Działalność Wojewódzkiego Inspektoratu Ochrony Środowiska w Zielonej Górze w roku 2013.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Gospodarka odpadami.
Advertisements

Wojewódzki Inspektorat Ochrony Środowiska w Krakowie
MIEDZYGMINNY PLAN GOSPODARKI ODPADAMI DLA ZWIAZKU GMIN KARKONOSKICH
MAŁOPOLSKI WOJEWÓDZKI INSPEKTOR OCHRONY ŚRODOWISKA
Monitoring środowiska naturalnego
Prawo administracyjne
Państwowa Inspekcja Pracy (PIP)
Inspekcja Ochrony Środowiska
PAŃSTWOWY MONITORING ŚRODOWISKA
Administracja publiczna
PROGNOZA ODDZIAŁYWANIA NA ŚRODOWISKO PROJEKTU STRATEGII ROZWOJU WOJEWÓDZTWA KUJAWSKO- POMORSKIEGO NA LATA
Projekt Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko
SYSTEMY OCHRONY PRACY W POLSCE:
Prawodawstwo w zakresie gospodarki odpadami
PROJEKT CIVILARCH Jarosław Śliwiński
Procedura oceny oddziaływania na środowisko przedsięwzięć, dla których sporządzenie raportu o oddziaływaniu na środowisko jest obligatoryjne (tzw. grupa.
Gminne Zakłady Gospodarki Odpadami a ustawa o utrzymaniu czystości i porządku w gminach zwana.
Problemy ocen jakości powietrza w aspekcie lokalnym
Instytut Zaopatrzenia w Wodę i Ochrony Środowiska
Stan Wdrożenia Wojewódzkiego Planu Gospodarki Odpadami na Dolnym Śląsku
Nowe zadania Inspekcji Ochrony Środowiska wynikające z ustawy z 1 lipca 2011 r. o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz niektórych.
KONCEPCJA SYSTEMU GOSPODARKI ODPADAMI KOMUNALNYMI NA TERENIE GMINY ZELÓW Zelów, r. 1.
Wyłączenie sygnału analogowego telewizji w województwie lubuskim. Kampania informacyjna i przeciwdziałanie wykluczeniu cyfrowemu. 27 sierpnia 2012r.
Działalność Wojewódzkiego Inspektoratu Ochrony Środowiska w Zielonej Górze w roku 2013.
RAPORT KOŃCOWY Działanie 4.2. Rozwój usług i aplikacji dla ludności
CENTRUM WSPÓŁPRACY TRANSGRANICZNEJ Propozycja projektu US Zielona Góra GRUPA ROBOCZA LUBUSKIE-BRANDENBURGIA – Kostrzyn nad Odrą r.
Finansowanie inwestycji sektora gospodarki odpadami w nowej perspektywie Paweł Orłowski Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury i.
Projekt „Elektroniczna Platforma Pracy Śląskiej Administracji Zespolonej”
Gospodarka odpadami na obszarze RZGW Gliwice
ORGAN administracji publicznej
Pracownicy wydziału: Naczelnik Wydziału – Kazimierz Grubba Szkolenie - Akademia Pomorska w Słupsku – Pracownicy wydziału: Naczelnik Wydziału.
ZARZĄDZANIE KRYZYSOWE W POWIECIE
MIASTO SŁUPSK PROGRAM OCHRONY ŚRODOWISKA MIASTA SŁUPSKA NA LATA Z PERSPEKTYWĄ NA LATA Słupsk, sierpień 2015 r.
STAN PRAC NAD AKTAMI WYKONAWCZYMI DO NOWELIZACJI USTAWY O UTRZYMANIU CZYSTOŚCI I PORZĄDKU W GMINACH Bernard Błaszczyk Podsekretarz Stanu Częstochowa, 1.
Stan środowiska w 2013 r. na obszarze LGD Gościniec 4 Żywiołów Renata Bukowska Prezes LGD Gościniec 4 Żywiołów Lipiec, 2014 r.
Postępowanie egzekucyjne w administracji
PROCES PLANOWANIA KONTROLI W WIOŚ W WARSZAWIE NA POZIOMIE ROCZNYM I KWARTALNYM Wydział Inspekcji WIOŚ w Warszawie Październik
Monitoring efektów realizacji Projektu PL0100 „Wzrost efektywności działalności Inspekcji Ochrony Środowiska, na podstawie doświadczeń norweskich” Przegląd.
Monitoring efektów realizacji Projektu PL0100 „Wzrost efektywności działalności Inspekcji Ochrony Środowiska, na podstawie doświadczeń norweskich” Wojewódzki.
Monitoring efektów realizacji Projektu PL0100 „Wzrost efektywności działalności Inspekcji Ochrony Środowiska, na podstawie doświadczeń norweskich” Ołtarzew:
Dyrektywa IED – zmiany w zasadach kontroli instalacji IPPC Warszawa, 24 października 2013r.
PODZIAŁ KONTROLI W SK I ISWK, ICH CECHY CHARAKTERYSTYCZNE I PLANOWANIE KONTROLI Marek Gall Wydział Inspekcji WIOŚ w Warszawie Październik 2013r. 1.
Program Wiedza Edukacja Rozwój Wysokiej jakości usługi administracyjne
Monitoring efektów realizacji Projektu PL0100 „Wzrost efektywności działalności Inspekcji Ochrony Środowiska, na podstawie doświadczeń norweskich” Wojewódzki.
Monitoring efektów realizacji Projektu PL0100 „Wzrost efektywności działalności Inspekcji Ochrony Środowiska, na podstawie doświadczeń norweskich” Praktyczne.
Monitoring efektów realizacji Projektu PL0100 „Wzrost efektywności działalności Inspekcji Ochrony Środowiska, na podstawie doświadczeń norweskich” Działanie.
Edyta Kozłowska-Kurek Kontrole bez ustalonego podmiotu z wyjazdem w teren.
Gdańsk, 12 lutego 2015 roku Kierunki zmian w wojewódzkim planie gospodarki odpadami.
Zakres obowiązywania kpa
Monitoring efektów realizacji Projektu PL0100 „Wzrost efektywności działalności Inspekcji Ochrony Środowiska, na podstawie doświadczeń norweskich” Działania.
INFORMACJA O REALIZACJI I WDRAŻANIU USTAWY O UTRZYMANIU CZYSTOŚCI I PORZĄDKU W GMINACH Emilia Kołaczek Departament Gospodarki Odpadami Warszawa, dnia 16.
 Ustawa obowiązuje od dnia 1 stycznia 2012 r.  Do r. gmina ma czas na wprowadzenie nowego systemu gospodarki odpadami komunalnymi (tj. przejęcie.
1 Prof.zw.dr hab. Włodzimierz Rydzkowski Deregulacja i liberalizacja transportu w Polsce.
Podkomitet Monitorujący ds. równoważnego rozwoju Maria Manelska Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego Departament Wdrażania Regionalnego.
Aktualizacja Wojewódzkiego Planu Gospodarki Odpadami wraz z Planem Inwestycyjnym w zakresie odpadów komunalnych SPOTKANIE KONSULTACYJNE Sulęcin, 2 sierpień.
Resume kartkówki. Organ administracji publicznej WOJEWODA URZĄD WOJEWÓDZKI ORGAN JEDNOSTKA POMOCNICZA DLA ORGANU (jednostka organizacyjna „obsługująca”
Nadzór nad bezpieczeństwem i warunkami pracy. Zewnętrzne i wewnętrzne organa nadzoru PAŃSTWOWA INSPEKCJA PRACY PAŃSTWOWA STRAŻ POŻARNA ZAKŁAD PRACY służba.
Samorządowy zakład budżetowy mgr Paweł Lenio Katedra Prawa Finansowego Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii.
Aktualizacja Wojewódzkiego Planu Gospodarki Odpadami wraz z Planem Inwestycyjnym w zakresie odpadów komunalnych SPOTKANIE KONSULTACYJNE Gorzów Wlkp., 03.
Stan środowiska w województwie małopolskim w 2016 roku
Plan Gospodarki Odpadami dla Województwa Pomorskiego 2022 – cele i wyzwania w zakresie selektywnego zbierania odpadów. Realizacja „Planu inwestycyjnego”
„Czy wiesz czym oddychasz”?
Monitoring powietrza atmosferycznego w Gdańsku
Green Key MIASTO I Gmina GOŁAŃCZ Program ochrony środowiska dla Miasta i Gminy Gołańcz na lata z perspektywą do roku 2025 Gołańcz, grudzień.
Program Priorytetowy „OGRANICZENIE NISKIEJ EMISJI
Rządowa administracja zespolona w administracji
Wojewódzki Inspektorat Ochrony Środowiska w Warszawie
Wojewódzki Inspektorat Ochrony Środowiska w Białymstoku
Powiat. POWIATY Powiat – jednostka samorządu terytorialnego i podziału administracyjnego II stopnia w Polsce. Jednostką nadrzędną jest województwo, podrzędną.
Wdrożenie systemu zarządzania jakością powietrza
Zapis prezentacji:

Działalność Wojewódzkiego Inspektoratu Ochrony Środowiska w Zielonej Górze w roku 2013

Misja i zadania Misją Wojewódzkiego Inspektoratu Ochrony Środowiska w Zielonej Górze jest dążenie do powszechnego przestrzegania prawa z zakresu ochrony środowiska i zapewnienie wiarygodnych, obiektywnych informacji o stanie środowiska w województwie lubuskim. Wojewódzki Inspektorat Ochrony Środowiska w Zielonej Górze jest częścią rządowej administracji zespolonej Wojewody Lubuskiego. Działamy na obszarze województwa lubuskiego, stanowiąc aparat pomocniczy Lubuskiego Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska. WIOŚ działa na podstawie ustawy o Inspekcji Ochrony Środowiska, podlegając nadzorowi Głównego Inspektora Ochrony Środowiska. W ramach przyznanych kompetencji kontroluje przestrzeganie przepisów ochrony środowiska przez podmioty prowadzące działalność gospodarczą, monitoruje i ocenia stan środowiska oraz przekazuje zebrane informacje do wiadomości publicznej.

Struktura zatrudnienia 102 osoby - 96,75 etatów  W Zielonej Górze: 75 osób - 69,75 etatów  W Gorzowie Wlkp.: 27 osób - 27 etatów Wydział Inspekcji 15 osób – 15 etatów Dział Inspekcji - 11 osób - 11 etatów Laboratorium  Pracownia w Zielonej Górze - 23 osoby – 22 etaty  Pracownia w Gorzowie Wlkp. 11 osób – 11 etatów Wydział Monitoringu Środowiska  Zielona Góra - 6 osób - 6 etatów  Gorzów- 4 osoby – 4 etaty Wydział Budżetu Finansów i Egzekucji Należności Pieniężnych - 5 osób – 5 etatów WAT 17 osób – 15 etatów  8 osób 8 etatów – stanowiska merytoryczne

Inspekcja 1087 kontroli - 26 osób  kontrole planowe – 551,  kontrole pozaplanowe w terenie – 191  w tym: 140 interwencyjnych, 49 na wniosek i 2 inwestycyjne,  kontrole bez ustalonego podmiotu – 34  w tym: 23 rozpoznania zanieczyszczenia w terenie oraz 11 kontroli transportu lub odpadów, w ramach których sprawdzono 111 środków transportu, w tym 12 pojazdów z odpadami,  kontrole w oparciu o dokumentację  w tym 93 kontrole planowe oraz 218 kontroli pozaplanowych. Efekty kontroli:  281 zarządzeń pokontrolnych,  56 mandatów na kwotę zł,  218 pouczeń,  8 spraw do organów ścigania (prokuratura i policja),  3 wnioski o ukaranie do sądów powszechnych,  26 wystąpień do organów samorządowych i rządowych,  64 decyzje ustalające administracyjne kary łączne na kwotę ,75 zł,  1 decyzja o wstrzymaniu użytkowania instalacji.

Inspekcja - Skargi i wnioski

Inspekcja sprawy trudne  ferma trzody chlewnej w Panowicach - postępowanie administracyjne w celu wstrzymania użytkowania instalacji eksploatowanej bez wymaganego pozwolenia zintegrowanego. Decyzja wstrzymująca użytkowanie fermy  Ferma norek w Radachowie – zagrożenie odpływem ścieków z części hodowlanych do okolicznych rowów  Osowa Sień – niewłaściwa gospodarka osadami ściekowymi  Hałda odpadów ropopochodnych w Nowej Soli – działania zmierzające do likwidacji lubuskiej bomby ekologicznej

Inspekcja Znowelizowana ustawa o utrzymaniu czystości i porządku w gminach Znowelizowana ustawa o utrzymaniu czystości i porządku w gminach nałożyła na inspekcję ochrony środowiska nowe obowiązki kontrolne:  zaplanowano kontrolę 10% gmin. W praktyce kontrolami objęto 34 gminy województwa co stanowi 41 % ogółu gmin województwa: 6 gmin województwa (Łagów, Gozdnica, Lubniewice, Cybinka, Krzeszyce oraz Słubice) 4 związki międzygminne: Zielonogórski Związek Gmin, Związek Międzygminny EKO-PRZYSZŁOŚĆ, Związek Celowy Gmin MG-6 z siedzibą w Gorzowie Wlkp. i Celowy Związek Gmin SGO5 z siedzibą w Starym Kurowie.  W stosunku do Zielonogórskiego Związku Gmin z siedzibą w Zielonej Górze, który nie zorganizował przetargu na odbieranie odpadów komunalnych podjęto karne postępowanie administracyjne - Lubuski Wojewódzki Inspektor Ochrony Środowiska w Zielonej Górze wymierzył Związkowi administracyjną karę pieniężną w kwocie zł.  kontrole Regionalnej Instalacji Przetwarzania Odpadów Komunalnych (RIPOK) regionu północnego, tj. Regionalnego Zakładu Utylizacji Odpadów w Gorzowie Wlkp. Szczegółowa analiza ewidencji i dokumentów prowadzonych przy przyjmowaniu zmieszanych odpadów komunalnych, odpadów zielonych i pozostałości z sortowania odpadów komunalnych. Materiały z kontroli przekazano do Głównego Inspektora Ochrony Środowiska.  kontrola Regionalnej Instalacji Przetwarzania Odpadów Komunalnych TEW w Kiełczu obsługującą region wschodni. Kontrolowany RIPOK przekroczył warunki ilościowe wytwarzanych odpadów za rok 2012 ustalone w pozwoleniu Starosty Nowosolskiego - wymierzono administracyjną karę w wysokości zł.

Państwowy Monitoring Środowiska Specyfika regionu, o niewielkim uprzemysłowieniu, sprawia, że nie ma istotnych czynników wpływających na pogorszenie stanu środowiska. Niemniej jednak wymagającymi zauważenia są:  wysoki poziom PM 10 w dużych aglomeracjach miejskich i w okresach zimowych – spowodowany spalaniem niskiej jakości opału w indywidualnych systemach grzewczych oraz zanieczyszczenia komunikacyjne.  przekroczenia średnioroczne benzo(a)pirenu – na obszarze: Zielona Góra, Gorzów, Wschowa (największe wartości) – spowodowane emisją niską – spalanie niskiej jakości paliw w indywidualnych kotłowniach  przekroczenia arsenu we Wschowie, oszacowane jako zanieczyszczenia napływowe – wdrażany program ochrony powietrza – marszałek lubuski  konieczność wdrożenia nowych i kontynuacji już opracowanych programów ochrony powietrza – (m.in. KAWKA – Gorzów Wlkp.)  dobry stan ekologiczny odnotowano na 44% jednolitych częściach wód rzek  bardzo dobry i dobry stan ekologiczny jezior – 50% jezior  wody podziemne - na obszarze województwa nie stwierdzono wód bardzo dobrej jakości (klasa I), wody o dobrej jakości (klasa II) stwierdzono w 5 punktach, w 35 punktach stwierdzono wody o zadowalającej jakości (klasa III), a w 9 punktach wody o niezadowalającej jakości (klasa IV). Wody złej jakości (klasa V) występowały w 5 punktach w miejscowościach: Gorzów Wlkp., Jasień, Przewóz (2 punkty), Rybojedzko.  Pomiary hałasu komunikacyjnego w latach wykonano w 19 punktach pomiarowych. Przekroczenia norm dla pory dziennej w 6 punktach: Słubice, Międzyrzecz, Strzelce Krajeńskie, Nowa Sól, Nowogród Bobrzański. W porze nocnej przekroczenia w 8 punktach: Słubice, Sulęcin, Międzyrzecz, Strzelce Krajeńskie, Nowa Sól, Nowogród Bobrzański.  Zarówno w 2011 jak i 2012 roku nie stwierdzono przekroczeń poziomu dopuszczalnego natężenia promieniowania elektromagnetycznego.

Państwowy Monitoring Środowiska Celem Państwowego Monitoringu Środowiska jest:  prowadzenie pomiarów, ocen, analiz i prognoz stanu środowiska  gromadzenie, przetwarzanie i rozpowszechnianie informacji o środowisku oraz wspomaganie działań na rzecz ochrony środowiska poprzez systematyczne informowanie organów administracji i społeczeństwa o:  jakości elementów przyrodniczych, dotrzymywaniu standardów jakości środowiska określonych przepisami oraz obszarach występowania przekroczeń tych standardów;  występujących zmianach jakości elementów przyrodniczych i przyczynach tych zmian, w tym powiązaniach przyczynowo skutkowych występujących pomiędzy emisjami i stanem elementów przyrodniczych

Państwowy Monitoring Środowiska Oceny :  Roczna ocena jakości powietrza w woj. lubuskim na podstawie badań imisji wykonanych w 2012 r.,  Ocena jakości wód podziemnych woj. lubuskiego w 2012 r.,  Ocena stanu jednolitych części wód jeziornych na obszarze woj. lubuskiego w latach ,  Ocena stanu jednolitych części wód rzecznych na obszarze woj. lubuskiego w latach ,  Ocena jakości wód rzek granicznych w ramach współpracy międzynarodowej w latach Opracowania :  Natężenia pól elektromagnetycznych w 2012 r.  Pomiary hałasu komunikacyjnego wykonane w 2012 r. Materiały na sesje rad:  Stan środowiska w powiecie świebodzińskim w 2012 r.  Stan środowiska w powiecie słubickim w 2012 r.  Stan środowiska w powiecie wschowskim w 2012 r.  Stan środowiska w powiecie sulęcińskim w 2012 r.  Stan środowiska w powiecie nowosolskim w 2012 r.  Stan środowiska w mieście Żary

Państwowy Monitoring Środowiska  Raport „Stan środowiska w województwie lubuskim w latach ” Opracowanie to ma na celu przedstawienie najbardziej istotnych informacji o stanie środowiska regionu - wybranych komponentów: jakości powietrza, wód jezior i rzek, hałasu, czy badania pól elektromagnetycznych. W formie elektronicznej publikujemy go również na stronie internetowej. Oparty o rezultaty kontroli i badań monitoringowych wykonanych przez WIOŚ w Zielonej Górze 2 lata pracy zespołu pracowników inspektoratu umożliwiającej precyzyjną analizę i interpretację zjawisk z zakresu ochrony środowiska zachodzących w regionie. Podstawa do analiz i interpretacji dla różnych instytucji rządowych i samorządowych Materiał do wykorzystania w edukacji dzieci i młodzieży przez uczelnie wyższe i szkoły

Laboratorium oznaczeń analitycznych i pomiarów:  w ramach monitoringu środowiska,  2012 w ramach kontroli  8935 w ramach prac własnych i zleceń zewnętrznych Pracownia w Zielonej Górze - 23 osoby Pracownia w Gorzowie Wlkp osób

Laboratorium W kwietniu i sierpniu 2013 r. Laboratorium WIOŚ w Zielonej Górze i Laboratorium WIOŚ Delegatury w Gorzowie Wlkp. po raz kolejny poddane zostały ocenie w nadzorze przez Polskie Centrum Akredytacji. W wyniku oceny potwierdzone zostało spełnienie wymagań akredytacyjnych przez oba laboratoria oraz rozszerzono zakresy posiadanych akredytacji. Akredytacje

Laboratorium Z dniem r. w wyniku reorganizacji w miejsce dwóch niezależnych laboratoriów:  Laboratorium WIOŚ w Zielonej Górze (akredytacja Nr AB 235)  i Laboratorium Delegatury WIOŚ w Gorzowie Wlkp. (akredytacja NR AB 127) powstał jeden podmiot: Laboratorium Wojewódzkiego Inspektoratu Ochrony Środowiska w Zielonej Górze z Pracownią w Zielonej Górze i Pracownią w Gorzowie Wlkp. Połączenie laboratoriów

Współpraca międzynarodowa  W ramach współpracy z Republiką Federalną Niemiec corocznie prowadzony jest monitoring wód granicznych na wodach płynących (Nysa Łużycka, Odra) oraz przejściowych (Zalew Szczeciński) i przybrzeżnych (Zatoka Pomorska). W celu jego realizacji utworzona została grupa robocza W2 „Ochrona wód” Polsko-Niemieckiej Komisji Wód Granicznych.  Działania Grupy Roboczej W3 koncentrują się na ustalaniu źródeł zagrożeń mogących prowadzić do nadzwyczajnych zanieczyszczeń wód granicznych, opracowywaniu, uzgadnianie oraz stosowaniu planów alarmowych, planów akcji oraz planów zgłoszeń w przypadku zdarzeń związanych z nadzwyczajnymi zanieczyszczeniami.  WIOŚ w Zielonej Górze uczestniczy również w pracach Polsko-Niemieckiej Grupy Roboczej do spraw realizacji konwencji EKG o transgranicznych skutkach awarii przemysłowych  Lubuski Wojewódzki Inspektor Ochrony Środowiska jest członkiem Polsko-Niemieckiej Grupy Roboczej ds. współpracy w dziedzinie jakości powietrza na obszarach leżących wzdłuż granicy, działającej również w ramach Polsko-Niemieckiej Komisji do spraw Współpracy Sąsiedzkiej w Dziedzinie Ochrony Środowiska.

Rok intensywnej pracy na rzecz ochrony środowiska zbudowania solidnych podstaw działania i tworzenia perspektyw rozwoju w przyszłości  zrealizowano plan kontroli w działalności inspekcyjnej WIOŚ  rok wielu skarg i wniosków zgłaszanych do inspekcji  ustawa „śmieciowa” zdominowała działania inspekcji WIOŚ w II półroczu 2013  publikacja raportu o stanie środowiska w województwie lubuskim  3 audity laboratorium, rozszerzenie zakresu akredytacji  procesy restrukturyzacyjne w WIOŚ (zmiana struktury organizacyjnej, połącznie laboratoriów)  pozyskanie działki pod budowę laboratorium w parku Naukowo-Technologicznym w Nowym Kisielinie (współpraca UZ, wojewoda lubuski, starosta zielonogórski, WIOŚ) (0.7 ha o wartości 330 tys. zł)  działania zmierzające do pozyskania środków finansowych na ten cel (GIOŚ, NFOŚ, wojewoda lubuski) - na liście inwestycji GIOŚ projekt wartości 16 mln zł  podpisanie umowy na remont dachu delegatury w Gorzowie w 2014 r. (200 tys. zł)  realizowano współpracę z jednostkami administracji rządowej i samorządowej województwa w zakresie podpisanych porozumień.  dodatkowe porozumienia z inspekcją nadzoru budowlanego, sanitarną oraz strażą pożarną  pierwszy Międzynarodowy Dzień Ochrony Środowiska w Lubuskiem.