegrowanych działań służących rozwiązywaniu problemów gospodarczych, środowiskowych, klimatycznych i społecznych, wobec których stają obszary miejskie, oraz określenie procedury w celu ustanowienia wykazu miast objętych takimi działaniami i alokacji finansowej przeznaczonej na takie działania. Stolice regionów postrzegane są jako główne centra rozwoju regionów, które w największym stopniu przyczyniają się do budowania siły konkurencyjnej regionu, w wymiarze międzynarodowym i krajowym. Rozwój dużych ośrodków miejskich, ich funkcjonowanie w układach sieciowych, ułatwia wzrost, wymianę wiedzy i pobudza kreatywność. W największych polskich ośrodkach miejskich tworzone jest ponad 50% polskiego PKB (a zamieszkuje je 35% całej populacji). (Pakiet projektów rozporządzeń dot. polityki spójności , , KPZK 2030, KSRR)

Koncentracja tematyczna (Pakiet projektów rozporządzeń dot. polityki spójności , ) (1)wzmacnianie badań, rozwoju technologicznego i innowacji, (2)zwiększanie dostępu do technologii informacyjno-komunikacyjnych, ich wykorzystywania i jakości, (3)zwiększanie konkurencyjności MŚP, (4)wspieranie transformacji w kierunku gospodarki niskoemisyjnej we wszystkich sektorach, promowanie strategii niskoemisyjnych dla obszarów miejskich, (5)promowanie dostosowania do zmiany klimatu, zapobiegania ryzyku i zarządzania ryzykiem, (6)ochrona środowiska i promowanie efektywnego gospodarowania zasobami, działania mające na celu poprawę stanu środowiska miejskiego, w tym rekultywacja terenów poprzemysłowych i redukcja zanieczyszczenia powietrza,

Koncentracja tematyczna (cd.) (Pakiet projektów rozporządzeń dot. polityki spójności , ) (7)promowanie transportu zorganizowanego z poszanowaniem zasady zrównoważonego rozwoju i usuwanie niedoborów przepustowości w najważniejszych infrastrukturach sieciowych rozwój przyjaznych dla środowiska i niskoemisyjnych systemów transportu miejskiego oraz promowanie mobilności miejskiej zgodnej z zasadami zrównoważonego rozwoju, rozwój kompleksowego, wysokiej jakości interoperacyjnego systemu kolejowego. (8)promowanie zatrudnienia i wspieranie mobilności pracowników, (9)promowanie włączenia społecznego i walka z ubóstwem, (10) inwestycje w edukację, umiejętności i uczenie się przez całe życie, (11) zwiększanie zdolności instytucjonalnej i skuteczności administracji publicznej.

Pakiet projektów rozporządzeń dot. polityki spójności platforma na rzecz rozwoju obszarów miejskich, tworzona przez Komisję Cel:  promowanie rozwijania potencjału i tworzenia sieci między miastami,  wymiana doświadczeń w zakresie polityki miejskiej na szczeblu unijnym w dziedzinach związanych z priorytetami inwestycyjnymi EFRR oraz zrównoważonym rozwojem obszarów miejskich.  Komisja przyjmuje wykaz miast będących uczestnikami platformy, sporządzony na podstawie wykazów ustanowionych w umowach partnerskich.  Wykaz zawiera maksymalnie 300 miast, przy czym maksymalna liczba miast dla każdego państwa członkowskiego wynosi 20.  Miasta wybierane są na podstawie następujących kryteriów: (a) ludność, z uwzględnieniem uwarunkowań krajowych systemów miejskich, (b) istnienie strategii dotyczącej zintegrowanych działań służących rozwiązywaniu problemów gospodarczych, środowiskowych, klimatycznych i społecznych, które mają wpływ na obszary miejskie.

Pakiet projektów rozporządzeń dot. polityki spójności zrównoważony rozwój obszarów miejskich  strategie określające zintegrowane działania służące rozwiązywaniu problemów gospodarczych, środowiskowych, klimatycznych i społecznych, które mają wpływ na obszary miejskie,  co najmniej 5% środków z EFRR przydzielonych na szczeblu krajowym, Z inicjatywy Komisji z EFRR mogą być wspierane innowacyjne działania w dziedzinie zrównoważonego rozwoju obszarów miejskich:  badania i projekty pilotażowe mające na celu zidentyfikowanie lub przetestowanie nowych rozwiązań problemów odnoszących się do zrównoważonego rozwoju obszarów miejskich istotnych na poziomie Unii,  maksymalny limit wydatków na poziomie 0,2% całkowitej rocznej alokacji EFRR.

Pakiet projektów rozporządzeń dot. polityki spójności W przypadku gdy strategia rozwoju obszarów miejskich bądź inne strategie lub pakty terytorialne, zgodnie z definicją w art. 12 ust. 1 rozporządzenia w sprawie [EFS] wymagają zintegrowanego podejścia obejmującego inwestycje w ramach więcej niż jednej osi priorytetowej jednego lub kilku programów operacyjnych, działania są przeprowadzane w postaci zintegrowanej inwestycji terytorialnej („inwestycje ITI”).

Koncepcja Przestrzennego Zagospodarowania Kraju 2030 (przyjęta przez Rząd RP 13 grudnia 2011) Jednym z 6 celów polityki przestrzennego zagospodarowania kraju jest: 1. Podwyższenie konkurencyjności głównych ośrodków miejskich Polski w przestrzeni europejskiej poprzez ich integrację funkcjonalną przy zachowaniu policentrycznej struktury systemu osadniczego sprzyjającej spójności 1.1. Wspieranie rozwoju funkcji metropolitalnych głównych ośrodków miejskich. Wyznaczenie obszarów metropolitalnych, w tym Bydgoszczy z Toruniem (delimitacja obszarów metropolitalnych zostanie przeprowadzona na poziomie wojewódzkim w planie zagospodarowania przestrzennego województwa)

Krajowa Strategia Rozwoju Regionalnego (przyjęta przez Rząd RP 13 lipca 2010 r.) Cel 1 Wspomaganie wzrostu konkurencyjności regionów 1.1 Wzmacnianie funkcji metropolitalnych ośrodków wojewódzkich i integracja ich obszarów funkcjonalnych: Warszawy – stolicy państwa, pozostałych ośrodków wojewódzkich* * Pod pojęciem ośrodki wojewódzkie należy rozumieć miasta, które od r. siedzibą wojewody i (lub) sejmiku województwa (w województwie kujawsko-pomorskim przedmiotem wsparcia w tym kierunku działań będą oba miasta stołeczne: Bydgoszcz i Toruń) Wsparcie rozwoju powyższych ośrodków nie będzie ograniczać się do granic administracyjnych miast wojewódzkich, ale do całych funkcjonalnych obszarów miejskich w bezpośrednim zasięgu ich oddziaływania.

Grant globalny nowy mechanizm wsparcia na poziomie regionalnym, szczególnie dużych miast, w ramach Krajowego Programu na rzecz Konkurencyjności (o którym mowa w Krajowej Strategii Rozwoju Regionalnego), finansowany ze środków budżetu państwa oraz funduszy europejskich (EFRR, EFS, FS). szczegółowa konstrukcja tego mechanizmu ma zostać opracowana na dalszym etapie prac, związanych z przygotowaniem rozwiązań wdrożeniowych do KSRR.