Wybór optymalnego rozwiązania podpisu elektronicznego EDM Marcin Pusz CSIOZ, 17.II.2016.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Skrócona instrukcja składania wniosków o wpis do Rejestru Podmiotów Wykonujących Działalność Leczniczą z użyciem profilu zaufanego (e-PUAP) lub bezpiecznego.
Advertisements

Instrukcja składania wniosku w systemie Rejestr Podmiotów Wykonujących Działalność Leczniczą
IDENTYFIKACJA UŻYTKOWNIKA W SIECI INTERNET
Nowe uregulowania prawne dotyczące dokumentacji medycznej
Kompleksowe zarządzanie bezpieczeństwem informacji
Zarys formalno – prawnych aspektów przetwarzania informacji niejawnych w systemach teleinformatycznych Autor: Adam ZIĘBA JAWNE.
Platforma A2A PA2A.
elektronicznego fakturowania
PKI – standardy i praktyka
PODPIS ELEKTRONICZNY PODSTAWY WIEDZY I ZASTOSOWANIA
Ochrona danych osobowych
PKI, OPIE Auth Mateusz Jasiak.
Wszczęcie postępowania (art. 61 KPA)
Metody identyfikacji: podpis elektroniczny, ePUAP, biometryka
Informatyzacja a prawo podatkowe
Dr Dariusz Adamski Prof. dr hab. Mirosław Kutyłowski
Mirosław BarszczWarszawa, 7 lipca 2005 r. Jerzy Martini Piotr Maksymiuk Marek Wojda Faktura elektroniczna Elektroniczna korespondencja z organami podatkowymi.
Aspekty prawne i techniczne
Prawodawstwo w zakresie gospodarki odpadami
Wpływ orzecznictwa ETS w sprawie Mediakabel na kwalifikację linearnych usług audiowizualnych Dr Ewa Skrzydło-Tefelska Polski członek GALA.
BIURA PODRÓŻY OPRACOWAŁA: D.DUNIEWICZ-KUFEL
Podpis elektroniczny w Elektronicznej Dokumentacji Medycznej
CZTERY KROKI ZŁOŻENIA ZEZNANIA ROCZNEGO PRZEZ INTERNET.
Ministerstwo Finansów
Mobilny ePodpis już w Plusie Polkomtel i MobiTrust Warszawa, 7 stycznia 2009 – w ofercie Plus dla Firm od 9 stycznia 2009 roku.
Zakładam firmę … pierwsze kroki
Nowa ustawa o dowodach osobistych
Bezpieczny Mobilny Podpis Elektroniczny
Zarządzanie dokumentacją medyczną w modelu zdecentralizowanym
Ogólnokrajowa karta miejska
eDeklaracje – dla podatnika
Informacje o Projekcie P1
2/13 Portal Podatkowy e-Deklaracje 2.
Faktura elektroniczna, podpis elektroniczny – aspekty prawne Witold Chomiczewski, LL.M. radca prawny
OCHRONA DANYCH OSOBOWYCH Dr hab. Mariusz Jagielski
Zarządzanie informacją w administracji publicznej
Podpis elektroniczny Przesyłanie i składowanie faktur elektronicznych
Wpływ rozporządzenia eIDAS na prawo europejskie i krajowe prof. n
Logowanie do platformy PEUP
2/13 Portal Podatkowy e-Deklaracje 2.
Urząd Skarbowy w Rybniku
Płatnik PIT – zmiany od 2015 roku
Podpis elektroniczny i jego zastosowanie
Andrzej Majkowski 1 informatyka +. 2 Bezpieczeństwo protokołu HTTP Paweł Perekietka.
Poświadczanie dokumentów w KPA
Moduł e-Kontroli Grzegorz Dziurla.
Dokumenty jako dowód w postępowaniu administracyjnym
DOKUMENTACJA OCHRONY DANYCH OSOBOWYCH dr hab. Mariusz Jagielski
Prezentacja funkcjonalności elektronicznych zwolnień lekarskich (e-ZLA) w kontekście Aplikacji Gabinetowych.
Bezpieczeństwo informacyjne i informatyczne państwa
E-zwolnienia Zmiany wchodzące od roku.
1 Rola usługodawców i usługobiorców w obiegu informacji w obrębie systemu P1 Piotr Walesiak, Paulina Albin Infovide-Matrix S.A. Doradca w projekcie budowy.
Grupa: administratorzy lokalni JST. Użytkownik systemu CEIDG - materiały szkoleniowe2 Informacje wstępne Zakładanie konta w CEIDG -Wybór sposobu dostępu.
Warszawa, r. 1 PLATFORMA USŁUG ELEKTRONICZNYCH Nowe możliwości komunikacji z ZUS.
Grupa: administratorzy lokalni JST. Użytkownik systemu CEIDG - materiały szkoleniowe2 Informacje wstępne Zakres uprawnień administratora lokalnego Wnioski.
NAJWAŻNIEJSZE AKTY PRAWNE WYKONAWCZE DO USTAWY Z 29 SIERPNIA 1997 ROKU O OCHRONIE DANYCH OSOBOWYCH.
Informatyzacja sektora ochrony zdrowia
Lekarska ambulatoryjna opieka rehabilitacyjna
TRANSPORTOWY DOZÓR TECHNICZNY
CENTRUM KSZTAŁCENIA PODYPLOMOWEGO PIELĘGNIAREK I POŁOŹNYCH
Zasady prowadzenia dokumentacji medycznej
Elektroniczne zwolnienia lekarskie e-ZLA
Rejestry dłużników – likwidacja Rejestru Dłużników Niewypłacalnych, utworzenie Krajowego Rejestru Zadłużonych sędzia Aneta Komenda.
ZMIANA ZASAD OZNACZANIA PROJEKTÓW
Wdrożenie e-recepty.
Podpis elektroniczny – załóż profil zaufany
ZMIANA ZASAD OZNACZANIA PROJEKTÓW
dr Piotr Sitniewski  Prezes Fundacji JAWNOSC.PL
Agenda : Koncepcja funkcjonowania e-recepty Wymagane dane na e-recepcie Podsumowanie pierwszych miesięcy z e-receptą Jak rozpocząć pracę z e-receptą? Aplikacja.
Zapis prezentacji:

Wybór optymalnego rozwiązania podpisu elektronicznego EDM Marcin Pusz CSIOZ, 17.II.2016

Regulacje prawne Ustawa o podpisie elektronicznym – Jako podpis elektroniczny definiuje dane, które (…) służą identyfikacji osoby składającej ten podpis – Bezpieczny podpis elektroniczny weryfikowany ważnym kwalifikowanym certyfikatem odpowiada podpisowi własnoręcznemu, chyba że przepisy odrębne stanowią inaczej

Ustawa o SIOZ Certyfikat do uwierzytelniania danych – poświadczenie elektroniczne, wydawane na wniosek usługodawcy przez CSIOZ/P1, służące do potwierdzania pochodzenia i integralności danych przekazywanych lub udostępnianych przez usługodawcę

Ustawa o SIOZ W przepisach dotyczących Centralnego Wykazu Pracowników Medycznych (Art. 17), wprowadzonych zapewne na potrzeby umocowania Karty Specjalisty Medycznego na równi z bezpiecznym podpisem elektronicznym, pracownik medyczny używa do podpisywania m.in. EDM: – bezpiecznego podpisu elektronicznego weryfikowanego (w myśl ustawy o podpisie elektronicznym) – podpisu potwierdzonego profilem zaufanym ePUAP. Usunięto KSM.

Rozporządzenie w sprawie (…) dokumentacji medycznej W przypadku EDM indywidualnej podpis w ramach danych będących oznaczeniem osoby udzielającej świadczeń oraz osoby kierującej „może być złożony oraz weryfikowany przy wykorzystaniu wewnętrznych mechanizmów systemu teleinformatycznego…”

Cel prac nad podpisem elektronicznym Ujednolicenie przepisów prawa Wybór puli rozwiązań optymalnych pod względem kosztów (finansowych i czasu składania podpisu), wystarczająco wiarygodnych w średniej perspektywie czasu Powyższe ma zmniejszyć niechęć środowiska medycznego do wytwarzania dokumentacji elektronicznej

Rozporządzenie eIDAS Wprowadza pojęcie pieczęci elektronicznej, posiadającej cechy: – Pieczątki usługodawcy na dokumencie papierowym – Podpisu certyfikatem do uwierzytelniania danych (z ustawy o SIOZ) – Podpisu certyfikatem systemowym, tj. „wewnętrznym mechanizmem” z rozporządzenia w sprawie dokumentacji medycznej – Przy zastosowaniu odpowiednich warunków, regulowanych przepisami, może zapewnić niezaprzeczalność autorstwa treści dokumentu medycznego

Cechy podpisu elektronicznego Zapewnienie integralności treści dokumentu od momentu jego wystawienia – Wymaganie kluczowe, wystarczający jest podpis dowolnym certyfikatem z chronionym kluczem prywatnym – Wystarczy zawsze stosować podpis Zapewnienie wiarygodności treści dokumentu – Wymaganie istotne gdy konieczne jest wskazanie osoby odpowiedzialnej za treść i wykorzystanie treści w istotnych celach – Technicznie nie jest konieczne stosowanie osobistego podpisu kwalifikowanego wystawcy dokumentu Zapewnienie niezaprzeczalności autorstwa treści dokumentu – Doprecyzowanie wiarygodności treści – Technicznie, w pewnych okolicznościach, możliwe jest udowodnienie autorstwa również bez zastosowania osobistego podpisu autora

Podstawowe problemy Jak zapewnić, by dane autora, podobnie jak treść medyczna dokumentu, były wiarygodne? Czy zastosowanie podpisu kwalifikowanego zapewnia spełnienie powyższych potrzeb? Czy możliwe jest wykorzystanie prostszego rozwiązania o podobnej wiarygodności? Kto jest odpowiedzialny za treść dokumentu? Czy usługodawca i producent oprogramowania unikają odpowiedzialności za własne błędy?

Wiarygodność treści dokumentu Wiarygodność treści dokumentu zapewnia SYSTEM INFORMATYCZNY Uwierzytelnienie i autoryzacja wystawcy dokumentu Poprawność przetwarzania danych medycznych Poprawność generowania i wizualizacji treści dokumentu

Cytat z konsultacji z lekarzem „Jeżeli zaloguję się do systemu medycznego, spełniającego odpowiednie wymagania jakościowe, i wystawię w tym systemie dokument medyczny, mechanizmy tego systemu powinny być wystarczające do udowodnienia mi wykonania tej czynności”

Rozporządzenie w sprawie (…) dokumentacji medycznej Dokumentacja indywidualna (pierwotnie tylko papierowa) zawiera m.in. dane osoby ją wytwarzającej: – Nazwisko i imię – Tytuł zawodowy – Uzyskane specjalizacje – Numer prawa wykonywania zawodu (gdy posiada) – Podpis

Wizualizacja dokumentu elektronicznego

Wydruk dokumentu elektronicznego

Rozporządzenie w sprawie (…) dokumentacji medycznej Par. 80 Wymagania na system prowadzący EDM, m.in..: – Zabezpieczenie dokumentacji przed uszkodzeniem lub utratą – Integralność treści dokumentacji i metadanych polegającą na zabezpieczeniu przed wprowadzeniem zmian, z wyjątkiem zmian wprowadzanych w ramach ustalonych i udokumentowanych procedur – Stały dostęp do dokumentacji osób uprawnionych oraz zabezpieczenie przed dostępem osób nieuprawnionych – Identyfikację osoby dokonującej wpisu oraz osoby udzielającej świadczeń zdrowotnych i dokumentowanie dokonywanych przez te osoby zmian w dokumentacji i metadanych – Przyporządkowanie cech informacyjnych dla odpowiednich rodzajów dokumentacji (kompletność treści).

Propozycja jednej z alternatyw jako rozwiązania problemu Zastosowanie pieczęci elektronicznej usługodawcy, docelowo weryfikowanej certyfikatem kwalifikowanym, na każdym potencjalnie udostępnianym dokumencie elektronicznym Zapewnienie wiarygodności danych autora w dokumencie poprzez uzyskanie deklaracji usługodawcy o stosowaniu wymagań prawnych w kontekście systemów informatycznych Zapewnienie potencjalnej niezaprzeczalności autorstwa, w skrajnych przypadkach poprzez powoływanie biegłego analizującego m.in. logi i dane systemu usługodawcy, podobnie jak teraz powołuje się pismoznawcy W ostateczności certyfikacja systemów medycznych jeżeli deklaracja nie będzie wystarczająca

Korzyści z rozwiązania Zupełny brak wpływu na wydajność pracy lekarza, podpis wykonywany jest w tle, wystarczy wyświetlenie dokumentu autorowi przed jego decyzją o zapisaniu go w systemie Łatwe stosowanie pieczęci niezależnie od wielkości usługodawcy i sposobu dostarczania systemu Poprawny podział odpowiedzialności za treść dokumentu między autora, usługodawcę i twórcę systemu

Alternatywa – centralna usługa podpisująca EDM 1a. Wyliczenie przez aplikacje gabinetową jedynie skrótu z dokumentu/ów (recepta, dokumentacja medyczna, inne) 1b. Wysłanie za pomocą webservices skrótu do podpisania do systemu centralnego 2a. Wysłanie przez system centralny kodu SAN (Security Authentication Number) za pomocą SMS/Maila/telefonicznie 2b. Wprowadzenie przez Lekarza w aplikacji gabinetowej kodu SAN (jednorazowego lub jednodniowego) 2c. Wysłanie kodu przez aplikację gabinetową do systemu centralnego 3a. Jeżeli kod jest OK realizacja podpisu w systemie centralnym 3b. Odesłanie do aplikacji gabinetowej za pomocą webservices pliku z podpisem dokumentu

Dziękuję za uwagę Pentacomp Systemy Informatyczne S.A. Aleje Jerozolimskie 179, Warszawa tel