M ETODA C AROLE S UTTON.
P ODSTAWY TEORETYCZNE - Jakie założenia co do natury człowieka - przyjmuje ? - Dzięki czemu rozwija się człowiek? - Jakie mogą być skutki stosowania założeń behawioryzmu w wychowaniu ?
W ZÓR WZMOCNIEŃ A – B – C
A- DEFINIOWANIE I OBSERWACJA Krok 1: Co takiego twoje dziecko robi i mówi,że nazywasz to nieposłuszeństwem? Zadanie 1 Definicja
K ROK 2 Obserwacja zachowania Co jest wzmocnieniem, co jest zachowaniem posłusznym a co nieposłuszeństwem ? Co dobrego dla dziecka i rodziców może wyniknąć z obserwacji i rejestrowania wszystkich wybranych do zmiany zachowań negatywnych i odpowiadających im zachowań pozytywnych ?
B- M ECHANIZM UTRWALANIA SIĘ ZACHOWAŃ A- wydarzenia poprzedzające zachowania ( antecedens) B- zachowanie C- konsekwencje, to co dzieje się bezpośrednio po zachowaniu dziecka. Przykład : A- Ania je śniadanie B- Dziewczynka ciągle wstaje od stołu C- Mama biega za nią z miska płatków i karmi ją łyżeczką.
C- KONSEKWENCJE ( CZYLI ZASADY WARUNKOWANIA ) Zachowanie pożądane + wzmocnienie = więcej zachowań pożądanych Zachowanie pożądane + brak wzmocnień = mniej zachowań pożądanych Zachowanie niepożądane + wzmocnienie = więcej zachowań niepożądanych Zachowanie niepożądane + brak wzmocnienia = mniej zachowań niepożądanych
D- ZMIANA REAKCJI RODZICÓW Krok 4 Zmiana reagowania : Wzmacnianie uwagi na pozytywne zachowania i wzmacnianie tych zachowań przy jednoczesnym wygaszaniu zachowań niepożądanych.
E- WZMACNIANIE ZACHOWAŃ POZYTYWNYCH Dziecko musi wiedzieć : Co ma robić ? Jak to robić ? Kiedy ma to robić ? Precyzyjne formułowanie informacji i pochwał. - Jeśli zachowanie powtarza się wielokrotnie pochwale może towarzyszyć nagroda. - Jeżeli nie ma żadnych pozytywnych zachowań należy znaleźć codziennie trzy powody, aby chwalić dziecko. ( zburzenie u dziecka obrazu „ niegrzecznego „ dziecka ).
W IEDZA O NAGRODACH Jakie mamy typy nagród?
N AGRODY BIOLOGICZNE
N AGRODY SPOŁECZNE
N AGRODY KONKRETNE
I GNOROWANIE ZŁEGO ZACHOWANIA Dbanie o zgodność przekazu werbalnego i niewerbalnego Chwalenie, natychmiast po zaprzestaniu złego zachowania
O DESŁANIE Jako jedna z technik behawioralnych ( wzmocnienie negatywne )
S KUTKI NADMIERNEGO KARANIA 1.Lęk przed osobą wymierzającą kary. 2. Niechęć do osoby wymierzającej kary. 3. Ślepe posłuszeństwo zamiast zrozumienia i akceptacji zasad etycznych. 4. Zły przykład. 5. Unikanie kary przez kłamstwa, składanie fałszywych obietnic.
N AGRADZAĆ CZY KARAĆ ? Co utrudnia chwalenie dzieci? - Przekonanie,że dzieci powinny zachowywać się dobrze bez pochwał. - Przekonanie,że nagradzanie dziecka jest forma przekupstwa. - Zapominanie. - Niektórzy rodzice czują się niezręcznie chwaląc dzieci.
J AK UNIKAĆ KŁOPOTÓW ? !Jasne i konsekwentnie egzekwowane zasady. !Rodzice i opiekunowie muszą uczyć dziecka tych samych zasad. !Rodzice muszą się wzajemnie wspierać w egzekwowaniu wymagań tak, by dziecko nie wykorzystywało ich rozbieżnych stanowisk. !Stanowcze komunikaty. !Uwaga dziecka.
J AK BYĆ STANOWCZYM ? Ćwiczene …