Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Mirosław Maliszewski Prezes Związku Sadowników Rzeczypospolitej Polskiej Brzezna 2 lutego 2016 roku.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Mirosław Maliszewski Prezes Związku Sadowników Rzeczypospolitej Polskiej Brzezna 2 lutego 2016 roku."— Zapis prezentacji:

1 Mirosław Maliszewski Prezes Związku Sadowników Rzeczypospolitej Polskiej Brzezna 2 lutego 2016 roku

2 HISTORIA EMBARGO – embargo ze względu na rzekome nieprawidłowości (fałszerstwa) w wystawianiu świadectw fitosanitarnych podpisanie memorandum, zniesienie embarga i wznowienie bezpośredniej sprzedaży zastrzeżenia dotyczące eksportu owoców i warzyw: -nadmierne pozostałości środków ochrony roślin -obecność szkodników kwarantannowych -niewłaściwe oznakowanie opakowań -błędna pisownia polskich/rosyjskich znaków -niewłaściwe zapisy dot. środków transportu embargo na import z Polski z powodów rzekomych nieprawidłowości w eksporcie (I-sze EMBARGO) –embargo na wszystkie kraje UE z powodów reakcji na unijne sankcje (II-gie EMBARGO)

3

4 NAJWIĘKSI PRODUCENCI JABŁEK CAŁY ŚWIAT MLN TON 4,2 3,2 11,5 38 2,9 2,2 1,3 1,6 1,2 0,9 0,6

5 NAJWIĘKSI PRODUCENCI JABŁEK KRAJPOPRZEDNI SEZONBIEŻĄCY SEZONRÓŻNICA % 1CHINY ,7 + 5 UE USA POLSKA TURCJA INDIE WŁOCHY IRAN CHILE ROSJA BRAZYLIA FRANCJA UKRAINA NIEMCY ARGENTYNA RPA JAPONIA UZBEKISTAN KOREA PD WĘGRY R-m: ,6

6 HANDEL JABŁKAMI NA ŚWIECIE W 2015 ROKU- 8,5 MLN 2,2 0,8 0,4 0,3 0,2 0,3 0,2 0,3 0,2 1,2

7 KIERUNKI EKSPORTU POLSKICH JABŁEK W 2013 ROKU

8 EKSPORT JABŁEK Z POLSKI W 2015 ROKU (styczeń- październik) Białoruś ton Kazachstan – ton Ukraina ton Serbia ton Egipt ton Norwegia ton Algieria ton Bośnia i Hercegowina ton Mołdawia Gruzja – ton Razem tony. (44 kraje) Kraje pozaeuropejskie tony. (32 kraje).

9 ODMIANY JABŁEK DOMINUJĄCE W MIĘDZYNARODOWYM OBROCIE Europa- Gala (30% obrotu)↓, Pink Lady↓,Braeburn↓ Azja- Fuji (45% obrotu)↕, Gala (50% obrotu)↑, Red Delicious↕, Granny Smith↕ Ameryka Płn. i Pd.- Gala (45% obrotu)↓, Red Delicious↓, Granny Smith↕ Afryka (w tym Pn.)- Golden Delicious (45% obrotu)↕, Red Delicious↓, Gala↕ ROSJA- Idared (60% obrotu) ↑, Golden Delicious↕, Jonagold↕

10 KRAJIMPORT 2004IMPORT 2013RÓŻNICA% 1ROSJA NIEMCY WLK. BRYTANIA HOLANDIA MEKSYK FRANCJA HISZPANIA KANADA USA INDIE BIAŁORUŚ EMIRATY ARABSKIE BELGIA ARABIA SAUDYJSKA BANGLADESZ TAJLANDIA INDONEZJA KAZACHSTAN ALGIERIA WIETNAM UKRAINA NAJWIĘKSI IMPORTERZY JABŁEK

11 KAMPANIA „JABŁKO KAŻDEGO DNIA”

12 ZALETY HANDLU Z ROSJĄ Duży i chłonny rynek zbytu Ceniona przez konsumentów jakość polskich owoców Zadowolenie rosyjskich handlowców Bliskość rynku Długi okres podaży Właściwy dobór odmian Zaufanie partnerów Relatywnie niskie ceny

13 WADY HANDLU Z ROSJĄ Monopol w odbiorze jabłek Niestabilna sytuacja gospodarcza Rosnąca własna produkcja Trudność uzyskania wyższych cen Duże prawdopodobieństwo nieprawidłowości Rosyjskie standardy prawne Odprawy celne i fitosanitarne Polityczne oddziaływanie na gospodarkę Partnerem do rozmów jest UE Niechęć do konkretnych ustaleń

14 ZADOWOLENIE ROSYJSKICH KONSUMENTÓW Z ZAKUPU POLSKICH JABŁEK

15

16 DZIAŁANIA NA FORUM UNII EUROPEJSKIEJ Sytuacja jest nadzwyczajna (kryzys polityczny) Polska była największym dostawcą jabłek i poniesie największe straty Nastąpi załamanie rynku w całej UE Konieczne uruchomienie nadzwyczajnych mechanizmów pomocowych „Wycofanie z rynku” najlepszą metodą Budowanie międzynarodowego poparcia Opiniowanie projektów Rozporządzeń Niezadowolenie z zastosowanych działań

17 DZIAŁANIA NA FORUM UNII EUROPEJSKIEJ

18 DZIAŁANIA W KRAJU

19

20

21 NAJWIĘKSI IMPORTERZY JABŁEK 2013 W MLN TON 1.4 0,6 0,5 0,3 0,2 0,1 0,20,1

22 HANDEL JABŁKAMI NA ŚWIECIE W 2014 ROKU- 8,5 MLN 2,2 0,8 0,4 0,3 0,2 0,3 0,2 0,3 0,2 1,2

23 RYNEK AZJI PD.- WSCH.  Chiny mln USD/ mieszk.- EKSPORT NIEMOŻLIWY  Indie mln USD/ mieszk.-MOŻLIWOŚĆ EKSPORTU  Japonia -127 mln– USD / mieszk. EKSPORT NIEMOŻLIWY  Wietnam -86 mln USD/ mieszk. MOŻLIWOŚĆ EKSPORTU  Korea Płd. -49 mln USD/ mieszk. EKSPORT NIEMOŻLIWY  Singapur – 5,4 mln USD/ mieszk. MOŻLIWOŚĆ EKSPORTU

24 GŁÓWNE TRENDY NA RYNKU CHIŃSKI M bardzo duża własna produkcja (38-40 mln ton) niska wydajność sadów rosnące spożycie wewnętrzne malejący eksport na dalsze rynki ochrona własnego rynku- niski import skomplikowane procedury dopuszczenia (z krajów UE tylko Francja może eksportować) dobrze rozwinięta infrastruktura handlowa dominują odmiany jednokolorowe najważniejsze odmiany w obrocie: Gala, Breaburn, Fuji, Pink Lady, Granny Smith, R. Delicious, lokalne rosnące zapotrzebowanie na jabłka wysokiej jakości

25 PROCEDURA DOPUSZCZENIA POLSKICH JABŁEK NA RYNEK CHIŃSKI analiza rynku chińskiego 2014-rozmowy w Polsce z AQSIQ 2014-złożenie wniosku o dopuszczenie eksportu 2014-wizyta w Pekinie - spotkania z chińską administracją i Stowarzyszeniem Sadowników 2015-analiza ryzyka i ustalenie metod likwidacji zagrożeń 2015-spotkania grup specjalistów (Pekin) 2015-wizyta chińskich ekspertów w czasie zbiorów 2015-przesłanie Raportu i nasza odpowiedź 2016-certyfikacja sadów, firm eksportowych 2016-możliwe podpisanie PROTOKOŁU i dopuszczenie eksportu

26 PROCEDURA DOPUSZCZENIA POLSKICH JABŁEK NA RYNEK CHIŃSKI

27 HANDEL JABŁKAMI W CHINACH Ceny detaliczne 4-20 zł/kg

28 HANDEL JABŁKAMI W CHINACH- GIEŁDA

29 KAMPANIA „EUROPEJSKIE JABŁKA DWUKOLOROWE” 3-letnie działania promocyjno- informacyjne budżet ok. 20 mln złotych (UE, Polska, Fundusz Promocji Owoców i Warzyw) miejsce –Chiny, Zjednoczone Emiraty Arabskie targi, misje gospodarcze, działania skierowane do konsumentów, handlowców i dziennikarzy wyrobienie nawyków jedzenia jabłek dwukolorowych zwiększenie sprzedaży jabłek realizatorzy- UO, ZSRP

30 „EUROPEJSKIE JABŁKA DWUKOLOROWE” KONFERENCJA PRASOWA W PEKINIE

31 „EUROPEJSKIE JABŁKA DWUKOLOROWE” TARGI W PEKINIE

32 WIETNAM- IMPORT JABŁEK- TRENDY Brak własnej produkcji. Roczny import tys. ton. Chiny największym dostawcą (Fuji). Inne kraje- Stany Zjednoczone (problemy!). Słaba infrastruktura handlowa –dominuje handel bazarowy. Akceptacja na rynku odmian dwukolorowych. Wysokie wymagania jakościowe. Polska posiada prawo eksportu.

33 KRAJE ZATOKI PERSKIEJ ARABIA SAUDYJSKA ZJEDNOCZONE EMIRATY ARABSKIE KUWEJT KATAR 26 MLN. MIESZK.- PKB USD/ MIESZK. 8 MLN MIESZK- PKB USD/ MIESZK. 3 MLN MIESZK.- PKB USD/ MIESZK. 2 MLN MIESZL.- PKB USD/ MIESZK.

34 KRAJE ZATOKI PERSKIEJ- TRENDY Rynki otwarte dla eksporterów Import ok. 370 tys. ton Dominują jabłka jednokolorowe Bardzo duże wymagania jakościowe Dobrze rozwinięty handel i logistyka Główni dostawcy: USA, Chiny, Chile, Francja, RPA, Włochy, Nowa Zelandia

35 KRAJE ZAT. PERSKIEJ- HANDEL

36 KRAJE PŁN. AFRYKI ALGIERIA MAROKO EGIPT LIBIA 38 MLN. MIESZK- PKB USD/ MIESZK. 33 MLN MIESZK- PKB USD/ MIESZK. 82 MLN. MIESZK.- PKB USD/ MIESZK. 6 MLN MIESZK. PKB USD/ MIESZK

37 KRAJE PŁN. AFRYKI - TRENDY Rynki otwarte dla eksportu Niewielki własny potencjał zakupowy Import głównie dla obsługi turystów Popularne także jabłka dwukolorowe Dość dobrze rozwinięty handel i logistyka Stosunkowo niski koszt transportu Duże wymagania jakościowe Główni dostawcy: kraje UE, RPA

38

39 KRAJE UNII EUROPEJSKIEJ 505 mln mieszkańców PKB USD/ mieszk. NAJWIĘKSZY NA ŚWIECIE IMPORTER I EKSPORTER JABŁEK!

40 KRAJE UNII EUROPEJSKIEJ- TRENDY Duża własna produkcja- strukturalna nadprodukcja Przewaga eksportu nad importem Największy importer jabłek Liberalne przepisy wwozu- pełne otwarcie rynku Dominuje obrót wewnętrzny- ogromna konkurencja Duża siła nabywcza społeczeństwa Rozwinięte struktury handlowe i logistyka Dominują odmiany dwukolorowe Zwiększa się udział odmian jednokolorowych

41 KRAJE EUROPY WSCHODNIEJ UKRAINA BIAŁORUŚ MOŁDAWIA GRUZJA AZERBEJDŻAN KAZACHSTAN 45 MLN MIESZK.- PKB USD/ MIESZK. 9,5 MLN MIESZK.- PKB USD/ MIESZK. 3,5 MLN MIESZK.- PKB USD/ MIESZK. 4,4 MLN MIESZK.- PKB USD/ MIESZK. 9,5 MLN MIESZK.- PKB USD/ MIESZK. 18 MLN MIESZK.- PKB USD/MIESZK.

42

43 ZAŁOŻENIA- PRODUKCJA Podobna produkcja w Unii Europejskiej ? Większa produkcja w Polsce ??? Wyższa o ok. 3 mln ton produkcja w Chinach. 0,1- 0,2 mln ton 0,1- 0,7 mln ton

44 ZAŁOŻENIA- ZAPASY JABŁEK Większe niż rok temu zapasy jabłek W całej UE jest w chłodniach około 4,2 mln ton jabłek,, t.j. więcej o 9 % niż rok temu. Największe zapasy w Polsce- 1,9 mln ton, t.j. o 21 % więcej niż rok temu, w tym Idareda 400 tys. ton, Zapasy we Francji,Holandii, Belgii- na poziomie roku ubiegłego. Nieco wyższe (o 5%) zapasy we Włoszech. Nieco niższe (3-4%) zapasy w Niemczech.

45 ZAŁOŻENIA- POSTAWA ROSJI Rosyjskie embargo potrwa prawdopodobnie do sierpnia 2016 roku, dla Polski może nawet dłużej. W pierwszych miesiącach obowiązywania embarga Rosja kupiła podobne ilości jak w ubiegłorocznym sezonie. Spada ciągle siła nabywcza rosyjskiego społeczeństwa. Rosja kupi w tym roku rekordowo mało jabłek, może to być nawet mniej niż w ubiegłym sezonie. Rosja nadal będzie ograniczać import z „niewiarygodnych” krajów i utrudniać tranzyt przez swoje terytorium. Od 1 stycznia TURCJA objęta zakazem sprzedaży.

46 ROSYJSKJI IMPORT PO EMBARGO Import na poziomie ton wobec blisko 1 miliona ton w sezonie 2013/14 (-40%) Dwukrotnie wyższy import z Białorusi – (ok tys. ton) niż w 2013/14 Dwukrotnie wyższy import z Serbii ( tys. ton) niż w 2013/14 Dwukrotnie wyższy import z „innych” krajów.

47 ZAŁOŻENIA- POSTAWA ROSJI Rosja ściśle kontroluje dostawy owoców nie pozwalając na import z krajów objętych embargiem.

48 ZAŁOŻENIA- NOWE RYNKI Wiele krajów chroni swój rynek przed importem. W wielu krajach są inne przyzwyczajenia dot. odmian. Wiele krajów ma bardzo wysokie wymagania jakościowe. Transport do wielu krajów jest bardzo drogi. W wielu krajów jest przyzwyczajenie do dostawców. Na nowych rynkach jest wielu niewiarygodnych odbiorców. Wiele krajów mimo pozornego otwarcia chroni swój rynek. Sprzedaż polskich jabłek na nowe rynki prawdopodobnie nie przekroczy 200 tys. ton.

49 ZAŁOŻENIA- RYNEK WEWN ĘTZRNY Dotychczasowe unijne mechanizmy wycofywania obejmą około 300 tys. ton. Mechanizm wycofywania przez „organizacje charytatywne” zwiększy zagospodarowanie jabłek o maksymalnie 10-20%, tj. o tys. ton. Krajowe spożycie jabłek może osiągnąć w I-szym półroczu 400 tys. ton. Nieprzewidywalne jest zachowanie sieci handlowych, zarówno co do ilości, jak i cen.

50 ZAŁOŻENIA- EKSPORT Eksport ton. Eksport ton. Eksport ton. Spadek eksportu na poziomie ton Eksport w minionych miesiącach jest na poziomie 57% w stosunku do roku ubiegłego. Spadek eksportu rok do roku pogłębia się. Przy podtrzymaniu tego trendu, w tym sezonie eksport będzie na poziomie ok ton, z czego w pierwszym półroczu 2016 ok. 400 tys. ton

51 ZAŁOŻENIA- HANDEL W RAMACH UE Widoczny wzrost sprzedaży na rynki pozaeuropejskie. Wiele krajów UE chroni swoje rynki przed polskimi jabłkami. Duża konkurencyjność cenowa polskiej oferty. Duże wymagania jakościowe, choć mniejsze niż na odległych rynkach. Widoczny wzrost zakupów z Polski w 2015 roku. Sprzedaż możliwa nawet na poziomie tys. ton w I- szym półroczu 2016 roku.

52 UNIJNY HANDEL PO EMBARGO Mechanizm „wycofywania”. Wzrost eksportu na rynki pozaeuropejskie. Intensywne działania promujące jabłka europejskie na nowych rynkach. Zwiększenie dynamiki ‘otwierania” owych miejsc sprzedaży.

53 ZAŁOŻENIA- PRZEMYSŁ PRZETWÓRCZY Zdolności przetwórcze w I- szym półroczu 2016 na poziomie ponad 1 mln ton (koncentrat, NFC, wina owocowe, cydr, musy, dżemy itp). Podtrzymanie koniunktury na rynku koncentratu jabłkowego. Wzrost sprzedaży i spożycia cydru. Nieprzewidywalne ceny zakupu i polityka zakładów.

54 WNIOSKI Z POPRZEDNIEGO SEZONU WARIANT I (tys. ton) (zapasy)- 50 (nowe rynki)- 400 (rynek krajowy)- 480 (eksport)- 50 (rynek UE)= 570 (38%) WARIANT II (tys. ton) 1400 (zapasy)- 50 (nowe rynki)- 400 (rynek krajowy)- 480 (eksport)- 50 (rynek UE)= 470 (33%) WARIANT III (tys. ton) 1400 (zapasy)- 60 (nowe rynki)- 450 (rynek krajowy)- 500 (eksport)- 60 (rynek UE)= 330 (24%)

55 WNIOSKI

56 WNIOSKI NA PRZYSZŁOŚĆ W najbliższych latach będzie dominowała sprzedaż na rynki europejskie. Nieprędko zastąpimy Rosję innym importerem. Konieczne podniesienie jakości produkcji, przechowalnictwa i logistyki. Zmiany w doborze odmian uwzględniające światowe trendy. Konieczność kontynuowania działań promocyjnych i administracyjnych na nowych rynkach. Pilne zmiany w organizacji sprzedaży i w wewnętrznym funkcjonowaniu grup.

57 Prezentacja na podstawie źródeł: Komisja Europejska, WAPA, Freshfel, GUS, IERiGŻ, COPA COGECA, GIORiN, F&V Facts, Min. Rolnictwa, Min. Gospodarki, Min. Spraw Zagr., Eurostat, FAPA, AMI, Attache Reports, Primeur, RIA Novosti, informacje prasowe, dane własne, obliczenia własne.


Pobierz ppt "Mirosław Maliszewski Prezes Związku Sadowników Rzeczypospolitej Polskiej Brzezna 2 lutego 2016 roku."

Podobne prezentacje


Reklamy Google