prof. dr hab. Agnieszka Sopińska

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
2.1. MISJA PRZEDSIĘBIORSTWA I JEGO CELE
Advertisements

REFLEKSJE NA TEMAT ZARZĄDZANIA STRATEGICZNEGO
SKUTECZNOŚĆ i EFEKTYWNOŚĆ SYSTEMU
TEORIE I NURTY W NAUCE O ZARZĄDZANIU cz.II
PLANOWANIE JAKO FUNKCJA ZARZĄDZANIA
ORGANIZACJA JAKO OBIEKT BADAŃ
ZARZĄDZANIE JAKO DYSCYPLINA NAUKOWA
KONTROLA JAKO FUNKCJA ZARZĄDZANIA
Psychologia Zarządzania
Zintegrowane podejście do systemu motywacyjnego w ZUS
Teorie zarządzania dr Joanna Jasińska
SYSTEM ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ
1 ZAŁOŻENIA PROJEKTOWANYCH ZMIAN KSZTAŁCENIE ZAWODOWE I USTAWICZNE.
SPRAWNOŚĆ SEKTORA PUBLICZNEGO WYKŁAD IV
Definicja rachunkowości zarządczej
Przyszłość nauk OiZ określają trzy perspektywy
Oddziaływanie współczesnych przemian kulturowo-cywilizacyjnych na rozwój zasobów ludzkich w kontekście tworzenia społeczeństwa informacyjnego i gospodarki.
Czym jest zarządzanie operacyjne
Zarządzanie kadrami Human Resources Management HRM
KONCEPCJA DZIAŁALNOŚCI
7. Platformy informatyczne przyszłości (wizja SAP)
WYZWANIA STRATEGICZNE REGIONALNEGO SYSTEMU INNOWACJI Śląskie Forum Innowacji 2011 Innowacyjny Śląsk.
FUNKCJA PERSONALNA.
ORGANIZACJA JAKO STRUKTURA
KULTURA ORGANIZACYJNA
5. Problemy lokalizacji w projektowaniu międzynarodowych struktur logistycznych – przegląd metod i technik.
Tworzenie hierarchii organizacyjnej
Zarządzanie 1. Zarządzanie
Zarządzanie projektami
Lider- Przywódca.
1. Zarządzanie pracą we współczesnej firmie.
Ogólny plan procesu restrukturyzacji profilu działalności społeczno-gospodarczej spółdzielni socjalnych.
Planowanie przepływów materiałów
Zarządzanie w pielęgniarstwie
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
Operacyjne sterowanie produkcją
Analiza kluczowych czynników sukcesu
NAUKA O ORGANIZACJI EWOLUCJA KONCEPCJI.
Ministerstwo Finansów
Humanistyczne aspekty zarządzania jakością
ZINTEGROWANE SYSTEMY ZARZĄDZANIA
Biblioteka ucząca się Roman Tomaszewski Mariusz Polarczyk
BPR – zarządzanie personelem Podczas reengineeringu / i w trakcie wdrażania systemu zarządzania sukces w zasadniczej mierze zależy od akceptacji zmian.
Marek Fertsch Zarządzanie produktem - wykład 1. Wykład 1. Definicja zarządzania produktem. Kategorie produktów.
Zarządzanie Zasobami Ludzkimi
Proces zarządzania Planowanie Organizowanie Przewodzenie Kontrolowanie Wyższa Szkoła Logistyki, Poznań 2008.
Wstęp do zarządzania i marketingu
Teoria organizacji Wykład 1.
WYKŁAD dr Krystyna Kmiotek
ROLA MENEDŻERA W ORGANIZACJI – UMIEJĘTNOŚCI ROLE I FUNKCJE
TEORIA ZARZĄDZANIA Uczelnia Zawodowa Zagłębia Miedziowego w Lubinie Lubin 2007 dr inż. Zdzisław Pólkowski.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Czynniki strukturotwórcze
Społeczna odpowiedzialność organizacji Zmiany zachodzące w otoczeniu współczesnych organizacji powodują, że ulegają zmianie społeczne oczekiwania wobec.
Zarządzanie projektami (Project management) planowanie, organizacja, monitorowanie i kierowanie wszystkimi aspektami projektu motywowanie jego wszystkich.
MICZKO KAROLINA PATEK JOANNA GR. 2B ORGANIZACJE I ICH RODZAJE.
Tożsamość nauk o zarządzaniu
Menedżer i zarządzanie
PLANOWANIE I PODEJMOWANIE DECYZJI
Podstawy zarządzania. Zagadnienia egzaminacyjne dla kierunku Logistyka
Kontrolowanie Mateusz Turczyn.
Proces kontroli w zarządzaniu przedsiębiorstwem
Proces przewodzenia i kontrolowania
Funkcja planowania.
TEORIE I MODELE MOTYWOWANIA
I ZARZĄDZANIE W BIZNESIE
Zarządzanie przedsiębiorstwami
T 10. Metodologia Rapid Re - wprowadzenie
PODSTAWY ORGANIZACJI I ZARZĄDZANIA Źródła wiedzy o organizacji i zarządzaniu I rok SSE II, I rok SNE II.
Zarządzanie przedsiębiorstwami
Zapis prezentacji:

prof. dr hab. Agnieszka Sopińska Ewolucja nauk o zarządzaniu- pojęcie zarządzania; kierunki; poziomy; funkcje prof. dr hab. Agnieszka Sopińska © Agnieszka Sopińska

POJĘCIE ZARZĄDZANIA Zarządzanie to dokładne poznanie tego, czego się oczekuje od ludzi, a następnie dopilnowanie, by wykonali to w najlepszy i najtańszy sposób. (F.W. Taylor) Zarządzanie jest procesem zaangażowania ludzi w proces formułowania i realizacji celów. Zarządzanie jest działaniem zawierającym funkcje efektywnego pozyskania, alokacji i wykorzystania zasobów materialnych i niematerialnych. Zarządzanie jest procesem, wewnątrz którego elementy systemu zostają zintegrowane i wykorzystywane w celu efektywnego osiągnięcia założonych celów. Kształtowanie i kierowanie systemem społecznym, rozwiązywanie trudnych problemów kompleksowego systemu w warunkach niepewności. zestaw działań obejmujący: planowanie i podejmowanie decyzji, organizowanie, przewodzenie i kontrolowanie pracy członków organizacji skierowane na wykorzystanie wszystkich dostępnych zasobów organizacji dla osiągnięcia jej celów. (R.W. Griffin) © Agnieszka Sopińska

Szkoły zarządzania: Podejście klasyczne: (organizacja to maszyna) „Naukowe zarządzanie” (priorytetem- zwiększenie wydajności warsztatu pracy) „Zarządzanie administracyjne” ( priorytetem- stworzenie zasad zarządzania złożonymi organizacjami- fabrykami) Podejście behawioralne (organizacja to ludzie; stosunki międzyludzkie) Podejście ilościowa (zastosowanie modeli matematycznych do sytuacji kierowniczych) Podejście systemowe (organizacja to system, będąca podsystemem otoczenia) Podejście sytuacyjne (relatywizm) © Agnieszka Sopińska

1. PODEJŚCIE KLASYCZNE Organizacja to maszyna, mechanizm; Ludzie to idealnie dopasowane trybiki maszyny; Obowiązuje podejście normatywne; Tworzenie wzorców i standardów zarządzania. Dążenie do precyzyjnego opisu wnętrza organizacji w celu jej usprawnienia; © Agnieszka Sopińska

1a-Podejście klasyczne: „Naukowe zarządzanie” Główni przedstawiciele Dokonania Frederick W. Taylor (1856-1915) inżynier Twórca naukowej organizacji pracy, opartej o 4 zasady: Określenie jednej, najlepszej metody efektywnego wykonania pracy; Naukowa selekcja pracowników (dopasowanie fizyczne); Motywacja finansowa pracowników (system akordowy); Funkcja majstra (podział odpowiedzialności) bezpośrednia i przyjaźnie nastawiona współpraca między kierownictwem i pracownikami Henry L. Gantt (1861-19919) doradca organizacyjny Twórca: Systemu płacowego „pensja + bonus” (za przekroczenie minimalnego limitu produkcji); Wykresów programowania produkcji tzw. „wykresy Gantta”- projekt dzieli się na zadania określając czas realizacji każdego z nich Lillian Gilbreth (1878-1972) Frank Gilbreth (1868-1924) Twórcy trójpozycyjnego planu awansów ( pracownik jednocześnie pracuje, przygotowuje się do awansu i szkoli następcę); Badali związek pomiędzy ergonomią wykonywanych ruchów a wydajnością pracowników © Agnieszka Sopińska

1b-Podejście klasyczne: „Zarządzanie administracyjne” Główny przedstawiciel Dokonania Henri Fayol (1841-1925)- inżynier górniczy „Kierownikiem nie trzeba się urodzić- można się nauczyć nim być”; Twórca: podziału działalności gospodarczej na 6 czynności ( techniczne; handlowe; finansowe; ochronne; rachunkowe; kierownicze); Twórca funkcji kierowniczych: planowanie; organizowanie; rozkazywanie; koordynowanie; kontrola; Twórca 14 zasad sprawnego zarządzania © Agnieszka Sopińska

Zasady sprawnego zarządzania wg H. Fayola: Podział pracy (specjalizacja); Autorytet (formalny i osobisty); Dyscyplina (przestrzeganie reguł); Jedność rozkazodawstwa; Jedność kierownictwa (podobne czynności podległe jednemu kierownikowi); Podporządkowanie interesu osobistego interesowi ogółu; Wynagrodzenie (sprawiedliwe dla pracownika i organizacji); Centralizacja (władza i autorytet powinny być skoncentrowane ); Hierarchia (władza z góry na dół, a informacje z dołu do góry); Ład; (zasobów ludzkich i rzeczowych); Sprawiedliwość (odpowiednie traktowanie personelu); Stabilność personelu (należy unikać fluktuacji); Inicjatywa (należy ją kreować u podwładnych); Harmonia (należy popieraćpoczucie jedności i przynależności do grupy). © Agnieszka Sopińska

OCENA PODEJŚCIA KLASYCZNEGO DO ZARZĄDZANIA: Osiągnięcia: Naukowe podejście do procesu zarządzania; Wypracowanie praktycznych funkcji i zasad kierowania; Prekursorzy dzisiejszej linii produkcyjnej; Twórcy technik sprawnościowych (badania pracy); Twórcy naukowego doboru i doskonalenia robotników- konieczność szkoleń; Twórcy projektowania metod pracy. Zastrzeżenia: Błędne założenie pełnego racjonalizmu postępowania ludzi; Niedocenianie potrzeb wyższego rzędu (społecznych); Oparcie systemu motywacji jedynie o bodźce płacowe; Pominięcie istnienia organizacji nieformalnej; Oparcie teorii jedynie na doświadczeniu; © Agnieszka Sopińska

2. PODEJŚCIE BEHAWIORALNE Koncentracja na zachowaniu pracownika w kontekście organizacji; Złożoność ludzkiego zachowania; Pracownik jako cenny zasób organizacji; Motywacja, dynamika grupowa, procesy interpersonalne © Agnieszka Sopińska

2. Podejście behawioralne Główni przedstawiciele Dokonania Abraham Maslow (1908-1970) Twórca „piramidy potrzeb” ( potrzeby niższego rzędu i potrzeby wyższego rzędu); Elton Mayo (1880-1949) Twórca ruchu współdziałania między kierownictwem i pracownikami: Prowadził badania nad wpływem działania grup nieformalnych na wydajność pracy; Twórca koncepcji człowieka społecznego ( jako przeciwstawienie człowieka racjonalnego) Douglas McGregor (1906-1964) Twórca „teorii X i Y” - człowieka leniwego i pracowitego z natury; © Agnieszka Sopińska

Osiągnięcia i mankamenty szkoły behawioralnej: Podkreślenie roli pracownika w organizacji; Zmiana podejścia z podejścia „pracownicy to narzędzia” na podejście „pracownicy to cenny zasób organizacji”; Zaproponowanie narzędzi z zakresu: dynamiki grupowej, motywacji pozapłacowej; Zapoczątkowanie poradnictwa zawodowego- badanie przydatności do pracy; Twórcy psychologii przemysłowej; Mankamenty: Nie wszystkie koncepcje znalazły praktyczne zastosowanie (opór menedżerów) © Agnieszka Sopińska

3. PODEJŚCIE ILOŚCIOWE- badania operacyjne i teoria decyzji Koncentruje się na zastosowaniu modeli i metod matematycznych do sytuacji kierowniczych; Oparta o matematyczne, ekonometryczne modele symulujące dany problem i alternatywne rozwiązania pod względem ich racjonalności; Zaleta- uświadomienie złożoności problemów zarządzania; Wada- nie wszystkie zachowania ludzkie da się przełożyć na modele ekonometryczne; © Agnieszka Sopińska

4. Podejście systemowe: Analogia do biologii; Organizacja jako system współzależnych podsystemów, gdzie zmiana jednego dotyka całości; Organizacja jako podsystem większego systemu (organizacja a otoczenie); Wyodrębnienie systemów o charakterze otwartym i zamkniętym; © Agnieszka Sopińska

5. Podejście sytuacyjne: Podejście „to zależy od…”; Zadaniem kierowników jest ustalenie, jaka metoda w danej sytuacji, w danych warunkach i w danym momencie najlepiej przyczyni się do osiągnięcia celu; © Agnieszka Sopińska

Ewolucja zarządzania- generacje Generacja Okres rozwoju Główny nacisk Osiągnięcia Prekursorzy/ główni przedstawiciele Pierwsza generacja Koniec XIX i pocz. XX w. Wydajność pracy; Produktywność środków wytwórczych. Naukowe zarządzanie; Harmonogramy; System taśmowy; Struktury hierarchiczne; F.W. Taylor; H. Fayol; H. Emerson; H. LeChatelier; K. Adamiecki; F. B. Gilberth; H. Gantt; E. Mayo; H. Ford Druga generacja Koniec II w. św.; lata 50 i 60 XXw. Jakościowe podejście do zarządzania Teoria podejmowania decyzji; Badania operacyjne; Podejście systemowe; Zarządzanie przez cele; Początki zarządzania strategicznego H. A. Simon; P.F. Drucker; J. C. March; R. L. Ackoff; L. F. Forrester; G. Nadler; T. Kotarbiński Trzecia generacja Lata 70 i 80- te XX w. Zwrócenie uwagi na ludzi Humanizacja pracy; Systemy motywacyjne; Partycypacja; Elastyczne systemy pracy; Zarządzanie strategiczne; Marketing i controling P. F Drucker; P.R. Cateor; L.M. Hess; K.M. Dunst; S. Blumental; J. O. Brien © Agnieszka Sopińska

Ewolucja zarządzania- generacje Generacja Okres rozwoju Główny nacisk Osiągnięcia Prekursorzy/ główni przedstawiciele Czwarta generacja Lata 80 i 90-te XX w. Nacisk na ostatnią funkcję zarządzania-kontrolowanie Nowoczesne zasady zarządzania organizacyjnego; Twórcze zarządzanie; Rozwijanie zdolności i sprawności ludzkich; Zarządzanie strategiczne i innowacyjne; Marketing i controlling strategiczny; Struktury sieciowe; R.W. Webber; P.F. Drucker Piąta generacja Przełom XX i XXI w. Sprostanie globalizacji i wirtualizacji organizacji Zarządzanie strategiczne; Zarządzanie dynamiczne; Zarządzanie wiedzą; Kapitał intelektualny; Zarządzanie firmami globalnymi; Outsourcing; Zarządzanie scenariuszowe; Z. Strategiczne: H.I. Ansoff; R. L. Ackoff; H. Mintzberg; M.E Porter; E. Wrapp; C.K. Prahalad; G. Hamel; Z. Wiedzą: G. Probst; S. Raub; K. Ramhard; KI: L. Edvinsson; T.A. Stewart; R. S. Kaplan; S.M. Malone; A. Brooking; K. Sveiby © Agnieszka Sopińska

Poziomy zarządzania strategiczny taktyczny operacyjny Obszar zarządzania (dziedzina) Szczebel zarządzania Marketing, Finanse, B&R, Produkcja, Zaopatrzenie, Zasoby ludzkie itp. strategiczny operacyjny taktyczny © Agnieszka Sopińska

Składowe zarządzania: Funkcje: planowanie organizowanie motywowanie kontrolowanie Cele: długookresowe i krótkookresowe Strategiczne Taktyczne Operacyjne Zasoby: Materialne Niematerialne © Agnieszka Sopińska

Zarządzanie zestaw działań obejmujący: planowanie i podejmowanie decyzji, organizowanie, przewodzenie i kontrolowanie pracy członków organizacji skierowane na wykorzystanie wszystkich dostępnych zasobów organizacji dla osiągnięcia jej celów. © Agnieszka Sopińska

Organizacja Grupa ludzi , którzy współpracują ze sobą w sposób uporządkowany i skoordynowany, aby osiągnąć pewien zestaw celów. Całość złożona z części, z których każda przyczynia się do realizacji celów całości. © Agnieszka Sopińska

Zarządzanie w organizacji Zasoby Ludzkie Finansowe Fizyczne Informacyjne Planowanie i podejmowanie decyzji Przewodzenie (kierowanie; motywowanie) Organizowanie Kontrolowanie Cele organizacji Przetrwanie i rozwój Zrównoważone funkcjonowanie Maksymalizacja zysku Wzrost wartości © Agnieszka Sopińska

Planowanie Planowanie - określenie trybu działania Wyznaczenie celów organizacji Określenie sposobu ich realizacji (planów) Elementem planowania jest podejmowanie decyzji Podejmowanie decyzji - wybór trybu działania spośród zestawu dostępnych możliwości © Agnieszka Sopińska

Organizowanie Organizowane – koordynacja działań i zasobów (logiczne ich grupowanie) Porządkowanie i przydzielanie pracy, uprawnień decyzyjnych i zasobów poszczególnym członkom organizacji Projektowanie struktur działania Różne cele wymagają różnych struktur organizacyjnych © Agnieszka Sopińska

Przewodzenie (kierowanie; motywowanie) Przewodzenie - kierowanie ludźmi i ich motywowanie do realizacji zamierzonych celów organizacji. © Agnieszka Sopińska

Kontrolowanie Kontrolowanie – obserwowanie postępów organizacji w realizacji jej celów. Obserwowanie i ocena działań, Wprowadzanie bieżących korekt © Agnieszka Sopińska

Proces zarządzania – teoria a praktyka Planowanie i podejmowanie decyzji Przewodzenie (kierowanie; motywowanie) Organizowanie Kontrolowanie Teoria – systematyczny ciąg następujących po sobie funkcji zarządzania Praktyka – realizacja kilku funkcji jednocześnie © Agnieszka Sopińska

USTALANIE CELÓW CEL to przyszły pożądany stan lub rezultat działania przedsiębiorstwa 3 Zasady ustalania celów: muszą być sformułowane w kategoriach MIERZALNYCH należy określić TERMIN ICH REALIZACJI powinny stanowić WYZWANIE dla przedsiębiorstwa ale muszą być OSIĄGALNE © Agnieszka Sopińska

CELE KRÓTKO- I DŁUGOOKRESOWE: CELE DŁUGOOKRESOWE Podpowiadają jakie działania należy podjąć TERAZ aby osiągnąć oczekiwane długookresowe rezultaty PÓŹNIEJ CELE KRÓTKOOKRESOWE Określają oczekiwane TEMPO zmian i POZIOM WYDAJNOŚCI Służą jako ETAPY do osiągnięcia celów długookresowych © Agnieszka Sopińska

CELE FINANSOWE I STRATEGICZNE: Rezultatem ich realizacji ma być poprawa kondycji finansowej przedsiębiorstwa Rezultatem ich realizacji ma być większa konkurencyjność i silniejsza pozycja rynkowa w długim okresie Cele finansowe Cele strategiczne © Agnieszka Sopińska

Klasyfikacja zasobów przedsiębiorstwa: Klasyczne podejście wyróżniało 2 podstawowe kategorie zasobów: Kapitał (pod pojęciem jego rozumiano wszelkie elementy majątku przedsiębiorstwa mające fizyczną postać) Pracę(zasób pracy to pracownicy wraz ze swoimi kwalifikacjami i umiejętnościami) Współczesne podejście wyróżnia wiele kategorii zasobów Zasobem jest wszystko to, co można traktować w kategoriach silnych i słabych stron przedsiębiorstwa. © Agnieszka Sopińska

Systematyzacja zasobów przedsiębiorstwa ZASOBY MATERIALNE Zapasy Rzeczowy majątek trwały Finanse NIEMATERIALNE Relacje Kompetencje Systemy funkcjonowania Postawy Możliwości © Agnieszka Sopińska

Ewolucja nauki o organizacji i zarządzaniu: Poszerzenie perspektywy zainteresowań (od stanowiska pracy do złożonych sieci organizacji) Przeniesienie zainteresowania z organizacji na jej otoczenie (od zainteresowania wnętrzem do koncentracji na zmianach otoczenia) Ewolucja traktowania organizacji (od analogii organizacja-maszyna do analogii organizacja-ameba) © Agnieszka Sopińska

Nowe tendencje w praktyce zarządzania Wzrost roli kapitału intelektualnego, jako czynnika decydującego o wartości przedsiębiorstwa Ucieczka od konglomeratów w kierunku specjalizacji Fuzje i przejęcia jako droga rozwoju Ucieczka od integracji pionowej w kierunku organizacji wirtualnych Zastępowanie konkurencji – kooperacją (wzrost aliansów strategicznych) Od struktur liniowych do sieciowych i macierzowych Wzrost znaczenia zarządzania międzykulturowego Priorytet obniżania kosztów Stawianie na innowacje i zarządzanie wiedzą © Agnieszka Sopińska

Nowe koncepcje zarządzania Zarządzanie wiedzą, kapitałem intelektualnym; Postmodernizm w zarządzaniu © Agnieszka Sopińska

Kapitał intelektualny –wiedza mająca możliwość przekształcenia się w wartość ludzki rynkowy organizacyjny Kompetencje Relacje Wartości Kultura organizacyjna Innowacyjność Kapitał procesowy Bazy klientów Relacje z klientami Potencjał klientów © Agnieszka Sopińska

Postmodernizm w zarządzaniu Gareth Morgan (1986). Podstawowa refleksja: Świat nieuporządkowany, zmienny, chaotyczny, podzielony na fragmenty o nieostrych granicach.  W wątpliwość poddawane są wszelkie systemy wartości jako arbitralne i determinujące człowieka. Nie formułuje się normatywnych wniosków, a jedynie przedstawia wizję świata i obrazy organizacji. Istnieją dwie możliwe reakcje na otaczający świat chaosu: Fundamentalizm (redukcja niepewności przez radykalne uproszczenia rzeczywistości, lansowanie chwytliwych haseł, poszukiwanie magicznych formuł sukcesu) Konstruktywizm (komplikowanie świata przez tworzenie z elementów rzeczywistych własnych konstrukcji, umożliwiających na pewien czas zrozumienie pewnego fragmentu otaczającej nas siatki powiązań i poruszania się w niej). © Agnieszka Sopińska

CECHY PRZEDSIĘBIORSTWA PRZYSZŁOŚCI Innowacyjne Adaptatywne Elastyczne Efektywne Szybkie © Agnieszka Sopińska

Nowy profil menedżera Umiejętności działania w zmienionym otoczeniu Gotowość do porzucenia dotychczasowych działań Gotowość do ustawicznej nauki © Agnieszka Sopińska