Psychologia rozwoju dziecka

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Teresa Grąziewicz - Jóźwik
Advertisements

Fazy rozwoju grupy w psychoterapii
ROLA WYCHOWANIA JAKO CZYNNIKA ROZWOJU
NASZE KOCHANE DZIECIAKI...
PRZEMOC I AGRESJA Jak zapobiegać?
Metaprogramy Metaprogramy są to utrwalone na nieświadomym poziomie umysłu schematy postępowania, które wywierają wpływ na sposób, w jaki postrzegasz otaczającą.
Renata Gogulska Doświadczenia tutorskie z moimi uczniami
Opracowanie: Danuta Turłaj doradca metodyczny ds
WYCHOWANIE WSPÓLNĄ TROSKĄ RODZINY I SZKOŁY
Znaczenie wspomagania dla rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym.
Rozwój emocjonalny dziecka w okresie późnego dzieciństwa
Konsultant RODN „WOM” w Częstochowie Elżbieta Doroszuk
Konferencja Wdrażanie pomocy psychologiczno - pedagogicznej
Dojrzałość szkolna dziecka
Prezentacja multimedialna
Dolnośląska Agencja Rozwoju Regionalnego S.A. ul. Wysockiego 10
Uzależnienia a rozwój dziecka
SYTUACJA RODZIN DZIECI NIEPEŁNOSPRAWNYCH...?
Jak budować więzi z dziećmi?
DROGA DO UZALEŻNIENIA.
A OSIĄGNIĘCIA EDUKACYJNE MOJEGO DZIECKA
Poznanie Aktywne interpretowanie, modyfikowanie, rekonstruowanie informacji i doświadczeń w umyśle.
POWTÓRZENIE PRZED EGZAMINEM GIMNAZALNYM 2013
PSYCHOLOGICZNO - PEDAGOGICZNY
Zadawanie pytań.
Określa wspólny dla całej społeczności szkolnej kierunek działań
Fazy rozwoju społecznego człowieka wg E. Ericsona
Wczesne dzieciństwo jako fundament rozwoju w dalszych latach życia
Sześciolatek dzieckiem, sześciolatek uczniem
ROLA MOTYWACJI W ROZWOJU OSOBOWYM UCZNIA
w praktyce pedagogicznej
Wczesne relacje jako warunek rozwoju małego dziecka, czyli o istocie wystarczająco dobrej więzi Paulina Gołaska Zakład Psychopatologii Dziecka.
ADOLESCENCJA CZYLI DOJRZEWANIE Prezentacja PowerPoint dla uczestników zajęć Kompas tęczowy czyli o mądrym dorastaniu nastolatków ZACHODNIOPOMORSKA FUNDACJA.
Przedszkole Miejskie nr 4 im. Jana Brzechwy w Będzinie.
POMORSKIE CENTRUM PSYCHOEDUKACJI, DIAGNOZY I TERAPII W GDAŃSKU.
„ Człowiek potrzebuje człowieka, żeby być człowiekiem ” (J.R.Bacher)
Rozwój osobowości dziecka w wieku przedszkolnym
Późne dzieciństwo - okres wczesnoszkolny
Człowiek jako istota społeczna
Szkolny system wychowawczy
Jak poznawać i rozumieć swoje dziecko, gdy staje się przedszkolakiem? Zaprasza psycholog Elżbieta Regina W e n z e l.
O SPRAWIEDLIWOŚCI W OCENIANIU. PODSTAWA PRAWNA 1. Rozporządzenie 2. Statut Szkoły.
Co może zrobić szkoła, a co powinni zrobić wcześniej rodzice ?
RODZINA.
Postawa asertywna.
Motywowanie uczniów do aktywności sportowej
mgr Małgorzata Piasecka
GOTOWOŚĆ SZKOLNA SZEŚCIOLATKÓW
Samodzielność dziecka w wieku przedszkolnym
Marzenie o edukacyjnej wspólnocie Dr Stanisław Kowal Kierownik Studium Kształcenia Nauczycieli Uniwersytetu Pedagogicznego 28 listopada 2015.
Rola wychowania jako czynnika rozwoju A. Brzezińska, Społeczna psychologia rozwoju. Warszawa 2000.
Wprowadzenie do psychologii rozwoju człowieka
środowisko wychowawcze
Prof. dr hab. Anna I. Brzezińska Instytut Psychologii Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
WIĘZI W RODZINIE JAKO CZYNNIK CHRONIĄCY
1 WOBCOWANE POKOLENIE CZYLI JAK ZBUDOWAĆ TRWAŁE WIĘZI Z DZIEĆMI ABY PRZEKAZYWAĆ IM WIARĘ W RODZINIE I KOŚCIELE.
Rodzice nie muszą być samotni
Podstawowe założenia dotyczące rozwoju Rozwój to proces dokonujących się przez całe życie zmian, względnie nieodwracalnych, ilościowo-jakościowych, progresywno-
Koncepcja pracy na lata Przedszkola Nr 124 im. Marii Konopnickiej.
Znaczenie wspomagania dla rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym.
JAK CHRONIĆ MŁODEGO CZŁOWIEKA PRZED ZAGROŻENIAMI WSPÓŁCZESNEGO ŚWIATA
CELE WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO
„Drogi dziecka ku samodzielności: Słowa porządkują, pozwalają zrozumieć.” „Wyspa wsparcia” z cyklu.
PSYCHOLOGIA Wykład 6 STRES.
DEPRESJA jest chorobą i ma charakter długotrwały Charakterystyczny dla depresji jest podwyższony poziom lęku.
Rozwój emocjonalny i społeczno-moralny przedszkolaka
„POSTAW NA RODZINĘ” KAMPANIA PROFILAKTYCZNA
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Komunikacja na różnych etapach życia – prawidłowości
Diagnoza w Falochronie -i co z niej wynika?
Zapis prezentacji:

Psychologia rozwoju dziecka mgr Marzena Zglec- Matwiejczyk

Plan prezentacji Czym jest rozwój? Fazy rozwoju dziecka 0-12. Co jest normą , kiedy powinniśmy zacząć się niepokoić? Potrzeby rozwojowe. Style więzi rodzicielskich . Kilka słów o profilaktyce pozytywnej .

Rozwój Rozwój człowieka, wedle psychologii, to seria etapów, przez które przechodzi jednostka, aby osiągnąć pełnię rozkwit. U człowieka rozwój jako taki nie sprowadza się jedynie do wzrostu, ale także do pojawianie się nowych form funkcjonowania - zazwyczaj warunkowanych fizjologicznie.

Rozwój Rozwój jednostki dotyczy tak fizycznej, jak i psychicznej sfery, i co ważne - tempo wzrostu obu sfer nie zawsze się pokrywa. Ponadto szybkość zmian czy też jego rytmy, a także akceleracja (czyli wzmożenie tempa rozwoju charakterystyczne dla nowych pokoleń) zmieniają się wraz z otaczającym nas światem oraz w zależności od jednostki - każdy człowiek bowiem charakteryzuje się indywidualnym i właściwym sobie rytmem rozwoju.

Osiągnięcia rozwojowe na przestrzeni czasu

Podział na fazy rozwojowe Wczesne dzieciństwo. Dzieci w wieku przedszkolnym. Dzieci w wieku szkolnym. Adolescencja. Dorosłość. Późna dorosłość.

Najważniejsze okresy dzieciństwa Okres prenatalny . Noworodkowy (pierwszy miesiąc życia dziecka). Niemowlęcy (2miesiąc – 1 rok życia). Poniemowlęcy (1 rok – 3 rok życia). Przedszkolony (3 rok życia – 6). Szkolny ( 6-12 rok życia ).

O dzieciach w wieku przedszkolnym Kamienie milowe w średnim dzieciństwie ( dzieci które ukończyły 3 rok życia ). Egocentryzm mowy i myślenia ; Nasilone interakcje z rówieśnikami, większy wpływ rówieśników niż znaczących dorosłych; Poczucie autonomii i kontroli nad otoczeniem; Psychologia świadomości bycia dziewczynką/ chłopcem;

Rozróżnianie dobra i zła, początki rozwoju sumienia; Rozwój myślenia logicznego i rozumowania; Samodzielność w zakresie samoobsługi; Samokontrola i panowanie nad emocjami; Trening czystości; Umiejętność przebywania z rówieśnikami ,także bez obecności dorosłych; Używanie wyobraźni, udział w zabawach opartych na udawaniu ; Użycie wielu słów i symboli do komunikacji;

- Zdolność do samoregulacji w uczeniu się .

Lęk adaptacyjny

Style przywiązania Styl bezpieczny Styl lękowy Styl ambiwalentny

Jak kształtować bezpieczny wzorzec przywiązania

Teoria motywacji ludzkiej-Maslow

Przykładowe potrzeby człowieka w aspekcie stadiów rozwoju moralnego wg Kahlberga 3 – 13 lat: fizjologiczne, przynależności do rodziny, grupy rówieśniczej, akceptacji w rodzinie, miłości rodziców, rodzeństwa, doceniania, wiary we własne zdolności, wiedzy  

13 – 16 lat: potrzeba autorytetu (idola, wzoru); przynależności; akceptacji rówieśników; miłości; rozwoju zainteresowań, zdolności; zrozumienia, bycia traktowanym jako równorzędny partner; przestrzegania reguł społecznych; tolerancji; szacunku; bezpieczeństwa; poznania, znalezienia swojego miejsca w społeczeństwie, realizacji w różnych dziedzinach, bycia modnym, pogłębiania zainteresowań  

16 – 20 lat: potrzeba sprawiedliwości, miłości, szacunku, domagania się równości praw każdej jednostki; dążenie do trwałych związków; dostrzegania atrakcyjności zewnętrznej; podejmowania samodzielnych wyborów; niezależności, podejmowania samodzielnych decyzji; akceptacji; poszukiwania swojego miejsca w świecie, uznania, sukcesu, poczucia własnej wartości, przynależności do grup rówieśniczych, identyfikacji z wybraną osobą, miłości i sympatii do płci przeciwnej, wchodzenia w trwałe związki, postępowania zgodnie z przyjętymi normami moralnymi, poznania „kim jestem”, świadomości własnego ciała, realizacji zainteresowań, wpływu na przebieg zdarzeń, decydowania o sobie, stanowienia i przestrzegania swoich praw

O przywiązaniu. Jak budować bezpieczną więź z dzieckiem. Na początku chcę wyjaśnić, czym w ogóle są wzorce/style przywiązania. Aby to zrobić, muszę zacząć od procedury obcej sytuacji (strange situation), opracowanej przez Mary Ainsworth. Pomaga ona ocenić jak dziecko korzysta z więzi, którą zbudowało z opiekunem, a także zobaczyć, jak kształtuje się równowaga między bliskością i samodzielnością, czy inaczej potrzebą bezpieczeństwa i potrzebą eksploracji. Te dwie potrzeby są od siebie wzajemnie zależne. Kiedy dziecko oddala się od dorosłego, w pewnym momencie potrzeba bezpieczeństwa, bliskości staje się coraz silniejsza, a potrzeba eksploracji słabnie. Dziecko wraca do opiekuna i szuka u niego wsparcia. Wtedy potrzeba bliskości zostaje zaspokojona i znowu pojawia się potrzeba autonomii. W procedurze obcej sytuacji, za pomocą której wyróżniono i badano style przywiązania, dziecko znajduje się w obcym dla niego miejscu razem z opiekunem. Po jakimś czasie opiekun wychodzi i pojawia się nieznajoma mu osoba, która próbuje pocieszyć dziecko. Procedura ma wiele „wersji”, różniących się sposobem, w jaki następuje separacja dziecka od bliskiej osoby i ponowne spotkanie. Obserwując to, co dzieje się podczas badania można ocenić charakterystyczny dla danego dziecka (a raczej danej relacji) sposób reagowania na doznawany stres i poszukiwania równowagi, który nazywany jest wzorcem przywiązania. To, jak wygląda równowaga między bliskością a niezależnością, zależy nie tylko od rodzaju więzi ale też od tego, jak duże jest dziecko, co się z nim dzieje, jak się czuje, jak dużo stresu doznaje, jak dobrze sobie z nim radzi. Dlatego czasem wolę mówić nie o stałych wzorcach przywiązania, a bardziej o zachowaniach charakterystycznych dla określonych wzorców. Poniższe opisy zachowania dzieci w czasie badania, będą dotyczyły dzieci około rocznych.

Kilka słów o profilaktyce Czynniki chroniące : Pasje i zainteresowania Wsparcie osób bliskich Akceptacja i zrozumienie Realizacja potrzeb rozwojowych

Dziękuję za uwagę