Podstawy przedsiębiorczości wg podręcznika „Z ekonomią na ty” Lekcja 14 – Państwo w gospodarce.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Czynniki wpływające na kursy walut
Advertisements

Polskie 10 lat w Unii. Polityczne aspekty członkostwa - jak Polska zmieniła Europę.
Wprowadzenie. Pojęcie i struktura rynku finansowego.
„Skąd mamy pieniądze i na co je wydajemy?” GMINA PRUSZCZ.
Nauczyciel prowadzący: Anna Polewczyk. Quiz został stworzony w celu przygotowania uczniów do egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe.
Rachunki regionalne Urząd Statystyczny w Katowicach Ośrodek Rachunków Regionalnych Ogólnopolska konferencja naukowa z okazji obchodów Dnia Statystyki Polskiej.
Projekty unijne a Ustawa o finansach publicznych z 27 sierpnia 2009 Poznań, 26 lutego 2010r. Biuro Koordynacji Projektów.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Benchmarking – narzędzie efektywnej kontroli zarządczej.
Prawo finansowe i polityka finansowa. PRAWO FINANSOWE PRAWO FINANSOWE – jest to ogół norm prawnych regulujących działalność finansową w danym państwie.
Podatki bezpośrednie: nałożone na dochód lub majątek podatnika, np. podatek dochodowy, gruntowy, spadkowy. Podatki pośrednie: Podatki na przedmiot.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego FILARY GOSPODARKI.
VII kampania społeczna N O PROMIL – N O PROBLEM PROJEKT WSPÓŁFINANSOWANY PRZEZ SZWAJCARIĘ W RAMACH SZWAJCARSKIEGO PROGRAMU WSPÓŁPRACY Z NOWYMI KRAJAMI.
Dług publiczny Wykład #3. Struktura: Podstawowe definicje, Kształtowanie się długu publicznego w Polsce, Efekty zaciągania długu zewnętrznego w bilansie.
GEOTERMIA-CZARNKÓW SP. Z O.O. SPRAWOZDANIE ZARZĄDU Z DZIAŁALNOŚCI za 2014r.
PAŹDZIERNIK LpParagrafOpis średnia wartość dochodów Skumulowany udział wartości poszczególnych paragrafów dochodów % całości dochodów
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Czy przywileje grup zawodowych są sprawiedliwe?. Plan prezentacji 1. Podstawowe pojęcia 2. Zadanie 1 – świadczenia dodatkowe 3. Zadanie 2 – przywileje.
Ryzyko a stopa zwrotu. Standardowe narzędzia inwestowania Analiza fundamentalna – ocena kondycji i perspektyw rozwoju podmiotu emitującego papiery wartościowe.
System, który łączy Tomasz Stępień, Prezes Zarządu Operator Gazociągów Przesyłowych GAZ-SYSTEM S.A. Strategia GAZ-SYSTEM S.A. do 2025 roku.
Składka na ubezpieczenie społeczne System finansowy ubezpieczeń społecznych Podstawy prawa zabezpieczenia społecznego.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Dr Piotr SZAJNER IERiGZ-PIB ul. Świętokrzyska Warszawa Tendencje w produkcji mleka w Polsce.
Bezpieczeństwo i zdrowie w pracy dotyczy każdego. Jest dobre dla ciebie. Dobre dla firmy. Partnerstwo dla prewencji Co badanie ESENER może nam powiedzieć.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Projekt realizowany przy udziale środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL.
Fundusze unijne Rozplanowanie działań i środków w budżecie.
PRZEWODNIK DLA MŁODEGO PRZEDSIĘBIORCY. Co musisz wiedzieć, czyli przydatne pojęcia i informację:
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Technik rachunkowości Czas trwania nauki: 2 lata.
Janusz Witkowski GŁÓWNY URZĄD STATYSTYCZNY Gdynia, marca 2016 roku Rola statystyki publicznej w społeczeństwie 1 Ogólnopolska konferencja naukowa.
Rachunek dochodu narodowego. Plan wykładu 1.Kategorie mierników skali działalności gospodarczej 2.PKB realny i nominalny 3.Wady PKB 4.Wzrost a rozwój.
Mierniki aktywności gospodarczej. Mierniki aktywności gospodarczej - zespół odpowiednio przygotowanych i przetworzonych danych statystycznych przedstawiających.
Kontrakty terminowe na indeks mWIG40 Prezentacja dla inwestorów Giełda Papierów Wartościowych w Warszawie S.A. Dział Notowań GPW kwiecień 2005.
TEORIE OSZCZĘDNOŚCI I INWESTYCJI Wykład 6 1. Teorie oszczędności i inwestycji 2  Zainteresowanie kapitałem i jego oszczędzaniem pojawiła się w połowie.
Wsparcie przedsiębiorczości w Programie Operacyjnym Kapitał Ludzki Toruń, 9 lutego 2012.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Równowaga rynkowa w doskonałej konkurencji w krótkim okresie czasu Równowaga rynkowa to jest stan, kiedy przy danej cenie podaż jest równa popytowi. p.
B ANK W NASZEJ CODZIENNOŚCI - PODSUMOWANIE Opracowała: Jadwiga Greszta.
Finanse i Rachunkowość Wybory ścieżki kształcenia na rok akademicki 2016/2017.
Dr hab. Henryk Dzwonkowski Profesor UŁ. Działalność finansowa to: gromadzenie dochodów i dokonywanie wydatków Rozróżnienie prawa publicznego i prywatnego.
SPRAWOZDANIE Z WYKONANIA BUDŻETU GMINY BRUSY ZA 2014 ROK.
Komisja Wspólna Rządu i Samorządu Terytorialnego, dnia 22 lutego 2012.
CZŁOWIEK JAKO ISTOTA SPOŁECZNA
KOSZTY W UJĘCIU ZARZĄDCZYM. POJĘCIE KOSZTU Koszt stanowi wyrażone w pieniądzu celowe zużycie majątku trwałego i obrotowego, usług obcych, nakładów pracy.
*) WOLNE ŚRODKI jako nadwyżka środków pieniężnych budżetu na koniec 2008 roku, wynikających z rozliczeń kredytów i pożyczek z lat ubiegłych Budżet – wykonanie.
Jak realizować wzorcową rolę instytucji publicznych w zakresie efektywności energetycznej Perspektywa biznesu Menedżer ds. Norm i Standardów ROCKWOOL Polska.
WYKŁAD 6 Regionalizacja 1. Regionalizm a regionalizacja 2 Proces wyodrębniania regionów nazywany jest regionalizacją, w odróżnieniu od regionalizmu, który.
Dokumenty potrzebne do złożenia wniosku o dofinansowanie projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata
Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich w Lesznie Planujesz rozpoczęcie lub rozwój działalności? Chcesz być konkurencyjny na rynku? Masz innowacyjny pomysł.
Urząd Gminy Pruszcz ul. Główna 33, Pruszcz tel fax
Informacja o wykonaniu budżetu powiatu kluczborskiego za 2013 rok.
BEZPIECZNA+ Jest to Rządowy program wspomagania w latach 2015–2018 organów prowadzących szkół w zapewnieniu bezpiecznych warunków nauki, wychowania i.
Julia Wojciuk Sandra Adamska 1aT. Zjawisko makroekonomiczne polegające na znacznym zahamowaniu tępa wzrostu gospodarczego skutkujące najczęściej spadkiem.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Działalność Narodowego Banku Polskiego Jest bankiem centralnym RP Wypełnia zadania określone w Konstytucji RP, ustawie o Narodowym Banku Polskim i ustawie.
POLITYKA GOSPODARCZA I SPOŁECZNA
MAKROEKONOMIA Dr Monika Wyrzykowska-Antkiewicz
Dochody PUBLICZNE.
Finanse publiczne i prawo finansowe
MAKROEKONOMIA Dr Monika Wyrzykowska-Antkiewicz
Konstytucyjny system źródeł prawa
Kolejne zajęcia: Zajęcia 1: B. Winiarski (red.), Polityka Gospodarcza, Wyd. PWN, Warszawa 2006, s Zajęcia 2: B. Winiarski (red.), Polityka Gospodarcza,
Wstęp do makroekonomii. Rola państwa w gospodarce
Podstawowe pojęcia i przedmiot ekonomii
Narzędzia ekonomiczne i administracyjne polityki interwencyjnej rządu
Przychody i koszty działalności
PROJEKT BUDŻETU GMINY FRAMPOL NA ROK 2019.
Prawo Finansów Publicznych Sektora Samorządowego Cz. I
Zapis prezentacji:

Podstawy przedsiębiorczości wg podręcznika „Z ekonomią na ty” Lekcja 14 – Państwo w gospodarce

Państwo pełni następujące funkcje: redystrybucyjną, dokonując wtórnego podziału dochodów obywateli i przedsiębiorstw; alokacyjną, rozmieszczając zasoby tak, aby umożliwić realizację ważnych celów ekonomicznych i społecznych (np. budowę dróg, sieci energetycznych, czy edukacją); stabilizacyjną, oddziałując na koniunkturę gospodarczą poprzez kształtowanie wielkości globalnego popytu i podaży; regulacyjną, tworząc prawne warunki funkcjonowania podmiotów gospodarczych.

Podstawowymi celami polityki gospodarczej Państwa są: Wysoki i stabilny poziom zatrudnienia; Wzrost gospodarczy kraju i optymalne wykorzystanie zasobów wytwórczych; Sprawiedliwy podział dochodu narodowego; Stabilny poziom cen; Równowaga bilansu płatniczego i stabilny poziom kursu walutowego; Ochrona środowiska naturalnego.

Najważniejsze narzędzia polityki gospodarczej, którymi dysponują rządy i inne organy władzy państwowej, to: polityka budżetowa, polega ona na regulowaniu poziomu przychodów i wydatków państwa, może być ekspansywna (wydatki budżetowe rosną) lub restrykcyjna (wydatki maleją); polityka monetarna, czyli pieniężna, za którą odpowiedzialny jest przede wszystkim bank centralny; polega na kreowaniu podaży pieniądza krajowego, regulowaniu jego podaży i siły nabywczej za pomocą takich instrumentów, jak stopa procentowa, współczynnik rezerw obowiązkowych w bankach, kurs walutowy itp. polityka dochodowa i cenowa, polega na bezpośrednim kontrolowaniu lub regulowaniu cen na niektóre artykuły (np. energię, gaz) oraz wysokości płac i dochodów (np. określenie wysokości płacy minimalnej).

Obecnie w gospodarce duże znaczenie mają inwestycje publiczne, prowadzone przez państwo, takie jak budowa dróg, sieci energetycznych, kanalizacyjnych, czy wodociągowych, remonty szkół, czy budowy szpitali. Państwo może reglamentować podaż niektórych towarów, a także dokonywać interwencyjnych zakupów (np. płodów rolnych) stabilizując sytuację na rynku. Inny rodzaj interwencji polega na dofinansowaniu niektórych dóbr lub działalności określonych podmiotów gospodarczych, np. rolników czy przedsiębiorstw zatrudniających niepełnosprawnych. Subwencje takie zapobiec mogą zarówno wzrostowi bezrobocia, jak i spadkowi podaży mniej opłacalnych, ale ważnych ze społecznego punktu widzenia dóbr i usług. Istnieją także inne narzędzia za pomocą których państwo ingeruje w gospodarkę. Taką rolę odgrywają np. koncesje dla banków, towarzystw ubezpieczeniowych, czy restauracji, a także system nadzoru nad instytucjami finansowymi takimi, jak fundusze emerytalne, giełda papierów wartościowych itp. Warto także pamiętać, że fundamentalną rolę w polityce gospodarczej państwa odgrywa system prawny, który określa warunki gospodarowania i pracy.

Rola Państwa w polityce gospodarczej. jest wielkim podmiotem gospodarczym (inwestuje, produkuje dobra i usługi, kupuje zasoby, zatrudnia, płaci); prowadzi politykę monetarną (emitują pieniądz, ustala wysokość stóp procentowych); prowadzi politykę fiskalną (ustala wysokość podarków, decyduje o wydatkach budżetowych, wielkości długu publicznego); prowadzi politykę społeczną (system wynagrodzeń, zasiłki, pomoc społeczna); tworzy prawo i stoi na jego straży (konstytucja, ustawy, rozporządzenia); prowadzi politykę cenowo-dochodową (w pewnym sensie kontroluje ceny i dochody); prowadzi politykę handlu zagranicznego (cła, kontyngenty, kurs walutowy).

Ćwiczenie Dwóch ekonomistów Gunnar Myrdal i John Kenneth Galbraith to twórcy koncepcji państwa dobrobytu, inaczej mówiąc państwa opiekuńczego. Ich zdaniem państwo ma obowiązek nie tylko kontrolować procesy rynkowe i interweniować w celu zwalczania inflacji, bezrobocia i innych niekorzystnych tendencji, ale powinno także zapewnić ochronne zdrowotną i socjalną obywateli, dążąc do wyrównania ich życiowych szans. Idea państwa dobrobytu była na różną skalę realizowana w większości państwa Europy zachodniej, przede wszystkim w Szwecji, Niemczech i Austrii. A jakie jest twoje zdanie ? Czy uważasz, że państwo dobrobytu powinno być zniesione, czy dalej rozwijane ? Podzielcie się na kilkuosobowe grupy i wypiszcie w dwóch kolumnach wszystkie za i przeciw państwu dobrobytu.

Finanse publiczne Przez finanse publiczne rozumie się całą sferę wiążącą się z gromadzeniem i rozdzielaniem zasobów pieniężnych przez agendy państwa, a więc przez budżet państwa, budżety samorządów, fundusze parabudżetowe (celowe), fundusze ubezpieczeń społecznych i fundusze fundacji publicznych. Możliwości działania rządu uzależnione są nie tylko od bieżących wpływów, ale także od majątku będącego własnością państwa – dochody bieżące i majątek wpływają do skarbu państwa. Najważniejszym dokumentem prezentującym stan finansów publicznych i sposób w jaki rząd zamierza wydatkować pozyskane fundusze jest budżet (czyli roczny plan dochodów i wydatków państwa uchwalony przez parlament na podstawie uchwalonego przez rząd projektu. Konstruowanie budżetu wymaga stosowania tzw. zasad budżetowych.

Najważniejsze zasady budżetowe zasada zupełności – budżet powinien obejmować wszystkie dochody i wydatki państwa; zasada jedności – budżet musi mieć postać jednego aktu prawnego; zasada jawności – budżet musi być upubliczniony, tak aby wszyscy mogli ocenić w jaki sposób gospodaruje się publicznymi pieniędzmi; zasada szczegółowości – dochody i wydatki powinny być szczegółowo przedstawione; zasada równowagi – należy dążyć do zrównoważenia dochodów i wydatków w budżecie; zasada tworzenia rezerw – zgodnie z ustawą o finansach publicznych w budżecie muszą być wydzielone środki na nieprzewidziane wydatki, jest to tzw. rezerwa budżetowa.

Zgodnie z zasadą równowagi wydatki państwa nie powinny być większe od wpływów do budżetu. Niestety obecnie rzadko się to zdarza. Niezbędne jest więc równoważenie budżetu przez zaciąganie pożyczek wewnętrznych (sprzedaż obligacji, bonów skarbowych i innych papierów wartościowych lub zaciąganie kredytów w bankach krajowych) albo zagranicznych. Obciążenia państwa wynikające z takich pożyczek nazywamy długiem publicznym. W Polsce zgodnie z konstytucją nie wolno zaciągać pożyczek w następstwie których dług publiczny przekroczyłby 3/5 wartości rocznego produktu krajowego brutto. Przez politykę finansową (fiskalną) rozumie się podejmowanie przez rząd działan dotyczących kształtowania dochodów i wydatków państwa w celu realizacji własnych zamierzeń gospodarczych i społecznych. Najważniejszym elementem polityki fiskalnej jest polityka podatkowa, określająca, kto jakie podatki i w jakiej wysokości będzie płacił. Rząd może prowadzić politykę ekspansywną – tzn zwiększać wydatki państwowe i zmniejszać wydatki pobierane od podmiotów gospodarczych, co zwiększa popyt na rynku i sprzyja ożywieniu gospodarki. Można także prowadzić politykę restrykcyjną - ograniczać wydatki i zwiększać podatki, przez co redukuje się popyt i „schładza” gospodarkę.

Finanse publiczne obejmują procesy związane z gromadzeniem środków publicznych oraz ich rozdysponowaniem, a w szczególności : 1.Pobieranie i gromadzenie dochodów; 2.Wydatkowanie środków publicznych; 3.Finansowanie deficytu; 4.Zaciąganie zobowiązań angażujących środki publiczne; 5.Zarządzanie środkami publicznymi; 6.Zarządzanie długiem publicznym. (Ustawa o finansach publicznych z 21.XII.1994 r. z późniejszymi zmianami)

Źródła dochodów publicznych Wydatki publiczne Bezzwrotne własna działalność gospodarcza i wykorzystywanie własności publicznej opodatkowanie przedsiębiorstw i gospodarstw domowych opłaty i składki pobierane przez władze publiczne Zwrotne pożyczki wewnętrzne pożyczki zagraniczne wpływy ze sprzedaży papierów wartościowych. zapewnienie bezpieczeństwa zewnętrznego i wewnętrznego utrzymanie aparatu państwowego i samorządowego (np. urzędów) pokrywanie kosztów świadczenia usług publicznych (np. edukacja) dofinansowanie przedsiębiorstw sektora publicznego (np. energetyki cieplnej) finansowanie rozwoju społeczno- gospodarczego (np. modernizacja dróg) dotowanie gospodarstw domowych dbsługa długu publicznego.

Sprawdź się zanim sprawdzą Cię inni ! Jaką rolę odgrywa państwo w gospodarce ? W jakim państwie wolałbyś żyć – minimalnym, czy opiekuńczym ? Uzasadnij swoją odpowiedź. Co to jest polityka fiskalna i jak można ją prowadzić ? Jakie są główne dochody, a jakie wydatki publiczne ?