1
odpowiedzialność konstytucyjna – odpowiedzialność za naruszenie prawa realizowana z inicjatywy parlamentu bądź prezydenta przed organem władzy sądowniczej Trybunał Stanu – odrębny organ władzy sądowniczej, jednak nie jest sądem w rozumieniu art. 175 ust. 1 Konstytucji i nie sprawuje wymiaru sprawiedliwości podstawa prawna: ustawa z dnia 26 marca 1982 r. o TS cechy Trybunału Stanu jako organu sądowniczego: niezależność niezawisłość sędziów orzekanie o tym, czy konkretny czyn stanowi naruszenie prawa
przewodniczący – z urzędu Pierwszy Prezes Sądu Najwyższego 2 zastępców + 16 członków – wybierani przez Sejm spoza grona posłów i senatorów na okres kadencji Sejmu (kandydatów zgłaszać może Marszałek Sejmu lub co najmniej 35 posłów; wybór łączny bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej 1/2 ogólnej liczby posłów) istnieje możliwość ponownego wyboru zastępcy przewodniczącego Trybunału oraz co najmniej połowa członków Trybunału Stanu powinni mieć kwalifikacje wymagane do zajmowania stanowiska sędziego
funkcja członka TS jest honorowa i nieodpłatna sędziowie podlegają tylko Konstytucji i ustawom – art. 199 ust. 3 Konstytucji immunitet i nieusuwalność – art. 200 Konstytucji odwołanie sędziego: zrzeczenie się trwała niezdolność do wykonywania czynności skazanie prawomocnym wyrokiem sądu
polega na naruszeniu Konstytucji lub ustawy 10-letni okres przedawnienia delikt konstytucyjny czyn zawiniony niebędący przestępstwem polegający na naruszeniu konstytucji lub ustawy popełniony w zakresie urzędowania lub w związku z zajmowanym stanowiskiem delikt konstytucyjny czyn zawiniony niebędący przestępstwem polegający na naruszeniu konstytucji lub ustawy popełniony w zakresie urzędowania lub w związku z zajmowanym stanowiskiem
IV GRUPY PODMIOTÓW I. Prezydent RP – najszerszy zakres odpowiedzialności II. członkowie RM III. Prezes Narodowego Banku Polskiego Prezes Najwyższej Izby Kontroli członkowie Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji Naczelny Dowódca Sił Zbrojnych IV. posłowie i senatorowie w zakresie naruszenia zakazu z art. 107 ust. 1 Konstytucji
dotyczy dwóch kategorii osób 1. Prezydent RP – właściwość Trybunału ma charakter wyłączny – tylko przed TS, jednak w okresie sprawowania urzędu nie biegnie termin przedawnienia za przestępstwa, za które nie postawiono go w stan oskarżenia zupełny – obejmuje wszystkie przestępstwa, bez względu na ich związek z urzędem 2. Członkowie RM – właściwość Trybunału ma charakter częściowy – dotyczy przestępstw popełnionych w związku ze sprawowanym urzędem konkurencyjny – do czasu aż nie zostaną postawieni przed Trybunałem Stanu mogą być oskarżeni przed sądem powszechnym
zgłoszenie wniosku wstępnego postępowanie w Komisji Odpowiedzialności Konstytucyjnej postawienie w stan oskarżenia rozpoznanie sprawy przez Trybunał Stanu w I instancji rozpoznanie sprawy przez Trybunał Stanu w II instancji
prawo wystąpienia z wnioskiem mają: oskarżenie Prezydenta RP – 1/4 członków Zgromadzenia Narodowego (140 osób) oskarżenie członka Rady Ministrów – Prezydent RP oraz co najmniej 115 posłów oskarżenie pozostałych podmiotów– Prezydent RP, co najmniej 115 posłów, komisja śledcza (uchwała podjęta większością 2/3 przy obecności co 1/2 składu) oskarżenie posłów i senatorów – marszałek właściwej izby wymagania wniosku wskazanie osoby postawienie zarzutu oraz wskazanie naruszonych przepisów uzasadnienie
tzw. śledztwo sejmowe (podobne do postępowania przygotowawczego) przewodniczący Komisji informuje oskarżonego o wniosku i prawie do złożenia pisemnych wyjaśnień Komisja określa zakres i sposób przeprowadzenia postępowania dowodowego stosuje się odpowiednio przepisy Kodeksu postępowania parnego Komisja uchwala sprawozdanie postawienie w stan oskarżenia (musi spełniać wymogi aktu oskarżenia zgodnie z przepisami k.p.k.) umorzenie postępowania
uchwała o postawieniu w stan oskarżenia musi zostać podjęta większością: oskarżenie Prezydenta – 2/3 ustawowej liczby Zgromadzenia Narodowego (374 osoby) oskarżenie członka Rady Ministrów – 3/5 ustawowej liczby posłów (276 posłów) oskarżenie pozostałych podmiotów – bezwzględna większość przy obecności co najmniej 1/2 posłów oskarżenie posłów lub senatorów – bezwzględna większość przy obecności co najmniej 1/2 członków właściwej izby wybór dwóch oskarżycieli spośród uprawnionych do głosowania w sprawie wniosku skutkiem uchwały jest zawieszenie w sprawowaniu urzędu (nie dot. posłów i senatorów w postępowaniu z art. 107 Konstytucji) postępowanie po nadaniu mu biegu nie podlega dyskontynuacji
zasada dwuinstancyjności skład orzekający ustalany w drodze losowania I instancja – 5 osób II instancja – 7 osób katalog kar utrata biernego i czynnego prawa wyborczego (2–10 lat) zakaz zajmowania kierowniczych stanowisk lub pełnienia funkcji związanych z odpowiedzialnością w organach państwowych lub organizacjach społecznych (2–10 lat) utrata orderów i odznaczeń oraz utrata zdolności ich uzyskiwania (2–10 lat) możliwość odstąpienia od karania i poprzestanie na stwierdzeniu winy (szczególne okoliczności sprawy i znikomy stopień społecznej szkodliwości czynu) zawsze, gdy oskarżony popełnił delikt konstytucyjny – pozbawienie urzędu/stanowiska w stosunku do posłów i senatorów (z art. 107) – tylko pozbawienie mandatu gdy czyn wypełnia znamiona przestępstwa TS wymierza kary przewidziane w ustawie karnej